Bukefalos 28 år!

Samtidigt så har jag funderat på hur många som inte kan/vill välja vissa yrken som t ex brandman just p g a arbetstiderna? Hur skulle rekryteringsbasen se ut med mer normala pass?
Som det är nu så förstår jag att både brandmän och andra med yrken med långa pass anpassat sig och kan kanske t o m ha två jobb. Men vilka potentiella brandmän missar vi p g a arbetstiderna? Jag saknar en övergripande frågeställning om varför vissa yrken ska bygga på avsteg från dygnsvila, vilket på kort och lång sikt kan ge både för- och nackdelar för individer, arbetsgivare, yrket och samhället.

Det här paret som frontades i media och som tack vare att båda var brandmän inte behövde ta ut någon föräldraledighet när barnen var små (sparades gissningsvis till framtida långsemestrar) och klagade på att de med vanliga arbetstider "inte skulle få se barnen på dagarna" (välkomna till alla andra föräldrars liv). Hur representativa för kåren var de? Tycker vi att det är det bästa sättet att använda skattepengarna? Att just brandmän trivs med långa arbetspass beror väl delvis på att de vanligen kan sova på arbetstid. Men vill vi ha brandmän som är vakna och jobbar i 24 timmar i samband med t ex större olyckor eller bränder? Hur bra bilförare är de då?
Andra jouryrken kan inte sova på arbetstid - varför ska just brandmän? Men brandmännen gjorde sig i media till förespråkare för alla som arbetar för långa pass - och de togs glatt emot utan vidare analyser.
Vill vi som patienter etc verkligen möta vårdpersonal som arbetat mastodontpass, eller som just kommit till jobbet efter att ha sovit kanske fem timmar? Jag har också funderat på hur ensamstående klarar barnomsorgen om de dag ett jobbat till 21 eller 22 och börjar 7 dagen efter (som verkar vanligt inom vården)?
Det ryms många frågor i det här, när man under lång tid har byggt upp ett system är det svårt att se hur alternativen ser ut på lång sikt.

Jag gillar inte att se det här i svart eller vitt. Varför inte en kombination av olika scheman? Behåll nuvarande för de som vill ha det (och klarar det återhämtningsmässigt) och inför de nya reglerna för de som inte vill ha/klarar nuvarande schematyp.

Det tror jag skull bevara kompetens och göra det lättare att rekrytera ny personal. Flexibilitet är alltid ett attraktivt argument när en rekryterar personal.
 
Alltså för mig blir det nog lite mer grundläggande resonemang. Vi har det ju inte värst på något vis i Sverige. Det finns ju många andra länder (och arbetsplatser även i Sverige såklart men då olagliga) där man inte öht bryr sig om någon form av arbetstidsgräns eller återhämtning. Någonstans drar de flesta rimliga samhällen sin gräns för vad människor kan vad AG får lov att sätta sina anställd i för situationer. Uppenbarligen har vi haft en mer tillåtande gräns tidigare än vad som kanske (vi får ju se) kan fortsätta ses som rimligt för en människa att vara anställd under.

Någon nämnde att det är fler deltidsarbetande kvinnor i EU. Hur fungerar deras brandförsvar? Det är fortfarande fler män inom den branschen eller? Och om denna ändringen leder till det så är det väl ytterligare ett kvitto likt heltidsresan att arbetsbelastningen är för hög så folk tvingas betala med sin pension och gå ner i tid istället för att göra under hälsomässigt. Grundproblemet ser jag fortfarande som arbetsmiljön (och lön osv såklart).
Att många kvinnor arbetar deltid i andra länder beror väl mycket på att det saknas bra heldags barnomsorg (för skolbarn). Har man inte tillräckligt välavlönat jobb för att ha hemhjälp eller barnflicka behöver man själv (dvs kvinnan) vara hemma när barnen kommer från skolan. Den barnomsorg som finns före/efter förskola/skola splittrar barnens dagar och är kanske inte så attraktiv om man inte måste. Detta har i sin tur skapat en struktur där kvinnor rent allmän förväntas arbeta kortare dagar. Som vi hade det förut. Förskjutningen från deltids- till heltidstjänster har inte gått (går inte) heller smärtfritt.
 
Mitt ex brukade jobba 7/7. Jobba 7 långa dagar, ledig 7 dagar.

Det gjorde att han kunde jobba 30 mil bort i gruvan.

Juste! Det var en sak jag tänkte tagit upp i tråden men glömde! Jobb där man är på annan plats (precis som ditt exempel). Då vill man ju få så mycket jobb gjort som möjligt när man ändå inte "har ett liv" där. Vad hade egentligen varit rimliga gränser då?
 
Jag gillar inte att se det här i svart eller vitt. Varför inte en kombination av olika scheman? Behåll nuvarande för de som vill ha det (och klarar det återhämtningsmässigt) och inför de nya reglerna för de som inte vill ha/klarar nuvarande schematyp.

Det tror jag skull bevara kompetens och göra det lättare att rekrytera ny personal. Flexibilitet är alltid ett attraktivt argument när en rekryterar personal.
Hur vet man i förväg vilka som kommer att klara att arbeta heldygn till pensionen?
 
Juste! Det var en sak jag tänkte tagit upp i tråden men glömde! Jobb där man är på annan plats (precis som ditt exempel). Då vill man ju få så mycket jobb gjort som möjligt när man ändå inte "har ett liv" där. Vad hade egentligen varit rimliga gränser då?

Min särbo hade gärna jobbat 14-14 men det är inte lagligt. Men en ledigvecka är lite på gränsen för att hinna "landa" och få något gjort hemma.

Han har alltså jobbat 14-14 tidigare och vet att det fungerar (det var lite tassande av reglerna som gjorde att de fick göra det).

Edit: Han har varit på Grönland också... där är du praktiskt taget inte ledig alls för det är så kort tid det går att jobba. Dvs när en åker dit är det minst tre månader och upp till fem månader som gäller (du får inte åka hem under den tiden... det är svindyrt med resan så det krävs mer eller mindre dödsfall för att få åka hem). De har rätt bra med pengar när de kommer hem :D
 
Fast går det inte ut över jobbet som anställd ska faktiskt alla skita i vad en gör på sin fritid. Det är väldigt många som har en firma vid sidan om sitt vanliga jobb.

Det kan ju faktiskt vara så att jobba med sin firma gör att en laddar batterierna för att en i det jobbet tex slipper gå längs en järnväg och plocka kroppsdelar... eller dyka i en sjö efter ett lik som legat där ett bra tag. Det är faktiskt inte bara fråga om fysisk återhämtning utan även mental återhämtning. Och ja, båda sakerna är exempel från min grannes "vardag på jobbet".

Nej, det här resonemanget luktar ren och skär avundsjuka.

Edit: Delvis KL, jag tror inte alla fattar vad som ingår i att vara brandman...
Alltså, jag tycker det räcker att fundera på hur det skulle kännas att gå till jobbet och gå in i ett brinnande bostadshus och inte veta om det finns någon i huset eller ej. Har alla kommit ut? Finns det djur kvar? Det måste vara väldigt slitigt mentalt, tänker jag. Eller brinnande bil. Bilolyckor.
 
Alltså, jag tycker det räcker att fundera på hur det skulle kännas att gå till jobbet och gå in i ett brinnande bostadshus och inte veta om det finns någon i huset eller ej. Har alla kommit ut? Finns det djur kvar? Det måste vara väldigt slitigt mentalt, tänker jag. Eller brinnande bil. Bilolyckor.

... och faktiskt inte veta om du kommer ut själv.

Min särbos jobb är mycket välbetalt. Men det är också skitigt, slitigt och ofta väldigt farligt. De förtjänar sin lön.
 
Alltså, jag tycker det räcker att fundera på hur det skulle kännas att gå till jobbet och gå in i ett brinnande bostadshus och inte veta om det finns någon i huset eller ej. Har alla kommit ut? Finns det djur kvar? Det måste vara väldigt slitigt mentalt, tänker jag. Eller brinnande bil. Bilolyckor.

... och faktiskt inte veta om du kommer ut själv.
Men det är inte helt unikt för brandmän.
Poliser kan ju ha en liknande arbetsmiljö, tex.
 
Jag gillar inte att se det här i svart eller vitt. Varför inte en kombination av olika scheman? Behåll nuvarande för de som vill ha det (och klarar det återhämtningsmässigt) och inför de nya reglerna för de som inte vill ha/klarar nuvarande schematyp.

Det tror jag skull bevara kompetens och göra det lättare att rekrytera ny personal. Flexibilitet är alltid ett attraktivt argument när en rekryterar personal.
Största problemet med ditt förslag, är att det kommer betyda att AG kommer pressa alla att "frivilligt" jobba mer än lagen kräver, på ett sätt som inte är hållbart.
 
Jag är lite kluven: å ena sidan är jag tveksam till om man verkligen kan förväntas prestera ett helt dygn i sträck. Både för arbetstagarens skull, och eventuella patienter/klienter. Få personer är sitt skarpaste jag när de inte vilat på 24 h, och oftast är väl de ärenden som kräver att personal med t.ex. sovande jour rycker ut av rätt akut och krävande karaktär.

Dessutom; om man har så lugna nätter att man i princip aldrig behöver göra något annat än sova känns det inte rimligt att skattebetalarna ska betala full lön för det. Dvs om det blir en stor försämring att man plötsligt behöver arbeta heltid för en heltidslön kanske villkoren helt enkelt varit orimligt bra? Å andra sidan, i branscher där det är svårt att rekrytera är villkoren bevisligen för dåliga. Men i de lägena är det väl knappast tillgång till dygnsvila som är problemet, utan hög belastning och frånvaro av tillräcklig veckovila, och då är det kanske där man borde sikta på att förbättra.

Som personlig assistent är lönen för sovande jour ofta runt 40kr/h...
 
Största problemet med ditt förslag, är att det kommer betyda att AG kommer pressa alla att "frivilligt" jobba mer än lagen kräver, på ett sätt som inte är hållbart.

Mitt argument för flera typer av scheman var mest för att visa på att det finns olika möjligheter.

Men ja, på det stora hela tror jag mest på att behålla nuvarande regler, iaf vad gäller brandmän. Jag är som sagt rädd för att vi annars förlorar personal och en massa kompetens.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 502
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
779
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 401
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp