Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

...och vi andra som inte rider svår internationell färlttävlan-våra hästar jobbar aldrig och svettas således inte?
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Centur anser att en häst bara kan tränas lätt om den inte är helklippt, det var det jag svarade på..
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL*

Själv får jag nog säga att jag brukade rida som om elden vore lös på mina hästar och inte en enda har varit helklippt. Bara vanlig jaktklippning eller vad man skall kalla det. Och de har aldrig blivit speciellt svettiga p g a nån päls i a f. En normal häst (talar inte fälttävlanshästar nu för det kan jag inget om) blir inte svettig när man trimmar. Titta på alla hästar som går WC i hoppning och dressyr så får ni se. Den enda häst som brukar bli svettig är den där italienska dressyrhästen och det beror med all sannolikhet på att den är så fet så den ser ut som en stoppad falukorv. Inte konstigt att den blir svettig med all den övervikt den måste släpa runt på.
Blir hästen svett så har man förmodligen inte lagt in tillräckligt med vilopauser, dessa pauser behöver inte vara så långa, det räcker med att skritta nån minut på långa tyglar, bara man gör det regelbundet! (En annan anledning kan vara att hästen är mentalt spänd.) Man kan inte bara köra på och köra på, då bryter man ner hästen. Det finns ingenting att vinna igenom att hoppa över dessa viktiga vilopauser, de är dessutom lika viktiga för ryttaren som också behöver hämta sig. Det är inget maratonlopp man kör bara för att man sitter och utbildar en häst i det dagliga. Har man gjort grundträningen korrekt så får man inte en häst som blir svettig bara för att den skall prestera på lätt eller medelsvår nivå. Inte ens på svår nivå om det gäller hopp eller dressyr, det är en ytterst ovanlig syn - om hästen som sagt inte är för fet (vilket är ytterst ovanligt på den nivån) eller att det är väldigt varmt så att hästen svettas av den orsaken. Men då brukar de i o f s ha sommarpäls. Och som sagt, inget jobb om inte hästen är avspänd.
Om det nu är så att ens tränare står och säger att man bara skall köra på under en träning så kan man själv säga att hästen behöver vila sig nån minut. Tycker man att det är jobbigt att säga det så kan man ju alltid skylla på sig själv! JAG måste vila mig lite... :idea:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jaha, så nu är det alltså fel på alla hästar som svettas också. Då kanske det är fel på mig för att jag svettas också när jag rider?

Det är väl knappast en övanlig syn med svettiga hästar på tävlingar??
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja det är de garanterat.
Vi har en häst som i stort sett aldrig svettas oavsett temperatur och arbete. På sin höjd blir hon lite varm bakom öronen av tränset. :p Vår andra svettas bara hon får sadel på sig, så det är verkligen högst individuellt hur svettbenägna de är. De är väldigt olika till temperament och nerv också så visst har det stor betydelse. Båda helklipps vintertid men oftast behövs det bara göras en gång ganska tidigt på hösten. De är i full tävlingskondition och anledningen till att vi klipper är dels av estetiska men framförallt av bekvämlighet och önskan om att iaf. den ena ska bli lite lite piggare (men det tror vi egentligen inte på! :cautious:).

Hästar som inte är i full träning ser jag ingen anledning till att helklippa, eller egentligen klippa överhuvudtaget. Det är dessutom en av de tråkigast sysslorna som finns. :yuck:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Är inte svettning väldigt individuellt också? Jag tex svettas väldigt lite oavsett aktivitet, och svettas aldrig om huvud/hår medans vissa tex har helt sjöblött hår när de tar av ridhjälmen.

Min häst är i full träning hela vintrarna, i isolerat uppvärmt ridhus som håller ca 10-15 grader. Nu ligger nivån på msvc-msvb nivå och för tillfället är han oklippt. Han odlar enorm päls och som det är nu svettas han lite på undersida hals och ev vid virveln. Kommer klippa honom men klipper bara undersida av halsen och en bit på bogen, ogillar att helklippa på vintern då han går ute hela dagar och vi har stränga vintrar. Vill även kunna rida utomhus utan att han ska frysa.

Men jag tränar oftast på kvällarna och då gör det inget om han blir lite svettig för då står han ju inne efteråt. Rider jag någon morgon så anpassar jag träningen. Men för oss så funkar halvklippning bra.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jaha? Så min häst som blir svettig av ett 40 min joggingpass ute där det är minst 25 min skritt, honom är det nåt fel på? Suck.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nja, jag sa att för mig och mina vänner/stallkompisar så har det inte funkat med halvklippt om hästen skall tränas.

Därav är min slutsats att halvklippning inte räcker vid träning, funkar bara när de är helt nyklippta.

Som Feel skriver så är svettning individuellt och det beror givetvis också på hur tjock pälsen är på de oklippta områdena.

Att ta WC hästar som argument talar ju för klippning... :p De är nyklippta från mule till hov, och trots det svettas de ibland så det skummar!
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nja, jag sa att för mig och mina vänner/stallkompisar så har det inte funkat med halvklippt om hästen skall tränas.

Därav är min slutsats att halvklippning inte räcker vid träning, funkar bara när de är helt nyklippta.

Vad menar vi med funkar egentligen?

Min lille som är en synnerligen lurvig individ var halvklippt när jag köpte honom för två vintrar sen och jag iddes inte klippa resten av honom.
Funkade till ridning, javisst. Klart han blev lite svett ibland men inte så farligt.

Men han fällde ymnigt från januari till början av juni, och hans humör är ej på topp när han fäller = funkade inte.
Så nu helklipper jag för hans fällnings skull. Och min lathet :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Typ KL
Så länge hästen inte lider så är det väl skitsamma om/hur den är klippt?

Jag har kört nån lite större halsklippning snett ner under magen tidigare och det har räckt till, men förra året fick lillhäst fukteksem pga värmen och allt regn så helklippte motvilligt. Trodde det skulle vara ett meck med täcken, men det visade sig bara vara smidigt så nu helklipps båda för min skull. Väldigt skönt att dessutom slippa fällperioden.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tävlingshästarna du ser på TV är helklippta året runt, och jo de blir svettiga trots det (men inte lika svettiga som om de hade varit oklippta så klart). Svetten syns kanske inte så bra genom TV-rutan, men vi som har varit på plats på en WC vet att de blir det...

Det är bra att en häst svettas, då vet man att systemet fungerar, men en långhårig häst kan ju bli onödigt varm. Dessutom är det ett bekymmer med mycket päls och svett, tar lång tid att torka och när man väl kommer hem efter att ha varit i ridhus så behöver intorkat svett duschas bort och så blir hästen blöt igen med lång torktid i kallt stall.

Hur ska man få upp kondisen och styrkan på en häst om man inte "får" rida den svettig då och då? Om man siktar på att komma framåt i utbildningen så måste man tänja gränserna, och då blir hästen oftast svettig. Inte konstigare än att vi blir svettiga när vi går till gymmet/tar en löprunda.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Mina hästar måste ha någon speciell svett-gen då för de dryper i princip av svett varje träningspass och jag rider inte speciellt hårt eller utan vilopauser. Senaste hoppasset var unghästen löddrig efter 10 min, mycket beror ju på hur de är i temperament också. Är det 'mycket' i huvudet så svettas de nog mer än om de är stencoola och inte går igång på samma vis. Hemmavid så är de alltid svettiga under sadeln, vid sadelgjorden och på halsen trots helklippning.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har en extremt korthårig häst (alla tror hon är rakad), som vid normal träning inte blir så svettig. Hetsar hon upp dig/stressar så kan hon bli svettig. (Åka transport kan innebära genomsvettig häst) Hästen päls/svettningar är ju väldigt ind. Att hästen blir ordentligt svettig någon gång får man väl skritta av den länge och på med fleece/ulltäcken tills den är torr. Jag hoppas jag ska slippa klippa för jag vill inte ha mer energi eller känsligare häst. Blir jag tvungen att klippa denna vinter kör jag en halvklippning, fult men praktiskt.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nu har jag iaf varit och tränat för Per Sandgaard och det var spännande. Vi fick köra karusell runt, runt på volten och jobba med det som min häst alltid försöker (och lyckas!) att slippa undan, dvs basic att böja sig undan för skänkeln. Nyttigt som sagt. Tyckte det var ett bra pass även om det kändes som jag mest fick fokusera på det eftersom det är det som allt hänger på att hon inte jobbar ärligt. Kändes inte som att han tyckte vi var hopplöst fall heller som tur var :D utan om jag bara får igenom det där skulle det bli bra. Skönt att det bara var det då ;) (obs, ironi)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

kL

Som sagt. Svett är ingen sjukdom i sig, och debatten uppkom i sig pga hävdanden att svett i sig var katastrof pga om hästen skulle frysa/bli blöt osv under arbete så en arbetande häst borde helklippas annat finns inte och helklippte man inte så har man inte en arbetande häst samt hästen borde bli sjuk pga svett problemet.

återigen: alla hästar svettas inte på samma sätt. och jag vidhåller att just helklippning på hobby ryttar hästar har blivit norm främst att det blivit en estetisk aspekt och kombinerat med en hel del okunskap ang hur hästar transporterar svett i sig, och hur "Farligt" svett lite här och där på hästarna verkar ha blivit etablerat som ngn seriös faktor. Jag tycker mest det är ledsamt att läsa hur snedvridet tydligen uppfattningen om hur hästar fungerar i sig, verkar ha blivit bland gemene man.

jag klipper mina hästar. jag täckar dem också.
har dock aldrig villfarat mig med att hästar generellt alltid utifrån x arbete, eller tävling osv, behöver helklippas rakt av. inte heller har jag villfarelsen att
hästar aldrig behöver klippas no matter what, eller ska hållas vilda och naturligt osv oavsett vad.....

jag klipper ofta mina hästar pga egen bekvämlighet med mindre lera att borsta, och täckar av samma orsak vissa perioder.

jag har inga problem med hur folk gör sånt . då finns det en medvetenhet och kunskap i varför man gör som man gör. och gör man det utifrån egen bekvämlighet så för mig så gäller fortfarande givetvis att hästen i sig, som den mår bäst av och hur den fungerar, mår bra. om den inte gjorde det hade jag frångått de marginella bekvämlighets aspekter jag själv agerat utifrån.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

+1 på det..

Jag bryr mig inte om hur folk klipper och varför dom klipper.. men som du säger så slentrianklipper folk utan att tänka på behovet.

För mig är det mer praktiskt att täckesklippa än ha helklippt och därför gör jag det. Jag har varit tvungen att helklippa några hästar av andra skäl och då har jag tyvärr fått göra det.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

På måndag ska jag till kliniken med Barbie. Hon känns okej att rida och gör allt jag ber henne om, men jag tror att nåt är fel. I mitt huvud är just nu allt fel och jag har så gott som ridit ihjäl henne. Det är så otroligt stigmatiserat om ens häst behöver behandlas och ärligt talat vet jag inte riktigt hur bra jag kommer att hantera det hela. Hursom känns det skönt att checka upp henne, hon har ju verkligen gått kalas hela säsongen och med en konstant uppåtpekande utvecklingskurva.

Passar rätt bra med vila nu också för vädret är shitty och våra ridbanor är inte så ridbara.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Några av er minns kanske att jag var orolig för min häst som inte kändes ok. I dag har vi varit på klinik och mycket riktigt så var han halt på båda bak :( Inflammation i glidleden som behandlades med kortison. Är glad, trots allt, över att jag litade på min magkänsla och åkte iväg med honom trots att ingen tyckte han såg halt ut. Och det var han egentligen inte heller förrän veterinären böjde. Hon gav faktiskt beröm för att jag hade fångat det fastän det var så subtilt, så det kändes som en liten liten tröst. Nu är det boxvila i två dagar, sedan skritt i två veckor som gäller. Hon tyckte också vi kunde ta en tur till ET för att jobba med spänningar i länden. Måtte han nu bli bra min lilla häst ...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Har ju samma känsla som dig och kan bara hålla tummen att jag hittat om det är ngt i samma goda tid som dig! Kommer säkert bli bra med din kuse, är bara att ge det tid:). Är som sagt helt rätt tid på året att ha vialnde häst:p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
Senast: Mirtai
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
671
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
888
Senast: sthu
·
Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 542
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp