En menskopps livstid..

Sv: En menskopps livstid..

Fast då jag läser om Diva cup står det att den bör bytas en gång i året. Det verkar gälla nästan alla olika märken av koppar.

Inte för att jag tror på vad de säger, men jag bara undrar var du fått 10 år ifrån?
 
Sv: En menskopps livstid..

Vad anser man kan hända? Är man noga med hygienen så är det ju främst materialutmattning som kan vara risken.
 
Sv: En menskopps livstid..

Ja inte vet jag. Att den blir dålig i ytan och samlar bakterier? Blir porös och ramlar isär? Jag har ingen aning och jag är säker på att de håller tio år.

Jag bara undrar var folk har läst att 10 år gäller då det verkar stå 12 mån om alla.
 
Sv: En menskopps livstid..

Självklart säljer företagen hellre en om året till varje användare, en en var tionde år till varje användare.
 
Sv: En menskopps livstid..

Var har du sett 12 mån? Jag har googlat på olika modeller o hittar ingen info om hållbarheten alls i så exakta siffror.

Jag minns bara att det stod i beskrivningen när jag köpte den typ "håller i upp till tio år", men eftersom ´den inte finns kvar där jag köpte den så kan jag inte hitta informationen igen. När jag läser om dem nu så står det generellt 5-10 år, men också "följ respektive tillverkares rekommendationer", så jag har inte sett varken 12 mån eller 10 år som någon färsk info. Därför jag skrev tråden för att veta hur andra har valt att tolka informationen och hur de har gjort :)
 
Sv: En menskopps livstid..

Var har du sett 12 mån? Jag har googlat på olika modeller o hittar ingen info om hållbarheten alls i så exakta siffror.

Jag minns bara att det stod i beskrivningen när jag köpte den typ "håller i upp till tio år", men eftersom ´den inte finns kvar där jag köpte den så kan jag inte hitta informationen igen. När jag läser om dem nu så står det generellt 5-10 år, men också "följ respektive tillverkares rekommendationer", så jag har inte sett varken 12 mån eller 10 år som någon färsk info. Därför jag skrev tråden för att veta hur andra har valt att tolka informationen och hur de har gjort :)

Since The DivaCup is a personal hygienic product, a general guideline is to replace it once a year
http://divacup.com/how-it-works/your-first-questions/#lifespan

Hittade en annan sida (finsk) där de vanligaste märkena var listade med all info. Inte en enda hade "livslängd" över året. Ja, enligt tillverkarna ja...
 
Sv: En menskopps livstid..

Så lite så. Men som sagt hade jag haft koppen så länge som den hålls hel. Jag har väldigt svårt att tro att de skulle bli dåliga på nåt sätt.

Jag tvättar med vanlig tvål och har t.o.m. slarvat med att koka nån gång utan problem.
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag kokar aldrig. Då och då hivar jag på lite handdesinfektionsmedel på den.
Varken den eller jag har dött och jag tror jag haft den i 5-6 år.
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag har lite svårt att tänka mig en kopp till mens, jag tror jag måste googla!!:eek::D

Åh, det är revolutionerande för ditt liv!! Jag skämtar inte ens:D

Tvingade syrran och min bästa vän och kompisen har nog tjatat på alla möjliga varsen kopp nu, alla lika nöjda.
 
Sv: En menskopps livstid..

Var ju precis på badsemester och utan koppen hade det varit katastrof. Inget kladd och ängslan över läckande mensskydd och inget krångel på mindre fräscha toaletter vid badstranden.
 
Sv: En menskopps livstid..

Åh, det är revolutionerande för ditt liv!! Jag skämtar inte ens:D

Tvingade syrran och min bästa vän och kompisen har nog tjatat på alla möjliga varsen kopp nu, alla lika nöjda.

Jo men en KOPP! :wtf::D

Den måste vara riktigt liten och hur ofta tömmer man en sån och hur fasne får den plats och trillar den inte ut och är den inte obekväm och hur är det med allergi och skaver den inte?????????:eek:

Du ser en kopp till mensen skapar mååånga konstiga frågor! :D

Kan man ha den när man sover? Eller dne tippar och allt rinner ut?! :nailbiting:
 
Sv: En menskopps livstid..

Hittade min svenska lapp som följde med, men där står det inget.

Däremot om man kollar på Internet Archive på sidan jag köpte från, så står det i maj 2008.

"Beställ m-kopp / DivaCup
Silikon. Tillverkad i Kanada. Håller ca 10 år. "

http://web.archive.org/web/20080511034433/http://www.menskopp.se/shop (sen får ni klicka på Beställ m-kopp och DivaCup)

(tidpunkten är bara vald för att det var ungefär då jag beställde min)
 
Sv: En menskopps livstid..

Här ser du ungefär hur stor den är:

mooncup-hand.JPG


Piggen klipper man av till den längd man tycker passar bäst, jag klipper bort min helt.

Hur mycket den rymmer varierar lite då det finns olika storlekar, men runt 20 ml brukar det väl handla om. Beroende på hur mycket man blöder kan den behöva tömmas lika ofta som man byter tampong eller binda, men de flesta kan ha den inne betydligt längre än så. Jag tömmer min morgon och kväll, ibland en gång mitt på dagen.

Den trillar inte ut eftersom den sitter fast med vakuum. Den känns eller skaver inte heller när den sitter rätt, precis som med tamponger.

Vad gäller allergi så är de flesta menskoppar (alla jag känner till) tillverkade av silikon, så om man inte tål det är det ju inte rätt produkt.

Men sen är ju sådana här grejer väldigt personliga och vissa fixar inte alls att ha menskopp, precis som att vissa inte trivs med tampong eller binda. Ska du prova så ge det åtminstone ett par-tre menstruationer innan du utvärderar, det kan ta några försök att få in rätt knix.
 
Sv: En menskopps livstid..

Den verkar ju "jättestor"!:nailbiting: Faktiskt!

Är det bara att använda som tampong och dra ut den i piggen sedan? Jag är inte bekväm med tamponger, de sitter i vägen och känns, då skulle en sådan grej också kännas obehaglig att ha?

Rätt knix ja, det är ju det svåra! Till och med med tampong har jag ibland svårt att få till det så det känns så lite som möjligt (den stör alltid)! :o
 
Sv: En menskopps livstid..

Ja - det är helt underbart. Sen jag skaffade koppen så är det liksom inget man ens behöver tänka på - förr var det ju ett himla meck med bad och mensskydd. Vi var ju ute med badbåt en hel dag och jag kom inte ens ihåg att jag hade mens förrän på kvällen när det var dags att tömma. Min kopp sjunker liksom ner och säger ifrån att det är dags. Annars känns den inte alls.

Jag har också kapat pinnen helt, den nöp mig.
 
Sv: En menskopps livstid..

KL
Jag har nog också haft min i 4-5 år (tror jag? tiden går ju så fort!) och jag vill minnas att det stod att den skulle "hålla" i 8-10 år. min är fortfarande i bra skick, men däremot känner jag att jag vill byta för den inte passar längre.. Min är modellen MoonCup har jag för mej...
 
Sv: En menskopps livstid..

Den känns inte alls, inte på något sätt som en tampong. Jag har min inne hela dagen, då blir det ju klart en del i den (har normal mens).

Jag misslyckades de två första gångerna jag satte i den och fick lite läckage men inte så det var katastrof. Hygieniskt, bättre när man är ute på andra toaletter än hemma. Slipper släpa med en massa mensskydd (behövs det är det ju på plats).

Sover med den, det är vaccum som håller den på plats.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 253
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: annaovega
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp