Bukefalos 28 år!

Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

+ ni andra: Tack! Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall! Ni tänker som jag tänker!:) Jag har funderat lite så som Silkisif säger, att välja alternativ 1: Ingen häst. Men häst och stallmiljön gör så mycket för mig. Jag vet att jag skulle sakna det.

Häst nr 2 är ju i alla fall rolig när man rider ut, men i ridhuset ingen höjdare. Men tack:bow: Det stärker i alla fall mina tankegångar!:D
 
Sv: Dumma frågor del 2!

KL

måste man förkoka potatis (och morötter) om man tärnar dom i cm stora bitar till en soppa? eller kan det koka i själva soppan?
 
Sv: Dumma frågor del 2!

Jag brukar fräsa grönsakerna i smör i kastrullen en stund innan man häller på vatten och resten av ingredienserna, blir mer smak då:d
 
Sv: Dumma frågor del 2!

Jag låter inte morötterna koka för längre med soppan. Annars blir dem bara mos och det finns inget tuggmotstånd alls!:p
 
Sv: Dumma frågor del 2!

KL

Om man är medlem i en grupp på facebook, kan man ta bort gruppmedlemmarnas inlägg från tidslinjen? Är med i en loppisgrupp som kunde vara intressant att gå in och titta i ibland, men nu invaderar alla loppisgrejer min tidslinje.. Har hittat en knapp som heter "sluta följa (gruppens namn)" men är rädd att jag går ur gruppen om jag klickar på den.
 
Sv: Dumma frågor del 2!

kl

Hårfråga: Kan man på egen hand färga naturligt svart hår i en mellanbrun färg, eller är risken stor att det vägrar fästa och bara ger en brun glans som syns i bra ljus typ? När jag diskuterade att färga hos min frisör tidigare tidigare sa hon att hon inte skulle behöva bleka det, men jag tänker att det är skillnad på proffs > slarviga hemmafixaren Riley som lär stänka ner hela sig själv + badrummet innan hon möjligtvis kanske lyckas applicera färgen rätt.

Och jojo, det är säkrast att gå till frisör, men jag har inte råd med typ 2000 för en färgning denna månad, och skulle det gå åt helvete när jag gör det själv är det inte värre än att jag färgar över med svart (fördelen med att ha naturligt kolmörkt hår). Det är mest... ekonomisk och tidsmässig snålhet OM det skulle bli misslyckat, som gör att jag undrar.
 
Sv: Dumma frågor del 2!

Kl

Jag har en dum fråga men vill gärna ha svar för fick en så märklig "suggested posts" på Facebook. Går det att se vem som har skickat den?
 
Sv: Dumma frågor del 2!

tror det är facebook som "suggestar", alltså reklam ;) Men inte hundra säker!
 
Sv: Dumma frågor del 2!

kl

Hårfråga: Kan man på egen hand färga naturligt svart hår i en mellanbrun färg, eller är risken stor att det vägrar fästa och bara ger en brun glans som syns i bra ljus typ? När jag diskuterade att färga hos min frisör tidigare tidigare sa hon att hon inte skulle behöva bleka det, men jag tänker att det är skillnad på proffs > slarviga hemmafixaren Riley som lär stänka ner hela sig själv + badrummet innan hon möjligtvis kanske lyckas applicera färgen rätt.

Och jojo, det är säkrast att gå till frisör, men jag har inte råd med typ 2000 för en färgning denna månad, och skulle det gå åt helvete när jag gör det själv är det inte värre än att jag färgar över med svart (fördelen med att ha naturligt kolmörkt hår). Det är mest... ekonomisk och tidsmässig snålhet OM det skulle bli misslyckat, som gör att jag undrar.

Det går att färga ett ofärgat svart hår ljusare men det behövs starkare oxidationsmedel (väteperoxid) än vad som finns i färg man köper i affären. Alltså blir det svårt att göra det själv. Skulle tippa på att man behöver 12% styrka, i köpfärg är det vanligtvis 6% eller svagare. Ett färgat hår går inte att färga ljusare utan blekning.
Vill du ändå prova själv så blek upp jätte mycket slingor och lägg sedan på en brun toning. Då blir det inte lika fläckigt som det lätt blir om man hel bleker håret :)
 
Sv: Dumma frågor del 2!

Aha, det förklarar varför det skulle gå att göra hos frisör utan blekning! Nå, bleka vågar jag inte göra själv, så då får det nog bli frisör ändå. Tack för infon!
 
Sv: Dumma frågor del 2!

kl

En lite smådum fråga. Men därför har vi ju tråden.

Ett tredelat bett med fasta ringar ska inköpas.
Varför och vad är det för skillnad mellan eggbett och anatomiskt? Konkret alltså!
 
Sv: Dumma frågor del 2!

Apropå blekning.
Jag har blekt topparna (alá Dip Dye) i somras och trivs ypperligt med det, klippte av någon cm för ett par månader sedan när håret såg tråkigt ut, vilket ju medförde att Dip Dye:n "krympte" och nu vill jag således bleka upp en ny, och det verkar inte allt för svårt att fixa själv hemma. tekniken har jag nog koll på tror jag, MEN nu till frågan:

Måste jag använda allt medel? Det kommer inte att gå åt en hel förpackning (MOOD) till att bleka topparna, så jag tänkte om man bara kan blanda en del av det?
Frågan är alltså - HUR gör jag det så att det blir rätt och riktigt? (åtminstone någorlunda)


(ps. bonusfråga: Varför har jag börjat svamla så mycket? Både i tal och skrift?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 912
Senast: Breaktown
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 986
Senast: TinyWiny
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Enya
·
Svar
1 197
· Visningar
65 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp