Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man ha känningar av graviditeten redan?

Har molvärk som sträcker sig ut i ryggen o uppåt axlarna? (Har ganska ont)
O bröstvårtorna är jättestora och kan knappt röra dom..
Är det verkligen pga hormoner? Redan?

Jag började må lite illa redan 6-7 dagar (!) efter ÄL den här graviditeten. Inte så jag kräktes redan då men en lite skum känsla i munnen typ, så nog kan symtom dyka upp riktigt tidigt...
 
kl

Alltså jag blir galen på min menscykel. På dag 40, ingen mens och inte gravid.... Gaaah! Varför är min cykel så sjukt oregelbunden och varför är den nu på 40 jäkla dagar? Vad kan vara knas? Eller är även detta heeeelt normalt?
 
kl

Alltså jag blir galen på min menscykel. På dag 40, ingen mens och inte gravid.... Gaaah! Varför är min cykel så sjukt oregelbunden och varför är den nu på 40 jäkla dagar? Vad kan vara knas? Eller är även detta heeeelt normalt?
När hade du ägglossning?

Nej, 40 dagar är inte normalt. Det behöver absolut inte betyda att man har sämre fertilitet, men nåt litet knas är det. Har du alltid långa cykler, hur mycket varierar de?
 
När hade du ägglossning?

Nej, 40 dagar är inte normalt. Det behöver absolut inte betyda att man har sämre fertilitet, men nåt litet knas är det. Har du alltid långa cykler, hur mycket varierar de?

Från min app:

Fick två pillermens på 29 dagar
En cykel på 27
En på 55(!)
En på 33
En på 32
En på 39
En på 38

Och nu den här som är på dag 39 nu (inte 40)...

Borde jag ringa Gun? Vad kan vara knas?
 
Från min app:

Fick två pillermens på 29 dagar
En cykel på 27
En på 55(!)
En på 33
En på 32
En på 39
En på 38

Och nu den här som är på dag 39 nu (inte 40)...

Borde jag ringa Gun? Vad kan vara knas?

Har du kollat på vilken dag ägglossningen sker? Så att du verkligen har ägglossning varje cykel?
 
Har du kollat på vilken dag ägglossningen sker? Så att du verkligen har ägglossning varje cykel?

Nix, hade hoppats slippa grotta ner mig såpass :(. Men det är väl bara att köpa stickor antar jag...
Den här månaden är första vi inte använt kondom, än finns väl hopp, men det känns som att det inte är som det ska. Gjorde ett VUL i höstas som var normalt, men sånt ändras väl fort.
 
Nix, hade hoppats slippa grotta ner mig såpass :(. Men det är väl bara att köpa stickor antar jag...

Alltså du måste ju inte göra det, men de är ju ett enkelt sätt att kartlägga sin cykel, speciellt då det är lite strul. Dessutom är det trevligare för dig att veta ungefär vilken dag mensen ska komma. Det brukar vara trevligt att vara förberedd.
 
Alltså du måste ju inte göra det, men de är ju ett enkelt sätt att kartlägga sin cykel, speciellt då det är lite strul. Dessutom är det trevligare för dig att veta ungefär vilken dag mensen ska komma. Det brukar vara trevligt att vara förberedd.

Du har en poäng... Tänk om jag inte ens har ägglossning liksom. Kanske ska kartlägga cykeln innan jag går till Gun.
 
Du har en poäng... Tänk om jag inte ens har ägglossning liksom. Kanske ska kartlägga cykeln innan jag går till Gun.
Ja precis. Du sparar tid. Har du ägglossning så är det ju inte så att du absolut måste reda ut varför cykeln är ojämn. Massor av folk bryr sig inte om det och blir gravida hur lätt som helst i alla fall. Men då krävs det alltså ägglossning också :D
 
Ja precis. Du sparar tid. Har du ägglossning så är det ju inte så att du absolut måste reda ut varför cykeln är ojämn. Massor av folk bryr sig inte om det och blir gravida hur lätt som helst i alla fall. Men då krävs det alltså ägglossning också :D

Ja det kan väl underlätta ;). Har klickat hem från testlagret nu, 28 stycken borde ju räcka till en cykel iaf.
 
@Ravishing
Kan lugna dig lite med att min cykel har alltid varit ganska ordentligt ojämn och vart trots det gravid i tonnåren ( just nu verkar ju dock en graviditet vänta på sig men jag tar det hyfsat lugnt). Min cykel var så pass ojämn att när jag då valde att avbryta graviditen fick jag om och om höra att jag omöjligt kunde ha koll på när jag senast haft mens för enligt deras beräkningar skulle fostret ha varit typ 7 v men vid undersökning med VUL så menade dem att det inte kunde vara äldre typ 3 - 4 veckor (hade då konstaterat att ja va gravid 1 vecka tidigare) slutsatsen dem drog då var att jag heltenkelt inte hade koll och att fostret inte hade utvecklats som det skulle.
Nu 10 år senare har jag kartlagt min cykel med ÄL-stickor och har haft ÄL varje cykel men det kan variera 3 veckor på när ägget släpper så troligen var det väl de som var i tonnåren också.
 
@Ravishing
Kan lugna dig lite med att min cykel har alltid varit ganska ordentligt ojämn och vart trots det gravid i tonnåren ( just nu verkar ju dock en graviditet vänta på sig men jag tar det hyfsat lugnt). Min cykel var så pass ojämn att när jag då valde att avbryta graviditen fick jag om och om höra att jag omöjligt kunde ha koll på när jag senast haft mens för enligt deras beräkningar skulle fostret ha varit typ 7 v men vid undersökning med VUL så menade dem att det inte kunde vara äldre typ 3 - 4 veckor (hade då konstaterat att ja va gravid 1 vecka tidigare) slutsatsen dem drog då var att jag heltenkelt inte hade koll och att fostret inte hade utvecklats som det skulle.
Nu 10 år senare har jag kartlagt min cykel med ÄL-stickor och har haft ÄL varje cykel men det kan variera 3 veckor på när ägget släpper så troligen var det väl de som var i tonnåren också.

Lite lugnad blev jag nu :p tröstar mig annars med att det finns hjälp att få :). Och har tagitnåt mig av EM-pirres råd att inte låta känslor kring barnalstrande gå ut över relationen med partnern :).
 
Lite lugnad blev jag nu :p tröstar mig annars med att det finns hjälp att få :). Och har tagitnåt mig av EM-pirres råd att inte låta känslor kring barnalstrande gå ut över relationen med partnern :).
Jag är på dag 48 i den här cykeln. 27 dagar första cykeln efter p-pillerstopp och nu den här. Jag använde ägglossningsstickor ett par veckor men gav upp sen. Får väl se när mensen kommer.
 
@Ravishing Sedan januari 2014 har min cykel varierat mellan 30 och 51 dagar. Något frustrerande, speciellt nu när den verkar ha hakat upp sig på 45+.

Enligt GUN är det fullt normalt och att jag ska "planera" efter en ägglossning som brukar komma två veckor innan nästa mens. Att jag inte har en regelbunden cykel och därför inte kan förutse från att ÄL/mens kommer ett visst datum hade de inte ens kommentera. Och det här med att testa för ägglossning "kan ju vara bra".

Så nu testar jag av två anledningar.
1: För att kunna berätta för GUN hur min ÄL existerar.
2: För att ha en hum om när nästa mens kommer (och för nuppningens fokuserings skull).

Och jo, för att hålla @Tora glad. :angel:
 
Oj, vad olika det verkar vara med rekommendationerna från Gun. Min Gunnar sa att cykler på 28-35 dagar med någon enstaka 40-dagars var inom "normalspannet", men om jag skulle få flera cykler på typ 40 dagar eller mer så skulle jag höra av mig direkt för då behövde jag förmodligen lite hjälp. Han rekommenderade även ägglossningstest (vilket jag gillade eftersom jag är kontrollfreak).
 
@Ravishing Sedan januari 2014 har min cykel varierat mellan 30 och 51 dagar. Något frustrerande, speciellt nu när den verkar ha hakat upp sig på 45+.

Enligt GUN är det fullt normalt och att jag ska "planera" efter en ägglossning som brukar komma två veckor innan nästa mens. Att jag inte har en regelbunden cykel och därför inte kan förutse från att ÄL/mens kommer ett visst datum hade de inte ens kommentera. Och det här med att testa för ägglossning "kan ju vara bra".

Så nu testar jag av två anledningar.
1: För att kunna berätta för GUN hur min ÄL existerar.
2: För att ha en hum om när nästa mens kommer (och för nuppningens fokuserings skull).

Och jo, för att hålla @Tora glad. :angel:
Nu har du fått lite knas på dina anledningar.
Nr 1 är för Toras skull. Sedan de andra :mad:

Sedan kan man ibland undra över vissa svar man får från Guns. Ibland får jag den känslan att visst dom är säkert jätteduktiga på kvinnors snippor men reproduktion verkar dom inte ha någon koll på alls.

Min kompis fick rådet att fortsätta testa ett helt år för så lång tid kan det ta. Och hon hade ingen ägglossning alls :banghead:
 
Nu har du fått lite knas på dina anledningar.
Nr 1 är för Toras skull. Sedan de andra :mad:

Sedan kan man ibland undra över vissa svar man får från Guns. Ibland får jag den känslan att visst dom är säkert jätteduktiga på kvinnors snippor men reproduktion verkar dom inte ha någon koll på alls.

Min kompis fick rådet att fortsätta testa ett helt år för så lång tid kan det ta. Och hon hade ingen ägglossning alls :banghead:

Min kompis fick samma råd samtidigt som det skrevs ut dydrogesteron för att ge henne mens. Då hon aldrig fick ägglossning (duh) så konstaterade de att hon var steril. Ridå.

De berättade först efter ett år att a) dydrogesteron enbart ger mens, inte ägglossning och at b) "det finns ingen medicin för att ge ägglossning".

Hon bröt ihop. Började spara till IVF.

Blev gravid. (Har alltså PCOS, och hade blivit hjälpt av t.ex. clomifen eller annat ägglossningsframkallande preparat. På förlossningen var de förvånade över att läsa i hennes papper att hon var steril...
 
Min kompis fick samma råd samtidigt som det skrevs ut dydrogesteron för att ge henne mens. Då hon aldrig fick ägglossning (duh) så konstaterade de att hon var steril. Ridå.

De berättade först efter ett år att a) dydrogesteron enbart ger mens, inte ägglossning och at b) "det finns ingen medicin för att ge ägglossning".

Hon bröt ihop. Började spara till IVF.

Blev gravid. (Har alltså PCOS, och hade blivit hjälpt av t.ex. clomifen eller annat ägglossningsframkallande preparat. På förlossningen var de förvånade över att läsa i hennes papper att hon var steril...
Ja ibland kan man alltså undra O_o

Förstår dock att de på förlossningen blev förvånade över diagnosen steril :D
 
Försöker andas lugnt. BM sa att det kunde komma och var i så fall "heeelt normalt".
Blod på pappret när jag var på toa, blodröd färg. Var det kommer ifrån vet jag inte (har ju tarmsjukdom så kan ju vara därifrån med). I övrigt känns kroppen som igår, molande värk, lite ömma bröst.
Jag som ska träffa min mamma och berätta för henne ikväll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 928
Senast: orkide
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
90 91 92
Svar
1 826
· Visningar
96 009
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 449
Senast: Manji
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
383
· Visningar
23 099
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp