En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag skulle nog känna mig extremt snuvad faktiskt, däremot så skulle jag inte ge mig på att försöka föda ungen när den ligger i säte. Men jag skulle helt klart bli besviken.

em-pirre: Jaja, man kan ju tänka och fantisera om saker ändå, även utan bulle i ugnen :p.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jo ska till gyn imorgon och har jag plussat blir ju frågorna annorlunda men jag tror inte det. Att jag plussar alltså.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag känner mig lite "knäpp", jag ser fram emot att få uppleva en förlossning,....

Det är inte knäppt alls.
Jag har fött 3 barn vaginalt och det var jättehäftigt och definitivt inget som jag skulle ha velat vara utan.
Jag använde inte epiduralbedövning någon av gångerna utan i princip uteslutande lustgas.
Det är så fantastiskt att vara så opåverkad efteråt som man är efter en väl fungerande, normal, vaginal förlossning.

Snitt är jättebra när det behövs.
Det räddar liv.
Men det har ett pris också som man bör undvika om det går.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Ja jag tycker min titthålsoperation räcker bra för att vilja undvika snitt. Den läkningen var ju jobbig trots att det var ett relativt litet ingrepp.

Att då dra ut en hel bebis genom magen känns inte så lockande, faktiskt.

Klart att förlossningen kommer göra ont och man kan spricka men slemhinnor läker fort.

När jag som artonåring gjorde abort så berättade den inte jättevänliga läkaren på SESAM att jag hade breda fina höfter och ett brett bäcken som gjort för att föda barn. Toppen men kanske inte det jag ville höra just då.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Även jag är sugen på vaginal förlossning trots att jag antagligen lär behöva snitt om jag har turen att bli gravid.

Har en ledsjukdom som bla gör att mina leder lätt hoppar ur. Tex om jag ska sära på benen lite mer eller under en längre tid. Förlossning + höfter ur led kan bli för mycket :crazy: men jag hoppas att man kan lösa det ändå och att jag slipper snitt.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag är född 15/12, min bror 17/12 och min äldsta son 29/12. Jag tycker att det är en mycket bra månad jag :D.

Om det nu finns några nackdelar med att vara född i december så uppvägs det totalt av en enda fördel: Nämligen att bli 30 sist av alla kompisarna :D (och 35 med, och för den delen 40 och....., äh helt enkelt är det bara fördelar efter man fyllt 20 :D).

Jag håller med! Man är ung mycket längre när man fyller i december! :D

Jag fyller den 12/12 och min son föddes den 14/12. Vi har dessutom hunnit klämma in en bröllopsdag den 11/12 så jag tycker december är en jättebra månad! Mycket fest och firande!
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Att spricka hela vägen, eller en sfinkter grad 4 har samma läkningstid, samt råd för bästa läkning som ett snitt... Å det är ju då värsta tänkbara rupturen man kan få genom vaginal förlossning.
Så här i efterhand, efter förra förlossningen, att oroa mig inför kommande förlossning att spricka mycket, är mycket mer sansat. Jag fick en sfinkter grad 4 och har inga problem med den nu två år senare. Ser faktiskt fram emot en ny vaginal förlossning:)

//Qbaby
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag håller tummarna för att du får ett plus på fredag! Långsam väntan när man bara vill få kissa på den där stickan nu med detsamma! ;)

*KL*

Själv kan jag sluta vänta för denna gång... Fick en blödning i helgen minst 4 dagar för BIM och har idag haft mensvärk. Antar att kroppen tyckte det var juste att inte låta mig gå runt och hoppas i ett par extra dagar utan körde igång lite kortare cykel denna gången. :meh:

Om en vecka börjar vi kissa på ÄL-stickor igen då.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Och jag tycker det är minst lika mycket "vaginal-kampanj"
Man får inte snitt hur som helst, de kollar så man vet vad det innebär. Jag har fött vaginal en gång och i helvete att jag gör det igen!
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag håller tummarna för att du får ett plus på fredag! Långsam väntan när man bara vill få kissa på den där stickan nu med detsamma! ;)

*KL*

Själv kan jag sluta vänta för denna gång... Fick en blödning i helgen minst 4 dagar för BIM och har idag haft mensvärk. Antar att kroppen tyckte det var juste att inte låta mig gå runt och hoppas i ett par extra dagar utan körde igång lite kortare cykel denna gången. :meh:

Om en vecka börjar vi kissa på ÄL-stickor igen då.

Men är du säker på att det är en riktig mens då?
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Även jag är sugen på vaginal förlossning trots att jag antagligen lär behöva snitt om jag har turen att bli gravid.

Har en ledsjukdom som bla gör att mina leder lätt hoppar ur. Tex om jag ska sära på benen lite mer eller under en längre tid. Förlossning + höfter ur led kan bli för mycket :crazy: men jag hoppas att man kan lösa det ändå och att jag slipper snitt.

Jag känner som du. Önskar en vaginal förlossning (när vi väl bestämt oss för att börja producera och väl lyckas dvs) men pga tarmsjukdom är nog sannolikheten rätt stor att läkaren tycker snitt har jag hört av andra.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Och jag tycker det är minst lika mycket "vaginal-kampanj"
Man får inte snitt hur som helst, de kollar så man vet vad det innebär. Jag har fött vaginal en gång och i helvete att jag gör det igen!

Fast det är väl ändå inte så konstigt att det är en vaginalkampanj? För det mesta går ju båda sorterna bra men jag tycker ändå att det är bra att man inte får välja helt fritt.

Kejsarsnitt fyller ju sin funktion och räddar många liv. Men det är trots allt en stor operation och som alla operationer skall den tas till när man måste.

Sen kan jag personligen tycka att läkarna ibland väntar för länge med att ta till kejsarsnitt. Har man haft värkar i två dygn och inget har hänt så ser jag ingen anledning att man skall fortsätta plåga kvinnan. Det finns liksom ingen anledning till det.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Att spricka hela vägen, eller en sfinkter grad 4 har samma läkningstid, samt råd för bästa läkning som ett snitt.....

Om den sys ihop på en gång så blir det bra efteråt.
Så det är viktigt att få det kontrollerat och åtgärdat omedelbart i samband med förlossningen.
Efteråt så ger det inte samma risker som ett snitt.
Inga sammanväxningar i bukhålan och ingen risk för någon förtunnad och försvagad livmoder efter kniven.

Jag har fått mina förlossningsskador plastikopererade efter sista barnet och sterilisering.
Underlivet går att återställa helt i nästan alla lägen.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Även jag är sugen på vaginal förlossning trots att jag antagligen lär behöva snitt om jag har turen att bli gravid.

Har en ledsjukdom som bla gör att mina leder lätt hoppar ur. Tex om jag ska sära på benen lite mer eller under en längre tid. Förlossning + höfter ur led kan bli för mycket :crazy: men jag hoppas att man kan lösa det ändå och att jag slipper snitt.

Nu tycker jag att du är lite mesig faktiskt :D.

Behöver man ett kejsarsnitt så behöver man. Ingen snack om saken. Vissa läkare kan ibland trycka lite på att man kan ju prova med vaginalt först och sedan göra kejsarsnitt. Men rent statistiskt sett är ett planerat snitt alltid bättre än akut.

Det är dom väldigt bra med på Varberg allt som inte är normalt blir det snitt på (sen finns det säkert konstiga läkare där också men generellt är det deras policy).
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag har fött vaginal en gång och i helvete att jag gör det igen!

Vad var det som du upplevde som så hemskt?
Efter 3 egna vaginala förlossningar så kan jag inte sätta mig in i de tankarna.
Förlossning var aldrig något som jag oroade mig för.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Att spricka hela vägen, eller en sfinkter grad 4 har samma läkningstid, samt råd för bästa läkning som ett snitt... Å det är ju då värsta tänkbara rupturen man kan få genom vaginal förlossning.
Så här i efterhand, efter förra förlossningen, att oroa mig inför kommande förlossning att spricka mycket, är mycket mer sansat. Jag fick en sfinkter grad 4 och har inga problem med den nu två år senare. Ser faktiskt fram emot en ny vaginal förlossning:)

//Qbaby

Blev detta uppmärksammat med en gång efter förlossningen och fick du bra vård?

För det är väl egentligen det som är det stora problemet dvs att om man gör en korrekt bedömning och får korrekt vård då blir det sällan några problem.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Vad var det som du upplevde som så hemskt?
Efter 3 egna vaginala förlossningar så kan jag inte sätta mig in i de tankarna.
Förlossning var aldrig något som jag oroade mig för.

För vissa går det lätt, för andra inte.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Sen kan jag personligen tycka att läkarna ibland väntar för länge med att ta till kejsarsnitt. Har man haft värkar i två dygn och inget har hänt så ser jag ingen anledning att man skall fortsätta plåga kvinnan. Det finns liksom ingen anledning till det.

Dessutom så är det en enorm påfrestning på barnet som inte är bra.
Normal vaginal förlossning är bäst för både barn och mor.
Onormal vaginal förlossning, t.ex. säte är inte bra utan då så är snitt bättre.
En långdragen förlossning är en risk för barnet och då så är snitt bättre, kvinnan får ta komplikationerna med snittet i det läget då komplikationerna som barnet kan få är så mycket värre.

Det handlar om att i varje enskilt fall välja det säkraste och det som ger minst risker.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

För vissa går det lätt, för andra inte.

Vad är det som inte går lätt?
Smärtan? Den kan man få epiduralbedövning för att slippa.
Skador i underlivet? De går att laga med underlivsplastik.

Så vad mera finns det som kan vara besvärligt?
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Vad är det som inte går lätt?
Smärtan? Den kan man få epiduralbedövning för att slippa.
Skador i underlivet? De går att laga med underlivsplastik.

Så vad mera finns det som kan vara besvärligt?

Epidural tar inte bort all smärta. Och den sätter de inte in direkt.
Skador går att laga till viss del.
Men man kan få ärr kvar som stör/förstör, pratar inte om det estetiska nu.

Vet inte hur lång tid det tog innan jag och sambon hade ett nästan fungerande sexliv igen som inte gjorde att jag fick ligga ner i timmar efteråt pga smärtan.

Jag hoppas att jag också får en bra upplevelse av förlossningen nästa gång.
Men du får det att låta så enkelt och smärtfritt :) , och det är inte alltid det. Inte för alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 994
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 667
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 915
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp