Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

+ settis

Den tanken att klippa hals och bog har jag också, men så har min egen klippmaskin lagt av så jag måste hyra in hjälpen. Det känns inte värt pengarna att bara klippa så lite, typ. Kanske får göra nåt mellanting med en filtklippning i första hand. Har alltid helklippt innan. Gah, kan han inte uppföra sig som den pensionär han ska vara? :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Helklipp och köp riktigt tjocka täcken med hals, då brinner han inte upp allt foder.

Se även till att fodra med låg stärkelse och sockerhalt, extra viktigt för en gammal häst. Att ösa på med massa kraftfoder ger inte hull men en häst som blir helt stressad och på tårna.

Betfiber, lusern, linfröpellets och olja. Betfiber har tex samma MJ som havre men innehåller ingen stärkelse öht.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det är typ det han får :) Så mkt grovfoder som han vill äta + Hippo Grow Alfa och lite Betfor och olja. Havre har han inte fått på måååånga år, då hamnar jag i stjärnorna :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

De blir extra pigga av att bli klippta .
Hade aldrig helklippt en häst som behöver lägga på sig kilon, Ffa inte om hästen dessutom är gammal . Man tar bort HELA hästens förmåga att själv hushålla med sin värme , täckning blir helt galet nitisk som kompensation och man får hålla på som en gnu och ständigt oroa sig osv .
Halvklipp och täcka är mitt råd . De svettas mkt mycket mindre bara av att vara klippta till hälften , och de blir inte så känsliga .
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Håller med.. har man inte speciella anledningar för att helklippa så finns det inte många hästar som behöver helklippas. Dom flesta gör det trots allt för att det är snyggare och så tänker dom inte längre än så...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

vi har halvklippt våran gamla häst. Hon är också het att rida oavsett dock. Samt täcke på i hagen. Hon får även fri tillång till grovfoder i hagen så hon kan äta om hon vill. (är också svårfödd, men detta funkar för henne iaf) Nu rids hon även i ridhus dock. Skulle hon inte gå i ridhus hade hon nog fått behålla sin päls.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

För att halvklippning skall fungera måste de klippta områdena, dvs halsen och magen, hållas väldigt korta, annars blir hästen jättesvettig ändå. Dvs just de ställena som täcket inte skyddar får ständigt vara oskyddade.

Jag har provat och tycker inte alls det fungerar bra, de behövde dessutom nästan samma täckning ändå för att inte bli kalla.

Helklipper man så kan hästen ha lite längre päls över hela kroppen utan att bli överupphettad av träningen, då behöver den inte vara helt rakad vissa ställen.

Skillnad i pigghet blir det bara om hästen mått dåligt av att bli överupphettad, då är det klart den får mer ork och energi när pälsen försvinner.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Dom blir inte överupphettade om man inte envisas med att rida med ländtäcke + fjorton filtar så fort det är under 10 plusgrader.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast min gamla dam på 28 år mår typ dåligt av sin tjocka päls och det räcker heller inte att halvklippa, för det man lämnar blir genomblött av svett vid minsta promenadridning. Nu är hon helklippt och är ändå svettig överallt när hon rids, fast hon inte rids så hårt direkt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag håller inte med en enda millimeter .

Klart att den klippta pälsen hålls kort ? Annars är det ju ingen mening att öht klippa ?

Att täckningen skulle behöva samma nivå som om man helklippt stämmer ju inte för fem öre . Det är ju hela poängen i skillnad mellan hel och halvklippt, just pga hur hästen naturligt tempererar sig och reglerar värme .
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Då har du ju , som Fio skriver , en konkret anledning varför det inte fungerar .

Jag hävdar oavsett att generellt , så helklipper numera senaste årtionena kreti och pleti sina hobbyhästar som inte ens rids hårt än mindre i ridhus, av div orsaker eller få orsaker alls öht i sig . Än mindre pga verkligt behov .
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

kl

Jag måste erkänna att jag gått över till att klippa "för syns skull", till viss del :o. När jag hade ponnyn klippte jag helt enkelt där han svettades, så jag lämnade en lapp på rumpan. Hästarna jag har nu skulle nog funkar med den klippningen också, men nu kör jag allt eftersom det är snyggare, och det är ändå inte tillräckligt med päls för att göra någon skillnad för täckningen.

 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Man får klippa för syns skull ;) Det blir bara så överdrivet när det påstås att det är en hälsofara att inte helklippa hästen...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag helklipper alla (övriga) av anledningen att det är enklare att hålla dem rena och fräscha i pälsen vintertid utan tjock päls som blir tät och fuktig i botten och skorvigt. Plus att det är snyggare ;)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag tror inte att det är nån av oss som helklipper som säger att det pga hälsofaran;). Det är väl ändå ffa det praktiska med att ha dom helklippta som är det stora argumentet? När jag till slut helklippte i år trots att ursprungstanken var att bara ha halvklippt så valde jag av helt estetiska skäl att inte lämna en ryggrand som Ganny visar. Jag hade två tävlingar kvar och med luddig ponny hade det varit skitfult. Oh yes, I said it. Min häst för "lida" för min ytlighet.

Nu hoppas jag kunna slippa klippa mer alls i år för att ponny inte ska frysa. Men herregud vad päls växer fort! Hon har redan sommarpälslängd+ igen. Får se hur det blir när vi börjar rida i varmt ridhus. Vill bara inte göra samma misstag som förra året och klippa i början av januari-det var efter den klippningen hon började frysa så mycket.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Intressant att så många skriver att hästarna blir piggare av att bli klippta. Jag har aldrig märkt någon skillnad på mina hästar, fast jag har hört bekana säga likadant.

Ang fryslortar eller inte så är det individuellt. Min gamla häst behövde halstäcke trots att han inte var klippt alls och fri tillgång till grovfoder ute.
Stoet mitt, har jag aldrig sett frysa eller reagera på att bli kall. Hon skulle i princip kunna vara utan täcke trots att hon är helklippt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Man får klippa för syns skull ;) Det blir bara så överdrivet när det påstås att det är en hälsofara att inte helklippa hästen...

ja verkligen....
gabbi: det beror ju även mkt på hur hästen hålls. jag blir bara så förvånad att man väljer att klippa sina superfrusna, dåliga i hullet osv, hästar om man har dem ute långa dagar i väder och vind, utan att ens rida i ridhus regelbundet, och tror att täcka dem efter man helklippt är exakt ekvivalent till att inte spara päls på rygg, länd och kors, om än så lite, och sen tycker det är jobbigt att de fryser satan helt då och då även med täcken osv......

det estetiska förstår jag öht inte. går att klippa halvklippning supersnyggt och det ser otroligt proffsigt och snyggt gjort.`utifrån hur hästen hushåller med värme osv, så är det stor skillnad om man har en känslig individ om du klipper av hela rygg, länd och kors dvs primära reglagen för värme kontroll hos hästen. hos en icke känslig individ och med stor kontroll på täcken funkar det ju det också . men man ska vara medveten om skillnaden och inte bli förvånad om det blir krånligt så att säga hur hästen fungerar i dåliga väder och vind, trots täcken .

fiorano:jag blir lite förvånad av din motivering nu? jag har tolkagt dig i alla inlägg tidigare du gjort och debatterat om att du klipper för att hästen blir så extremt svettig så den inte mår bra om den inte helklipps pga den svettningen i sig av hälsoskäl ? Ffa har jag aldrig sett att du skriver att du klipper hästen av bekvämlighetsskäl för att den är lättare att underhålla?
Jag klipper helt klart pga att det är lättare för mig . mindre lera att borsta från de områden som geggar sig om hästen rullar i hagen leriga peridorer. kombinerat med att den torkar smidigt och det därmed inte är en massa meck runt det.
men som sagt: helklippt behövs det inte för det blir jättemycket meck om hästen fryser pga att man klippt bort allt dess egen förmåga att hushålla med värmen osv trots täckning. så för min del klipper jag kombinerat, både för egen smidighet och även för i det kombo med att hästen ska må så bra som det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Har inte en enda gång skrivit att hon inte skulle må bra. Däremot så funkar det inte praktiskt. Hon bir verkligen JÄTTEsvettig. På vintern tycker jag att det är ett probem eftersom jag måste släppa ut i hagen efter ridning och inte har tid att vänta på att hela fluffpälsen ska torka. Det är jag rätt säker på att jag har skrivit hela tiden? Å andra sidan är vi inte jättebra på att förstå varandra alltid:D.

Tycker iofs också helt klart att hon blir piggare av att vara klippt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

Min häst hade ju ont i magen i helgen, han är fortfarande inte helt normal och äter väldigt lite mat för tillfället. Han har problem med magsäckstömning/tarmarbete och efter ett kolikanfall så tar det någon vecka innan han är återhämtad och fräsch i kroppen.

Nu är det så att jag har kiropraktor (som även är veterinär) inbokad på torsdag. Men vad tror ni? Ska jag kanske försöka avboka det? Han ömmar fortfarande när man stryker honom på magen (han spänner den så otroligt när han blir förstoppad så det sitter i flera dagar). Eller kan kiro behandla iaf?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 965
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: sthu
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp