Texaz

Trådstartare
I höst kommer ju reglerna för dygnsvila att skärpas, drabbar det dig och hur ser du i såna fall på det?
 
Har inte sett hur det kommer påverka linjebussar än, vi har ju en del dispenser. Men 11 h dygnsvila utan reducering vore trevligt. Jag har haft strax över 9 h några gånger och med 4 mil enkel resa till jobbet osv, så blir det inte mycket sömn.
 
Dåliga scheman, kortare ledigheter, svårt att ens få ihop verksamheten. Idag tillåts också sk ryggpass vilket också försvinner. (Jag jobbar med administration, men nära vården via schema och schemaplanering.)

På vilket vis dåliga scheman och kortare ledigheter? Vad innebär ryggpass? Någon typ av jour? Svårt att få ihop verksamheten pga för få anställda eller vad?

Förlåt för jättemånga frågor 🙈 Jag har aldrig förstått hur folk inom vården klarar av sina scheman. Jag har erfarenhet av processindustri.
 
Jag känner flera brandmän och de överväger starkt att sluta. Det blir inte värt det längre. Med tanke på att vi redan nu har brist på brandmän anser jag att det är skandal att ens överväga att införa det här oavsett verksamhet. Det är inte något som funkar för alla branscher.
 
Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.
 
Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.

Men är det inte schemat som är kass då snarare än 11 hs regeln?
 
På vilket vis?

De får inte samma sammanhängande ledighet med familjen (här i Dalarna har vi dessutom ensamstående heltidare som inte kommer att få det att fungera på ett bra sätt med barnveckorna). Här i byn ställer dessutom de heltidare som bor här upp som deltidsbrandmän vid den lokala stationen vilket är guld värt, vi har brist på deltidare också.

Jag som bor ute på landet i ett trähus är faktiskt riktigt rädd för följderna av det här.
 
Vi lär få ändrade scheman med och jag är inte glad i det. Jag jobbar hellre långa pass med lite ledighet imellan för att sedan få mycket ledigt - det ger mig mycket mer återhämtning. Det är en anledning till varför jag föredrar natt och oregelbundet. Jag mår inget bra av att arbeta 5 dagar i veckan jämt.

Chefen mailade bla ut att vår 3 dagars ledighet vi har vissa veckor kommer försvinna iom detta. Blä.
 
Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.
Gå till 23 på fredagen innan ledig helg förstår jag blir jobbigt, men i övrigt verkar exemplet du ger rätt trevligt? Gott om tid för sovmorgon + göra något i dagsljus måndag-onsdag, hinner äta och sova, slutar tidigt fredag. Eller missar jag något?
 
Vi lär få ändrade scheman med och jag är inte glad i det. Jag jobbar hellre långa pass med lite ledighet imellan för att sedan få mycket ledigt - det ger mig mycket mer återhämtning. Det är en anledning till varför jag föredrar natt och oregelbundet. Jag mår inget bra av att arbeta 5 dagar i veckan jämt.

Chefen mailade bla ut att vår 3 dagars ledighet vi har vissa veckor kommer försvinna iom detta. Blä.

Den här lagändringen är så mycket hål i huvudet att det finns inte. Dessutom drabbar den i hög grad yrken där vi redan har brist på arbetskraft...
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 265
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
689
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 902
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp