Bukefalos 28 år!

En exta tå - hjälp!

Sv: En exta tå - hjälp!

Har din katt aldrig haft några problem med sina fötter och "tår"? Tycker några tår ser så himla stora ut... Iallafall jämfört med de ungar som har vanliga fötter :crazy:
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Vad jag har fått höra om s.k. skeppskatter så klarar de flesta sig alldeles utmärkt, finns väl historier om hur de klättrade runt på skeppen och fick bra fäste med sina tassar därav deras namn?
Men jag skulle låta en kunnig veterinär med erfarenhet av skeppskatter och eventuella operationer titta på den när den blir äldre för att utesluta att man inte behöver operera bort dem.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Inga som helst problem :D Hennes tassar är också stora ;) Kan ta bild på dom!
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är stallkatter, och jag vill inte utsätta dem för varken klinikbesök eller operation. Min veterinär, som ändå kommer ut om någon vecka, ska få kolla på dem.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är stallkatter, och jag vill inte utsätta dem för varken klinikbesök eller operation. Min veterinär, som ändå kommer ut om någon vecka, ska få kolla på dem.

Öh... varför? Vaccineras dom hemma då? Hur ska du kastrera dom utan operation?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Det är stallkatter, och jag vill inte utsätta dem för varken klinikbesök eller operation. Min veterinär, som ändå kommer ut om någon vecka, ska få kolla på dem.

Är stallkatter känsligare än andra? Klinikbesök klarar normalt funtade katter utan problem, operation handlar nog mycket om vad man som ägare är beredd att kosta på sina katter också - men stallkatter tycks sällan vara värda något sådant ... Om det behövs för att katten ska klara sig bra så väljer du alltså att avliva?
Man kanske inte bör utsätta de dyra hästarna för klinikbesök eller operationer heller om det behövs, räcker att distriktarn kommer ut och tittar lite ...

Kan förtydliga att jag inte ser något fel med att din veterinär kommer och kikar lite för att ge sin åsikt men om tårna nu skulle behöva opereras bort (vilket jag inte tror) och man hellre avlivar katten genom att motivera att man inte vill utsätta den för det så är man nog fel ute. Iaf om man inte tänker detsamma om sin häst eller hund om den skulle behöva opereras, men du kanske inte vill utsätta dem för det heller (om du nu har några)?
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja, i vissa fall skulle det kunna gälla både mina hästar och mina hundar. För mig är det inte alltid självklart att operera bara för att man kan. Allt beror på anledning, konvalecens, hur resultatet kan förväntas bli osv.

Mina (två) stallkatter är skygga, från början vildkatter. Hade jag haft mindre stresskänsliga katter hade jag kanske resonerat annorlunda. De skulle bli enormt stressade av att tex åka bil. Det är självklart annorlunda med en katt som är mer van vid människor.

Det jag menar är att det kan vara svårt att rehabilitera en katt som endast går ute. För övrigt behandlar jag mina katter hos veterinär (som kommer hem) om de blir sjuka eller skadade. Operation har jag ännu aldrig behövt överväga.

Jag vet inte riktigt vad du fått det ifrån att det skulle handla antingen om operation eller avlivning? Har jag uttryckt mig så fel någonstans? Det var min man som ville avliva ungarna (innan vi visste vad det var), inte jag. Det är alltså över huvud taget inte aktuellt i dagsläget att avliva några kattungar här.

Jag tar i stort sett aldrig ut dristriktaren. Har jättebra veterinärer som kommer ut hit vid mindre åkommor på de större djuren (och katterna får jag väl upprepa). Vid större skador, ev hälta osv. åker jag naturligtvis till klinik. Förstår inte dina paraleller.
 
Senast ändrad:
Sv: En exta tå - hjälp!

Men du måste ju förstå att meningen jag citerade låter väldigt märklig. Jag är inte heller av åsikten att man ska operera allt möjligt bara för att man kan, tvärt emot, jag skulle aldrig utsätta ngn av mina katter för en operation där den aldrig kommer att ha ett normalt och värdigt liv efteråt.

Men just meningen "Det är stallkatter och jag vill inte utsätta dom för klinikbesök eller operation" är en väldigt dåligt formulerad mening. Med tanke på hur kattstatusen ser ut i stor del utav landet (även ofta här på buke, som trots allt ska vara djurvänner) så är det klart att man reagerar.

Nåja, lycka till med familjen katt och att dom små inte kommer att få några men i framtiden. Jag blir iaf glad över att höra att dom kommer att kastreras. Bara det är faktiskt en otroligt viktig och bra sak. Fortsätt gärna lägg upp bilder på dom små. Kattungar kan man inte se sig mätt på ;)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Har din katt aldrig haft några problem med sina fötter och "tår"? Tycker några tår ser så himla stora ut... Iallafall jämfört med de ungar som har vanliga fötter :crazy:

Jag hade en sådan, han blev 17 år.
Det var min bästa musjägare någonsin.
Alla tårna hade full funktion och han kunde dra in alla klor.

På vintern så sprang han på snön när de andra trampade igenom.
Och han kunde klättra ner med huvudet före ur ett träd.
De extra tårna på framtassarna fungerade som en motsättlig tumme.

Jag skulle se det som en fördel med extra tår om jag sökte en ny katt.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Kan bara hålla med YlvaG. Den där meningen var väldigt suddigt formulerad med bakgrund av hur kattens status ser ut idag. Glad att du kunde ge mig än annan bild.
 
Senast ändrad:
Sv: En exta tå - hjälp!

Ja, jag kanske uttryckte mig lite märkligt men jag menade inte stallkatter i negativ bemärkelse, mer att de inte är så vana som en innekatt kanske är. Nåja, jag älskar iallafall mina katter och vill deras bästa i alla lägen :)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Min man tror att vi måste avliva ungen. Någon som har erfarenhet? Kan det bli problem för ungen att ha extra stora fötter?

Jag har inte läst hela tråden :angel:
Men i mitt hus bor det två katter med extra tår - de coolaste katter jag någonsin träffat (sen att de har så fantastiskt psyke kanske inte beror på antalet tår ;) )! En ligger faktiskt och myser i mitt knä just nu :love:

Har träffat flera "skeppskatter", min veterinär har själv några stycken, bland annat mamman till mina. Tror inte det kommer bli något problem med din katt på grund av tårna, men sen kan det alltid vara bra om vet kollar igenom dem ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En exta tå - hjälp!

Har träffat flera "skeppskatter", min veterinär har själv några stycken, bland annat mamman till mina. Tror inte det kommer bli något problem med din katt på grund av tårna, men sen kan det alltid vara bra om vet kollar igenom dem ;)

Har veterinären inte kastrerat sin skeppskatt så att den fått ungar skulle jag inte hysa mycket förtroende för denne över huvud taget.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

kl

I ett stall i Wales som jag praktiserade i hade de en "skeppskatt" som klarade sig alldeles utmärkt, även hennes ungar fick i regel en eller flera extra tår på varje tass.

(Vad jag själv tycker om okastrerade stallkatter behöver vi inte tjata om här)
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Har veterinären inte kastrerat sin skeppskatt så att den fått ungar skulle jag inte hysa mycket förtroende för denne över huvud taget.

Men du verkar inte förstå.
Det är en fördel med dessa katter framför andra när det kommer till att jaga möss.
En missbildning behöver inte vara en nackdel alls.
Om jag hade fått två extra armar som jag kunde använda så skulle de ju vara praktiska för mig även om det inte var normalt.

Människor får f.ö. också litet extra fingrar och tår ibland.
Men dessa tar man bort för att det skall se rätt ut.
Katter bryr sig inte om att Missan har 6 tår på samma vis som barnen i skolan skulle tycka att Lisa var konstig om hon hade 6 fingrar.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Har veterinären inte kastrerat sin skeppskatt så att den fått ungar skulle jag inte hysa mycket förtroende för denne över huvud taget.

Varför ska man tappa förtroendet för någon för att man har olika värderingar om antalet tår på en katt? Det blir förbaskat svårt att hitta en veterinär om man måste dela alla värderingar med denne.
 
Sv: En exta tå - hjälp!

Men du verkar inte förstå.
Det är en fördel med dessa katter framför andra när det kommer till att jaga möss.
En missbildning behöver inte vara en nackdel alls.
Om jag hade fått två extra armar som jag kunde använda så skulle de ju vara praktiska för mig även om det inte var normalt.

Människor får f.ö. också litet extra fingrar och tår ibland.
Men dessa tar man bort för att det skall se rätt ut.
Katter bryr sig inte om att Missan har 6 tår på samma vis som barnen i skolan skulle tycka att Lisa var konstig om hon hade 6 fingrar.

Jag tror vad jag vill på att "skeppskatter" generellt har en fördel gentemot andra när det gäller att jaga. Jag tror inte att de generellt är bättre öht. Däremot är det en defekt som kan orsaka problem. Tex. kan det ge icke funktionella tår som bara är i vägen, som fastnar, som gör det trångt mellan tårna och skapar problem med klorna. Det är inte nys utan fall från verkligheten.

Veterinärer ska väl ändå vara föredömen när det gäller djurskydd. De brukar vara duktiga på att gnälla på att raskattuppfödare avlar på defekter, då bör de nog låta bli själva också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 601
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 669
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp