Bukefalos 28 år!

Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vill du inte känna dig påhoppad föreslår jag att du även läser hela inlägget, jag konstaterar bara att alla inklusive dig kan drabbas av ekonomiska svårigheter om oturen är framme. Hur kan du få det till ett påhopp? Det gäller förövrigt miljonärer och miljardär också. Ingen är immun mot extrem otur även om det stora flertalet inte drabbas. Din personliga ekonomi är totalt oväsentlig i sammanhanget och den har jag inte berört alls.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

knapplån

Det någon skrev om fuskbyggarna är väl ett typiskt exempel på blåögda människor. Jag såg nästan alla de programmen och kunde inte låta bli att stöna högt över de val dessa människor gjorde. Visst tyckte jag synd om dem, men i många fall tyckte jag faktiskt att de fick skylla sig själva.

Angående att förakta folk som har skulder hos KFM är det väl ingen i tråden som gör? För övrigt är det väldigt få människor som hamnar i den situationen pga. otur. Den andel som har haft sån otur ska ju absolut inte dra på sig nya kostnader som t ex en häst utan istället bryta ihop och komma igen anser jag.

Livet är tufft ibland, jag tror inte att det blir lättare av att behandla folk som offer.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

knapplån

Det någon skrev om fuskbyggarna är väl ett typiskt exempel på blåögda människor. Jag såg nästan alla de programmen och kunde inte låta bli att stöna högt över de val dessa människor gjorde. Visst tyckte jag synd om dem, men i många fall tyckte jag faktiskt att de fick skylla sig själva.

Angående att förakta folk som har skulder hos KFM är det väl ingen i tråden som gör? För övrigt är det väldigt få människor som hamnar i den situationen pga. otur. Den andel som har haft sån otur ska ju absolut inte dra på sig nya kostnader som t ex en häst utan istället bryta ihop och komma igen anser jag.

Livet är tufft ibland, jag tror inte att det blir lättare av att behandla folk som offer.

:bow::bow: Har precis samma åsikt som du.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Vad är det som du anser att fuskbyggarna visar som de flesta borde få upp ögonen för?

Att man kan få förödande kostnader där andra är skyldiga. Dvs att du kan få skulder som du själv inte är orsak till..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

knapplån

Det någon skrev om fuskbyggarna är väl ett typiskt exempel på blåögda människor. Jag såg nästan alla de programmen och kunde inte låta bli att stöna högt över de val dessa människor gjorde. Visst tyckte jag synd om dem, men i många fall tyckte jag faktiskt att de fick skylla sig själva.

Tråkig inställning.

Angående att förakta folk som har skulder hos KFM är det väl ingen i tråden som gör? För övrigt är det väldigt få människor som hamnar i den situationen pga. otur. Den andel som har haft sån otur ska ju absolut inte dra på sig nya kostnader som t ex en häst utan istället bryta ihop och komma igen anser jag.

Som sagt så det enda jag skrivit är att det finns folk som hamnat där pga div olika orsaker förutom att man handlat lyxartiklar, dvs överkonsumtion.

Och jo jag tror att det är många som hamnat i skuldfällor som har svårt att ta sig ur dessa utan att ha överkonsumerat.

Livet är tufft ibland, jag tror inte att det blir lättare av att behandla folk som offer.

Livet blir def inte lättare att folk får höra att de får skylla sig själva heller..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Varför är det en tråkig inställning? I vissa av de fallen kan ju vem som helst fatta att det skulle gå åt pipan. Jag tycker att det är jättetråkigt att det finns oärliga människor, men nu finns det tyvärr det. Ska man spendera massor av pengar så tycker jag nog att man får vara lite realistisk. Jag tycker inte att det är rätt att det finns oseriösa byggföretag, men så är det. Även i landet Sverige får man granska lite mer kritiskt.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Fast att råka få förödande kostnader innebär ju inte att man automatiskt får skulder.. och när det gäller just fuskbyggarna så har ju majoriteten av medverkande betalat ut stora förskott till kreti och pleti. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att just det programmet visar hur man kan drabbas av skulder som någon annan orsakat.
Det enda man lär sig av fuskbyggarna är nog snarare att vara vaksam, betala ALDRIG i förskott.. inget seriöst byggföretag kräver kunden på förskottspengar vare sig det gäller inhandling av material eller arbete.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Trist inställning när man kan sitta och tycka folk får skylla sig själva som blir lurade på massor med pengar. Som dessutom öppet visar hur ledsna de är.

Nej jag skulle inte kunna sitta och titta på ett sådant program och klappa mig för bröstet och säga att jag hade minsann inte hamnat i den sitsen för jag hade kalkylerat och granskat :crazy:

Om du har 10 vänner som rek just denna byggare så borde du kunna lita på denne utan att behöva söka reda på hur många konkurser han gjort innan..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är bara att inse att vi alla är olika. Oavsett vem som känner vem eller vem som säger vad - vill de ha mina pengar får de stå ut med att jag kollar upp dem. Det är mina pengar, mitt intresse. Inte kompisars/vänners/bekantas.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Om du har 10 vänner som rek just denna byggare så borde du kunna lita på denne utan att behöva söka reda på hur många konkurser han gjort innan..

man kan ju undra vilka vänner det är som rekomenderat honom, om han har flertalet konkurser bakom sig.... Av 11 person så kollar ingen upp byggaren innan ett jobb?

Du ska till att göra din största investering i livet och då är det väl ändå mer än brukligt att göra en kreditupplysning på människan/företaget som gett offerten? Eller? Ska du köpa något för ca 2-3 miljoner utan att kolla upp företaget? Det låter oerhört blåögt för mig. Rekomendationer i alla ära, men www.allabolag.se är gratis om det är ett AB, annars gör man en kreditupplysning.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KL

Har läst igenom tråden och enligt mitt tycke känns det som att diskussionerna har urartat lite och frångått trådens egentliga ämne?

Visst, det kan hända alla att man hamnar i en ekonomisk kris, man kan bli lurad, utförsäkrad, eller bara göra några misstag. Jag dömer INGEN för det.

Men vad tråden handlade om var ju om det är kränkande att säga nej till en köpare för att den har skulder hos kronofogden?

Som många har svarat, självklart NEJ det är inte kränkande. Det handlar ju inte om att man dömer någon eller drar alla med skulder över en kam. Det handlar ju om att man inte vill sälja till någon som kanske inte kommer ha råd att ha kvar hästen.

Som många andra skrivit är det väl bättre att försöka betala av skulden först, och sen köpa häst? Spelar ingen som helst roll hur mycket hästen kostar i inköp, det är ju inte det som är dyrt.

När jag skulle sälja min äldre häst fick jag många svar på människor som ville ta på livstidsfoder, eller avbetalning. Dessa nekade jag, eftersom jag anser att har man inte råd att betala 20 000 för en häst i inköp, då har man inte heller råd att ha en häst.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Var f-n har jag skrivit att jag sitter och klappar mig på bröstet??? Lägg inte orden i munnen på mig. Jag tycker synd om dessa människor MEN dom har trots allt försatt sig i situationen själv, och fått lära sig genom en dyrköpt läxa!!!!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

man kan ju undra vilka vänner det är som rekomenderat honom, om han har flertalet konkurser bakom sig.... Av 11 person så kollar ingen upp byggaren innan ett jobb?

Du ska till att göra din största investering i livet och då är det väl ändå mer än brukligt att göra en kreditupplysning på människan/företaget som gett offerten? Eller? Ska du köpa något för ca 2-3 miljoner utan att kolla upp företaget? Det låter oerhört blåögt för mig. Rekomendationer i alla ära, men www.allabolag.se är gratis om det är ett AB, annars gör man en kreditupplysning.

Byggaren har kanske gjort bra jobb hos vännerna.

Och han behöver ju inte gjort några konkurser innan heller.


Det behöver inte heller handla om att bygga ett helt nytt hus utan det räcker med att man ska göra en mindre renovering och det går fel!!! Så det behöver inte vara ditt livs investering utan en fjuttig sak för ett par tusen
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det enda man lär sig av fuskbyggarna är nog snarare att vara vaksam, betala ALDRIG i förskott.. inget seriöst byggföretag kräver kunden på förskottspengar vare sig det gäller inhandling av material eller arbete.

Jodå - det finns visst seriösa företag som kräver förskott. Är själv gift med en egenföretagare och efter att ett antal gånger blivit blåst på pengar har han som regel att en viss del av materialet ska betalas i förskott om han ska handla (dvs inte spik och sådant utan byggmaterial till ett haltv hus tex). Kostnadsförluster för arbete - ok, det kan han leva med men "bjuda" på byggmaterialet - nej tack. Vill inte kunden det, ja då får kunden handla själv eller så får kunden hitta en annan byggare. Kan väl tillägga att han inte är ensam om det här förfarandet - han fick tipset av en kollega i branschen.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Skulle aldrig anlitat en byggare som tog betalt i förskott, det är för mig ett oseriöst företag.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det behöver inte heller handla om att bygga ett helt nytt hus utan det räcker med att man ska göra en mindre renovering och det går fel!!! Så det behöver inte vara ditt livs investering utan en fjuttig sak för ett par tusen

Men inte sätter man sig hos KFM för en "fjuttig sak för ett par tusen"?

Gamblar gör jag inte med summor som jag inte har råd att förlora. Enkel självbevarelsedrift. Jag kan köpa en häst på vinst och förlust, om jag är beredd att den ska slaktas dagen därpå och jag inte får ut ett öre för det jag köpt.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Om kunden betalar materialet i förskott, är det kundens material som kunden har kvar även om byggaren sticker. För jag antar att din make inte stjäl materialet kunden betalt för?

Då handlar det ju bara om var kunden köper material, av byggaren eller byggvaruhuset. Det är alltså inte en förskottsbetalning egentligen, det är helt enkelt en direktdebitering av köpt material.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

KL

När jag skulle sälja min äldre häst fick jag många svar på människor som ville ta på livstidsfoder, eller avbetalning. Dessa nekade jag, eftersom jag anser att har man inte råd att betala 20 000 för en häst i inköp, då har man inte heller råd att ha en häst.

Själv hade jag min islandshäst utlånad för att fodervärden ville ta föl på henne,vilket hon också gjorde.
När jag erbjöd henne att ta över hästen för 5000 kr (vilket var livförsäkringen),tyckte hon att hon inte hade råd,men hon ville gärna ha henne gratis och först tänkte jag faktiskt ge bort henne.
Men vid närmare eftertanke tog jag tillbaka hästen,har man inte råd med ens det så vad händer om hästen blir sjuk?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag står fast vid att inget seriöst byggföretag begär att en kund ska betala för något de inte fått levererat. Jag är uppväxt i en "byggarfamilj" (egenföretagare) och driver idag ett byggföretag som startades 1964 och vi har aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG begärt att någon av våra kunder ska betala för något de inte fått. Däremot får ej kreditvärdiga kunder betala kontant vid leverans, men aldrig i förskott. Jag ser ingen risk i ett sådant förfarande eftersom skulle kunden mot förmodan inte betala så åker vi och hämtar tillbaka materialet. Vi har kredit hos vår bygghandel och full returrätt på ej använt material, så vi lider i mina ögon en mycket liten risk att ge våra kunder denna säkerhet.. Och genom tydliga skriftliga avtal så har man ytterligare säkrat för att problem inte ska uppstå.
Men jag kanske ska vara tacksam att de finns företag som kräver förskottsbetalning, vi får rätt många jobb av just den anledningen att kunderna frågat andra byggare och de känt sig osäkra på just den biten när de krävt förskottsbetalning, vilket vi alltså aldrig begär.
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Byggaren har kanske gjort bra jobb hos vännerna.

Och han behöver ju inte gjort några konkurser innan heller.


Det behöver inte heller handla om att bygga ett helt nytt hus utan det räcker med att man ska göra en mindre renovering och det går fel!!! Så det behöver inte vara ditt livs investering utan en fjuttig sak för ett par tusen

Och hur menar du nu? Jag kan inte se vad som skulle, enligt ovanstående scenario, kunna gå snett så att man utan att ha orsakat det själv hamnar med skulder hos Kronofogden för en fjuttig sak på ett par tusen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 077
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 559
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 081
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 362
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp