Bukefalos 28 år!

'en' eller 'man'?

Masqueradee

Trådstartare
Jag ser mer och mer att personer använder sig av 'en' istället för 'man'. Exempelvis "En ska inte gå över gatan utan att kolla åt båda hållen" istället för "man ska inte gå över gatan utan att kolla åt båda hållen". Detta kan ses som en förlängning, eller kanske ännu ett steg, efter ordet 'hen'.

Personligen känner jag att jag egentligen inte bryr mig om man skriver 'en' eller 'man', men personligen använder jag mig hellre av 'man', mest av gammal vana men också för att det känns mer "rätt" (även fast det egentligen inte är det! :)). För mig passar 'en' in i exemplet ovan, då känns det som att man pratar om mer bara en person. Det känns lite konstigt att skriva "i Sverige brukar en (...)", då man pratar om en större massa av människor.
Jag brukar inte använda mig av exempelvis 'hen' i andra sammanhang än när jag skriver akademiska texter, och jag kommer nog ha svårt att börja använda mig utav 'en' både i akademiska sammanhang och i vardagen.

Hur känner/gör ni? Har ni hoppat på 'en'-tåget ännu?
 
Jag ser mer och mer att personer använder sig av 'en' istället för 'man'. Exempelvis "En ska inte gå över gatan utan att kolla åt båda hållen" istället för "man ska inte gå över gatan utan att kolla åt båda hållen". Detta kan ses som en förlängning, eller kanske ännu ett steg, efter ordet 'hen'.

Personligen känner jag att jag egentligen inte bryr mig om man skriver 'en' eller 'man', men personligen använder jag mig hellre av 'man', mest av gammal vana men också för att det känns mer "rätt" (även fast det egentligen inte är det! :)). För mig passar 'en' in i exemplet ovan, då känns det som att man pratar om mer bara en person. Det känns lite konstigt att skriva "i Sverige brukar en (...)", då man pratar om en större massa av människor.
Jag brukar inte använda mig av exempelvis 'hen' i andra sammanhang än när jag skriver akademiska texter, och jag kommer nog ha svårt att börja använda mig utav 'en' både i akademiska sammanhang och i vardagen.

Hur känner/gör ni? Har ni hoppat på 'en'-tåget ännu?

Jag bryr mig inte ett skvatt! Skriver man hela tiden, tror jag aldrig skrivit en istället. Kunde inte bry mig mindre... finns värre saker att tänka på :D
 
Jag bryr mig inte ett skvatt! Skriver man hela tiden, tror jag aldrig skrivit en istället. Kunde inte bry mig mindre... finns värre saker att tänka på :D

Skriver som sagt inte heller 'en', och ibland reagerar jag på det (och tycker att det ser "fel"/"dumt" ut) andra gånger inte, men det är som sagt intressant att se vad andra tycker och tänker! :)
 
Det har jag faktiskt aldrig sett! Jag känner att jag inte kommer hoppa på det tåget!
Håller faktiskt med @pepp !

I Tyskland finns det många som säger "Frau" istället för "man".
Den klassiska meningen från min granne är "Frau kann!" :p
 
Jag har skrivit lite på nätet med en person som uttrycker sig precis så, med "en ska..." istället för "man ska...". Personen i fråga har även en mycket bra blogg och skriver likadant där. Hur det brukar låta vet jag inte, men jag vet att den här personens sätt att uttrycka sig absolut tilltalar mig. Det känns så självklart på ett fint sätt.
 
Jag är fortfarande inte helt omprogrammerad så ganska ofta kommer jag på mig själv med att skriva "man" fast jag egentligen vill skriva "en".
Ännu oftare händer det säkert att jag inte ens märker det :o

Jag föredrar alltså att skriva (och säga) "en", så jag jobbar på det. Det känns bara mest logiskt när man tänker på det.

Hade lite svårt att använda hen i början också, nu skriver jag hen utan problem och blir allt bättre på att säga det så jag är inte så oroad för att inte lyckas programmera in "en" också :D
 
Har det med hela hen hysterin att göra tro? Att folk vill undvika "men" pga att det även har en annan betydelse?

Jag tolkar "en" fenomenet som antingen något dialektalt eller att folk vill återgå till 1920-tals språk.
 
"Hysteri"? :D
Ser framför mig hur folk går helt bananas och kutar runt på stan med stora banderoller med texten "MER HEN I SAMHÄLLET!" och krockar med varandra till höger och vänster samtidigt som ett annat gäng står och skrikgråter för att någon inte sa hen :angel:
Well... Det var ju så det var för några år sen :P
 
Jag - som arbetar med språk och är lite nördig - tycker det är spännande när språket utvecklas och förändras åt olika håll. Det gör det ju hela tiden. Vi får ständigt nya sätt att uttrycka oss, och ett mer precis språk som passar i olika situationer och diskursiva sammanhang.

Utan påverkan/förändring skulle vi fortfarande talat någonslags skral avskalad isländska. Den vetenskapliga utvecklingen har också visat på behov av ord som beskriver händelseförlopp som vi inte känt till tidigare - och därför heller inte kunnat beskriva.

Jag hurrar för dem som är äventyrliga nog att leka med språket och använda nya eller nygamla sätt att beskriva verkligheten. :D
 
"Man" är talspråk och inte korrekt i formellt skriftspråk, men "en" blir inte mer korrekt. Jag försöker så långt det bara är möjligt undvika "man" men att ersätta det men "en" är ju inte att förbättra något på något vis.

Enda stället jag har sett "en" användas istället för "man" är av "hen"-anhängarna här på bukefalos. Så jag har ingen aning om ifall det egentligen är vanligt. Jag tar för givet att dessa människor inte kallar sig just människor utan eniskor för någon form av kontinuitets skull. Annars förstår jag inte deras poäng öht. Varför får man för sig att byta?

"En" är bra när det inte är två eller tre som avses.
 
Senast ändrad:
Där jag kommer ifrån anses "en" gälla sig själv medan "man" är mer generellt.
Skulle aldrig få för mig att använda "en" vare sig i tal- eller skriftspråk, tycker av någon märklig anledning att det låter grammatiskt inkorrekt..
 
Har också lagt märke till det! Är väl ett ställningstagande. :) Jag använder ordet "hen" jättemycket, tycker det är ett utmärkt ord, "en" kommer jag nog aldrig lära mig använda, det låter fel tycker jag och "man" är så jäkla inpräntat. På tal om det så höll jag på att störa ihjäl mig när jag fick för mig att köpa tidningen Hästmagazinet härom veckan och hästen omnämndes som "han" eller "honom" hela tiden!? Varför??? Om man nu inte vill använda "den" kan man väl åtminstone variera med "hon" och "henne" också.
 
Jag gör en medveten ansträngning att använda "en" där "man" traditionellt används. Det är svårt att bryta så otroligt invanda mönster och än så länge blir det oftast "man" när jag talar och inte hinner tänka lika noggrant som när jag skriver. Jag är en språkpolis och tycker att reglerna är till för att följas, men har inget emot nya regler och ord och tycker verkligen om ändringar som kan föra språket och/eller samhället framåt. Att sluta utgå från mannen i sammanhang där det inte är nödvändigt är ett, om än litet, steg mot allas vårt mål - att vi är personer snarare än kön (och att mannen inte är norm och utgångspunkt).

Jag använder också "hen" och tycker att det är ett alldeles förträffligt ord för alla tillfällen då en inte vet vederbörandes kön eller då könet inte är relevant. Har svårt att förstå hur vi klarat oss utan detta ord. Sen är det naturligtvis också fint att de som inte identifierar sig med någon av de binära könen har ett pronomen, men det är anser jag vara en separat fråga, och blir därför irriterad på de som avfärdar ordet "hen" på grund av sin tro på könens binärhet. Oavsett hur många kön vi har så är "hen" ett mycket användbart ord.
 
Använder man ordet "en" riktar man sig enligt tradition till/mot en bestämt person/grupp av personer. En måste titta efter vart en går= Du måste titta efter vart du går.

Att byta ut man mot en innebär att betydelsen ändras från att gälla allmänt till att endast gälla specifika personer.

Att överhuvudtaget blanda in det "könsneutrala" i detta är med andra ord inte korrekt oavsett hur väl man menar.
 
Fast det är ju precis så detta "man" används? För att gälla personer i allmänhet, inte bara jag eller du eller hon eller han. Och oavsett hur en/man (haha blir så märkligt att välja när vi pratar om vad en/man ska välja) SKA säga så är det alltid möjligt att förändra språket. Det är själva tjusningen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 950
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
416
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 148
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 370
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp