”Drömjobbet” får mig att bryta ihop och må dåligt

must

Trådstartare
Gammal användare som skriver under anonymt nick. Jag mår väldigt dåligt på grund av mitt jobb och vet inte hur jag ska gå till väga. Jag orkar inte vara så stressad att jag inte hinner äta, knappt gå på toa och nästan alltid jobbar över obetalt för att bli klar. Orkar inte ha panikattacker och gråta innan jobbdagen börjar. Orkar inte ligga vaken för att jag oroar mig över jobb. Men jag vet inte hur jag ska få slut på det. Hur jag ska få ett annat jobb...

Jag har sedan något år tillbaka vad många skulle kalla ett drömjobb - och vad JAG som yngre såg som det enda i världen jag ville jobba med. Och det är det här jag har studerat till, jobbat extra och slitit för att hålla på med, just för att jag som yngre var helt inställd på att det här var min dröm.

Men det är det inte! Det är inte det här jag vill göra. Då, när jag var yngre och började studera (är i dag 27), trodde jag att jag var en sådan person som lever för att jobba - just för att jobbet skulle vara så roligt, intressant och stimulerande att man knappt behövde fritid. Jobbet skulle ju vara ens hobby. Men nu har jag insett att jag inte alls är så. Jag vill ha ett jobb som jag släpper när jag går hem, inte tänker eller oroar mig för innan jag går dit. Helt enkelt ett jobb jag inte behöver må dåligt över.

Jag jobbar enligt schemat heltid, alltså inte mer än normalt. Men på grund av att jag lider av grav prestationsångest inom jobbet tar allt mycket längre tid och jag blir därför kvar/börjar tidigare så det i slutändan blir betydligt fler timmar jag gör. Tid jag förstås inte får betalt för. Dagar jag inte kommer hem utan migrän eller någon typ av huvudvärk är bra dagar. Just för att jag inte hinner äta, alternativt inte anser mig kunna ta den tiden, i kombination med långa dagar och att jag konstant är uppe i varv av stress, press och oro. Jobbet är av den typen att det inte går att skjuta saker till dagen därpå, utan måste göras klart innan jag går hem/ett visst klockslag.

Det ÄR ett jobb som anses stressigt och det har jag alltid vetat. Men tidigare (utbildning, extrajobb) har jag sett det som att jag är bra på att hantera stress. Nu inser jag att jag är värdelös på det. Jag hanterar det - men genom att må dåligt. Det är alltså främst hur jag är som person som gör att jag mår dåligt av jobbet, inte jobbet i sig. Problemet är alltså mitt, jag är helt enkelt inte passande för det här jobbet. Det handlar inte om att facket borde gå in och göra något för att få ner stressen. Den ingår i jobbet.

Mycket text, men jag vet inte vad jag ska göra. Jag förstår ju själv att jag borde säga upp mig och skaffa ett annat jobb. Men jag vet inte hur. Jag vågar inte säga upp mig. Som trygghetsnarkoman får jag panik över tanken att inte ha ett jobb med fast inkomst. Och det finns ingen energi att söka andra jobb, kanske främst för att jag känner tröstlöshet över det. Jag kollar platsbanken (ja, jag vet... få hittar sina jobb där, men ändå...) och allt jag hittar är yrken jag inte har utbildning för eller som telefonförsäljare vilket jag ser som ett osäkert jobb.

Hur hade ni gjort? Med det här jobbet har jag ändå en fast inkomst... Jag fastnar lätt i funderingen att kanske blir det bättre allt eftersom? Och försöker ty mig till att mitt jobb också har flera fördelar (frihet under ansvar till exempel). Men jag vet inte, kanske är det bara sätt för att slippa lämna det jag ser som en trygghet... Var går gränsen, när mår man för dåligt över sitt jobb?
 
Går det att gå ner i tid?

Jag tänker att du förr eller senare borde byta jobb, men kanske det kan vara lättare att hantera kortare arbetsdagar?
 
du behöver någon att prata med innan du går sönder totalt. Ofta sätter man mer press på sig själv än vad jobbet egentligen kräver, särskilt när man är högpresterande och perfektionist. Ring VC eller företagshälsan direkt i morgon och be att få en samtalskontakt om detta. Du måste ändra dina mönster för hur du presterar. Byter du jobb kommer mönstren hänga med tyvärr. Men det finns hjälp att få :)
 
Man skall bli glad över sitt jobb.
Ditt problem är att din stresshantering suger fett.
Börja med att gå till jobbet när du börjar och gå därifrån när du slutar.
Bli lat, är det inte klart så är det inte, då så får du fortsätta i morgon.
Ät på bestämda tider och gå på toa minst 5ggr/dag.
Sov mellan 22-06

Du behöver nu två saker.
1. Gå till vårdcentralen och få hjälp.
Du håller på att gå in i väggen.

2. Se till att få en kurs i stresshantering.
Du gör ungefär alla fel.
 
Vad jobbar du med? Antar att det är med djur? Se till att alltid ta din lunch och var även noga med iaf en kafferast på ca en kvart dagligen ta gärna frukt då med. Har du kollegor?
 
Jag har mina aningar om vad du jobbar med.
Jag tror att du ska försöka fundera lite över framtiden hur du kan förändra arbetssituationen inom ditt yrke. Ett tag kanske du måste gå ner i tid för att orka. Du måste förstås prata med din chef också hur ni kan ändra situationen NU! En anställd som går in i väggen blir en dyr anställd och det vill faktiskt inte arbetsgivaren ha.

Försök att tänka i ett lite längre perspektiv hur du kan förändra. Byta arbetsplats? Byta inriktning?

Så här kan du verkligen inte ha det!
 
Jag tror naturligtvis på att yrket är stressigt, men jag undrar ändå hur stor del av det här problemet som handlar om stresshantering. Om det hade varit jag, hade jag börjat i den änden.

(Jag har något av ett drömjobb, det är asstressigt och prestationsbetonat och jag arbetar ständigt med mina stresshanteringsstrategier. Så fort jag är det minsta i obalans över något, blir jag stressad över allting, över att tiden går.)
 
Gammal användare som skriver under anonymt nick. Jag mår väldigt dåligt på grund av mitt jobb och vet inte hur jag ska gå till väga. Jag orkar inte vara så stressad att jag inte hinner äta, knappt gå på toa och nästan alltid jobbar över obetalt för att bli klar. Orkar inte ha panikattacker och gråta innan jobbdagen börjar. Orkar inte ligga vaken för att jag oroar mig över jobb. Men jag vet inte hur jag ska få slut på det. Hur jag ska få ett annat jobb...

Jag har sedan något år tillbaka vad många skulle kalla ett drömjobb - och vad JAG som yngre såg som det enda i världen jag ville jobba med. Och det är det här jag har studerat till, jobbat extra och slitit för att hålla på med, just för att jag som yngre var helt inställd på att det här var min dröm.

Men det är det inte! Det är inte det här jag vill göra. Då, när jag var yngre och började studera (är i dag 27), trodde jag att jag var en sådan person som lever för att jobba - just för att jobbet skulle vara så roligt, intressant och stimulerande att man knappt behövde fritid. Jobbet skulle ju vara ens hobby. Men nu har jag insett att jag inte alls är så. Jag vill ha ett jobb som jag släpper när jag går hem, inte tänker eller oroar mig för innan jag går dit. Helt enkelt ett jobb jag inte behöver må dåligt över.

Jag jobbar enligt schemat heltid, alltså inte mer än normalt. Men på grund av att jag lider av grav prestationsångest inom jobbet tar allt mycket längre tid och jag blir därför kvar/börjar tidigare så det i slutändan blir betydligt fler timmar jag gör. Tid jag förstås inte får betalt för. Dagar jag inte kommer hem utan migrän eller någon typ av huvudvärk är bra dagar. Just för att jag inte hinner äta, alternativt inte anser mig kunna ta den tiden, i kombination med långa dagar och att jag konstant är uppe i varv av stress, press och oro. Jobbet är av den typen att det inte går att skjuta saker till dagen därpå, utan måste göras klart innan jag går hem/ett visst klockslag.

Det ÄR ett jobb som anses stressigt och det har jag alltid vetat. Men tidigare (utbildning, extrajobb) har jag sett det som att jag är bra på att hantera stress. Nu inser jag att jag är värdelös på det. Jag hanterar det - men genom att må dåligt. Det är
Gammal användare som skriver under anonymt nick. Jag mår väldigt dåligt på grund av mitt jobb och vet inte hur jag ska gå till väga. Jag orkar inte vara så stressad att jag inte hinner äta, knappt gå på toa och nästan alltid jobbar över obetalt för att bli klar. Orkar inte ha panikattacker och gråta innan jobbdagen börjar. Orkar inte ligga vaken för att jag oroar mig över jobb. Men jag vet inte hur jag ska få slut på det. Hur jag ska få ett annat jobb...

Jag har sedan något år tillbaka vad många skulle kalla ett drömjobb - och vad JAG som yngre såg som det enda i världen jag ville jobba med. Och det är det här jag har studerat till, jobbat extra och slitit för att hålla på med, just för att jag som yngre var helt inställd på att det här var min dröm.

Men det är det inte! Det är inte det här jag vill göra. Då, när jag var yngre och började studera (är i dag 27), trodde jag att jag var en sådan person som lever för att jobba - just för att jobbet skulle vara så roligt, intressant och stimulerande att man knappt behövde fritid. Jobbet skulle ju vara ens hobby. Men nu har jag insett att jag inte alls är så. Jag vill ha ett jobb som jag släpper när jag går hem, inte tänker eller oroar mig för innan jag går dit. Helt enkelt ett jobb jag inte behöver må dåligt över.

Jag jobbar enligt schemat heltid, alltså inte mer än normalt. Men på grund av att jag lider av grav prestationsångest inom jobbet tar allt mycket längre tid och jag blir därför kvar/börjar tidigare så det i slutändan blir betydligt fler timmar jag gör. Tid jag förstås inte får betalt för. Dagar jag inte kommer hem utan migrän eller någon typ av huvudvärk är bra dagar. Just för att jag inte hinner äta, alternativt inte anser mig kunna ta den tiden, i kombination med långa dagar och att jag konstant är uppe i varv av stress, press och oro. Jobbet är av den typen att det inte går att skjuta saker till dagen därpå, utan måste göras klart innan jag går hem/ett visst klockslag.

Det ÄR ett jobb som anses stressigt och det har jag alltid vetat. Men tidigare (utbildning, extrajobb) har jag sett det som att jag är bra på att hantera stress. Nu inser jag att jag är värdelös på det. Jag hanterar det - men genom att må dåligt. Det är alltså främst hur jag är som person som gör att jag mår dåligt av jobbet, inte jobbet i sig. Problemet är alltså mitt, jag är helt enkelt inte passande för det här jobbet. Det handlar inte om att facket borde gå in och göra något för att få ner stressen. Den ingår i jobbet.

Mycket text, men jag vet inte vad jag ska göra. Jag förstår ju själv att jag borde säga upp mig och skaffa ett annat jobb. Men jag vet inte hur. Jag vågar inte säga upp mig. Som trygghetsnarkoman får jag panik över tanken att inte ha ett jobb med fast inkomst. Och det finns ingen energi att söka andra jobb, kanske främst för att jag känner tröstlöshet över det. Jag kollar platsbanken (ja, jag vet... få hittar sina jobb där, men ändå...) och allt jag hittar är yrken jag inte har utbildning för eller som telefonförsäljare vilket jag ser som ett osäkert jobb.

Hur hade ni gjort? Med det här jobbet har jag ändå en fast inkomst... Jag fastnar lätt i funderingen att kanske blir det bättre allt eftersom? Och försöker ty mig till att mitt jobb också har flera fördelar (frihet under ansvar till exempel). Men jag vet inte, kanske är det bara sätt för att slippa lämna det jag ser som en trygghet... Var går gränsen, när mår man för dåligt över sitt jobb?

Du låter som om du är farligt nära att bränna ut dig. Snälla var inte för "duktig" för att sjukskriva dig i tid. Allt blir enklare om du inte väntar för länge med att dra i bromsen. Du måste få sova och äta och koppla bort jobbet så att hjärnan börjar funka igen (och du ska inte behöva använda semestern till det). Det kan nog vara bra att prata med någon samtalskontakt eller kurator också.

Sen är det dags att ta itu med jobbet. I bästa fall går det att förbättra situationen på nuvarande jobb. Du kan alltid försöka fixa en mentor, en äldre kollega på någon annan arbetsplats. Facket kan ha karriärvägledare som kan hjälpa dig att se vägar. Kanske kan du få tjänstledigt och göra något helt annat ett par månader för att få perspektiv. Du verkar ha gått en krävande utbildning och du har blivit utvald till den tjänst du har idag, så du verkar ha en utmärkt grund att stå på. Men du måste nog börja nerifrån i behovspyramiden för att hitta din väg. Sova, äta, läka.
 
Gå till företagshälsovården om ni har en. Du behöver hjälp! Oavsett om det är din stresshantering eller jobbet.

Jag mådde själv rätt dåligt i vintras på grund av mitt stressiga och kaotiska arbete. Det intressanta är att arbetssituationen faktiskt är än värre nu men även Om jag blir fortfarande blir stressad, arg och ledsen över hur min arbetsplats havererat och hur det drabbar klienter och kollegor så mår jag bättre än i vintras.

Jag har nämligen om och om igen från kompetenta personer, fått det bekräftat att det faktiskt inte är MIG det är fel på. Det har gjort väldigt mycket för hur jag kan handskas med situationen mentalt.
 
Som hjälp att få lite kontroll över arbetstiden, så kan jag tipsa om att sätt alarm på mobilen.
Jag har ett för lunch och ett 15 minuter innan jag ska gå hem. Detta har hjälpt mig att ta ett steg tillbaka och faktiskt inse att tiden är "slut" för dagen. På 15 minuter hinner jag avsluta/spara mitt arbete för att fortsätta nästa dag.
Glömmer du att gå på toa, så sätt ett par alarm för det med, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen kan vara en start.
 
Du vill prestera bäst och ligga på topp men du kommer att prestera noll och blir, som andra också skrivit, kostsam för din arbetsgivare om du fortsätter på det här viset.
Vad skulle hända om du presterade "nog"? Alltså det som normalt förväntas av dig inom din egentliga arbetstid? Skulle det räcka? Om svaret är nej är det nog inte dig utan arbetssituationen det är fel på iallafall.
 
Var går gränsen, när mår man för dåligt över sitt jobb?
När man skriver en sådan här tråd tycker jag nog att man ligger på gränsen. Och när man beskriver följande scenario har det gått över kanten helt:

Men på grund av att jag lider av grav prestationsångest inom jobbet tar allt mycket längre tid och jag blir därför kvar/börjar tidigare så det i slutändan blir betydligt fler timmar jag gör. Tid jag förstås inte får betalt för. Dagar jag inte kommer hem utan migrän eller någon typ av huvudvärk är bra dagar. Just för att jag inte hinner äta, alternativt inte anser mig kunna ta den tiden, i kombination med långa dagar och att jag konstant är uppe i varv av stress, press och oro. Jobbet är av den typen att det inte går att skjuta saker till dagen därpå, utan måste göras klart innan jag går hem/ett visst klockslag.

Vad är det du tvivlar på och varför gör du inget åt saken? Varför har du sådan prestationsångest? Vad händer ifall du skulle jobba enligt dina schemalagda tider och inte en minut mer? Vad är det du vill bevisa med att vara sådär über-duktig jämt? Kan du inte bara göra ett bra jobb och gå hem när du är klar? Varför måste du vara jätteduktig?
 
Åtgärder har du fått många bra förslag på. Jag instämmer med flera.
Du bör göra följande:
* tala med din chef
* sluta jobba när arbetsdagen är slut, det som inte har hunnits med får vänta
* Boka tid för samtal hos vårdcentral eller företagshälsovård (beroende på vad ni har för avtal med företagshälsan; om du kan/får vända dig direkt till dem och boka tid; annars gör du det via chef och/eller personalfunktion)

Jag tycker också du ska sjukskriva dig; NU! Med dessa åtgärder KANSKE du kan mota utmattningsdepressionen i grind innan den bryter ut fullständigt.

Om du ska säga upp dig eller inte tycker jag inte du ska ta ställning till nu. Du behöver först må bättre och hitta en normal balans.
 
Gammal användare som skriver under anonymt nick. Jag mår väldigt dåligt på grund av mitt jobb och vet inte hur jag ska gå till väga. Jag orkar inte vara så stressad att jag inte hinner äta, knappt gå på toa och nästan alltid jobbar över obetalt för att bli klar. Orkar inte ha panikattacker och gråta innan jobbdagen börjar. Orkar inte ligga vaken för att jag oroar mig över jobb. Men jag vet inte hur jag ska få slut på det. Hur jag ska få ett annat jobb...

Jag har sedan något år tillbaka vad många skulle kalla ett drömjobb - och vad JAG som yngre såg som det enda i världen jag ville jobba med. Och det är det här jag har studerat till, jobbat extra och slitit för att hålla på med, just för att jag som yngre var helt inställd på att det här var min dröm.

Men det är det inte! Det är inte det här jag vill göra. Då, när jag var yngre och började studera (är i dag 27), trodde jag att jag var en sådan person som lever för att jobba - just för att jobbet skulle vara så roligt, intressant och stimulerande att man knappt behövde fritid. Jobbet skulle ju vara ens hobby. Men nu har jag insett att jag inte alls är så. Jag vill ha ett jobb som jag släpper när jag går hem, inte tänker eller oroar mig för innan jag går dit. Helt enkelt ett jobb jag inte behöver må dåligt över.

Jag jobbar enligt schemat heltid, alltså inte mer än normalt. Men på grund av att jag lider av grav prestationsångest inom jobbet tar allt mycket längre tid och jag blir därför kvar/börjar tidigare så det i slutändan blir betydligt fler timmar jag gör. Tid jag förstås inte får betalt för. Dagar jag inte kommer hem utan migrän eller någon typ av huvudvärk är bra dagar. Just för att jag inte hinner äta, alternativt inte anser mig kunna ta den tiden, i kombination med långa dagar och att jag konstant är uppe i varv av stress, press och oro. Jobbet är av den typen att det inte går att skjuta saker till dagen därpå, utan måste göras klart innan jag går hem/ett visst klockslag.

Det ÄR ett jobb som anses stressigt och det har jag alltid vetat. Men tidigare (utbildning, extrajobb) har jag sett det som att jag är bra på att hantera stress. Nu inser jag att jag är värdelös på det. Jag hanterar det - men genom att må dåligt. Det är alltså främst hur jag är som person som gör att jag mår dåligt av jobbet, inte jobbet i sig. Problemet är alltså mitt, jag är helt enkelt inte passande för det här jobbet. Det handlar inte om att facket borde gå in och göra något för att få ner stressen. Den ingår i jobbet.

Mycket text, men jag vet inte vad jag ska göra. Jag förstår ju själv att jag borde säga upp mig och skaffa ett annat jobb. Men jag vet inte hur. Jag vågar inte säga upp mig. Som trygghetsnarkoman får jag panik över tanken att inte ha ett jobb med fast inkomst. Och det finns ingen energi att söka andra jobb, kanske främst för att jag känner tröstlöshet över det. Jag kollar platsbanken (ja, jag vet... få hittar sina jobb där, men ändå...) och allt jag hittar är yrken jag inte har utbildning för eller som telefonförsäljare vilket jag ser som ett osäkert jobb.

Hur hade ni gjort? Med det här jobbet har jag ändå en fast inkomst... Jag fastnar lätt i funderingen att kanske blir det bättre allt eftersom? Och försöker ty mig till att mitt jobb också har flera fördelar (frihet under ansvar till exempel). Men jag vet inte, kanske är det bara sätt för att slippa lämna det jag ser som en trygghet... Var går gränsen, när mår man för dåligt över sitt jobb?

Du skriver att jobbet är av den typen att det måste göras färdigt för dagen, inget kan lämnas till morgondagen. Men kan du inte be om hjälp av dina arbetskamrater? Du är ju ny på jobbet och det är väl inte konstigt om man behöver hjälp? har inte dina arbetskamrater sagt något om att du jobbar så mycket extra?
 
Hej igen och stort tack för alla svar! En hektisk jobbperiod och på det frånvaro från dator gjorde att jag inte svarat förrän nu.

Jag ska försöka svara var och en, men förtydligar lite. Jag jobbar som journalist inom dagspress. Det innebär att jag (i de allra, allra flesta fall) inte kan lämna kvar en uppgift till dagen därpå, nyheten måste ut. Jobbet innebär också per automatik mycket tidspress och jag kanske blandar ihop begreppen tidspress och stress en del... Är osäker på begreppen faktiskt, om och i så fall vad det är för skillnad.

Men min poäng är att jobbet innebär tidspress, inte att jag "bara" gör det stressigt. Om det går att förstå hur jag menar? Jag kanske lurar mig själv, men ser det som att jag kanske inte skulle vara lika stressad i många andra typer av jobb (även om jag förstås är medveten om att mer eller mindre alla jobb har sin typ av stress). Jag är uppenbart mycket dålig på att hantera stress, men tror att den här typen av jobb kanske tar fram det mer än många andra yrken gör.
 
Går det att gå ner i tid?

Jag tänker att du förr eller senare borde byta jobb, men kanske det kan vara lättare att hantera kortare arbetsdagar?

Jag har funderat på om jag skulle kunna gå ner i tid. Jag är övertygad om att jag skulle må bra mer ledighet = tid att varva ner/återhämta mig. Dock tror jag att det blir svårt att få igenom. Men jag borde kanske kika på om möjligheten finns, ändå. Men ett måste skulle nog i så fall vara att få bort hela arbetsdagar, inte bara kortare pass. Då är nog risken att jag jobbar lika mycket som heltid, men för deltidslös...

du behöver någon att prata med innan du går sönder totalt. Ofta sätter man mer press på sig själv än vad jobbet egentligen kräver, särskilt när man är högpresterande och perfektionist. Ring VC eller företagshälsan direkt i morgon och be att få en samtalskontakt om detta. Du måste ändra dina mönster för hur du presterar. Byter du jobb kommer mönstren hänga med tyvärr. Men det finns hjälp att få :)

Börja med att ringa din vårdcentral eller företagshälsan. På längre sikt kanske det fortfarande är ett drömjobb, men i så fall på deltid?

Jag tror (vill tro?) att mina mönster inte skulle hänga med fullt så mycket inom ett annat yrke. Men det kanske är att lura mig själv. Men ni har rätt i att jag borde ta kontakt med företagshälsan. Jag har gått i funderingar kring det länge och era inlägg får mig att känna att det kanske inte är så mycket att fundera över.

Men jag känner viss oro/ångest då jag är rädd att det ska bli problem. Jag är ju relativt ung, borde vara pigg och ha energi.. Har dessutom bara varit där ett år... Alltså, jag förstår själv hur dumt det låter, men jag är helt enkelt rädd att jag skulle ses som ett problem av arbetsgivaren. Är den rädslan helt obefogad?
 

Ta kontakt med t ex Manpower m fl. Jag lovar att du är intressant för dem med din erfarenhet och utbildning. Du skulle ju t ex kunna jobba som pressansvarig på ett företag, eller kanske på en tidning där det är lite lugnare tempo och inte samma korta deadlines. Genom rekryteringsföretagen, så kan man få jobb som aldrig annonseras ut, så det är jättebra att få in en fot hos dem. Jag fick massor av hjälp av Manpower när jag vantrivdes på min dåvarande arbetsplats och fick gå på flera intervjuer där de lediga tjänsterna aldrig kom ut på annons, utan Manpower plockade bara ut några passande personer från sin databas.

LYCKA TILL! :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 667
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
773
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 610
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp