Bukefalos 28 år!

Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.

Men är det inte schemat som är kass då snarare än 11 hs regeln?

Tex ditt exempel här @Kirre. Du har ju 43 schemalagda timmar som ska arbetas på 5 dagar men där du börjar nästan en hel arbetsdag senare första dagen (7 h). Klart som fasen det bara blir jobba och sova då. Där tycker jag det är veckoarbetstiden och schemat är problemet tex.


För att mitt företag skulle kunna frångå 3-skift på dag/kväll/nattvecka med 4 nätter tex (som väldigt få trivs med och där forskning verkar säga 2-3 nätter max för att undvika allt för stora hälsorisker) så krävs ett schema där 1 dagpass täcks av någon annan för att få ihop rimligt schema, vilor och veckoarbetstid. Att från företagets sida säga nej till det tycker jag är att inte ta tillräcklig hänsyn till hälsan hos sina anställda.
 
Jag är inte med på vad du menar är bra/dåligt och vad som skulle vara en hållbar lösning?

Lite det som är poängen. Delar av idén med heltidsresan var ju just pga bemanning. För att ingen vill/orkar jobba inom tex vården. De arbetstagare som löst ork delen genom att jobba deltid blir nu blockerade från att göra det och på så sätt jobbar man ju slut på den personal man har. (för det har väl knappast blivit en anstormning av personal som nu vill jobba inom tex hemtjänsten pga heltidsresan).

Det är lite samma symptom med det här med dygnsvilan. I teorin jättebra och jätteviktigt! Självklart skall man ha rätt till att hinna vila ut mellan arbetspass! Men det verkar inte ha tagits hänsyn till hur personalen vill och orkar jobba.

Det bästa hade varit om det fanns en viss flexibilitet i tjänsterna så att alla kan känna att de blir lyssnade på*/får jobba på ett sätt som ger dem de bästa förutsättningarna för work-life balans och återhämtning. Sen är det kanske önsketänkande men... en glad personal presterar bättre.

*och nej, jag fattar ju också att alla inte kan få precis som de vill. Men jag tror det saknas en dialog mellan personal och schemaläggare på många ställen. Där personalen kanske kunde komma med förslag på lösningar.
 
Jag är inte med på vad du menar är bra/dåligt och vad som skulle vara en hållbar lösning?
Varför inte låta folk göra sina egna scheman. Där jag jobbar har ingen samma schema. Vi väljer själv om bara morgon, bara kväll, delade turer, jobba varje helg eller ingen helg alls. Funkar bra. Vi skulle aldrig kunna jobba 8 timmar i följd, det finns inga jobb att utföra mellan ca 11.00 och 17.00. Vi har alla heltid och alla är nöjda. Jobbar inom vården men utomlands, dock eu-land.

Jag minns när 11 timmars regeln mellan passen kom. Där jag jobbade då hade vi ett schema som gjorde att vi gick på 23.00 till 07.00, sen igen 15-23 och 07-15. Sen ledig från 15.00 + 3 hela dagar och fram till 23 dagen vi gick på igen. Alla var nöjd. Vi hade många långpendlare som på så sätt kunde jobba (sov över 2 nätter). Alla de slutade och vi fick lov jobba fler dagar I veckan ist för 2,5 dagar fick vi jobba 4 dagar. Ingen ville ha det, vi ville ha vår långa ledighet men politikerna som aldrig själva jobbar skift tyckte det var en bra ide.
 
Men i vilken utsträckning bör verksamheter optimeras så snävt map kompetens på specifika tider?
Jag vill inte här öppet gå in mer på min arbetsplats mer än att jag förstår utifrån att det kan ses så som du ser det men inne i verksamheten ser det inte riktigt ut så.

Jag är inte generellt emot 11h. Däremot borde det finnas undantag att använda sig av om arbetstagaren önskar utifrån dess situation, i rimlig mängd. Och det utan att 11h-regeln helt måste förhandlas bort och drabba även de som absolut verkligen vill ha minst 11h emellan och innebära att arbetsgivaren kan schemalägga helknas. 11h låser ju mycket schemaläggning också och möjlighet till byte av pass både för företaget vid sjukdom och för arbetagaren vid behov av ledighet som behöver lösas med att man ska byta själv. Idag om man sitter med ett sent pass är det i princip omöjligt att bli av med.
 
Jobba till 23, om inte övertid, kommer iväg lite efter, snitt har väl folk 30-50 Min hem=hemma runt 24. Äta lite, nedvarvning och sen släcka kanske vid 01-01.30. Sova 8h (Jag behöver mer men ett snitt) upp och vakna vid 9.30-10, frukost och vid 11 förbereda för att åka till jobbet som börjar 12.
Sluta 21, hemma 22, äta, varva ner, släcka 23-23.30. Vakna 7.30-8, upp, frukost, förbereda att vara på jobbet kl 10 och så likadant efter man slutat 19 och börjar 8. Har man häst får man antingen skippa sömn eller rida/omvårdnad den veckan.
Klarar man sig på 6-7h sömn så går det kanske att göra något men annars blir det ingen återhämtning alls.
Jobba 15-23 och sen få möjlighet att ta ett vändpass den veckan från 23 och börja 8 hade jag personligen iaf hellre tagit.
Jag har också hoppigt schema med liknande tider men det går ju att lösa, iaf i min bransch. Det skulle gå alldeles utmärkt att dela upp veckorna i kvällsveckor och dagveckor, vilket min förra arbetsgivare lyckades göra.
 
Lite det som är poängen. Delar av idén med heltidsresan var ju just pga bemanning. För att ingen vill/orkar jobba inom tex vården. De arbetstagare som löst ork delen genom att jobba deltid blir nu blockerade från att göra det och på så sätt jobbar man ju slut på den personal man har. (för det har väl knappast blivit en anstormning av personal som nu vill jobba inom tex hemtjänsten pga heltidsresan).

Det är lite samma symptom med det här med dygnsvilan. I teorin jättebra och jätteviktigt! Självklart skall man ha rätt till att hinna vila ut mellan arbetspass! Men det verkar inte ha tagits hänsyn till hur personalen vill och orkar jobba.

Det bästa hade varit om det fanns en viss flexibilitet i tjänsterna så att alla kan känna att de blir lyssnade på*/får jobba på ett sätt som ger dem de bästa förutsättningarna för work-life balans och återhämtning. Sen är det kanske önsketänkande men... en glad personal presterar bättre.

*och nej, jag fattar ju också att alla inte kan få precis som de vill. Men jag tror det saknas en dialog mellan personal och schemaläggare på många ställen. Där personalen kanske kunde komma med förslag på lösningar.

Men att inte orka jobba heltid straffar en också i sämre pension. Jag ser det bara som ett annat sätt att använda upp personalen :(
 
Jag ser arbetsbelastningen som grundproblemet inom typ vården. Och att verksamheten anpassas utifrån att folk ska kunna överbelastas. Visst var det så att mycket vårdpersonal var emot rätten till heltid, just för att arbetsbelastningen var så stor att man inte orkade? Vad är skillnaden i detta fallet?
Är inte insatt mer än att jag hört läkare prata om det och googlade fram detta nu.

Vet inte vad lösningen är på personalbrist hos just läkare. Sänka kraven så vem som helst kan utbilda sig?
Jag menar, om vi vill ha läkare som inte kan sin sak är det ju en lösning, jag vet ju redan läkare som blivit av med sin legitimation i våra nordiska grannländer, men som jobbar här utan problem, fler okunniga kanske inte gör så mycket?
 
Vad jag hört så är åtminstone en del missnöjda för att de gillar att ha kort ledig tid mellan pass för att kunna få längre ledig tid mellan andra pass. Och man är väl olika i det, tänker jag. Själv skulle jag inte klara mindre vilotid. Med 30-60 min restid, 8h sovtid + 1h tid kvälls- och morgonfix, så är det inte mycket tid kvar för mat och hemmafix samt nedvarvning. Och umgås med familj eller någon annan är över huvud taget inte att tänka på.

Att det är trevligt med mer ledig tid andra dagar förstår jag, men jag skulle helt enkelt inte klara att ha för lite återhämtning och skulle inte vara alert på jobbet efter en sådan natt. Jag har dock varit i väggen, innan dess klarade jag att pressa mig på ett annat sätt.

Jag är kluven till ändringen. Allt som införs för att vara rättighet för arbetstagaren faller inte alltid väl ut. Tvånget om heltid är ett exempel som inte har blivit bra för alla.

Det bästa är ju om man kan få sin arbetstid anpassat efter vad som funkar för en själv. Det finns de som bara behöver sova 6-7h per dygn, och då blir förstås tidsekvationen en annan än för mig som behöver uppåt 9h på vintern. Men att inte ha en reglering som fredar vilotiden för att några tycker att de klarar sig med mindre, gör å andra sidan att man måste vara en sådan person för att kunna arbeta i branschen. Och det är inte heller bra, och kanske viktigast att värna om. Jag har svårt att tycka mer synd om dem som tvingas vila mer än de vill, än dem som inte får tillräcklig vila, eller dem som möter den trötta föraren i trafiken.
 
Om det inte finns tillräckligt med personal som det är nu, var ska man hämta personalen tänker du?

Men det finns kanske massa folk som inte ens vill jobba inom vården pga scheman nu också?

Att bara lösa den ohållbara belastningen med att låta folk betala med sin pension gör ju att det aldrig tar slut för någon.

Jag menar alltså inte att detta är lättlöst, problemet är ju för lite resurser.
 
Men det finns kanske massa folk som inte ens vill jobba inom vården pga scheman nu också?

Att bara lösa den ohållbara belastningen med att låta folk betala med sin pension gör ju att det aldrig tar slut för någon.

Jag menar alltså inte att detta är lättlöst, problemet är ju för lite resurser.
Nja, jag tror man som läkare mer väljer ett 8-17 schema istället. Det finns, om man är missnöjd med att jobba på andra tider.
 
Men det finns kanske massa folk som inte ens vill jobba inom vården pga scheman nu också?

Att bara lösa den ohållbara belastningen med att låta folk betala med sin pension gör ju att det aldrig tar slut för någon.

Jag menar alltså inte att detta är lättlöst, problemet är ju för lite resurser.

Eller resurser på fel plats
 
Varför inte låta folk göra sina egna scheman. Där jag jobbar har ingen samma schema. Vi väljer själv om bara morgon, bara kväll, delade turer, jobba varje helg eller ingen helg alls. Funkar bra. Vi skulle aldrig kunna jobba 8 timmar i följd, det finns inga jobb att utföra mellan ca 11.00 och 17.00. Vi har alla heltid och alla är nöjda. Jobbar inom vården men utomlands, dock eu-land.

Jag minns när 11 timmars regeln mellan passen kom. Där jag jobbade då hade vi ett schema som gjorde att vi gick på 23.00 till 07.00, sen igen 15-23 och 07-15. Sen ledig från 15.00 + 3 hela dagar och fram till 23 dagen vi gick på igen. Alla var nöjd. Vi hade många långpendlare som på så sätt kunde jobba (sov över 2 nätter). Alla de slutade och vi fick lov jobba fler dagar I veckan ist för 2,5 dagar fick vi jobba 4 dagar. Ingen ville ha det, vi ville ha vår långa ledighet men politikerna som aldrig själva jobbar skift tyckte det var en bra ide.

Men om alla gillar dessa delade turer, obefintliga vilor och i Sverige att jobba deltid för att orka, då borde det ju inte vara kris 365 dagar om året? Det stämmer såklart inte, arbetsbelastning och lön spelar också in. Jag bara tycker mig höra om branscher och tjänster där många faktiskt redan har en för dålig arbetsmiljö och offrar för mycket för att stå ut.
 
Jag vill inte här öppet gå in mer på min arbetsplats mer än att jag förstår utifrån att det kan ses så som du ser det men inne i verksamheten ser det inte riktigt ut så.

Jag är inte generellt emot 11h. Däremot borde det finnas undantag att använda sig av om arbetstagaren önskar utifrån dess situation, i rimlig mängd. Och det utan att 11h-regeln helt måste förhandlas bort och drabba även de som absolut verkligen vill ha minst 11h emellan och innebära att arbetsgivaren kan schemalägga helknas. 11h låser ju mycket schemaläggning också och möjlighet till byte av pass både för företaget vid sjukdom och för arbetagaren vid behov av ledighet som behöver lösas med att man ska byta själv. Idag om man sitter med ett sent pass är det i princip omöjligt att bli av med.

Förstår det fullt ut, det är komplext!

Och med ledighet o dyl. Vi har haft stora problem med det hos mig, samt sjukskrivning utan ersättare. Jag är glad att vi hållt STENHÅRT på 11 hs regeln där för då har det faktiskt märkts att om det viktigaste för företaget är att produktionen ska gå på 100% så kan de inte ha en anställd per skift per avdelning för då blir det stopp direkt om ingen kan hoppa in (vi ha långa processer med få möjligheter till stopp utan avvikelser).

Tillägg: det är väl kanske utifrån det mina svar i tråden färgas. Jag gillar inte när arbetsplatser har för lite bemanning/kompetens och låter de anställda försöka lappa ihop vad som sker då.
 
Vad jag hört så är åtminstone en del missnöjda för att de gillar att ha kort ledig tid mellan pass för att kunna få längre ledig tid mellan andra pass. Och man är väl olika i det, tänker jag. Själv skulle jag inte klara mindre vilotid. Med 30-60 min restid, 8h sovtid + 1h tid kvälls- och morgonfix, så är det inte mycket tid kvar för mat och hemmafix samt nedvarvning. Och umgås med familj eller någon annan är över huvud taget inte att tänka på.

Att det är trevligt med mer ledig tid andra dagar förstår jag, men jag skulle helt enkelt inte klara att ha för lite återhämtning och skulle inte vara alert på jobbet efter en sådan natt. Jag har dock varit i väggen, innan dess klarade jag att pressa mig på ett annat sätt.

Jag är kluven till ändringen. Allt som införs för att vara rättighet för arbetstagaren faller inte alltid väl ut. Tvånget om heltid är ett exempel som inte har blivit bra för alla.

Det bästa är ju om man kan få sin arbetstid anpassat efter vad som funkar för en själv. Det finns de som bara behöver sova 6-7h per dygn, och då blir förstås tidsekvationen en annan än för mig som behöver uppåt 9h på vintern. Men att inte ha en reglering som fredar vilotiden för att några tycker att de klarar sig med mindre, gör å andra sidan att man måste vara en sådan person för att kunna arbeta i branschen. Och det är inte heller bra, och kanske viktigast att värna om. Jag har svårt att tycka mer synd om dem som tvingas vila mer än de vill, än dem som inte får tillräcklig vila, eller dem som möter den trötta föraren i trafiken.

Ditt sista stycket sammanfattade nog mina grundtankar bra!
 
Om det inte finns tillräckligt med personal som det är nu, var ska man hämta personalen tänker du?
Det finns inte idag heller och jag är ganska säker på att förändringen inte bara är av ondo, sen är förändringar alltid jobbiga och några kommer säkert sluta - och andra inte.
 
Det finns inte idag heller och jag är ganska säker på att förändringen inte bara är av ondo, sen är förändringar alltid jobbiga och några kommer säkert sluta - och andra inte.
Ja, förändringar är alltid jobbiga. Men borde man inte kunna införa det frivilligt? De som vill får ha det nya systemet och de som vill jobba som de alltid gjort fortsätter med det?

Nu jobbar jag bara 4 timmar pga min hälsa, men jag är nog en sådan person som hellre jobbar mycket med kort vila för att sedan få längre återhämtning änr samma återhämtning hela tiden. Det märktes stor skillnad i min hälsa när jag gick från att jobba på plats 5 dagar per vecka till att jobba hemma måndag och fredag. Jag jobbade ju ändå men det var som att återhämtningen blev bättre och orken på plats blev bättre. Mina sjukdomar blev bättre. För mig var det en ögonöppnare. Jag tänker att vi människor måste vara olika, så om det är frivilligt istället för tvång borde det ju ändå falla väl ut.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 454
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
755
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 230
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp