Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Får ni verkligen lämna tillbaka allt?? De flesta bygghandlare tar väl bara "lagerprodukter" i retur, inte beställningsvaror. Lite off the record men jag blir nyfiken:-)

Nej det får man inte - hur skulle det gå till när materialet redan är monterat? Dels får man inte montera ner det igen - det brukar nog heta egenmäktigt förfarande och dels blir det ju i så fall begagnat material.

Svarar sen på det där med att inte få jobb- även maken har fullt upp och skulle någon backa, ja då är det upp till dem och dessutom en aning bekräftelse av att det kanske inte var så bra med den uppdragsgivaren. Det här är inte heller ett nytt företag - det har varit registrat sedan 70-talet och haft verksamhet allt från Stockholm till Skåne. Betalningsproblemen från kunderna har blivit vanligare sedan 90-talet och det var då som förskottsdealar kom in i bilden.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

se Lovisa elonoras svar. Sen vad du kallar oseriöst är upp till dig men var inte för frikostig med bedömningen.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det kan jag definitivt hålla med om. Skulle aldrig vara tal om att behålla materialet och det har också hänt någon gång att ett uppdrag inte färdigtställts då t ex delfakturor inte reglerats. Självklart har då allt material som kunden betalt varit kvar. Inte heller har mannen bara stuckit utan det har föregåtts av diskussioner som vid något tillfälle medfört att man varit ömsesidigt överens om att det som är klart är klart. REsten får vänta på bättre tider eller att någon annan fixar det. Så blev det t ex med sommarstugan där utlandssvensken (svensk medborgare och född i sverige och svensk sedan urminnes tider) menade att här i "mitt land" har vi andra betalningsregler och lagar så om jag betalar efter 30, 90 eller 120 dagar ja det bestämmer jag. Det uppdraget avslutades ganska snabbt utan att stugan var färdigrenoverad men inköpt material lämnades kvar.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och då åker ni och hämtar monterat material - tror inte det. Du läser in mer än det som skrivs. Lovisaelonoras tolkning av vad det handlar om är helt korrekt dvs direktbetalning i samband med leverans. Att jag kallar det förskott beror ju på att det inte är en byggmarknad utan ett byggföretag dvs inte försäljning utav material utan material tillsammans med tjänst. Kan villigt erkänna att det kan vara fel att kalla det förskott i det läget men...
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jodå, vi får minsann lämna tillbaka läs: OANVÄNT material. Om du tog dig tid att läsa inläggen ordentligt så skulle du se att vi inte talar om monterat material...
När jag pratar om kontant vid leverans så menar jag att kunden betalar när bygghandeln kör ut materialet till dem. Levereras det av oss så gäller samma kontantprincip (i de fall kunden inte är kreditvärdig). Vi monterar alltså ingenting utan att materialet först är betalt...
När jag pratar om förskottsbetalning så är det när kunden betalar, utan att byggaren har presterat (dvs levererat material eller utfört något arbete). Om det skulle vara legitimt att ta ut förskott så varför varnar TV4s experter samt Konsumentverket om att ALDRIG betala i förskott?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Nu är du ute och turnerar. Orsak till varför folk har taskig ekonomi och att döma dem för det alternativt att gardera sig mot att bli "lurad", precis som du talar om att man ska göra, är för mig två skilda saker.

Jag vidhåller att många inlägg är väldigt fördömande.

Sen att undvika att dels bli lurad och dels att få dålig ekonomi är två andra frågor. Även om "jag" skyddar min ekonomi behöver jag inte döma andra. Jag vet inte och kommer aldrig att veta allt om vad som föregått andras situationer - och har ärlig tinte med det att göra heller.

Sen angående "bjuda på materialet" - det är en faktisk kostnad där betalning ska ske till någon annan. Arbetstiden vill maken inte heller "bjuda på" men om han blir blåst på den så drabbar det endast vår egen börs inte någon annas - förstår du skillnaden?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Du hann svara emellan :) Jag läser inte in mer än vad som skrivs, jag utgår ifrån att skribenten använder korrekta termer..
Men eftersom det var felaktigt ordval av dig så är vi på samma linje.. kontant vid leverans :)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

köksbutiker tar ofta 25% vid påskrift av kontrakt, 25% vid leverans och 50% på 10 alt 30 dagar. En bra lösning, det sätter lite krav på kunden. Jag tycker man som hantverkare skall vara noggrann med sin ekonomi. Nystartade företag måste vara extra noggrann att fakturera efter varje jobb. Många av de hantverkare jag träffar i mitt jobb, har så mycket jobb att göra på dagarna, de flesta är uppbokade till årskiftet, fakturerar endast en gång i månaden. INTE bra, men typiskt i branschen för enmansföretag/småföretagare. De som har fullt flöde på inkommande jobb, och som inte lever över sina tillgångar klarar sig bra fastän inte cashflow är som man skulle önska:-)

Det är lite svårt det där om konsumenten själv ska fixa byggmaterialet, speciellt som det köps in på till exempel byggmax där inte kunnit personal finns att tillgå för expertis. Samt att snickaren skall ju lämna garanti på sina jobb, och många snickare kräver då själva att få sätta upp de material de föredrar. Bygga altan på "kexvirke" som faller i hop efter ett år, går inte många snickare med på. Sedan är många snickare extrema vanedjur som arbetar snabbast och bäst med sitt material/märke på produkten, så det kan i slutändan faktiskt bli lilligare ändå att låta snickaren köpa in material även om han lägger på en peng för besväret.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Lite OT, men det skulle kunna leda till att man hamnar i skuldfällan om man inte tänker på följande ;)

Så här säger Sverker Thorslund, boendeexpert (tidigare på Konsumentverket) om att som konsument köpa materialet själv:
"Om hantverkaren gör hela jobbet har han ett 10-årigt ansvar på både material och arbete. Men om du köper materialet själv och låter hantverkaren använda det och det senare blir något fel, kan det tvistas om det är tjänsten eller materialet som det är fel på. Ett gott råd är därför att låta hantverkaren stå för hela biten istället för att låta snålheten bedra visheten."

Av ovanstående skäl rekommenderar vi inte våra kunder att erhålla materialet..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Väldigt OT

Vad man är beredd på att lägga ut på en häst vid inköp behöver inte ha något samband alls med ens ekonomi.

Självklart har alla hästar olika värde, och man betalar inte ett överpris bara för att man har bra ekonomi. Men när en köpare inte kan betala 5000 för en häst för att köparen "inte har råd" har jag mycket svårt att tänka mig att den köparen skulle ha råd att försörja hästen varje månad.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Självklart har alla hästar olika värde, och man betalar inte ett överpris bara för att man har bra ekonomi. Men när en köpare inte kan betala 5000 för en häst för att köparen "inte har råd" har jag mycket svårt att tänka mig att den köparen skulle ha råd att försörja hästen varje månad.

Ha råd är relativt, det är många gånger som folk säger sig inte ha råd när de menar något helt annat. Hade du erbjudit mig en "skithäst" för 5.000 idag hade jag ex.v sagt att jag inte hade råd men om du erbjudit mig min drömhäst för samma summa hade jag skakat fram pengarna på något sätt. Utan att ha full insyn i ekonomin så vet du inte exakt vad som avses med att an köpare inte har råd att köpa hästen. Det kanske var att det inte gick att sälja den med vinst om man köpte den för 5.000 som avses ;)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag skulle inte heller köpa en "skithäst" för 5000 kronor. Men skulle jag vara ute efter att skaffa häst och hittar en trevlig promenadhäst för 5000 skulle jag givetvis inte säga att jag inte har råd att köpa hästen om jag anser mig ha råd att äga den.

När jag skulle sälja min läromästare för 20 000 och folk ville ha henne på "livstidsfoder" istället för att de inte hade råd att köpa en häst för 20 000 nekade jag dessa, inte för att jag behövde pengarna utan för att jag tycker att man ska kunna lägga ut pengar för att köpa en häst om man har råd att äga den. Jag ville inte sälja min häst till någon som kanske inte skulle ha råd med vissa extrautgifter som alltid han tillkomma när man har häst. Sedan kan man förståss inte alltid ha femtiotusen på kontot varje månad som en buffert bara för att man har häst, men jag tycker inte heller man ska "leva på gränsen" och bli tvungen att dra in på vissa saker på att man inte har råd.

Då är det kanske bättre att vara medryttare eller halvfodervärd.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Alla gör ju som dom vill. Jag skulle aldrig anlitat en byggare som tog betalt i förskott. Även i fuskbyggarna varnas det för att göra just det. Jag tycker att det är oseriöst.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag hade aldrig sålt en häst till en person med taskig ekonomi och speciellt inte till någon som har skulder hos KFM. Det spelar ingen roll om personen i övrigt är den perfekta köparen. Man måste ha råd och ha häst. Så enkelt är det.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Självklart har alla hästar olika värde, och man betalar inte ett överpris bara för att man har bra ekonomi. Men när en köpare inte kan betala 5000 för en häst för att köparen "inte har råd" har jag mycket svårt att tänka mig att den köparen skulle ha råd att försörja hästen varje månad.

Precis! Inköpspriset är den lilla biten av kakan. En häst kostar massor, varje dag. Det handlar om flera tusen kronor i månaden. Det är kostnader för stallplats, kraftfoder, hö och hovslagare. Hästen ska även vara försäkrad och det kostar oftast ett par hundra kronor i månaden och så får man vara beredd på att veterinären kan behöva tillkallas och här där jag bor (strax utanför Växjö i Småland) så kostar det mellan 2.500 - 3.000 kronor att bara kalla ut veterinären för minsta lilla skitgrej.

Så det där inköpspriset är det lilla och har man inte råd och köpa en häst för 5 000 kronor har man defenitivt inte råd och äga en häst för det är ägandet som kostar.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Lite OT, men det skulle kunna leda till att man hamnar i skuldfällan om man inte tänker på följande ;)

Så här säger Sverker Thorslund, boendeexpert (tidigare på Konsumentverket) om att som konsument köpa materialet själv:
"Om hantverkaren gör hela jobbet har han ett 10-årigt ansvar på både material och arbete. Men om du köper materialet själv och låter hantverkaren använda det och det senare blir något fel, kan det tvistas om det är tjänsten eller materialet som det är fel på. Ett gott råd är därför att låta hantverkaren stå för hela biten istället för att låta snålheten bedra visheten."

Av ovanstående skäl rekommenderar vi inte våra kunder att erhålla materialet..

Men inte stämmer väl detta? Att det finns en 10årig dolda fel regel på hus vet jag men att en hantverkare skulle ha det betvivlar jag på.

Dvs anlitar jag en hantverkare att göra något på mitt hus så inte har jag 10års garanti från denne.


Det vill jag se en källa på
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men inte stämmer väl detta? Att det finns en 10årig dolda fel regel på hus vet jag men att en hantverkare skulle ha det betvivlar jag på.

Dvs anlitar jag en hantverkare att göra något på mitt hus så inte har jag 10års garanti från denne.


Det vill jag se en källa på

Enligt AB 04 (standardkontrakt som brukar skrivas i byggsammahang) är ansvarstiden 10 år. Däremot har man en 5 års garanti på arbetsprestation och 2 år för material och varor. Detta går dock att friskriva sig ifrån eller ändra i kontraktet.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men inte stämmer väl detta? Att det finns en 10årig dolda fel regel på hus vet jag men att en hantverkare skulle ha det betvivlar jag på.

Dvs anlitar jag en hantverkare att göra något på mitt hus så inte har jag 10års garanti från denne.


Det vill jag se en källa på

Jag pratar om tjänster som utförs åt konsument, dvs när ett företag utför tjänst åt en privatperson.
En vääldigt tillförlitlig källa torde vara Konsumenttjänstlagen, bara att klicka in på konsumentverkets hemsida, du behöver inte läsa hela lagen utan läs bara "Om konsumentjänstlagen"
Jag kan nog tycka att prio ett är att ta rätt på vilka rättigheter man har som konsument när man anlitar en hantverkare, konsumentverkets information är lättläst och enkel att förstå..

Notera! Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför tjänster åt en privatperson. Lagen är tvingande. Det innebär att säljaren inte får ge dig sämre villkor än de som finns i lagen.

Att lagen är tvingande betyder att oavsett vad hantverkaren lämnar för garantier så har man som konsument alltid rätt att reklamera fel!

Och ska vi penetrera betydelser av termer, så är termen "Garanti" en frivillig utfästelse som ges av byggaren. Dvs även om byggaren påstar att ingen garanti har lämnats så fråntar det inte honom det 10-åriga ansvar som gäller enligt Konsumenttjänstlagen,
Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Enligt AB 04 (standardkontrakt som brukar skrivas i byggsammahang) är ansvarstiden 10 år. Däremot har man en 5 års garanti på arbetsprestation och 2 år för material och varor. Detta går dock att friskriva sig ifrån eller ändra i kontraktet.

Vi använder oss endast av Konsumentverkets standardkontrakt (ABS 09 och hanverkarformuläret) vid kontraktskrivning med privatpersoner.
Använder ni AB 04 även till privatpersoner? Är det verkligen ett kontrakt som skulle hålla juridiskt?
Tillägger att jag undrar av ren nyfikenhet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: bobbbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 305
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 028
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp