Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Med den snabba reaktionen från dig och därmed tidigt insatt behandling så kommer han väl med stor säkerhet bli bra :) Jag säger som Fiorano, det är rätt tid på året att ha konvalecent ;)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hur halt var han på böjprov då? Hoppas han blir bra!

Man skall alltid lyssna på sin magkänsla!

Min ena kändes inte hundra, han var inte halt men kändes trött och det enda han verkade tycka var roligt var att rida ut. Inte alls likt honom och jag var säker på att det var något lågt i höger fram trots att ingen kunde se något. Mkt riktig, när veterinären böjde lågt på det benet så blev han 1 grad halt.

Nu var det inget farligt, ingen ledinflammation eller så utan han hade förmodligen bara trampat fel när han sprungit i hagen och vrickat sig lite och behövde ta det lugnt ett tag.

Men det var ju något fel!

Bad veterinären böja alla andra ben också för säkerhets skuld men där var han helt ren tack o lov. Fick massa beröm för sina fina ben, sällan vet såg en 15 åring med så rena och torra ben sa han. Väldigt lättad matte. :p
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

+1
Min 5-åring är konvalescent för tillfället med en mkt svag och diffus orenhet. Jag har bestämt hävdat att han inte är bra, men samtidigt känt mig som en nojjig idiot eftersom det varit så lite och inte synts när han ridits utan bara i ena varvet när han gått på lina. Han har visat 0,5 grad lågt vänster fram på böjprov, ingen ledinflammation utan troligen ett feltramp i hagen då han brallar runt rätt mycket. Vilar nu tills han är helt bra igen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack för peppen alla!:)

Centaur: Vad skönt att det inte var något värre med din! Som sagt, man ska lita på sin magkänsla. Det är faktiskt något som jag delvis har lärt mig på Buke. Som relativt oerfaren hästägare så lyssnar man gärna på alla erfarna människor omkring en, men till syvende og sidst så är det ju man själv som känner hästen och kan märka de små skillnaderna.

Veterinären sade faktiskt inte vilken grad av hälta det rörde sig om. Jag var inte smart nog att fråga heller. Men det var inte någon kraftig hälta och prognosen var god.

Fiorano: Jag håller tummarna för att det inte är något med Barbie.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Du kan inte jämföra tävlingshästar med hobbyhästar. Dels är dem i mkt bättre kondition än hobbyhästar sen klipps dem varannan vecka året runt !!! (Iaf innan tävling så ibland var 3) sen torkas dem av innan dem går in på banan. Allt för att se så bra ut som möjligt !! Så visst svettats tävlingshästar, de måsta duschas varje gång de blivit ridna i princip.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Verkar vara en trend...:meh:Min har också apat sig i hagen och vrickat höger fram. Var på klinik idag eftersom hon var tydligt halt. 0 på övriga ben så skönt det men behandlad i h-fram. Missar sista tävlingen men annars så är det ju som nämnts rätt tid att vila.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL* Wooohoo, såå nöjd med min Deimion idag!! Bitarna börjar äntligen att falla på plats och han kändes såå trevlig och alert idag, superkul! Vi har till och med kunnat börja att göra lite brantare "galoppslutor" (galoppslutetänk i stärkande syfte) och det känns verkligen som att han är med på noterna helt och hållet. :)

Film finns i filmtråden för den som är nyfiken :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Suck -tung höst alltså...

Min ska troligtvis göra en MR av hoven i nästa vecka så då hoppas jag få besked om vad som felas gubben.
Såå, ni får gärna hålla tummarna att man hittar vad som är fel och att det är repareringsbart.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*knapplån*

min är också halt nu.. troligen busat i hagen lite för mycket.. veterinären kommer tillbaka igen på tisdag så får vi se om det är bättre eller sämre
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Håller tummarna för dig och även Fiorano och Sweep så klart!

*KL*

Min är också konvalicent för tillfället. Hade också en magkänsla för ett tag sedan som bekräftades under en träning då han helt plötsligt började gå emot skänkeln på ett sätt jag aldrig märkt förr. En hel dag på klinik med röntgen av hela ryggen + UL av alla ligament och SI led, ridprov, böjprov , ridprov av beridare och longering på diverse underlag med 3 veterinärer inblandade resulterade i överanstrända ryggmuskler. Han tömkörs, promeneras och går på akupunktur nu. 1 v efter återbesöket hittade jag honom med svullet bakben, in igen och när vi rakade hittade vi småå sår och lindrig lymfangit konstaterades gjorde UL på senor för säkerhetsskull och hittade en liten galla i kotsenskidan. Kan inte säga om den kommer från lymfangiten eller från att kotsenskidan är påverkad, men veterinären trodde mest på lymfangiten. Återbesök igen den 19e..

Så tung höst även här, igen, men de kunde vart mycket värre!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Men ååå vad tråkigt :( Det kunde ju räcka med ryggen kan man tycka. Jag håller tummarna för er och hoppas att pålle är bättre den 19:e. Vi ska på återbesök samma dag.

Hoppas på god bättring för alla knackiga hästar.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack!
Läste "ikapp" mig nu i tråden och ser nu vad som hänt med din! Bra att du tog det i tid och litade på din magkänsla! :) Vi får hålla tummarna för varandra den 19e då :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tråkigt! Ibland tänker jag att de som inte har hästen i hage har en poäng. :grin: Men men, han älskar sina stora gräshagar, kan inte ta ifrån honom det. Han är bra igen nu iaf! :)

Har ju naturbeteshagar så det finns lite att snubbla på... Men har sprungit runt och stängslat in alla stubbar nu. Där det bara fanns en enslig har jag markerat med en stolpe. Riskminimering.

Hoppas alla halta hästar kryar på sig!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja ibland har man ju funderat på att linda in dem i bubbelplast i madrasserad box, men det är ju inget liv för en häst. :p
Min kiropraktor säger att de flesta skador på hästar uppstår i hagen och inte av ridning, men det är klart att det blir andra skador om man fortsätter rida dem med småfel överallt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har aldrig haft nån annan skada än rena sårskador på mina hästar i hagen. Alla andra skador har varit ridrelaterade, dvs har på nåt sätt haft med ridning att göra.

Tråkigt för alla er som har skadade hästar, själv försöker jag sakta men säkert återhämta mig efter mitt benbrott för 6 veckor sedan. Har idag kört bil för första gången sen olyckan, ÄNTLIGEN kan jag ta mig fram själv!:)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jobbigt med din olycka. Ska du ha den hästen kvar?


Ang skador säger vår vet att det mesta sker faktiskt i hagen eller handlar om medfödda svagheter. Sen blir det förstås värre när man rider vidare på en knackig häst. På så sätt är det ju ridrelaterat.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*typ kl*

Efter att ha hört om alla möjliga skador hästar lyckas med av min vän som är veterinär har jag inset qtt det spelar nig ngen roll hur man gör... Det är hästar som bryter ben på höbalar, käk och ben frakturer av slowfeedingnät, små skitsår som får enorma konsekvenser osv osv. ..och just det för ett taf sen hade hon en patient som fått en friggebod över sig. Av allt som kan hänsa liksom.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Min sparkade ju benet genom boxväggen och blev liggande fast med bakbenet genom väggen i flera timmar för många år sen.

Inte tryggt i boxen heller....
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja, magkänslan har tyvärr ofta rätt.

Min kille trampade ju in en pinne i hoven på betet, kväll jour så klart. Vet trodde vi fått ut allt. Han fick stå med förband, hovbada två ggr/dag och medicineras med smärtis och antibiotika.
Iom att han förut reagerat på antibiotika i form av telefonstolpsben så fick vi den som ska vara minst risk för sånt. Men jo då, han reagerade.

Sen när det ansågs vara bra sträckte han sig då han skoddes runt om för första gången och det sen var ihopsläpp(som stallägaren glömde informera om) i regnblöta sommargräshagar.
Vet tyckte metacam och prommis.

Sen när det var bra trampade han av en doja. Hoven slets sönder. Självklart hoven pinnen suttit i. Som tur var var det den dagen jag iaf bokat tid hos vet iom att jag fortf inte tyckte han såg normal ut. Stäckningstjofräset var borta. Men ngt märkligt var kvar. Vet fick skära till hoven och gipsa.
Hovis kom dagen efter och specialskodde. Han såg gamla blödningar som förmodligen kom efter pinnen. Han gissade också på att hoven gick sönder just för att ngt skit legat latent där inne.
Det gick ju inte att göra hältutredning då.

Efter hoven var ok tyckte jag fortfarande att han rörde sig märkligt. Åter till vet och rejäl utredning. Han var 0,5 grad halt på böjprov. Det släckte när ena bak bedövades. Då syntes också 0,5 i andra bakknäet.
Så de röntgades. Han har en liten missbildning i ena bakknäet som ev kan påverka. Nu när han avlastat för hoven så trodde vet det satt sig i knäna.
Efter behandlingen prommis en v och sen skrittas för hand.

Vi var på återbesök för en v sen typ och han friskförklarades. Så nu har vi fått börja trava. Jag safe:ar och tar det för hand.
Nu hoppas jag bara att dagens tjolahopp inte dragit igång mer skit.
Tur i oturen var att vet fanns på plats och kunde kika på såret. Otur var att det inte gick att sy iom att den hudbiten fattades/slagits av.

Stackars häst som är van att gå på lösdrift, tränas etc.. Nu har han fått stå på box, gå i liten hage ensam och inte jobba sig trött.
Hade anmält oss till en kul kurs om några v.
Men vi kanske kan gå den iaf om inte det blir ngt av det här.
*fingers crossed*

Har iaf haft ett aha-moment med en annan häst idag, eller.. Flera tom..
Så det var kul.
Det är roligt när man rent praktiskt får känna på "aha" det är den här känslan man SKA ha för att den är bra på ngt vis.
Om 10 år tycker jag väl jag var en idiot som trodde att jag hade hajat idag. ;)

Lycka till med alla andra sjuklingar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
671
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
888
Senast: sthu
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 541
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp