Bukefalos 28 år!

Min poäng är att vi inte alltid vet vad som är bäst för oss och att människor kan välja något de blir sjuka av och det är ju orimligt att arbetsgivaren ska betala för.
Men många av oss har ju provat att arbeta på olika vis - så det är ju rätt förminskande att påstå att vi som arbetar så inte vet vad vi vill och mår bäst av?

Jag har aldrig mått så skit som när jag arbetar 8-16 5 dagar i veckan liksom. Det känns som att jag bara är trött och inte hinner någonting.
 
Fast schemaläggning i vården är redan idag extremt komplext, går nog inte att föreställa sig om man inte sett hur det ser ut.

Så du medger att det finns företeelser en kanske bör ha kunskap om innan en har en bestämd åsikt.

Som tex att denna regeländring är förkastlig, enligt de som jobbar inom verksamheter som berörs med brandkåren som ett exempel?
 
Juste! Det var en sak jag tänkte tagit upp i tråden men glömde! Jobb där man är på annan plats (precis som ditt exempel). Då vill man ju få så mycket jobb gjort som möjligt när man ändå inte "har ett liv" där. Vad hade egentligen varit rimliga gränser då?

Om dom hade betalt heltid för 11h * 7 dagar sen ledig 7 så hade det funkat bra.

Det är ju egentligen där skon klämmer nu. Att folk måste acceptera färre helt lediga dagar för att få sin vanliga lön, dessutom i en tid när dom flesta vanliga arbetare skulle behöva mer lön.

Det kommer leda till att fler går ner till deltid (med eller utan side business) eller slutar och byter yrke. Dvs, de yrken som påverkas av detta får ännu svårare att behålla personal.

Och det är ju inte bara vård och omsorg och brandmän som drabbas, utan även industrin som är Sveriges ekonomiska motor.

Själv börjar jag deltidsjobba nu igen som personlig assistent. Inte ens en deltidsrad, utan timvikarie med skarp åtsägning till chefen att jag tar de pass jag vill ha. Det är inte värt det att jag tar slut på mig själv med nattpass för 40kr/h... Hade jag fått 400kr/h hade jag däremot kunnat tänka mig en natt här och där.
 
Men många av oss har ju provat att arbeta på olika vis - så det är ju rätt förminskande att påstå att vi som arbetar så inte vet vad vi vill?

Jag har aldrig mått så skit som när jag arbetar 8-16 5 dagar i veckan liksom. Det känns som att jag bara är trött och inte hinner någonting.

Exakt.

Jag har absolut ÄLSKAT skiftarbete, både som testförare och stålverksarbetare. Kontorstider är rena döden enligt mig.

När jag jobbar inom min egen firma jobbar jag konstant dock ;) :laugh:
 
Om dom hade betalt heltid för 11h * 7 dagar sen ledig 7 så hade det funkat bra.

Det är ju egentligen där skon klämmer nu. Att folk måste acceptera färre helt lediga dagar för att få sin vanliga lön, dessutom i en tid när dom flesta vanliga arbetare skulle behöva mer lön.

Det kommer leda till att fler går ner till deltid (med eller utan side business) eller slutar och byter yrke. Dvs, de yrken som påverkas av detta får ännu svårare att behålla personal.

Och det är ju inte bara vård och omsorg och brandmän som drabbas, utan även industrin som är Sveriges ekonomiska motor.

Själv börjar jag deltidsjobba nu igen som personlig assistent. Inte ens en deltidsrad, utan timvikarie med skarp åtsägning till chefen att jag tar de pass jag vill ha. Det är inte värt det att jag tar slut på mig själv med nattpass för 40kr/h... Hade jag fått 400kr/h hade jag däremot kunnat tänka mig en natt här och där.

En annan av mina grannar går som timvikarie inom hemtjänsten. Hon är erbjuden fast tjänst men det innebär att det blir tvingande med heltid och delade turer hit och dit. Dvs min granne fortsätter som timvikarie för då jobbar hon så mycket som hon vill och orkar (hon är äldre än mig). Det är inget problem med jobb för de skriker efter personal.
 
Exakt.

Jag har absolut ÄLSKAT skiftarbete, både som testförare och stålverksarbetare. Kontorstider är rena döden enligt mig.

När jag jobbar inom min egen firma jobbar jag konstant dock ;) :laugh:

Ja, och när jag jobbar som personlig assistent hemma i någons mysiga och lugna hem, bara dom och jag, så kan jag lätt orka med riktigt långa pass. Då är det perfekt att kunna kötta in många timmar och sen maxa återhämtningen genom att jag får fler lediga dagar.

På kontor börjar jag få panik efter bara några timmar, och efter 6 timmar är det bara ren tortyr kvar. Helgen går åt till att gå runt som i en dimma och försöka inte få panik över att måndagen närmar sig.

Människor fungerar olika, så är det bara. Genom att försvåra för skiftarbete så exkluderas fler av oss "annorlunda" från arbetsmarknaden.
 
En annan av mina grannar går som timvikarie inom hemtjänsten. Hon är erbjuden fast tjänst men det innebär att det blir tvingande med heltid och delade turer hit och dit. Dvs min granne fortsätter som timvikarie för då jobbar hon så mycket som hon vill och orkar (hon är äldre än mig). Det är inget problem med jobb för de skriker efter personal.

Precis. Så för att skydda sin hälsa, får man välja att ställa sig utanför bankernas krav på fast tjänst för huslån osv...

Inte ett dugg jämnställt.
 
Alltså jag förstår inte att man kan tycka det är helt rimligt att så otroligt samhällskritiska personer som läkare och brandmän kan behöva arbeta dygn i sträck? Som du själv skriver så är det ju brist, även inkl vården. Vi vet ju inte ens hur många andra som kanske velat jobba inom de yrkena UTAN dessa scheman eller?

I mitt huvud har aldrig alla dessa yrken funnit som alternativ för mig för har har en häst som jag vill ta hand om varje dag = jobba rimligt normallånga pass. Precis som jättemånga aldrig ser regelbudet skiftarbete som ett alternativ. Branscherna stryks bara pga arbetstider. Ingen människokropp är ju liksom gjord för att arbeta dygn i sträck så varför ska AG kunna basera hela sin verksamhet på att det?
Jag tror inte någon tycker att det är rimligt att arbeta dygn i sträck, men det behövs för att det ska finnas personal på sjukhus så att patienterna inte ligger där ensamma... Detta är ett sätt att lösa det.

I några av de länkarna jag la in i ett inlägg har läkare kommenterar till artiklarna och beskrivit tex när de har jour och får ett samtal så är det passet förbrukat trots att de sover sig igenom resten, och den får inte jobba dagen efter med nya systemet. Det finns inte personal nog som täcker upp. Hur utbildar man personal till februari när nya schemat börjar gälla för läkare? Går det att trycka in 12 års utbildning på några månader? För det är det här man är kritisk till också, att det blir patientosäkert, det löser inte personalbristen.

Det är säkert lättare att lösa personalbristen inom äldreomsorg och personlig assistent, kortare/ingen utbildning är ju en baggis att lösa i jämförelse...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Lite blandade utdrag:

"3. I enlighet med punkt 2 i denna artikel får avvikelser från artiklarna 3, 4, 5, 8 och 16 göras
...
c) i fråga om arbeten som kräver en kontinuitet i servicen eller produktionen, särskilt
i) service i form av reception, behandling eller vård på sjukhus och liknande inrättningar, inbegripet det arbete som utförs av läkare under utbildning, institutioner eller fängelser,
...
iii) press, radio, television, filmproduktion, post- och telekommunikation, ambulans, brand- och civilförsvar,
"

"Artikel 3
Dygnsvila
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare får minst elva timmars sammanhängande ledighet per 24-timmarsperiod.

Artikel 4
Raster
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare - då arbetsdagen är längre än sex timmar - får en rast. Den närmare utformningen, däribland rastens längd och på vilka villkor den ges, skall fastställas genom kollektivavtal eller avtal mellan arbetsmarknadens parter eller, då detta inte lyckas, genom nationell lagstiftning.

Artikel 5
Veckovila
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare under varje period om sju dagar får minst 24 timmars sammanhängande ledighet plus den elva timmars dygnsvila som avses i artikel 3.
Om sakliga, tekniska eller arbetsorganisatoriska förhållanden berättigar det får en ledighet om minst 24 timmar tillämpas.


Artikel 8
Nattarbetets längd
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att
a) den normala arbetstiden för nattarbetande inte överstiger ett genomsnitt av åtta timmar under varje 24-timmarsperiod,
b) nattarbetande vars arbete innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning inte arbetar mer än åtta timmar inom en 24-timmarsperiod när de utför nattarbete.
För tillämpningen av b skall arbete som innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning definieras genom nationell lagstiftning eller praxis eller genom kollektivavtal eller avtal mellan arbetsmarknadens parter, med hänsyn tagen till nattarbetets särskilda konsekvenser och risker.

Artikel 16
Beräkningsperioder
Medlemsstaterna får föreskriva följande:
a) För tillämpningen av artikel 5 (veckovila): En beräkningsperiod som inte överstiger 14 dagar.
b) För tillämpningen av artikel 6 (begränsning av veckoarbetstiden): En beräkningsperiod som inte överstiger fyra månader.
De perioder av årlig betald semester som beviljas i enlighet med artikel 7 liksom även sjukfrånvaro skall inte inkluderas eller skall vara neutrala vid beräkningen av genomsnittet.
c) För tillämpningen av artikel 8 (nattarbetets längd): En beräkningsperiod som bestäms efter samråd med arbetsmarknadens parter eller genom kollektivavtal eller avtal mellan arbetsmarknadens parter på nationell eller regional nivå.
Om den veckovila på minst 24 timmar som avses i artikel 5 faller inom nyssnämnda period skall den inte inkluderas vid beräkningen av genomsnittet."
 
@Gimlan Jag håller med ovanstående! Med flera deltidare så skulle det vara betydligt enklare att få till ett vettigt schema. Men när 153 timmar ska ut på fyra veckor blir det körigt att få till bra ledigheter. Alla på min arbetsplats jobbar heltid och vi har inte haft några bekymmer att orka det.

Jag vill tillägga att min poäng med inlägget om deltid framförallt handlar om risken att en förälder tvingas ner på deltid, antingen för att själv hinna med arbetet - eller för att ta mer av hushållet och ansvar för barn när den andra föräldern får ett svårare schema.
 
Mitt ex brukade jobba 7/7. Jobba 7 långa dagar, ledig 7 dagar.

Det gjorde att han kunde jobba 30 mil bort i gruvan.
Jag har en vän som satt i telefonväxel/trafikledare som jobbade samma-10 timmar vardagarna och 12 på helgen har jag för mig. 7 dagar arbete, natt hela tiden, och sedan 7 dagar ledigt. Hon gjorde det i typ 20 år har jag för mig det var, slutade jobbet enbart för att de flyttad sin verksamhet tyvärr. Hon fick ett 7-4 jobb och vantrivdes stort. Tog lastbilskort och kör nu lastbil istället, och mycket natt...

Jag förstår inte varför man ska stoppa in alla i samma fack och säga "det här är hälsosamt för ALLA". Jag tror inte alls på det. Jag tror det är individuellt.
 
Men då jobbar de långa pass sammanhängande istället eller? Hur löses familjelivet på ett bättre vis av det?
Jag jobbar inom anläggningsproduktion, en rätt specifik del dessutom. Kompetensen inom detta område finns helt enkelt inte över hela landet så vi behöver resa folk till projekten. Hos oss jobbar skiftarna 2,5 dag, sedan ledig 2 dagar, sedan 2,5 dag igen och sedan ledig i en vecka. En hel dag är 7-22.

Ensamstående har sina barn på ledig veckorna, övriga är inte borta speciellt många dagar från sina familjer. Personligen tycker jag det verkar vara ett rätt smidigt sätt att få ihop familjelivet.
 
Jag jobbar inom äldreomsorgen, och jag funderar starkt på att säga upp mig om schemat blir skit, sen jobba som timvikarie istället. Dom skriker efter folk i hela kommunen och jag ser att det vore omöjligt att INTE få ihop timmarna man behöver. Bara att vid timmis så kan jag styra själv när och hur jag vill jobba. Bl.a. så kan jag lägga mig tillgänglig och bara jobba dag när jag har sonen här varannan vecka, och inte jobba alls den helgen. Nu måste jag jobba både kvällar och helgen när jag har han.

Sen ser jag det positivt att vi kommer slippa jobba till 21.30 och börja kl 07.00 dagen efter igen. Det är riktigt drygt som det är nu. Man är hemma tidigast kl 22, sen ska man få något i magen eftersom vi inte fått rast på jobbet, sen varva ner, och har man tur så somnar man vid 00, men ibland blir kl 01. Sen ringer den igen vid 06…

Jag tycker för övrigt att det borde vara lite upp till var och en. Som jag sagt, det bästa jobbet jag haft rent återhämtningsmässigt var när jag jobbade dygn. Körde 3 (tis,Tors,lör) eller 4 (mån,ons,fre,sön) dygn jämna veckor och var sen ledig helt och hållet ojämna veckor. Vi började kl 12 och klev av kl 12 dagen efter, alltså hann vi med saker både före jobbet och efter. Aldrig mått så bra som då!
 
Nu är det du som ser saker som inte finns

Nej, du som verkar ha erfarenhet av schemaläggning säger att det inte kommer att fungera med kombinerade schematyper so fine för det är inget jag har erfarenhet av.

Men du tar dig också rätten att säga att införandet av nya regler är bra, trots att de med erfarenhet av berörda branscher säger att det inte är bra (för ja, jag litar på mina grannar samt min egen och särbos erfarenhet av skiftarbete) trots att du inte jobbar inom berörda branscher?

Det är hyggligt förminskande säger jag.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 549
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
315
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
811
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp