Bukefalos 28 år!

"En" i stället för "man"

Sv: "En" i stället för "man"

Nej, man kan ju alltid fortsätta att uttrycka sig rasistisk, antifeministiskt och osympatiskt för sin egen skull om man tycker att det gynnar en!
 
Sv: "En" i stället för "man"

Alla i Sverige har inte tak över huvudet, många har det inte bra och det finns folk som faller offer för hedersmord och sexhandel i vårt land.
 
Sv: "En" i stället för "man"

KL

Hahahahahaha alltså den här tråden? vad händer med buke? :nailbiting: Borde en skratta eller gråta?
 
Sv: "En" i stället för "man"

KL
Alla som är emot att använda sig av en i den här tråden har ju missuppfattat det hela. Det finns en anledning till att ni ser man och man som två separata ord - det kallas patriarkatet. Mannen är utgångspunkten och normen i samhället, så självklart reflekteras det i språket. Att vi använder "man" när vi pratar om generella saker beror helt på att mannen för länge, länge sedan normaliserades så pass att han fick tala för alla.

Varför ni tycker att det känns konstigt, att det ser slarvigt och fel ut osv beror BARA på att ni är vana vid ett visst ord.

Exactamente

Att använda en istället för man är heller inget nytt som har med det postmoderna lättkränkta samhället att göra. Dels är det dialektalt sedan gammalt, dels lyftes det fram redan av andra vågens feminism, dvs för typ 40-50 år sedan.

Jag är van att båda höra och läsa det. Försöker använda det så mycket jag kan och den här tråden peppar mig att använda det än mer.
 
Sv: "En" i stället för "man"

KL
Intressant! (Har alltid varit övertygad om att användandet av "en" istället för "man" helt och hållet varit något dialektalt.)
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag använder inte "en" av det enkla skälet att jag inte orkar anstränga mig, "man" kommer mer naturligt.
Jag ser det lite som att användandet av "man" visserligen är ett symtom på att vi lever i ett sjukt samhälle, men då det i sig inte gör någon direkt skada är det lite onödigt att lägga energi på att byta ut det. Hellre kämpa mot sånt som är sjukt och skadligt mot kvinnor på riktigt.

I takt med att vi skapar ett mer jämställt samhälle kommer dessutom språket att förändra sig till det bättre utan att vi behöver anstränga oss!
 
Sv: "En" i stället för "man"

Båtar, klockan och Moder Jord är en Hon och "Man ska..." kommer väl ursprungligen från en man. Förstår ni hur jag menar? Jag orkar inte bli upprörd och känna mig kränkt, tycker det är helt onödigt, för att man säger ordet "man". Ska vi börja säga "han är 5 i 2" om klockan istället då? Och visst, jag vet att man inte kan säga att det bara är så enkelt men alltså... Svenska språket kom till för så himla länge sen, man kan ju välja själv om man vill ta illa upp eller inte. Tror inte folk använder ordet "man" för att trycka ner nån annan.


Och ett litet ps. Vad jag har lärt mig så ska man inte använda ord som man, en och dylikt i uppsatser på universitetsnivå :p
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag förstår inte hur man kan vara antifeminist? Jag tycker i alla fall att kvinnor och män ska vara lika mycket värda, ha lika lön för samma arbete, att kvinnan ska ha rösträtt, att det ska forskas lika mycket på kvinnosjukdomar o.s.v.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Men alltså, vad är det som säger att de som väljer att säga en istället för man är upprörda, kränkta och/eller tar illa upp? Det är ju du som väljer att tro det utifrån dina egna fördomar.

Man (:p) kan välja att förändra något så litet som hur man pratar även fast man inser att det inte kommer att förbättra livet för miljoner människor. Är det kriteriet finns det ju ingen mening med att göra något gott öht.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Aha, ja då tolkade jag väl in för mycket i TS inlägg :p Antog att folk börjat skriva "en" istället för att de tar illa vid sig av ordet "man"
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag förstår inte hur man kan vara antifeminist? Jag tycker i alla fall att kvinnor och män ska vara lika mycket värda, ha lika lön för samma arbete, att kvinnan ska ha rösträtt, att det ska forskas lika mycket på kvinnosjukdomar o.s.v.
Det vill naturligtvis jag med eftersom jag är för jämställdhet, inte feminism.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Men alltså, vad är det som säger att de som väljer att säga en istället för man är upprörda, kränkta och/eller tar illa upp? Det är ju du som väljer att tro det utifrån dina egna fördomar.

Man (:p) kan välja att förändra något så litet som hur man pratar även fast man inser att det inte kommer att förbättra livet för miljoner människor. Är det kriteriet finns det ju ingen mening med att göra något gott öht.

precis. det är bara ett sätt att förändra på så många fronter som möjligt.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Lånar knapp

Jag vet inte vad andra har i sina choklad/negerbollar, men jag har kakao och väljer därför att kalla dessa gobitar för chokladbollar. Finns det "negrer" i dom kan jag absolut förstå rimligheten i att vilja kalla dom för negerbollar. Men då vill jag påstå att namnvalet är det minsta problemet...
 
Sv: "En" i stället för "man"

Nej, det är ett olämpligt och orimligt ord att använda i alla sammanhang. Hur j*vla svårt kan det vara att respektera det?
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag har frågat några av mina vänner som är negrer och de tycker att man ska säga negerboll. Är de rasister :crazy:
Och de har på sig höga hattar och är kungar över alla negrer och därför deras talespersoner? Intressant!

En gång för alla:

Jag som kvinna kan använda uttryck och ord som är sexistiska gentemot andra kvinnor. En mörkhyad person kan GIVETVIS använda ord som är rasistiska och nedsättande gentemot andra mörkhyade.

Det du skrivit ovan läser jag på samma sätt som jag hade läst det här: "Jag har frågat några av mina vänner som är blattar och de tycker att man ska använda ordet blatte. Är de rasister :crazy:"
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 569
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 390
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp