En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
- Nejlica -ÄL ca 25/12 BIM ca 9/1 första barnet
- Hedblomster, ÄL 12/1, BIM 27/1. Försök 10, 7e försöket efter X. Inga barn sen tidigare.
-KarinStarfighter, Äl ca 19 jan. BIM ca 8 feb. 13e försöket. Inga barn.
- Zvinto - ÄL mellan 31/1-2/2, BIM runt 15-17/2. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 6/2, BIM ca 18/2. Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
-LaMirage - ÄL ca 9/2, BIM 26/1. Ett barn sen innan, 5e försöket.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17
-Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- Septemberbebis - MF 13/1, ÄL 24/1 (?), BIM 8/2. 2:a barnet
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...

Jag tog ett tidigt test i lördags som visade svagt men tydligt positivt. Nytt test idag på BIM som var ett starkt och tydligt +. Så jag smyger ut, tackar för dessa månader och hoppas att ni snabbt kommer efter. Jag har lärt mig massor under tiden här, om väntan och hopp och besvikelse. Jag har varit otroligt besviken på min kropp men känner nu en otrolig tacksamhet och fascination över den. Håller tummarna för mig själv för att jag slipper komma tillbaka och för er här att ni snart "slipper ut". :heart

Grattis!! :) :)
 
Jag hatar att ha rätt...
Första besöket i utredningen avklarat, hos privat klinik i landstingets regi. Mannens prover var helt perfekta och mitt blodprov såg helt okej ut efter omtagningen. (Det första hade för högt värde av prolaktin.) De ställde massa frågor om alkohol, rökning, andra kända sjukdomar och mediciner (nej, nej och nej, bara mannens medicin som är känd, men han hade ju ändå perfekt provresultat, orättvist :cool:). Fick göra VUL och de kunde se tre äggblåsor på ena äggstocken och fyra på den andra. Den ena äggstocken hade även två cystor, en av dem är en äggblåsa som inte slutat växa som den ska och ska kontrolleras efter nästa mens så den har gått tillbaka då. Den andra cystan var tydligen endometios som fäst på äggstocken. Man rekommenderade inte att ta bort sådana cystor ifall man försöker bli gravid, då risken finns att man skadar äggstocken då. Men förr eller senare borde den tas bort, då det fanns en liten, men ändock, risk att utveckla cancer i en sådan cysta.

Så kontentan var att de kommer skicka tillbaka oss till landstingets mottagning för IVF, men först vill de kolla och spola äggledarna på torsdag och även kolla med nytt ultraljud om en vecka igen att (om) ägglossning skett. Och sen en koll till efter nästa mens för att se om cystorna ändrat storlek.

Har inte hunnit smälta all information än, men bollen är i rullning i alla fall.
 
Jaha, ägglossning på ingång när som helst nu (gissar på idag). Så snart återstår bara den evighetslånga väntan på att mensen förhoppningsvis inte dyker upp. Måste hitta något att distrahera mig med under den tiden.
 
Folk i denna tråden brukar ha bra koll. Mensen (?) kom åtta(!) dagar tidigare. Brukar vara hyfsat regelbunden. Har tidigare haft spottings och fått Provera mot dem, men detta är mer vanligt mens. Elfte dygnet med blödningar nu. Blöder inte superläcker, använder ca 4 minitamponger/dygn.

Vad kan detta bero på:confused: Supertidigt missfall? Försökt bli gravid i 2,5 år utan resultat, kollat cellprov, hormonnivåer och checkat med ultraljud och vanlig gynundersökning. Allt u a.

Tankar? Bör man söka gyn? Blödningen lär sluta innan jag får tid och det känns absolut inte akut.

Edit: Har lite molande värk, känns lite som vid äl.
 
Jag hatar att ha rätt...
Första besöket i utredningen avklarat, hos privat klinik i landstingets regi. Mannens prover var helt perfekta och mitt blodprov såg helt okej ut efter omtagningen. (Det första hade för högt värde av prolaktin.) De ställde massa frågor om alkohol, rökning, andra kända sjukdomar och mediciner (nej, nej och nej, bara mannens medicin som är känd, men han hade ju ändå perfekt provresultat, orättvist :cool:). Fick göra VUL och de kunde se tre äggblåsor på ena äggstocken och fyra på den andra. Den ena äggstocken hade även två cystor, en av dem är en äggblåsa som inte slutat växa som den ska och ska kontrolleras efter nästa mens så den har gått tillbaka då. Den andra cystan var tydligen endometios som fäst på äggstocken. Man rekommenderade inte att ta bort sådana cystor ifall man försöker bli gravid, då risken finns att man skadar äggstocken då. Men förr eller senare borde den tas bort, då det fanns en liten, men ändock, risk att utveckla cancer i en sådan cysta.

Så kontentan var att de kommer skicka tillbaka oss till landstingets mottagning för IVF, men först vill de kolla och spola äggledarna på torsdag och även kolla med nytt ultraljud om en vecka igen att (om) ägglossning skett. Och sen en koll till efter nästa mens för att se om cystorna ändrat storlek.

Har inte hunnit smälta all information än, men bollen är i rullning i alla fall.

Tråkigt att de hittade cystor, men skönt att ni kommit så långt i utredningen. Så jag antar att det är två vändor med gynbesök (typ 4-6 v) innan de skickar remiss till ivf?
 
Sambon har fått tid för att lämna spermaprov 6/2 och sedan blir det planeringsbesök hos gyn för genomgång av de undersökning och prover som lämnats.

Ska på årskontroll på onkologmottagningen imorgon så har släppt hela barnlöshetsutredningen en aning. Har liksom nog med att ladda för onkologen. Får typ sån ångest av att gå dit även om det var längesen jag var sjuk.
 
Tråkigt att de hittade cystor, men skönt att ni kommit så långt i utredningen. Så jag antar att det är två vändor med gynbesök (typ 4-6 v) innan de skickar remiss till ivf?

Det blir tre vändor till, sista den 6/3 innan de skickar remiss för IVF. Fast de sa redan nu att det kommer bli en remiss, så egentligen känns det ju bara fånigt att behöva vänta. Men å andra sidan så känns det rätt bra att följa upp cystorna också. Den ena var förhoppningen att den ska ha gått tillbaka efter nästa mens. Den andra beror på endometrios och kommer inte försvinna av sig själv. Nu ska vi i alla fall först kolla äggledarna och se hur äggreserven ser ut. På torsdag blir det.
 
Spolning av äggledarna idag. Duktigt nervsystemet var jag efter att ha googlat och läst både det ena och det andra. :angel: Men det var inte hälften så obehagligt som jag hade trott. Spände lite när de förde in ballongen med katetern, annars var UL-staven fortfarande det mest obekväma.

Allt såg i alla fall fint ut, det var fri passage på båda äggledarna trots cystor.:)

Nästa besök den 12/2 för att kolla hormonnivåer och att ägglossning skett.
 
Spolning av äggledarna idag. Duktigt nervsystemet var jag efter att ha googlat och läst både det ena och det andra. :angel: Men det var inte hälften så obehagligt som jag hade trott. Spände lite när de förde in ballongen med katetern, annars var UL-staven fortfarande det mest obekväma.

Allt såg i alla fall fint ut, det var fri passage på båda äggledarna trots cystor.:)

Nästa besök den 12/2 för att kolla hormonnivåer och att ägglossning skett.

Skönt att det gick bra :) Det var samma för mig, hade förväntat mig att det skulle vara värre!
 
Hoppas det är senaste listan nu. Uppdaterar mina datum...

- Nejlica -ÄL ca 25/12 BIM ca 9/1 första barnet
-KarinStarfighter, Äl ca 19 jan. BIM ca 8 feb. 13e försöket. Inga barn.
- Zvinto - ÄL mellan 31/1-2/2, BIM runt 15-17/2. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 6/2, BIM ca 18/2. Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
-LaMirage - ÄL ca 9/2, BIM 26/1. Ett barn sen innan, 5e försöket.
- Hedblomster, ÄL 13/2, BIM 28/2. Försök 11, 8e försöket efter X. Inga barn sen tidigare.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17
-Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- Septemberbebis - MF 13/1, ÄL 24/1 (?), BIM 8/2. 2:a barnet
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
 
Var med i denna tråd för 100 år sen (känns det) och gav lite halvt upp.
Är bekräftat PCOS och små cystor på äggstockarna. Mensen kommer när den känner för det (ca 2-4 mån mellanrum) och ägglossningarna lyser med frånvaro så slutade testa en tid. Nu beställt nya stickor, äter rosenrot för fått tips om det och gått ner en del i vikt för underlätta ägglossning. Hoppas väl en dag hitta en positiv reaktion på ÄL stickan. Så nu flyttar jag in igen och följs åt.
 
Var med i denna tråd för 100 år sen (känns det) och gav lite halvt upp.
Är bekräftat PCOS och små cystor på äggstockarna. Mensen kommer när den känner för det (ca 2-4 mån mellanrum) och ägglossningarna lyser med frånvaro så slutade testa en tid. Nu beställt nya stickor, äter rosenrot för fått tips om det och gått ner en del i vikt för underlätta ägglossning. Hoppas väl en dag hitta en positiv reaktion på ÄL stickan. Så nu flyttar jag in igen och följs åt.
Nu minns jag inte om du provat p-piller?
 
Spolning av äggledarna idag. Duktigt nervsystemet var jag efter att ha googlat och läst både det ena och det andra. :angel: Men det var inte hälften så obehagligt som jag hade trott. Spände lite när de förde in ballongen med katetern, annars var UL-staven fortfarande det mest obekväma.

Allt såg i alla fall fint ut, det var fri passage på båda äggledarna trots cystor.:)

Nästa besök den 12/2 för att kolla hormonnivåer och att ägglossning skett.

Skönt att det är gjort och ser bra ut. Jag var rätt lugn innan jag gjorde spolningen och hade inte läst på nätet, vilket alla verkar göra för gyn bara: det kommer inte göra ont bara lite obehagligt. Jag tyckte inte det var alls farligt.
 
Inte ätit ppiller på många år men blev tipsad pspruta var bra och sen dess ingen ordning på mensen :( Det var 2014? tror jag. Åt provera 2016 utan att de hjälpte som de skrev ut.
Tänker att det kunde lönas att äta p-piller typ i tre månader och sedan sluta och försöka hitta äl genast efter. Har du inte fått prova Letrozol?
 
Hoppar in i den här tråden igen då jag mycket troligt har fått ett missfall. Började blöda igår (6+1). Det har fortsatt idag samt med "mensvärk" nästan hela dagen :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 666
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 980
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 876
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp