Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och hur menar du nu? Jag kan inte se vad som skulle, enligt ovanstående scenario, kunna gå snett så att man utan att ha orsakat det själv hamnar med skulder hos Kronofogden för en fjuttig sak på ett par tusen...

Tja ett fel i el eller i vvs eller fel fuktspärr, tja det finns tusen saker som kanske inte skulle kosta så mycket att få gjort men om det går fel kan kosta ägaren en stor summa pengar att fixa till eller göra huset obeboeligt..

Kan du inte se det??
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag står fast vid att inget seriöst byggföretag begär att en kund ska betala för något de inte fått levererat. Jag är uppväxt i en "byggarfamilj" (egenföretagare) och driver idag ett byggföretag som startades 1964 och vi har aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG begärt att någon av våra kunder ska betala för något de inte fått. Däremot får ej kreditvärdiga kunder betala kontant vid leverans, men aldrig i förskott. Jag ser ingen risk i ett sådant förfarande eftersom skulle kunden mot förmodan inte betala så åker vi och hämtar tillbaka materialet. Vi har kredit hos vår bygghandel och full returrätt på ej använt material, så vi lider i mina ögon en mycket liten risk att ge våra kunder denna säkerhet.. Och genom tydliga skriftliga avtal så har man ytterligare säkrat för att problem inte ska uppstå.
Men jag kanske ska vara tacksam att de finns företag som kräver förskottsbetalning, vi får rätt många jobb av just den anledningen att kunderna frågat andra byggare och de känt sig osäkra på just den biten när de krävt förskottsbetalning, vilket vi alltså aldrig begär.

Det är väl inte bara förskottsbetalning som är boven i dramat eller?

Ett dåligt gjort jobb som är klart och betalt i efterskott kan ju för kunden bli ett enormt problem om det uppkommer fuktskador etc

Har du sett fuskbyggarna öht??
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men inte sätter man sig hos KFM för en "fjuttig sak för ett par tusen"?

Gamblar gör jag inte med summor som jag inte har råd att förlora. Enkel självbevarelsedrift. Jag kan köpa en häst på vinst och förlust, om jag är beredd att den ska slaktas dagen därpå och jag inte får ut ett öre för det jag köpt.

Vet di verkligen inte vad en fuktskada kan orsaka i ett hus??

Ett jobb som kostar ett par tusen kan i slutändan OM det blir fel sluta i ofantliga summor.

Och jag har sålt en svårklasshäst som fungerat hela sitt liv till en ung tjej som efter flera provridningar ville ha hästen. Den såldes billigare eftersom den skulle trappa ner på tävlandet och genom kontakt eftersom den inte var utannonserad. En mkt svår häst att rida vilket vi både en och flera ggr berättade och även visade video på. Vi lämnade även ut ref där de var helt öppna med hästens "svårhet" Flickan klarade av hästen hemma hos mig utan problem de ggr hon var här och jag trodde det var rätt köpare.

Efter ett år fick jag ett brev från deras advokat att hästen var oridbar och de ville reklamera köpet. De begärde alla utgifter vilka var det tredubbla av vad hästen kostat i inköp. Hästen såldes för struntsumma med tanke på meriterna och här stod jag med ett mål över mig där jag skulle få betala i runda slängar 200 000kr med alla utgifter för en häst som vi gjort allt för att vara helt öppna med.

Nej jag förlorade inte detta men hade jag gjort det så hade jag stått där med en häst och en summa pengar som hade slutat på en summa som jag inte hade kunnat betala tillbaka. Hästen kostade en bit under 50 000kr!!


Det kan gå oerhört snabbt att hamna i ekonomiska problem även med en mindre summa i grunden.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag tror att du är så upptagen med att "bevisa" att det kan gå snett att du inte riktigt tänker på vad du skriver..
För att hamna i skulder så krävs det fler faktorer än de du anger, dessutom i kombination med varandra.. dvs en seriös byggare - ett fel uppstår - felet åtgärdas av byggaren utan kostnad för kunden = man drabbas inte av några skulder. Om byggaren dessutom har utfört ett fackmannamässigt arbete men kanske olyckligtvis har gått i konkurs när felet uppstår, ja då går kundens hemförsäkring in och täcker felet = man drabbas inte av skulder.
Men klart är att det kan skita sig på vägen om man exempelvis anlitat en oseriös byggare, saknar hemförsäkring etc.. men då anser jag fortfarande att man inte kan skylla på någon annan.
Gör man dessutom större arbeten (till exempel nybyggnation) så kan man idag teckna både färdigställande- och byggfelsförsäkring för att skydda sig mot att hamna i ekonomiskt trångmål..
Och ja, jag har sett fuskbyggarna och även byggfällan :) Och fortfarande så framgår där inte att de hamnat hos Kronofogden på grund av vad som hänt, snarare att de inte har råd att göra om arbetena alternativt är panka.
Så fortfarande, du kan inte påstå att stora förödande kostnader för gemene man automatiskt medför att man hamnar i skulder hos Kronofogden, i så fall är du ytterst fördomsfull..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

kl

Oavsett orsaken till skulden betalar man väl den först innan man väljer att skaffa sig en regelbunden dyr utgift?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Har du sett fuskbyggarna öht??

Alltså; programmet Fuskbyggarna talar ju snarare mot din argumentation än för?

Det är ett "utbildningsprogram" som visar hur man gör för att förhindra dylika situationer, d v s hur man kollar upp företag och vad man kan göra för att slippa hamna i diverse olika scenario.

Kort sagt: programmet argumenterar för det jag m fl säger; att om man kollar INNAN så har man mycket goda chanser att slippa hamna i skiten EFTER.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag tror att du är så upptagen med att "bevisa" att det kan gå snett att du inte riktigt tänker på vad du skriver..
För att hamna i skulder så krävs det fler faktorer än de du anger, dessutom i kombination med varandra.. dvs en seriös byggare - ett fel uppstår - felet åtgärdas av byggaren utan kostnad för kunden = man drabbas inte av några skulder. Om byggaren dessutom har utfört ett fackmannamässigt arbete men kanske olyckligtvis har gått i konkurs när felet uppstår, ja då går kundens hemförsäkring in och täcker felet = man drabbas inte av skulder.
Men klart är att det kan skita sig på vägen om man exempelvis anlitat en oseriös byggare, saknar hemförsäkring etc.. men då anser jag fortfarande att man inte kan skylla på någon annan.
Gör man dessutom större arbeten (till exempel nybyggnation) så kan man idag teckna både färdigställande- och byggfelsförsäkring för att skydda sig mot att hamna i ekonomiskt trångmål..
Och ja, jag har sett fuskbyggarna och även byggfällan :) Och fortfarande så framgår där inte att de hamnat hos Kronofogden på grund av vad som hänt, snarare att de inte har råd att göra om arbetena alternativt är panka.
Så fortfarande, du kan inte påstå att stora förödande kostnader för gemene man automatiskt medför att man hamnar i skulder hos Kronofogden, i så fall är du ytterst fördomsfull..


Vad är problemet??

Jag skriver bara VAD som kan hända, inte att det behöver hända och absolut INTE att man per automatik hamnar med skulder, MEN åter igen DET kan vara en orsak.

Det enda jag hävdat i tråden är att det finns ANDRA orsaker än överkonsumtion som kan vara orsak till skulder. INGET annat!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag står fast vid att inget seriöst byggföretag begär att en kund ska betala för något de inte fått levererat. Jag är uppväxt i en "byggarfamilj" (egenföretagare) och driver idag ett byggföretag som startades 1964 och vi har aldrig och då menar jag verkligen ALDRIG begärt att någon av våra kunder ska betala för något de inte fått. Däremot får ej kreditvärdiga kunder betala kontant vid leverans, men aldrig i förskott. Jag ser ingen risk i ett sådant förfarande eftersom skulle kunden mot förmodan inte betala så åker vi och hämtar tillbaka materialet. Vi har kredit hos vår bygghandel och full returrätt på ej använt material, så vi lider i mina ögon en mycket liten risk att ge våra kunder denna säkerhet.. Och genom tydliga skriftliga avtal så har man ytterligare säkrat för att problem inte ska uppstå.
Men jag kanske ska vara tacksam att de finns företag som kräver förskottsbetalning, vi får rätt många jobb av just den anledningen att kunderna frågat andra byggare och de känt sig osäkra på just den biten när de krävt förskottsbetalning, vilket vi alltså aldrig begär.

Får ni verkligen lämna tillbaka allt?? De flesta bygghandlare tar väl bara "lagerprodukter" i retur, inte beställningsvaror. Lite off the record men jag blir nyfiken:-)
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Alltså; programmet Fuskbyggarna talar ju snarare mot din argumentation än för?

Det är ett "utbildningsprogram" som visar hur man gör för att förhindra dylika situationer, d v s hur man kollar upp företag och vad man kan göra för att slippa hamna i diverse olika scenario.

Kort sagt: programmet argumenterar för det jag m fl säger; att om man kollar INNAN så har man mycket goda chanser att slippa hamna i skiten EFTER.

Precis och varför finns uppkomsten till detta program???

Knappast för att folk inte har hamnat i denna sitsen.

Ett annat program är ju faktiskt Sofias Änglar där folk också hamnat i problem pga div olika olyckor, skador, sjukdomar etc

Dessa program hade ju inte blivit till om det inte fanns ett problem. Och nu finns dessa program som kan upplysa de människor som inte är så smart att de själva klarar av att veta vad man bör kontrollera, men innan detta fanns det inget direkt!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det kanske inte hör till vanligheten men hittills har vi fått returnera i stort sett allt, det enda vi inte får returnera är specialtillverkat material (ex. specialfönster, takstolar eller liknande). Men även om vi inte har returrätt på specialtillverkat material så tar vi inte ut förskott av kunderna :) En risk vi valt att ta för att ge våra kunder större tillit och säkerhet.
Sedan är det ju också så att det mesta material är säljbart till andra, så betalar inte den ena så kan vi säkert förr eller senare sälja det till någon annan..
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Programmet belyser att beställaren tar för lätt på sina åtaganden. Den kontrollen som görs i efterhand, ska ju göras innan man beställer jobbet.

Det kan knappast komma som en överraskning för någon att det finns skumma element - i alla branscher. Det man måste göra innan man lägger ner en massa pengar, är ju att kontrollera det som går att kontrollera avseende den aktör man funderar på att lägga sina pengar hos.

Att bara blåögt tycka att "folk ska inte luras" tror jag inte är att rekommendera. En god kontroll av den man vill anlita tycker jag är det enda seriösa att göra - innan man anlitar dem.

Det går 13 på dussinet av de trådar som handlar om de som köpt häst och efter några månader, när problem uppstår, DÅ kontrollerar säljaren. Och upptäcker att säljaren är oseriös. Den kontrollen skulle ju göras innan man handlar, så man kan sålla ut personer man inte vill ha att göra med. Oavsett om man säljer till eller köper av dem.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jodå - det finns visst seriösa företag som kräver förskott. Är själv gift med en egenföretagare och efter att ett antal gånger blivit blåst på pengar har han som regel att en viss del av materialet ska betalas i förskott om han ska handla (dvs inte spik och sådant utan byggmaterial till ett haltv hus tex). Kostnadsförluster för arbete - ok, det kan han leva med men "bjuda" på byggmaterialet - nej tack. Vill inte kunden det, ja då får kunden handla själv eller så får kunden hitta en annan byggare. Kan väl tillägga att han inte är ensam om det här förfarandet - han fick tipset av en kollega i branschen.

Du skrev även tidigare i ett inlägg:

"Jag skulle kunna dra många exempel där sjukdom, förändrade spelregler på finansmarknaden, skillsmässor, oärligt beteende, besvikna ex mm spelat in. Barn som skuldsatts av sina föräldrar t ex - vanligare än ni tror men svårare idag.

Ni vet vad någon berättar här på forumet - ni får givetvis ha er uppfattning MEN var inte så snabba med att se endast svart eller vitt. Ni kan hamna i sitsar ni aldrig väntat er snabbare än ni tror. "


Du skriver ju själv att ni inte vill bjuda på byggmaterialet, det är ju just det jag har skrivit om i mina egna inlägg. Jag vill inte ge bort mina varor. Handlar man varor av mig, privat eller mig i min yrkesroll, vill jag ha betalt.
Så nu förstår jag inte var problemet är? Ska alla andra vara ödmjuka och skänka bort våra varor som kundförluster när skulder ska saneras, men detta skall alltså inte gälla dig/din sambos företag???
Vi är alla oss själv närmast och även du, kan jag nu läsa genom raderna.

Nu till lite ironi:
Jag tycker du ska vara lite snäll och inte döma dessa människor som din sambo har fodringar hos. Döm dem inte, det har ju varit en massa olyckliga omständigheter som ligger bakom deras skrala ekonomi ( sjukdom, förändrade spelregler på finansmarknaden, skillsmässor, oärligt beteende, besvikna ex, som du nämnde ) som du måste vara snäll att ta hänsyn till.
Pengar som ni surt har sparat ihop till roligare saker än att hantera kundförluster, är ju bara pengar. Det kan ni lätt tjäna ihop, på några år...
Vad glad i stället att de vände sig just till er som är så ödmjuka och förstående för att man inte betalar sina skulder, så varför kräva förskottsbetalning... ??? !!!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Själv hade jag min islandshäst utlånad för att fodervärden ville ta föl på henne,vilket hon också gjorde.
När jag erbjöd henne att ta över hästen för 5000 kr (vilket var livförsäkringen),tyckte hon att hon inte hade råd,men hon ville gärna ha henne gratis och först tänkte jag faktiskt ge bort henne.
Men vid närmare eftertanke tog jag tillbaka hästen,har man inte råd med ens det så vad händer om hästen blir sjuk?

Precis. Att ha häst kan ju bli en riktigt dyr historia.. vare sig det handlar om en häst för fem eller femtiotusen.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Väldigt OT

Vad man är beredd på att lägga ut på en häst vid inköp behöver inte ha något samband alls med ens ekonomi.
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Nu till lite ironi:
Jag tycker du ska vara lite snäll och inte döma dessa människor som din sambo har fodringar hos. Döm dem inte, det har ju varit en massa olyckliga omständigheter som ligger bakom deras skrala ekonomi ( sjukdom, förändrade spelregler på finansmarknaden, skillsmässor, oärligt beteende, besvikna ex, som du nämnde ) som du måste vara snäll att ta hänsyn till.
Pengar som ni surt har sparat ihop till roligare saker än att hantera kundförluster, är ju bara pengar. Det kan ni lätt tjäna ihop, på några år...
Vad glad i stället att de vände sig just till er som är så ödmjuka och förstående för att man inte betalar sina skulder, så varför kräva förskottsbetalning... ??? !!!

:rofl::rofl::bow: Ja, dubbelmoral tillför direkt ingen tyngd i argumenten..

KL
Om man nu inte ska se allt i svart eller vitt.. Ska man, bara för att man blivit "blåst" av några kunder, dra alla andra över samma kam och redan i förväg förutsätta att ingen kommer att betala för sig? Är inte det väldigt dömande och fördomsfullt? Att begära ett förskott är ju faktiskt att tolka som att man utgår från att inte kunden kommer att betala för sig.. eller?
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Om jag köper en bil så tas en kreditupplysning på mig, tycker inte det gör någon skillnad om det är en häst. Det ska väl vara att hästen har en bra mycket högre månadskostnad år efter år efter inköpet då ;)

Jag förstår säljarna som i dessa tider är extra försiktiga!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Precis :) Dessutom, går en bil sönder och man inte har råd att laga den så är det ju bara att ställa av den till dess att man har pengar igen, vilket inte går att göra med en häst..
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ironin: :rofl::rofl::rofl:
Underbart!
 
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Om jag köper en bil så tas en kreditupplysning på mig, tycker inte det gör någon skillnad om det är en häst. Det ska väl vara att hästen har en bra mycket högre månadskostnad år efter år efter inköpet då ;)

Jag förstår säljarna som i dessa tider är extra försiktiga!

Rättelse, om du vill ha en bil på avbetalning eller ta ett lån för att köpa bil så tas en kreditupplysning. Det är för kreditens skull. Vill du betala kontant så är det ingen som kollar upp, folk vill mest ha betalt och struntar i ekonomin i stort.

Säljer man en häst kan man vilja kolla upp även om man får kontant betalning då det ligger andra värderingar än rent materiella.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: bobbbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 305
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 028
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp