Bukefalos 28 år!

En exta tå - hjälp!

Sv: En exta tå - hjälp!

Varför ska man tappa förtroendet för någon för att man har olika värderingar om antalet tår på en katt? Det blir förbaskat svårt att hitta en veterinär om man måste dela alla värderingar med denne.

Fast det är väl en rätt grundläggande värdering som veterinärer bör ha, att inte avla på djur med defekter som kan medföra problem för djuren.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Fast det är väl en rätt grundläggande värdering som veterinärer bör ha, att inte avla på djur med defekter som kan medföra problem för djuren.

Men vi är många som anser att det är en egenskap som är en fördel för djuren.

Vem har rätt att bestämma över det?

Låt du oss som vill ha storfotingar få ha det ifred.
Rasaveln visar då upp mycket värre avvikelser med både nakna katter och katter som har svårt att andas.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Tex. kan det ge icke funktionella tår som bara är i vägen, som fastnar, som gör det trångt mellan tårna och skapar problem med klorna.

Jag har aldrig sett något sådant och då så har jag ändå sett oerhört många storfotingar.
De är mycket populära på t.ex. Gräsö där de kallas för Åländsk katt och alla storfotingar i kattkullarna brukar vara tingade i förväg.
Kattungar med vanliga fötter har svårare att hitta nya familjer.

I USA kallas de för Bostonkatt och Ernest Hemingway gillade och samlade på dessa katter.

Information på Engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Polydactyl_cat
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Delvis knapplån.

Vad jag har hört så kan det bli värre defekter om man avlar på katter med polydaktyli och det är därför man inte vill göra det, inte enbart pga de extra tårna. Nån får rätta om det är helt fel.

Till TS: Jag har en (kastrerad) kisse med extra tår och han fyllde nyss 3. Har aldrig varit några problem för honom, men jag är noga med att hålla koll på tassarna så inte nån klo skulle börja växa inåt och skava eller nåt sånt (på vets inrådan).
Han har väldigt lätt för att gripa tag i saker, framtassarna är som små händer:p.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Men du verkar inte förstå.
Det är en fördel med dessa katter framför andra när det kommer till att jaga möss.
En missbildning behöver inte vara en nackdel alls.
Om jag hade fått två extra armar som jag kunde använda så skulle de ju vara praktiska för mig även om det inte var normalt.

Människor får f.ö. också litet extra fingrar och tår ibland.
Men dessa tar man bort för att det skall se rätt ut.
Katter bryr sig inte om att Missan har 6 tår på samma vis som barnen i skolan skulle tycka att Lisa var konstig om hon hade 6 fingrar.

Det finns en mycket god anledning att SVERAK har förbjudit avel på skeppskatter. Saxat från wikipedia:

Det händer ofta att kattungar födda från skeppskatt får olika men såsom mag-brock och tarmproblem, operation nödvändig. Sinnet kan ofta bli instabilt.

Anledningen att det har förbjudits inom seriös avel är anledning nog för mig att tycka att man som veterinär är oseriös om man medvetet avlar på missbildningar som kan orsaka andra allvarliga problem - även om det knappast är jättevanligt. Som veterinär ska man ju arbeta för djurs välmående och varför då ta mer risker än nödvändigt inom aveln bara för en sak som anses häftig och som kan orsaka mycket obehag hos katten i värsta fall?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Varför ska man tappa förtroendet för någon för att man har olika värderingar om antalet tår på en katt? Det blir förbaskat svårt att hitta en veterinär om man måste dela alla värderingar med denne.

Kan bara instämma med Sols svar till dig.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Varför ska man tappa förtroendet för någon för att man har olika värderingar om antalet tår på en katt? Det blir förbaskat svårt att hitta en veterinär om man måste dela alla värderingar med denne.

Jag håller med dig!
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Knappar mig själv

Någon får gärna berätta för mig vad de extra tårna ställer till med för problem? Jag har nämligen aldrig hört talas om att tårna skulle ställa till bekymmer, därför är jag nyfiken. Tänker mest på dig Sol, som skrivit att det medför problem. Du verkar med den meningen veta fakta om dessa problemen så jag vore glad om du ville svara :)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Förutom att extra tår kan innebära en skaderisk om de sitter så att katten kan fastna med dem så handlar det främst om andra missbildningar som kommer med polydaktyli
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Förutom att extra tår kan innebära en skaderisk om de sitter så att katten kan fastna med dem så handlar det främst om andra missbildningar som kommer med polydaktyli

Vad skulle katten fastna i menar du? Vilka andra missbildningar?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om någon extra klo sitter lite knasigt till är skaderisken större eftersom kattens normala rörelsemönster inte är anpassat till det. Andra missbildningr som kan följa på avel med polydaktylikatter är som skrivits ovan bland annat bråck och tarmproblem. Jag skulle för den delen inte tveka att köpa en konstaterat frisk "skeppskatt" men jag skulle aldrig i livet låta den gå okastrerad.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Jag skulle för den delen inte tveka att köpa en konstaterat frisk "skeppskatt" men jag skulle aldrig i livet låta den gå okastrerad.

Ungefär samma här, eller snarare jag skulle kunna skaffa en sådan från ett katthem eller dylikt men inte köpa den från en uppfödare och därigenom stödja aveln.
Skulle aldrig köpa många former av perserkatter heller, två fel gör inte ett rätt.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vad skulle katten fastna i menar du? Vilka andra missbildningar?

Troligen saknas det både statistik och forskning angående påståendena om defekter som ska vara kopplade till sex-tåighet eller finns det någon forskning på området? Det lär inte vara värre än för katterna skadliga defekter som korta nosar med luftvägsproblem som följd och andra rastypiska defekter är helt okej att avla på enligt samma rasföreningar.

Ägnar man sig åt inavel som det lätt kan bli om man vill ha fram sex-tåiga individer så ökar risken givetvis för andra defekter men det har inte direkt med tårna att göra.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Fast det är väl en rätt grundläggande värdering som veterinärer bör ha, att inte avla på djur med defekter som kan medföra problem för djuren.

Såsom korta nosar, sköra svansar och höftledsproblem?

Nu verkar enigheten om huruvida 6-tåighet kan ställa till problem eller inte, inte direkt överväldigande. Vidare så undrar jag om källan, har någon forskat på l6-tåighet och ärftliga problem?

I det här perspektivet så anser jag att veterinärer kan göra betydligt värre saker såsom att avla på mopsar som definitivt har problem med luftvägarna.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om det hade varit ett vekligt och märkbart problem så hade inte dessa katter varit så populära.
Sjuka katter vill ju ingen ha.

Missbildningar kan hända oavsett.
Och gör det.
Vissa katter är nakna t.ex. och det avlar man på.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Knappar mig själv

Någon får gärna berätta för mig vad de extra tårna ställer till med för problem? Jag har nämligen aldrig hört talas om att tårna skulle ställa till bekymmer, därför är jag nyfiken. Tänker mest på dig Sol, som skrivit att det medför problem. Du verkar med den meningen veta fakta om dessa problemen så jag vore glad om du ville svara :)

Jag har redan nämnt vilka problem som kan uppstå.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Såsom korta nosar, sköra svansar och höftledsproblem?

Nu verkar enigheten om huruvida 6-tåighet kan ställa till problem eller inte, inte direkt överväldigande. Vidare så undrar jag om källan, har någon forskat på l6-tåighet och ärftliga problem?

I det här perspektivet så anser jag att veterinärer kan göra betydligt värre saker såsom att avla på mopsar som definitivt har problem med luftvägarna.

Har du sett mig försvara avel på katter med sköra svansar, höftledsproblem eller korta nosar?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Men vi är många som anser att det är en egenskap som är en fördel för djuren.

Vem har rätt att bestämma över det?

Låt du oss som vill ha storfotingar få ha det ifred.
Rasaveln visar då upp mycket värre avvikelser med både nakna katter och katter som har svårt att andas.

Om det vore en så fantastisk fördel skulle det polydaktyli vara det normala, tror du inte? Det är i de flesta fall ett dominant anlag det handlar om så ur en evolutionär synvinkel vore det piece of cake att befästa polydaktyli och pga. de förträffliga egenskaper det medför konkurrera ut "normaltåighet".

Sedan förstår jag inte varför avel på polydaktila katter ska försvaras med att det förekommer idiotisk raskattavel. Jag har aldrig försvarat sådan avel, eller hur?

Sedan skiter jag högaktningsfullt i att Hemingway diggade polydaktila katter.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Har du sett mig försvara avel på katter med sköra svansar, höftledsproblem eller korta nosar?

Nej och jag har heller aldrig sagt att du gjort det så dra in taggarna. Det är ett faktum att det förekommer avel på diverse avvikelser hos många arter (främst häst, hund, katt, gnagare, fågel). I själva verket är det hela grunden för rasavel att hitta egenskaper som skiljer ut en individ eller grupp och avla på denna. Det är ett faktum att många om inte alla av dessa egenskaper inte har ett dugg att göra med att få fram friska sunda individer.

Jag tror inte sextåigheten är värre än många andra avelslmål, ska man fördöma den så ska bör man överväga att fördöma all rasavel som inte har som mål att förbättra överlevnad, styrka och hållbarhet.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Om det vore en så fantastisk fördel skulle det polydaktyli vara det normala, tror du inte?

Det finns många egenskaper som har en fantastisk fördel men som ändå inte är den enda förekommande överallt.
Om det inte riktigt behövs så behövs det ju inte.

Vi kan ta färgad hud på människa.
Det är en egenskap som skyddar mot malignt melanom.
En fantastisk fördel alltså.
Men jag tror att de flesta på detta forum ändå har vit hud.

Och jag skulle vilja påstå att båda dessa egenskaper är det normala.

Med ditt sätt att se på saken så borde alla med vit hud anses disponibla för cancer och därmed defekta så att avel borde vara förbjudet.
Men alla med vit hud får inte cancer så det går bra ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 520
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 409
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp