Bukefalos 28 år!

"En" i stället för "man"

Vira

Trådstartare
Ja, det har ett flertal studenter på högskolan börjat använda i sina uppsatser, i meningar där "man" är generellt som i "man kan ju tycka att...". Studenterna menar att det är ett feministiskt ställningstagande.

Vad tycker buke? Har ni stött på fenomenet? Använder ni kanske själva "en" i stället för "man"? Är "man" ett ord man bör undvika? Kommer vi att få en ny debatt som den kring "hen"?
 
Sv: "En" i stället för "man"

Har stött på fenomenet på Twitter och tycker som antifeminist kort och gott att det är skitlöjligt. Jag är emot hen när det används av ideologiska skäl, men där kan jag trots allt ändå ha förståelse för vissa argument - det gäller dock inte i en/man-frågan.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag gör det, jag tycker att det känns helt galet att använda "man". Jag tror inte heller att det kommer att bli en "hen"-debatt om det, eftersom ingen skriver:
Kvinna borde....
Och då är det ologiskt att skriva:
Man borde...
Och istället så känns det bra att skriva:
En borde...

Dessutom gillar jag nya, praktiska ord :). Jag är en "hen"-användare. Och jag började skriva "en" efter att hen-debatten uppstod. Den fick mig att tänka till på hur dumt det är att använda "man" istället för något neutralt.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag har stött på det och kunde inte bry mig mindre. Jag förstår ställningstagandet men resonerar inte likadant själv.

Att någon ens kan störa sig på det kan jag inte förstå. Känns som att det mest är människor som gillar att sitta och hata på internet som kan orka bry sig.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Men det är väl inte nytt att en är att föredra framför (eller i alla fall ett bra alternativ till) man?
Jag har använt det länge, men gör det inte alltid.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Men det är väl inte nytt att en är att föredra framför (eller i alla fall ett bra alternativ till) man?
Jag har använt det länge, men gör det inte alltid.

Jag har inte stött på det förrän nu, även om jag har hört diskussioner kring engelskans mankind osv :).
 
Sv: "En" i stället för "man"

Dessutom gillar jag nya, praktiska ord :). Jag är en "hen"-användare. Och jag började skriva "en" efter att hen-debatten uppstod. Den fick mig att tänka till på hur dumt det är att använda "man" istället för något neutralt.

Hmm, jag har faktiskt aldrig sett "man" som något annat än neutralt. För mig är det liksom ett separat ord, typ som att det finns två tomten som inte har någon koppling till varandra.

(OBS att det inte betyder att jag hatar alla som använder "en", jag har bara själv aldrig sett behovet av att byta ut ordet och blev förvånad när jag såg att andra gör det ;).)
 
Sv: "En" i stället för "man"

Inte jag heller, tills jag läste Egalias Döttrar :D. Den är ganska tungläst, bara för att alla man är utbytt till kvinna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Egalias_d%C3%B6ttrar skrev:
I Egalias döttrar berättas historien om pojken Petronius som växer upp i staden Egalsund i landet Egalia. Där kvinnorna på morgonen läser tidningen, pussar mannen på kinden och går till jobbet, medan männen oroar sig över barn, hem och huruvida de kommer att ha råd med en ny särk till sin frus nästa firmafest.
Den unge Petronius högsta dröm är att få bli sjökvinna. Tanken om äkta kärlek och en kvinna som tar hand om honom svävar i bakhuvudet men främst lockar havet. Egalias döttrar är en roman om hur Petronius bryter sig loss från de rådande kvinnonormerna, går med i en maskuliniströrelse och försöker skapa ett nytt samhälle där alla är lika värda
 
Sv: "En" i stället för "man"

Har stött på fenomenet på Twitter och tycker som antifeminist kort och gott att det är skitlöjligt. Jag är emot hen när det används av ideologiska skäl, men där kan jag trots allt ändå ha förståelse för vissa argument - det gäller dock inte i en/man-frågan.

Tummen upp ;)


Jag ser inte ordet man i meningar som "Man kan ju tycka att.." eller "jag tycker att man borde tycka om julgranar" som maskulint. Ser inte att det syftar till något kön. Som mänskligheten, jag tror inte det bara syftar på män även om det börjar med män. :p
 
Sv: "En" i stället för "man"

Har stött på fenomenet på Twitter och tycker som antifeminist kort och gott att det är skitlöjligt. Jag är emot hen när det används av ideologiska skäl, men där kan jag trots allt ändå ha förståelse för vissa argument - det gäller dock inte i en/man-frågan.



Håller med.
Det är uppenbart att det går att göra allt tänkbart till en könsfråga.
Outhärdliga.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Tummen upp ;)


Jag ser inte ordet man i meningar som "Man kan ju tycka att.." eller "jag tycker att man borde tycka om julgranar" som maskulint. Ser inte att det syftar till något kön. Som mänskligheten, jag tror inte det bara syftar på män även om det börjar med män. :p

Nämen det är ju det som är pudelns kärna, själva problemet. Att det har blivit så normaliserat att vi inte ens tänker på det. Fast vi borde. Det är jättekonstigt att använda ord som ska innefatta alla, men som bara innefattar vuxna hanar.

Och det är jättejobbigt att skriva "människa borde..." :). Så det är både lättare och snyggare och mer människovänligt att skriva "en borde".

Men jag dömer ingen som skriver "man borde", jag vill bara visa på varför jag väljer at skriva "en borde". Sen får var och en göra sitt eget val :).
 
Sv: "En" i stället för "man"

Håller med.
Det är uppenbart att det går att göra allt tänkbart till en könsfråga.
Outhärdliga.
Jag ser det dessutom även som en del av denna kränkthet alla i Sverige idag verkar uppleva för det ena eller det andra, vilket också är en trend jag är för att bekämpa i största möjliga mån.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Oj snacka om att det går att få allting att bli en genusdebatt (de där femenistiska studenterna alltså, inte TS).

I uppsatser på universitetet har jag alltid fått lära mig att ordet "man" ska undvikas.

Andledningen är såklart att det i sammanhanget är dåligt språk att skriva "man ska göra så" "man kan tro", osv.

Det har ingenting med att "man" skulle syfta på män att göra. Att istället välja "en skulle tro" skulle vara precis lika illa.

Så det förvånande i sammanhanget är väl snarare att högskolestudenter i sina uppsatser kommer undan med vardags- eller talspråk (om nu inte uppsatsen handlar om just det). Det är kanske det som de där studenterna borde fokusera på istället för att skjuta sig själva i foten och till och med sätta fokus på sitt dåliga språk.

tillägg:

Till vardags tycker jag att det är minst lika löjligt. Alternativet som någon nämnde här ovanför med "människa borde" är väl precis lika illa i så fall. Det vore väldigt mycket vi måste ändra i språket om vi ska noja över allt. Förälder jord någon?
 
Senast ändrad:
Sv: "En" i stället för "man"

Jag har inte sett det förr och använder inte själv "en". Men lär börja göra det nu, lät mycket mer korrekt och bättre än "man".
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 117
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 139
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 630
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp