Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Citat från TR:

"Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta."

Att gnissla tänder är inte att "lugnt tugga på detta".

Från allmänt intryck msv B:

"Allmänt intryck:

1. Gångarter(frihet, renhet och regelbundenhet) 2

2. Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang) 2

3. Lösgjordhet(eftergift på tygeln, formen, accepterande
av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas
utförande;
uppmärksamhet, förtroende och lydnad) 2

4. Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna 3

5. Korrektheten i uppvisningen(hörnpasseringar, ridningen
mellan rörelserna, programlinjernas följande)"

och att gnissla tänder är att inte acceptera bettet. Så poängavdrag för gnissel ska det absolut bli!!!

Nej det är fel. Gnissel skall inte ge poängavdrag idag. Jag har inte fått det på min häst trots att han gnisslar.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Gärna, :bump: men det är lite långt tror jag, .:angel:

Jag har aldrig träffat på nån som gnisslat av annat än någon form av spänning/missnöje, kan vara allt från ridningen till högre krav=lite jobbigt, utrustning, t o m insektsbett nära bettet har hänt, kanske små små saker men ändå missnöje och inte helt igenom och det har gällt att hitta den lilla orsaken som kan vara rätt långsökt emellanåt kan man tycka.

Det kan säkert finnas de som gör det av koncentration om ni säger det, så litar jag på att det är så, men har inte stött på det själv nånsin.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Vi har kollat igenom denna häst ut i tårna, finns inget fel på honom. Dock så gnisslar han när han är som mest avspänd och jobbar bra vilket jag tyckte var konstigt innan jag träffade denna häst.

Jag köpte ju honom osedd och första gången jag red honom gnisslade han redan i skritten självklart så kontaktade jag säljaren omedelbart och frågade om detta då de inte nämnt något. Fick till svar att han gjorde det redan som väldigt ung när de red in honom (de hade haft honom sedan föl).

Vi kollade upp honom trots detta och det finns vare sig fel i munnen eller i övriga kroppen. det är nog bara att stå ut antar jag. Han gnisslar ju även på lång tygel. Dock så är han duktig på tävlingsbanorna både i dressyr och hoppning så han verkar inte lida av det direkt. Dock är det ett beteende som jag inte tycker de borde ha
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Nu har det skrivits internationellt - snygg bild!


Swedish Junior Rider Elin Aspnas received a warning and fine from the FEI when a steward at the 2009 Nordic Baltic Championships discovered sand in the mouth of her horse Christo. It was Swedish FEI steward Jaana Alvesparrs, who carried out the bit check and discovered the sand in the horse's mouth. Aspnas got reprimanded with a warning and a fine and was allowed to continue the competition (Sand is an old-fashioned method against grinding). Tomas Torgersen, sport chef of the Swedish Equestrian Federation, takes this very earnestly. He told the Danish Equestrian magazine Ridehesten, "we take this very seriously. Junior riders team managers Anders Jonsson and Annica Westerberg have now decided not to take the rider to the European Championships nor any other team activity until we make a decision on it. I support this decision fully." Elin's mother Johanna explained the situation that Christo has been eating sand for a long time. "Her horse eats sand as soon as he gets the chance to and we have never heard that it is forbidden for a horse to have sand in his mouth. Now we know better. The horse's owner in Germany can back up that the horse has had sand in his mouth at many bit checks when he was riding international Grand Prix with him."



http://www.eurodressage.com/news/happen/2009/july.html
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Nu har det skrivits internationellt - snygg bild!


Swedish Junior Rider Elin Aspnas received a warning and fine from the FEI when a steward at the 2009 Nordic Baltic Championships discovered sand in the mouth of her horse Christo. It was Swedish FEI steward Jaana Alvesparrs, who carried out the bit check and discovered the sand in the horse's mouth. Aspnas got reprimanded with a warning and a fine and was allowed to continue the competition (Sand is an old-fashioned method against grinding). Tomas Torgersen, sport chef of the Swedish Equestrian Federation, takes this very earnestly. He told the Danish Equestrian magazine Ridehesten, "we take this very seriously. Junior riders team managers Anders Jonsson and Annica Westerberg have now decided not to take the rider to the European Championships nor any other team activity until we make a decision on it. I support this decision fully." Elin's mother Johanna explained the situation that Christo has been eating sand for a long time. "Her horse eats sand as soon as he gets the chance to and we have never heard that it is forbidden for a horse to have sand in his mouth. Now we know better. The horse's owner in Germany can back up that the horse has had sand in his mouth at many bit checks when he was riding international Grand Prix with him."



http://www.eurodressage.com/news/happen/2009/july.html


Jag kan ju inte se att det är ett försvar att förra ägaren också blev påkommen med sand i munnen. Tvärtom, det verkar ju vara ett vedertaget sätt att lösa hästens gnisslande tänder.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Ja jag antar att de kan lägga sej till med det som ett slags vana, fast jag inte har träffat på det - än :idea:

Vi har en unghäst i stallet nu som gnisslar ibland när han har riktigt tråkigt, som tex på skrittmaskinen... Började med andra små yttringar som att "klappra" med läpparna i takt med stegen, slå med huvudet, och även nu gnissla bitvis. Helt utan bett i munnen.

I o f s är ju den då missnöjd i högsta grad, men det är en påhittig liten häst så man vet aldrig om han kommer att använda sina små ljud han hittar på även i andra sammanhang......:cool:


Har hittills inte gjort det i ridning dock.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Du får tro vad du vill. Jag vet att jag inte menar samma sak som dig och jag har hela tiden hållt samma linje, du ändrar dig lite hursomhelst.

Du är ju helt otrolig....pust!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

"En gång är ingen gång, två är lika med noll..."
Kan det vara så att Björn Rosenström för första gången har fel?... :p

Det är vansinngt tråkigt att Sverige, 2ggr, med samma människor inblandade, blir påkommna med fusk. Internationellt.
EM-bronset, det blev flickan av med. Här hade jag önskat mig en "utvisning".
Frågan är vad som händer härefter. Är det här verkligen ett bra föredömme för svenska ungdommar?
Med risk att låta fördoms full och ganska elak.. Detta för att jag inte hittar andra ord..
- Vad driver en familj så hårt att hästen kommer i andra hand? Vad driver föräldrarna att göra så mot(med?) sina barn?

Helt rätt av Sverige att inte ta med henne på mästerskap. Jag hoppas att Sverige kommer att få stå för bra hästhållning, och behålla ansiktet som en bra hästnation. Hellre "sämre resultat"(fortfarande vansinnigt bra, bättre än jag någonsin kommer prestera..) men med Fair Play!
Hade Sverige tagit med henne på EM, så hade det dels varit pinsamt, att "vi" inte tar fusk på större allvar, och förmodligen stora hökögonen på Elin.

Tack och Adjö!
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Att förbjuda en del av utrustningen är inget som fungerar mot de som fuskar! De hittar bara på något annat! :grin:

Dessutom så är det i en perfekt värld så att alla är perfekta ryttare, och då skulle varken sadelgjordar som klämmer revbenen behövas (ryttaren skulle ha perfekt balans över en häst som alltid gick kolugnt framåt) eller tyglar behövas (vaddå, hästen behöver inte dras i munnen för att förstå vad ryttaren vill). Men innan vi vanlliga dödliga kommer dit, då är vi i behov av utrustning för att få hästen att fungera för hästen med minst obehag, och då får man kontrollera så tävlande inte håller på med regelvidriga grejor i stället.

Men en nosrem är ju inte samma sak som sadel och träns? De senare är basala saker som 99,99% av världens ryttare rider med och som underlättar ridningen väldigt mycket.
Nosremmen gör ju ingen nytta alls, annat än att maskera om hästen får ont i munnen eller blir irriterad. Sadel och träns kan inte dölja sådana fel hos hästen.
Nästan alla ryttare kan ju dessutom rida utan nosrem, men nästan ingen utan både sadel och träns, däremot så om man rider utan hårt åtspänd nosrem kan helt plötsligt hästen visa sin irritation och ryttaren får rättmätigt poängavdrag.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Och mackan har även rätt med din dryghet, jag tycker du ska sluta med det, jag är inte otrevlig, men det är klart, det tycker du säkert med anledning bara av att jag har rätt.
Kunde inte låta bli att kommentera detta, men diskussionen har ju ändå avstannat.
Märkligt att när vissa har "smaileys" efter sin text så uppfatts dom som dryga medan dina "grinollar" som du alltid lägger in uppfattas som jättetrevliga.... :crazy:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Kunde inte låta bli att kommentera detta, men diskussionen har ju ändå avstannat.
Märkligt att när vissa har "smaileys" efter sin text så uppfatts dom som dryga medan dina "grinollar" som du alltid lägger in uppfattas som jättetrevliga.... :crazy:

Eftersom man ska hålla sig till den tråden som är så kan jag informera dig om att alla grinollar jag använt i denna tråd är riktade till familjen Aspnäs för att de har fuskat och fuskat förut- det kan väl inte vara fel???, andra använder grinollar mot deras beteende också, inte bara jag........
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Jag fick en del kritik i Elins arnika tråd när jag skrev att hon var rosettkåt.:grin:

Jag vidhåller mitt uttalande från den tråden och tycker faktiskt Team Aspenäs inte ska ha med hästar att göra.:cool:

Jag har inte satt mig in i någon av händelserna, MEN jag kan inte komma på en enda gång ett sådan uttalande har en rimlig plats. Om du fått kritik för det så måste det ses som lindrigt, själv anser jag att du borde skämmas.

Att uttrycka sin åsikt kan man göra på många sätt, det här var en av de sämsta i varje fall.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Att uttrycka sin åsikt kan man göra på många sätt, det här var en av de sämsta i varje fall.

Varför kan man inte få uttrycka sin åsikt på ett av de sämre sätten när det gäller återfallsfuskare som familjen Aspnäs?

Det är för familjen är så "pigg" på rosetter och framgång som gör att de fuskar, blir du och andra störda av att jag tycker familjen Aspnäs är rosett**** så ska jag självklart undvika det ordet i fortsättningen och bara skriva att de är djurplågare och sätter sig själva före hästens väl och ve, dålig stil av dem.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om de fuskar så är det väldigt fult och osportsligt ja, men till trots kan man använda andra ord och uttryck när man ger någon kritik. Det blir ju ingen mer tyng i kritiken bara för att man uttrycker sig på ett lågt sätt, snarare tvärtom.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men Boj- just i det här fallet tyckte jag det passade så bra att uttrycka sig lågt när det de håller på med ligger på samma nivå!
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Eftertankens kranka blekhet om vad som bör sättas på pränt hjälper inte alltid eftersom printandet sedan länge är klart.;)

Men jag ångrar inte mitt ordval-men ska vara försiktigar, ja,om det nu inte framkommer Aspenäsfusk en tredje gång, då....då...;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563
  • Artikel
Hästnyheter Det blev inte helt oväntat guld för kusken Linnea Kristiansen och Barracuda under Nordisk/ Baltiska mästerskapen för juniorer i Finland...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Estland tog hand om alla medaljerna utom en när Nordiska Baltiska Mästerskapen i distansritt avgjordes utanför Kurtuvenai i Litauen på...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagen startade de Nordiska och Baltiska mästerskapen i sportkörning på Savijärvi Gård i Sibbo. Att köra svåra banor med häst och...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp