En menskopps livstid..

Sv: En menskopps livstid..

Ja - det är helt underbart. Sen jag skaffade koppen så är det liksom inget man ens behöver tänka på - förr var det ju ett himla meck med bad och mensskydd. Vi var ju ute med badbåt en hel dag och jag kom inte ens ihåg att jag hade mens förrän på kvällen när det var dags att tömma. Min kopp sjunker liksom ner och säger ifrån att det är dags. Annars känns den inte alls.

Jag har också kapat pinnen helt, den nöp mig.

När jag gick och simmade svor jag och min syster varje gång vi inte hade mens samtidigt (vi gick inte en och en då) för då badade vi ju inte.... drygt med mens måste jag erkänna!!

Men har den aldrig läckt? Alls?

En privat detalj...men jag har lite ärrvävnad, det kanske skulle göra att den skulle sitta obekvämt på mig liksom tampongerna gör?

Förlåt att jag verkar skeptiskt:o
 
Sv: En menskopps livstid..

Den verkar ju "jättestor"!:nailbiting: Faktiskt!

Är det bara att använda som tampong och dra ut den i piggen sedan? Jag är inte bekväm med tamponger, de sitter i vägen och känns, då skulle en sådan grej också kännas obehaglig att ha?

Rätt knix ja, det är ju det svåra! Till och med med tampong har jag ibland svårt att få till det så det känns så lite som möjligt (den stör alltid)! :o

Jag tyckte också att den verkade stor men då den är mjuk så formar den sig invändigt, den är ju i mjukt silikon.

Man tar ut den genom att nypa tag och vicka lite så vakuumet släpper, sen drar man ut den. Den sitter inte lika långt in som en tampong så det handlar inte om att gräva längst in.

För mig läcker den om jag inte fått in den rätt, men om jag bara tar två sekunder extra att känna efter innan jag drar på mig brallorna så känns det i princip alltid om den sitter rätt.

Vad gäller ärrvävnaden så är det omöjligt att veta, men spontant tycker jag att slätt, mjukt silikon ska irritera mycket mindre än en tampong. Det enda sättet att veta är ju att prova.

Att bada funkar utmärkt, vet också många cyklister och ryttare som är väldigt glada över att inte känna av binda eller tampongsnöre när de cyklar och rider.
 
Sv: En menskopps livstid..

Den känns inte alls, inte på något sätt som en tampong. Jag har min inne hela dagen, då blir det ju klart en del i den (har normal mens).

Jag misslyckades de två första gångerna jag satte i den och fick lite läckage men inte så det var katastrof. Hygieniskt, bättre när man är ute på andra toaletter än hemma. Slipper släpa med en massa mensskydd (behövs det är det ju på plats).

Sover med den, det är vaccum som håller den på plats.

Oj!
Jag har svårt att förstå att den inte skulle kännas! Det är nog något man måste testa för att förstå!:D

Jag borde ju nästan testa, men oroar mig för att den bara ska skava och vara i vägen! Men ni verkar vara eniga i att den inte märks!:)
 
Sv: En menskopps livstid..

Tvärtom, den känns inte alls. En tampong är ju stenhård och oformlig, medan koppen är mjuk. Jag viker den till en fjärdedel när jag sätter in den, så vecklar den ut sig på plats.
 
Sv: En menskopps livstid..

Det finns ju även olika storlekar, och en jag hittade har tre olika "styvheter", classic, soft, och sport. Den som var soft ska tydligen vara bra för dom som har känsliga underliv, vilket kan vara bra om man är känslig i vanliga fall för ex tamponger :)
 
Sv: En menskopps livstid..

Nej den sitter ju inte i urinvägen. Den sitter under livmodertappen.
Därför är det inte kletigt heller. Om man tar ut koppen innan den är överfull, sköljer av den och sätter in den igen så hinner det inte ens komma blod tack vare att vacumet liksom suger till.
 
Sv: En menskopps livstid..

Ursäkta en töntig fråga men hur gör ni när ni ska kissa? Tar ni inte ut koppen då?

Nej nej, man kissar ju inte med slidan heller! ;)

Koppen sitter inuti slidan, några cm upp. Kan både göra nr 1 och 2 med den inne.

Kan bara stämma in i
Hyllningskören, bättre mensskydd finns inte. Är lite provocerad för att inget apotek säljer dem, men dildos säljer de, liksom...
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag köpte min (lunette) på ett apotek i Gbg.

*kl*
Jag hade lite problem med läckage till en början, men när man väl lärt sig tycker jag att den fungerar ypperligt! Väldigt skönt att slippa irriterade slemhinnor.
 
Sv: En menskopps livstid..

Nej den sitter ju inte i urinvägen. Den sitter under livmodertappen.
Därför är det inte kletigt heller. Om man tar ut koppen innan den är överfull, sköljer av den och sätter in den igen så hinner det inte ens komma blod tack vare att vacumet liksom suger till.

Men den ska inte sitta så långt in, den ska ju vara någon cm in bara?
 
Sv: En menskopps livstid..

Ja, under livmodertappen. Min tapp är såpass långt nere vid mens att det är som Luff säger. Tappens övre del är delvis i koppen, alltså kommer det inte blod annat än rakt ner i koppen. Noll klet, klott och dropp. Och då känner man koppen om man sätter fingret mot slidöppningen.
 
Sv: En menskopps livstid..

Har en diva cup som är jättebra. Jo ibland läcker det, men får man dit den bra så är det tätt. M en även om det läcker så är det en stor vinst med bara några droppar på ett trosskydd jämfört med en stor binda.

Köpte även en meLuna med ögla. Suverän när den ska ut :D och så är den lila :love:
Tyvärr tog jag en soft och den är för mjuk, musklerna trycker ihop den så den läcker massor. Nu har de tydligen gjort en "sport" också, som är hårdare för folk med starka muskler. Dit räknas nog de flesta av oss på detta forum. :D
Får nog köpa en sådan och pröva.

http://menstrualcup.co/blog/
 
Sv: En menskopps livstid..

Kl

Helt fantastisk uppfinning :up:

Köpte min första för många år sedan. Skulle gissa på ca åtta år. Men minns inte om det var här eller någon annan stans jag hittade den. Troligtvis här ;) .

Började med en mooncup. Men råkade slänga den efter ett par år. Jag upplevde att jag var känslig i underlivet och köpte då en mjukare ladycup. I och med detta upptäckte jag en skillnad. Mooncupens greppränder hade tydligen skavt och det var en stor anledning till att jag var känslig.

Nu efter graviditet och bebis när koppen inte behövdes så har jag upptäckt att jag råkat slänga den igen :o (brukar linda in den i toapapper efter perioden är slut i väntan på att jag ska koka den och den kan då se ut som skräp)

Har nu beställt två nya :) . En helt slät i silikon och en i någon mjuk medicinsk plast med en liten kula i botten (den har däremot greppränder också så får se hur det går) . Väntar på att få prova dem.


Något jag tänkt på är att för mig har det alltid läckt lite. Hur noga jag än varit. Och jag kan visserligen bada en stund men måste tömma koppen direkt efter för att det kommer in vatten i den. Och därför brukar jag ändå undvika att bada då. Det har även alltid gjort lite lite ont vid isättning och urtagning. Vet inte vad som är felet.

Men trotts det så är koppen tusen gånger bättre än alternativen ....
 
Sv: En menskopps livstid..

kl

Min läcker inte alls! Den känns inte och håller sig ren och fräsh bara av att spola av med vatten vid tömning. Jag har en Lunette och tänker absolut inte byta ut den!
 
Sv: En menskopps livstid..

Om du sätter in den och sedan kniper hårt medan du drar i den då märker du att den fastnar vid musklerna. Då blir det tätt.
 
Sv: En menskopps livstid..

Den lila soft beställde jag igår, får hoppas den inte är för mjuk för mig :o upplevde också att min mooncup inte va skön, spände och va obehaglig, därför tänkte jag prova den mjukare nu :)
 
Sv: En menskopps livstid..

*kl*

För er som undrar om den inte är obekväm, skaver, känns konstig osv...

I vintras hände det mig en gång att jag glömde bort den efter att mensen var slut :o Hade det varit obekvämt så hade det ju knappast kunnat hända. Jag upptäckte det nästan en vecka senare.. :crazy: Koppen fick sig en rejäl sanering, men både jag o koppen lever idag, så det var ingen skada skedd även om det inte är något jag rekommenderar!

Det hade INTE hänt med en tampong kan jag säga.. Numera kollar jag dock en extra gång innan det är slut...
 
Sv: En menskopps livstid..

Men den ska inte sitta så långt in, den ska ju vara någon cm in bara?

Men då borde den ju kännas? :D

(Jag måste fråga något som jag undrat över i evigheter. Är kvinnor olika djupa? Som mäns penisar som är olika långa menar jag!)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 250
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: annaovega
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp