En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta om jag verkar lite besserwisser , men jag har länge försökt lära mig exakt hur det fungerar. Men är det inte i äggledaren ägget befruktas? Och att det är kört om det når livmodern obefruktad? Men att det tar typ 24-48 timmar att ta sig genom äggledaren?
Du har rätt.
human-fertilization.png
 
Började med äl-stickorigår. Som jag misstänkte fick jag utslag men inte positivt. När jag såg strecket kände jag bara "nej, jag vill inte". Pratade med sambon (igen). Vi var så inne på att försöka själva under sommaren men vi orkar inte. Sexet har blivit roligt och mysigt igen och nåt vi gör för att vi vill, inte för att vi måste. Så vi håller det så nu. Inga fler stickor! Varför skulle det ta sig just denna gång när det inte gjort det på så länge? Nä, slut på måste-sexet.
 
Började med äl-stickorigår. Som jag misstänkte fick jag utslag men inte positivt. När jag såg strecket kände jag bara "nej, jag vill inte". Pratade med sambon (igen). Vi var så inne på att försöka själva under sommaren men vi orkar inte. Sexet har blivit roligt och mysigt igen och nåt vi gör för att vi vill, inte för att vi måste. Så vi håller det så nu. Inga fler stickor! Varför skulle det ta sig just denna gång när det inte gjort det på så länge? Nä, slut på måste-sexet.

Det låter himla klokt!
 
Uppdaterar utifrån äl-flytningarna i början på veckan. Så får vi se om det stämmer. Städar också lite i listan.

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- KarinStarfighter, Äl runt 21/6, BIM 5/7. 5 försöket
- Ingela_S - ÄL ca 23/6, BIM ca 5/7, försök 8, inga barn tidigare
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- KattenKorven ÄL 25/6 BIM 9/7 försök 1, andra barnet
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet

- Hedblomster väntar på att försöka igen efter utomkvedshavandeskap. Försök 4, första barnet
- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2015
 
Idag fick jag första mensen efter operationen! :bump: (Minns inte hur listan skulle vara sorterad...?)

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- KarinStarfighter, Äl runt 21/6, BIM 5/7. 5 försöket
- Ingela_S - ÄL ca 23/6, BIM ca 5/7, försök 8, inga barn tidigare
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- KattenKorven ÄL 25/6 BIM 9/7 försök 1, andra barnet
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet
- Hedblomster - ÄL ca 15-20/7, BIM ca 29/7-3/8. Försök 4, första efter utomkvedshavandeskap, första barnet.

- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2015
 
Efter fjärde försöket med ägglossningsstickor så börjar jag ana ett mönster, så jag blev inte förvånad när mensen kom i morse. Uppdaterar listan:

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- KarinStarfighter, Äl runt 21/6, BIM 5/7. 5 försöket
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- KattenKorven ÄL 25/6 BIM 9/7 försök 1, andra barnet
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Ingela_S - ÄL ca 15/7, BIM ca 27/7. Försök 10, inga barn sen tidigare.
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet
- Hedblomster - ÄL ca 15-20/7, BIM ca 29/7-3/8. Försök 4, första efter utomkvedshavandeskap, första barnet.

- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2015
 
Men det ska ju vara negativt när ägget redan har släppt? :)

Sen angående "fertila dagar" i kalender osv så är man mest fertil dagarna innan ägglossning eftersom spermierna behöver lite tid för att simma till äggledarna och när de väl är framme kan de leva i äggledarna i upp till en vecka och vänta in ägget, medan ett obefruktat ägg däremot bara lever i genomsnitt något dygn efter ägglossning. :)

Jag ville helst hinna ineminera innan det blev positivt alt samma dag. Känns som optimala förutsättningar! Ägget som du skriver lever ju inte lika länge som simmarna :cautious:

Ursäkta om jag verkar lite besserwisser , men jag har länge försökt lära mig exakt hur det fungerar. Men är det inte i äggledaren ägget befruktas? Och att det är kört om det når livmodern obefruktad? Men att det tar typ 24-48 timmar att ta sig genom äggledaren?
Ingen besserwisser alls! Jag har också fattat det precis så! Men jag är oroad att ägget han vandra ner innan jag hann ineminera :(
 
Jag är iaf skengravid så det står härligt till, mår illa på morgonen, det bara rycker i hela underredet. Får som små kramper och oroar mig för att jag är förstoppad :angel: jag tror verkligen inte att det har tagit sig men väntar såklart spännt på att få testa såklart :D är det clear blues tidiga test som är mest pålitliga om man vill testa så fort som möjligt? Finns nått bättre? :sneaky:
 
Jag är iaf skengravid så det står härligt till, mår illa på morgonen, det bara rycker i hela underredet. Får som små kramper och oroar mig för att jag är förstoppad :angel: jag tror verkligen inte att det har tagit sig men väntar såklart spännt på att få testa såklart :D är det clear blues tidiga test som är mest pålitliga om man vill testa så fort som möjligt? Finns nått bättre? :sneaky:
Jag tror CB med veckoindikator är bäst. Dock visade det ändå negativt för mig på BF, men en äl-sticka skrek positivt tio dgr senare...
Så om du får negativt denna gång så testa igen om ngn vecka.
 
Jag ville helst hinna ineminera innan det blev positivt alt samma dag. Känns som optimala förutsättningar! Ägget som du skriver lever ju inte lika länge som simmarna :cautious:

Men jösses, jag måste läst ditt inlägg heltokigt. Sorry, skyller på grav sömnbrist. :o Håller tummarna för att ägget tog god tid på sig att släppa trots allt! :)
 
Hrm... dag 28 i cykeln och ägglossningstestet visar äntligen positivt. Kul med långa menscykler... Nåväl, bara hoppas det tar sig så snabbt som möjligt innan jag hunnit ruinera mig på ägglossningstest.
 
Väntar ÄL troligen till helgen. Har känningar redan nu. Självklart hann vi åka hemifrån innan ÄL-testen kom, så de ligger och väntar tills på lördag. Är då på cd 13, så troligen visar det positivt på en gång eller så kanske jag lyckas missa positivt. Återstår att se. Tempen är än så länge väldigt låg.
 
Väntar på äl så jag kan gå och göra mina blodprover, men det ser ut som att den inte tänker komma. Beräknad äl igår enligt senaste cyklen men inte ett spår av den. Hoppas den dyker upp nu i dagarna så jag kan gå och göra mina prover så jag kan börja med behandling direkt efter semestern.
 
Mens idag :(

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- Ingela_S - ÄL ca 23/6, BIM ca 5/7, försök 8, inga barn tidigare
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- KattenKorven ÄL 25/6 BIM 9/7 försök 1, andra barnet
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet
-KarinStarfighter. Äl runt 21/7. BIM runt 2/8. 6:e försöket.

- Hedblomster väntar på att försöka igen efter utomkvedshavandeskap. Försök 4, första barnet
- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2016
-
 
Och min mens har lägligt nog passat på att gå under jorden...:banghead: Är konstaterat väldigt icke-gravid så jag är mest less på att den inte kan hålla sig regelbunden som jag ändå hade någon slags hopp om att den blivit:down:

Justnu känns det som att jag ser bebisar ÖVERALLT, har hängt med småbarn hela dagen och var allt bra sugen på att plocka med en hem :angel:
 
Mens nu på morgonen. Blä.

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- Ingela_S - ÄL ca 23/6, BIM ca 5/7, försök 8, inga barn tidigare
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet
-KarinStarfighter. Äl runt 21/7. BIM runt 2/8. 6:e försöket.
- KattenKorven ÄL 27/7 BIM 10/8 försök 2, andra barnet

- Hedblomster väntar på att försöka igen efter utomkvedshavandeskap. Försök 4, första barnet
- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2016
 
I väntan på ÄL roade vi oss med ett spermietest. Såvitt testet kan avgöra så är spermiemängden helt normal, så vi har bestämt oss för att kontakta vården efter semestern. Känns bra att ha en plan.

- Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket
- Whirlie ÄL 29/6, BIM 13/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
- Flixon - ÄL 9/7, BIM 23/7 1 barn sen tidigare
- Ingela_S - ÄL ca 15/7, BIM ca 27/7. Försök 10, inga barn sen tidigare.
- Zvinto - ÄL förhoppningsvis runt 20/7, BIM runt 23-24/7. Försök 6, andra barnet
-KarinStarfighter. Äl runt 21/7. BIM runt 2/8. 6:e försöket.
- KattenKorven ÄL 27/7 BIM 10/8 försök 2, andra barnet

- Hedblomster väntar på att försöka igen efter utomkvedshavandeskap. Försök 4, första barnet
- hemlig - väntar på FET1 efter IVF i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2016[/QUOTE]
 
@Ingela_S Bra beslut. Allt tar tid i vården så det är dumt att vänta för länge. Vi påbörjade utredning i februari och fick tid för IVF i slutet av oktober. I väntan på det hann jag bli gravid två ggr, varav en blev en riktig bebis. Så inget hindrar ngt annat.
 
Nog mens på G här. Har konstiga, slemmiga bruna flytningar. Som gammalt blod. Det har jag lärt mig aldrig är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 503
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 354
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp