Bukefalos 28 år!

Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det har jag sagt hela tiden så jag förstår inte problemet. Tungan får stoppas ut och hållas ute, stilla. Eller som vår ponny, slicka sig om läpparna. Det kan hästen göra i koncentration. Helt okej och inga poängavdrag. Men enligt uppgift från domare så får den inte stickas ut hit och dit på sidorna och "hänga och slänga", då betraktas det som tungfel och kommer som avdrag på allmänna intryck. Joxar den mycket även under ritten så kan det påverka även de betygen eftersom domaren ska se till hela hästen under rörelsen.

Det är fortfarande inte tungan i sigt som ger avdrag utan de störningar den då väldigt stökiga tungan är ett symtom på.
Och förut fick bara tungan hänga nedåt, får den gå åt sidorna nu också utan avdrag?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Beror väl lite på hur man uppfattar skrivningen i TR. Jag tror mig förstå hur BAL o Ginnies tänker. Hoppas ni förstår hur jag tänker. :)

"Mom 271
Skärande av tänder (att skära tänder överhuvudtaget, inte bara när det kan uppfattas som irritation), slag med svansen el dylikt, när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd från hästen (Svansen kan tex slå mot flugor = inte pga av sporre eller obehag), samt tungfel(tungan bara, ser man den är det inte rätt), d v s när hästen genom att dra upp eller föra ut tungan och därigenom undandrar sig bettets inverkan, skall det belasta den bedömningsgrupp där det inträffar, samt betygen under “Allmänt intryck”. (och då skall tungan ut under en rörelse tex ryggning bestraffas, och ev ge utslag i allmant intryck - är det tungan ut hela ritten blir det minst en poäng lägre än vad domaren skulle ha satt annars - kanske en 8 blir en sjua - i allmänt intryck)


Njae, det är väl snarare så att en rutinerad domare med hörseln i behåll mycket riktigt uppfattar gnisslet som en irritation och en störning. Eftersom hästen gnisslar pga en irritation. INGEN häst gnisslar för ljudets egen skull.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Beror väl lite på hur man uppfattar skrivningen i TR. Jag tror mig förstå hur BAL o Ginnies tänker. Hoppas ni förstår hur jag tänker. :)

"Mom 271
Skärande av tänder (att skära tänder överhuvudtaget, inte bara när det kan uppfattas som irritation), slag med svansen el dylikt, när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd från hästen (Svansen kan tex slå mot flugor = inte pga av sporre eller obehag), samt tungfel(tungan bara, ser man den är det inte rätt), d v s när hästen genom att dra upp eller föra ut tungan och därigenom undandrar sig bettets inverkan, skall det belasta den bedömningsgrupp där det inträffar, samt betygen under “Allmänt intryck”. (och då skall tungan ut under en rörelse tex ryggning bestraffas, och ev ge utslag i allmant intryck - är det tungan ut hela ritten blir det minst en poäng lägre än vad domaren skulle ha satt annars - kanske en 8 blir en sjua - i allmänt intryck)

Och då menar de domarna jag har pratat med att stoppas tungan ut och hålls stilla så kan hästen fortfarande ha ett korekt stöd på bettet = inga poängavdrag. En tunga som "joxar" runt i munnen är svårt att hävda att den hela tiden har korrekt stöd på bettet utan det är nog snarare så att den vill undandra sig bettets inverkan = poängavdrag i relation till vad som syns. Och det är då här hårt åtdragna nosgrimmor kommer in i bilden.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Och då menar de domarna jag har pratat med att stoppas tungan ut och hålls stilla så kan hästen fortfarande ha ett korekt stöd på bettet = inga poängavdrag. En tunga som "joxar" runt i munnen är svårt att hävda att den hela tiden har korrekt stöd på bettet utan det är nog snarare så att den vill undandra sig bettets inverkan = poängavdrag i relation till vad som syns. Och det är då här hårt åtdragna nosgrimmor kommer in i bilden.

Precis, man ger avdrag för att hästen/ponnyn inte har korrekt stöd och eller vill dra sig undan bettets inverkan, man ger inte avdrag för symtomet tungan utan störningarna man ser.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Precis, man ger avdrag för att hästen/ponnyn inte har korrekt stöd och eller vill dra sig undan bettets inverkan, man ger inte avdrag för symtomet tungan utan störningarna man ser.

Fast läs sista meningen också i den blå texten....
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Fast läs sista meningen också i den blå texten....

Sista meningen är en parentes och syftar på meningen innans innehåll,
d v s när hästen genom att dra upp eller föra ut tungan och därigenom undandrar sig bettets inverkan

Man bedömer att bettets inverkan undandras, inte tungan ute i sigt.


Vad ska domaren göra om tungan sticker ut på andra sidan under vissa bedömningspunkter så den inte syns från domarens håll???, jo, man bedömer den störning som visar sig, om det gör det, fast man inte ser tungan.
 
Senast ändrad:
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Sista meningen är en parentes och syftar på meningen innans innehåll,

Man bedömer att bettets inverkan undandras, inte tungan ute i sigt.


Vad ska domaren göra om tungan sticker ut på andra sidan under vissa bedömningspunkter så den inte syns från domarens håll???, jo, man bedömer den störning som visar sig, om det gör det, fast man inte ser tungan.

Och om inte om vore....om hästen har gått hela programmet och sladdrat med tungan så kanske domaren har det i bakhuvudet även under de bitar i programmet som inte syns perfekt. Och i slutänden så påverkar det betygen under allmänna intryck, om inte förr.
och om det inte är ett problem, kan du då förklara för mig varför en del hästar har fruktansvärt hårt åtspända nosremmar. Och varför är aachenremmen så populär hos dressyrhästar. Från början skulle väl den vara en utveckling av pullargrimman. Den förekommer ju inte på kandar, gudskelov.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Så sorry, jag fortsätter att förlita mig på domarna, inte Ginnies och Mackan på bukefalos. :angel:

Du bör förlita dig på TR och inget annat. Läs det, så slipper du bli otrevlig och hävda att folk är ute efter dig.

Ni skriver olika saker, ser du inte det själv? En tunga som är på vift utan att något annat störs är ju inte en störd häst. En tunga som vispar runt i munnen hör knappast ihop med en avspänd häst. Hur den nu kan vispa runt när så många spänner nosgrimman så den knappt går att få upp sen...

exakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Du bör förlita dig på TR och inget annat. Läs det, så slipper du bli otrevlig och hävda att folk är ute efter dig.


Vem som har varit otrevlig mot vem har du och jag nog olika åsikter om. Min åsikt stämmer inte överens med din. That's life.

btw, jag tror att domarna bygger sitt dömande utifrån TR också....men det känns bara som det här är ett tjafsande för syns skull. Absolut inget som för den ursprungliga diskussionen framåt. Så för min del är det ointressant att fortsätta den. Ni har ert sätt att se på saken och jag har mitt sätt. Jag tycker vi nöjer oss med det.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

terese;12614064 Vem som har varit otrevlig mot vem har du och jag nog olika åsikter om. Min åsikt stämmer inte överens med din. That's life. [/QUOTE skrev:
Man kan ha en åsikt om hur man tycker regelverket är, men man kan inte, som du, ha en egen åsikt hur det ska användas.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Du bör förlita dig på TR och inget annat. Läs det, så slipper du bli otrevlig och hävda att folk är ute efter dig.


Vem som har varit otrevlig mot vem har du och jag nog olika åsikter om. Min åsikt stämmer inte överens med din. That's life.

btw, jag tror att domarna bygger sitt dömande utifrån TR också....men det känns bara som det här är ett tjafsande för syns skull. Absolut inget som för den ursprungliga diskussionen framåt. Så för min del är det ointressant att fortsätta den. Ni har ert sätt att se på saken och jag har mitt sätt. Jag tycker vi nöjer oss med det.

Fast vet du - precis. Jag ser inte att vi ens pratar om samma sak, så att säga att vi är o-ense är inte ens korrekt. Tjafsande om en sak som inte behöver tjafsas om precis som du säger, därför att vi inte pratar om samma sak ens. Nog om detta!

summa summarum är ju alla helt överrens om att Aspnäs inte kan anses som värda någon respekt nu efter episod två ang. otillåtna medel och fusk för framgång.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Fast vet du - precis. Jag ser inte att vi ens pratar om samma sak, så att säga att vi är o-ense är inte ens korrekt. Tjafsande om en sak som inte behöver tjafsas om precis som du säger, därför att vi inte pratar om samma sak ens. Nog om detta!

summa summarum är ju alla helt överrens om att Aspnäs inte kan anses som värda någon respekt nu efter episod två ang. otillåtna medel och fusk för framgång.

Instämmer. Det är nog ingen som längre tror på sabotage med Arnika-flaskan.

Men jag är så fascinerad över att folk på elitnivå vågar fuska. Det gäller ju båda dom fallen som är aktuella. Undrar var det klickar, Har dom blivit så stora at regler inte gäller dom eller är det så vanligt förekommande att risken för upptäckt är minimal och därför vågar. Eller vet alla att det finns kryphål i både TR och FEI:s regler så med duktig advokat så klarar man sig.

Jag vill veta hur fuskare tänker!
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Instämmer. Det är nog ingen som längre tror på sabotage med Arnika-flaskan.

Men jag är så fascinerad över att folk på elitnivå vågar fuska. Det gäller ju båda dom fallen som är aktuella. Undrar var det klickar, Har dom blivit så stora at regler inte gäller dom eller är det så vanligt förekommande att risken för upptäckt är minimal och därför vågar. Eller vet alla att det finns kryphål i både TR och FEI:s regler så med duktig advokat så klarar man sig.

Jag vill veta hur fuskare tänker!

Ja det skulle jag också vilja veta. Min gissning är dock att någonstans har pris och framgångs aspekten tagit över i huvudet så totalt att allt annat liksom blir sekundärt och att "bända på reglerna" lite blir obetydligt, särskilt om man inte bedömer chansen att åka fast som särskilt stor. Det är min gissning. Sen förstår jag dock fortfarande inte hur ens samvete och heder kan sova gott om natten när man vet att man fuskat till sig framgången. Men som sagt, jag tror inte en fuskare tänker så, utan det är det som syns utåt dvs resultatet som spelar roll, inget annat.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Inte mina åsikter. Domarnas tolkning av TR.


Kan du förklara hur tungan får vara /inte vara?, du har ju under trådens gång ändrat dig, är det ändringen som gäller eller din ursprungsåsikt?, dessutom , inte heller domare har en egen åsikt eller egen tolkning av TR, de blir utbildade i hur TR ska användas.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Kan du förklara hur tungan får vara /inte vara?, du har ju under trådens gång ändrat dig, är det ändringen som gäller eller din ursprungsåsikt?, dessutom , inte heller domare har en egen åsikt eller egen tolkning av TR, de blir utbildade i hur TR ska användas.

Du får ursäkta ginnies. Jag vill inte fortsätta tjafsa med dig om det här. Jag vet att du faller ner på "märka ord"-nivå och jag tycker det är ett synnerligen trist sätt att diskutera på. Framför allt när jag i slutänden tror att vi menar samma sak. :p
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Ja det skulle jag också vilja veta. Min gissning är dock att någonstans har pris och framgångs aspekten tagit över i huvudet så totalt att allt annat liksom blir sekundärt och att "bända på reglerna" lite blir obetydligt, särskilt om man inte bedömer chansen att åka fast som särskilt stor. Det är min gissning. Sen förstår jag dock fortfarande inte hur ens samvete och heder kan sova gott om natten när man vet att man fuskat till sig framgången. Men som sagt, jag tror inte en fuskare tänker så, utan det är det som syns utåt dvs resultatet som spelar roll, inget annat.

Ja, förträngande har ju alltid förekommit och kan ta alldeles fantastiska vägar.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

garanterat... jag har bara träffat på en enda häst som gnisslade tänder, det var en importerad hopphäst som hade ont typ överallt i kroppen. mkt olycklig häst.

tycker snart man får lägga ner hela tävlingsverksamheten inom ridsporten (ja trav och galopp också för den delen..), det är alldeles för många hästar som far illa pga rosett och pengahungriga ryttare. vart finns djurskyddet?????????? :crazy:

delvis *kl*

Jag har efter ett antal år två stycken gnisslande, den ena gnisslar hela tiden och har så gjort sedan den reds in. Har försökt att söka reda på orsak men när han låter som värst så är han mest avspänd. Han går under namnet ekorren här hemma :crazy:

Den andra är ett fullblod som gnisslar tänder något hemskt när någon kommer i närheten av hennes föl :rofl:

Tror inte att man omedelbart kan dra alla gnisslare över en kam sas
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 564
  • Artikel
Hästnyheter Det blev inte helt oväntat guld för kusken Linnea Kristiansen och Barracuda under Nordisk/ Baltiska mästerskapen för juniorer i Finland...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Estland tog hand om alla medaljerna utom en när Nordiska Baltiska Mästerskapen i distansritt avgjordes utanför Kurtuvenai i Litauen på...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagen startade de Nordiska och Baltiska mästerskapen i sportkörning på Savijärvi Gård i Sibbo. Att köra svåra banor med häst och...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Tips på laddhybrid
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp