En om dagen

stjarnhimmel

Trådstartare
Som en del i en resa jag gör har jag börjat med något jag kallar "en om dagen". Jag tänker att jag varje dag ska göra något som får mig att må bra samt någon liten syssla. Det behöver inte vara stora saker men något som får mig att le, få en bra känsla i kroppen.
Sysslan handlar om att jag ofta stör mig på att jag inte städar tillräckligt mkt eller liknande och nu vill jag istället fokusera på vad jag faktiskt gör och även det är små saker.

Som exempel kan jag säga att jag idag har gjort följande;
Må bra- tagit ett varmt bad med skum och nu ska jag måla naglarna. Kan låta fånigt men dessa två saker får mig alltid att bli glad.
Syssla- Kört en tvättmaskin och hängt upp den tvätten.

Någon som vill hänga med på det?
 
Åh, den här sortens medvetna vanor (tänkte först kalla det för utmaning men det känns helt fel i sammanhanget) gillar jag! Jag brukar försöka tänka enligt principen "something you want to do, something you need to do, something you'll thank yourself tomorrow for doing today" och det är ju snarlikt. Dagens blev:

Something you want to do: Kröp tillbaka till sängen efter att jag gjort frukost och gjorde dagens första timmar jobb därifrån. Både varmare, mysigare och bekvämare än kontorsstolen, och effektiv var jag!
Something you need to do: Fixade ny reseförsäkring.
Something you'll thank yourself tomorrow for doing today: Började packa inför resan jag åker iväg på på fredag, och det slutade med att jag packade nästan helt klart. Skönt att kunna släppa det i några dagar nu och köra en sista kompletteringsomgång på torsdag bara.
 
Åh, den här sortens medvetna vanor (tänkte först kalla det för utmaning men det känns helt fel i sammanhanget) gillar jag! Jag brukar försöka tänka enligt principen "something you want to do, something you need to do, something you'll thank yourself tomorrow for doing today" och det är ju snarlikt. Dagens blev:

Something you want to do: Kröp tillbaka till sängen efter att jag gjort frukost och gjorde dagens första timmar jobb därifrån. Både varmare, mysigare och bekvämare än kontorsstolen, och effektiv var jag!
Something you need to do: Fixade ny reseförsäkring.
Something you'll thank yourself tomorrow for doing today: Började packa inför resan jag åker iväg på på fredag, och det slutade med att jag packade nästan helt klart. Skönt att kunna släppa det i några dagar nu och köra en sista kompletteringsomgång på torsdag bara.
Vad kul! Ja den varianten du har med tre olika var bra.
Och vad mysigt det lät att kunna jobba från sängen... jag har inte provat att ta med datorn i sängen... det kanske funkar... :D
 
Vad kul! Ja den varianten du har med tre olika var bra.
Och vad mysigt det lät att kunna jobba från sängen... jag har inte provat att ta med datorn i sängen... det kanske funkar... :D
Ja, det är väldigt mysigt faktiskt! Det funkar inte för alla, och för mig funkar det inte alltid, men ibland när andan faller på är det ett väldigt trevligt alternativ till en kall kontorsstol ;)
 
Dagens för mig blev:

Want: Åt havregrynsgröt till middag istället för att laga något lite vettigare.
Need: Gick och simmade. Kände att jag ville få in minst två simpass innan jag åker på semester på fredag, och då var det ena tvunget att bli av idag.
Thank yourself tomorrow: Usch, den här har jag fortfarande inte tagit tag i... Egentligen skulle jag ha städat sovrummet, men jag är trött och det tar emot så förfärligt mycket! Kanske kan kompromissa lite med mig själv och komma på något annat som känns som ett mindre projekt... Egentligen går det mest bara ut på att lägenheten ska vara i något sånär skick när en kollega kommer förbi imorgon, och inför att vi åker iväg på fredag. Får fundera lite.
 
Låter som bra grejer, jag kan försöka haka på!

Dagens må bra:
Sov en stund i soffan efter frukosten. Välbehövligt! Åt också ny, god lunch som kändes bra.

Bra syssla:
Tog tag i att faktiskt lägga in den rena tvätten i garderoben och sedan börja fylla den igen med smutstvätten som hamnat på golvet...
 
Dagens för mig blev:

Want: Åt havregrynsgröt till middag istället för att laga något lite vettigare.
Need: Gick och simmade. Kände att jag ville få in minst två simpass innan jag åker på semester på fredag, och då var det ena tvunget att bli av idag.
Thank yourself tomorrow: Usch, den här har jag fortfarande inte tagit tag i... Egentligen skulle jag ha städat sovrummet, men jag är trött och det tar emot så förfärligt mycket! Kanske kan kompromissa lite med mig själv och komma på något annat som känns som ett mindre projekt... Egentligen går det mest bara ut på att lägenheten ska vara i något sånär skick när en kollega kommer förbi imorgon, och inför att vi åker iväg på fredag. Får fundera lite.
Blev att jag städade av badrummet lite snabbt istället. Det kommer jag garanterat att tacka mig för imorgon, och det hade inte blivit av utan den här tråden :)
 
Dagens;
Må bra- jobbade hemma och lyxade till det med lunch på en restaurang nära mig med fantastiskt läge precis vid vattnet.
Syssla- torkade rent på golvet och väggen vid katternas matskålar. Ibland slabbar de.

Bilden visar utsikten vid lunchen.
 

Bifogade filer

  • 20230315_140536.jpg
    20230315_140536.jpg
    352 KB · Visningar: 47
Jag var ute och tog ett glas vin med en kompis och bänkade mig sedan i sängen med glass när jag kom hem, istället för att göra något "duktigt". Båda delar räknas som "want".

Need: Städade nästan hela lägenheten på lunchrasten vilket verkligen behövdes. Toppen att kunna ta lunchrasten till detta (drack min lunchsmoothie samtidigt som jag dammtorkade).

Har nu sett till att komma i säng före kl 23 (det här är det sista jag gör innan jag släcker för att sova) vilket jag lär tacka mig själv för imorgon eftersom jag idag känt mig sliten pga bristfällig sömn förgående natt.

Och med det sagt... God natt! 😊
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 359
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 797
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp