Bukefalos 28 år!

Å andra sidan så har man ju de här reglerna i övriga EU och det verkar fungera.

Javisst men när nu så många erfarna inom bristyrken säger att de tänker sluta eftersom de anser att det är en försämring och/eller för att de helt enkelt inte får ihop det med familjelivet så anser jag att det är idioti. Någonstans måste en få bestämma vad som är bra för en själv och hindrar reglerna det så slutar en.

Jag är som sagt riktigt rädd för vad som kommer att hända med det lokala brandförsvaret.
 
Javisst men när nu så många erfarna inom bristyrken säger att de tänker sluta eftersom de anser att det är en försämring och/eller för att de helt enkelt inte får ihop det med familjelivet så anser jag att det är idioti. Någonstans måste en få bestämma vad som är bra för en själv och hindrar reglerna det så slutar en.

Jag är som sagt riktigt rädd för vad som kommer att hända med det lokala brandförsvaret.
Jag tänker att vi får se vad som händer, sen undrar jag om inte just brandkåren fick ett undantag?
 
Fast det påverkas ju av både veckovila och dygnsvila och massa andra parametrar, exempelvis veckoarbetstid, jour och beredskap mm

Ja precis. Jag ser ju veckoarbetstiden, beredskap och arbetsbelastningen som grundproblemet när jag klurar på bättre scheman. Inte krav på vila. Tycker helt enkelt det är en svårare ingång till långsiktigt bättre arbetsmiljö att människor känner att de behöver jobba långa pass/med korta vilor för att få längre helledigt för att orka jobba. Finns det forskning som stödjer att vi mår bättre av det? På mitt företag vill de inte ha 12 hs-pass för det anses att vi behöver klara av att vara mer skärpta hela passen. Och då önskar jag ju mycket mer att typ alla människor inom vården får den möjligheten (jag vet inte vilken lösning som är bäst alltså).
 
De får inte samma sammanhängande ledighet med familjen (här i Dalarna har vi dessutom ensamstående heltidare som inte kommer att få det att fungera på ett bra sätt med barnveckorna). Här i byn ställer dessutom de heltidare som bor här upp som deltidsbrandmän vid den lokala stationen vilket är guld värt, vi har brist på deltidare också.

Jag som bor ute på landet i ett trähus är faktiskt riktigt rädd för följderna av det här.

Men då jobbar de långa pass sammanhängande istället eller? Hur löses familjelivet på ett bättre vis av det?
 
Vad jag har hört är en hel del läkare också negativa till det. Har väl något med jour och beredskap att göra om jag förstått rätt, inte lyssnat så jättemycket och är inte insatt i hur de jobbar osv. Vi har inte gott om läkare så kanske ska man inte pilla i något som en viss yrkesgrupp finner fungera? Vad jag förstod det som blir det alltså inte bättre alls, men jag minns nu inte hur det beskrevs.
 
De får inte samma sammanhängande ledighet med familjen (här i Dalarna har vi dessutom ensamstående heltidare som inte kommer att få det att fungera på ett bra sätt med barnveckorna). Här i byn ställer dessutom de heltidare som bor här upp som deltidsbrandmän vid den lokala stationen vilket är guld värt, vi har brist på deltidare också.

Jag som bor ute på landet i ett trähus är faktiskt riktigt rädd för följderna av det här.
Precis många tycker det blir sämre när veckovilan ändras...
 
Precis många tycker det blir sämre när veckovilan ändras...

Men har vi några belägg för vad som generellt är bättre eller sämre?

Jag är HELT för medbestämmande och mer kontroll över sin situation ger vad jag vet faktiska positiva hälsoeffekter. Och att olika saker fungerar bättre eller sämre för olika personer (har jobbat olika typer av skift i 10+ år och skift är det vanligt förekommande i min bransch). Men det finns ju ändå generella riktlinjer för vad som är bättre/sämre för oss som människor. Tex att skiftomställning är påfrestande, flera nätter på raken osv.

Hoppas inte mina frågor tas som ifrågasättande! Detta är en av frågorna jag hoppas kunna fördjupa mig i inom mitt fackliga uppdrag längre fram.
 
Men då jobbar de långa pass sammanhängande istället eller? Hur löses familjelivet på ett bättre vis av det?

Det var kort och slarvigt skrivet. Jag tänker alltså på hur svårt jag fått höra det är med att få barnomsorg kvälls- och nattid och då bor jag i Skåne mellan Lund och Malmö. Om man är ensam vårdnadshavare och/eller inte kan jobba in tid barnfria veckor ställer ju till det.
 
Gå till 23 på fredagen innan ledig helg förstår jag blir jobbigt, men i övrigt verkar exemplet du ger rätt trevligt? Gott om tid för sovmorgon + göra något i dagsljus måndag-onsdag, hinner äta och sova, slutar tidigt fredag. Eller missar jag något?
Jobba till 23, om inte övertid, kommer iväg lite efter, snitt har väl folk 30-50 Min hem=hemma runt 24. Äta lite, nedvarvning och sen släcka kanske vid 01-01.30. Sova 8h (Jag behöver mer men ett snitt) upp och vakna vid 9.30-10, frukost och vid 11 förbereda för att åka till jobbet som börjar 12.
Sluta 21, hemma 22, äta, varva ner, släcka 23-23.30. Vakna 7.30-8, upp, frukost, förbereda att vara på jobbet kl 10 och så likadant efter man slutat 19 och börjar 8. Har man häst får man antingen skippa sömn eller rida/omvårdnad den veckan.
Klarar man sig på 6-7h sömn så går det kanske att göra något men annars blir det ingen återhämtning alls.
Jobba 15-23 och sen få möjlighet att ta ett vändpass den veckan från 23 och börja 8 hade jag personligen iaf hellre tagit.
 
https://lakartidningen.se/aktuellt/...n-reglerna-om-dygnsvila-men-orosmoln-ar-kvar/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...emakaos-splittring-om-nya-arbetstidsreglerna/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...-pa-dygnsvila-gar-inte-att-tillampa-reglerna/

Det finns redan läkare som byter yrke för att det är för tufft att inte räcka till och pga arbetsbelastningen. Har svårt att se att det blir en bättre lösning av detta.

Jag tror på att vissa människor orkar jobba mycket med kortare återhämtning för att sedan ha längre tid för återhämtning.
 
Inget jag ser framemot, känns som jag kommer få ännu mindre tid hemma när sambon är hemma.
I vår verksamhet verkar de flesta tycka att vi skulle få mer vila om natten fick jobba 10 timmar igen.
Känns mindre roligt om man har småbarn.

Men ska bli intressant och se hur schemat blir sen, önskar verkligen inte gå av på ledigt med ett kvällspass. Eller jobba 2 veckor kväll sen 2 veckor dag. (Vi har aldrig haft delade turer)

Känns inte som att de som bestämt detta har anhöriga i vården 😅
 
https://lakartidningen.se/aktuellt/...n-reglerna-om-dygnsvila-men-orosmoln-ar-kvar/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...emakaos-splittring-om-nya-arbetstidsreglerna/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...-pa-dygnsvila-gar-inte-att-tillampa-reglerna/

Det finns redan läkare som byter yrke för att det är för tufft att inte räcka till och pga arbetsbelastningen. Har svårt att se att det blir en bättre lösning av detta.

Jag tror på att vissa människor orkar jobba mycket med kortare återhämtning för att sedan ha längre tid för återhämtning.
Eller så blir det bättre när de hinner sova rimligt mycket mellan passen.
 
Det var kort och slarvigt skrivet. Jag tänker alltså på hur svårt jag fått höra det är med att få barnomsorg kvälls- och nattid och då bor jag i Skåne mellan Lund och Malmö. Om man är ensam vårdnadshavare och/eller inte kan jobba in tid barnfria veckor ställer ju till det.

De som är ensamstående jobbar de veckor de inte har barnen.

Jag gjorde ett utförligare inlägg :)
 
Nja, det är ju pass det finns behov av att ha folk på och då behöver ju pass per person styras till behövd kompetens på behövd tid. Jobbar på ett väldigt komplext ställe gällande kompetens versus behov på dygnet.

Men i vilken utsträckning bör verksamheter optimeras så snävt map kompetens på specifika tider?
 
https://lakartidningen.se/aktuellt/...n-reglerna-om-dygnsvila-men-orosmoln-ar-kvar/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...emakaos-splittring-om-nya-arbetstidsreglerna/
https://lakartidningen.se/aktuellt/...-pa-dygnsvila-gar-inte-att-tillampa-reglerna/

Det finns redan läkare som byter yrke för att det är för tufft att inte räcka till och pga arbetsbelastningen. Har svårt att se att det blir en bättre lösning av detta.

Jag tror på att vissa människor orkar jobba mycket med kortare återhämtning för att sedan ha längre tid för återhämtning.

Jag ser arbetsbelastningen som grundproblemet inom typ vården. Och att verksamheten anpassas utifrån att folk ska kunna överbelastas. Visst var det så att mycket vårdpersonal var emot rätten till heltid, just för att arbetsbelastningen var så stor att man inte orkade? Vad är skillnaden i detta fallet?
 
Jag ser arbetsbelastningen som grundproblemet inom typ vården. Och att verksamheten anpassas utifrån att folk ska kunna överbelastas. Visst var det så att mycket vårdpersonal var emot rätten till heltid, just för att arbetsbelastningen var så stor att man inte orkade? Vad är skillnaden i detta fallet?

Bäst att köra slut på den personal man har när man inte kan nyrekrytera...
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 454
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
758
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 233
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp