En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag står som många av er redan vet i kö för ivf och väntar på kallelse till info inför första försöket. Sitter och läser en del om de olika protokollen och vad jag ska ställa in mig på. Förstår att ingen av er kan säga säkert, men skulle gärna höra vilket protokoll ni tror?

Bakgrund: 32 år, sambon 37 år. Ingen av oss har barn sen innan. Jag har god äggreserv (kommer ej ihåg AMH värdet och kan ej kolla digitalt pga privat gyn), regelbunden ägglossning (som bekräftas med stickor), cykel om 28 dagar, ej pcos eller endometrios. Mannen har god spermiekvalitet. Således bedömt som oförklarlig infertilitet.

Vill helst göra korta protokollet utifrån vad jag hört om biverkningar. Vad tror ni som har mer kunskap och erfarenhet än mig?
Jag ser ingen anledning till långt protokoll i det här skedet.
 
Jag står som många av er redan vet i kö för ivf och väntar på kallelse till info inför första försöket. Sitter och läser en del om de olika protokollen och vad jag ska ställa in mig på. Förstår att ingen av er kan säga säkert, men skulle gärna höra vilket protokoll ni tror?

Bakgrund: 32 år, sambon 37 år. Ingen av oss har barn sen innan. Jag har god äggreserv (kommer ej ihåg AMH värdet och kan ej kolla digitalt pga privat gyn), regelbunden ägglossning (som bekräftas med stickor), cykel om 28 dagar, ej pcos eller endometrios. Mannen har god spermiekvalitet. Således bedömt som oförklarlig infertilitet.

Vill helst göra korta protokollet utifrån vad jag hört om biverkningar. Vad tror ni som har mer kunskap och erfarenhet än mig?
Jag håller helt med @em-pirre
 
Okej, tack för era svar. Vad baserar de egentligen på när de väljer protokoll? Jag har hört från de jag känner som gjort ivf i Linköping att de där har en förkärlek till det långa protokollet,men kanske råkar jag bara känna många som gjort det långa protokollet och få som gjort det korta. Men, vill gärna ha lite på fötterna innan jag kommer dit.
 
Förlåt en kanske dum fråga, men vad innebär korta eller långa protokollet...? Står också i kö till IVF och har noll koll känner jag... :o
 
Förlåt en kanske dum fråga, men vad innebär korta eller långa protokollet...? Står också i kö till IVF och har noll koll känner jag... :o
Vid långt protokoll reglerar man ner först och "stänger av" kvinnan. Sen sätter man igång från noll med att stimulera ägglossning.

Vid kort protokoll stimulerar man i vanlig cykel, så från cykelavstånd två ungefär brukar man börja injicera.

Har man regelbunden cykel så brukar man prova kort just för att den är mer skonsam och snabbare.
 
Jag valde efter mycket om och men att ändå ta den erbjudna tiden för hysteroskopin igår. De gjorde gravtest innan som var negativt, det var bara ca en vecka efter ägglossning så jag vet inte om det bara var för tidigt att testa men jag kände att det var bättre att bara få undersökningen gjord. De gick alltså in med kamera i livmodern och försäkte hitta orsaken till min blödningsproblematik. Det var faktiskt väldigt häftigt att få se hur der såg ut där inne. "Tyvärr" eller hur man ska se det så fanns ingen uppenbar orsak. Bra såklart att jag inte hade några synliga polyper eller tumörer eller liknande, men det hade ju varit skönt med en förklaring. Det enda var att det fanns lite graviditetsrester kvar (alltså i princip lite fosterhinna) men det bör vara efter missfallet så det förklarar inte 2 års mellanblödningar. Flera biopsier är tagna, från livmoderhals och livmoder, för att ändå utesluta cellförändringar/cancer så nu blir det ny väntan...
 
Jag valde efter mycket om och men att ändå ta den erbjudna tiden för hysteroskopin igår. De gjorde gravtest innan som var negativt, det var bara ca en vecka efter ägglossning så jag vet inte om det bara var för tidigt att testa men jag kände att det var bättre att bara få undersökningen gjord. De gick alltså in med kamera i livmodern och försäkte hitta orsaken till min blödningsproblematik. Det var faktiskt väldigt häftigt att få se hur der såg ut där inne. "Tyvärr" eller hur man ska se det så fanns ingen uppenbar orsak. Bra såklart att jag inte hade några synliga polyper eller tumörer eller liknande, men det hade ju varit skönt med en förklaring. Det enda var att det fanns lite graviditetsrester kvar (alltså i princip lite fosterhinna) men det bör vara efter missfallet så det förklarar inte 2 års mellanblödningar. Flera biopsier är tagna, från livmoderhals och livmoder, för att ändå utesluta cellförändringar/cancer så nu blir det ny väntan...
Skönt att ha det gjort och skönt att det såg bra ut såhär långt!
 
Vårdcentralen när jag ringde om recept. Jag sa att jag tagit Desloratadin och Dasselta innan men hon sa att det gällde ALLA antihistaminer. Jag fick på sin höjd använda nasonex spray och ögondroppar. Men jag måste ha tabletter annars kommer det vara som att ha influensa hela sommaren, mår skit utan :(

Fast som gravid får man ju ta lergigan de är ju antihistamin? Och de kunde jag äta från v 6 när jag började kräkas enligt bm?!
 
Jag valde efter mycket om och men att ändå ta den erbjudna tiden för hysteroskopin igår. De gjorde gravtest innan som var negativt, det var bara ca en vecka efter ägglossning så jag vet inte om det bara var för tidigt att testa men jag kände att det var bättre att bara få undersökningen gjord. De gick alltså in med kamera i livmodern och försäkte hitta orsaken till min blödningsproblematik. Det var faktiskt väldigt häftigt att få se hur der såg ut där inne. "Tyvärr" eller hur man ska se det så fanns ingen uppenbar orsak. Bra såklart att jag inte hade några synliga polyper eller tumörer eller liknande, men det hade ju varit skönt med en förklaring. Det enda var att det fanns lite graviditetsrester kvar (alltså i princip lite fosterhinna) men det bör vara efter missfallet så det förklarar inte 2 års mellanblödningar. Flera biopsier är tagna, från livmoderhals och livmoder, för att ändå utesluta cellförändringar/cancer så nu blir det ny väntan...

Tufft, men bra att du kommit igång med utredning för att se om de hittar något som är fel.
 
Vårdcentralen när jag ringde om recept. Jag sa att jag tagit Desloratadin och Dasselta innan men hon sa att det gällde ALLA antihistaminer. Jag fick på sin höjd använda nasonex spray och ögondroppar. Men jag måste ha tabletter annars kommer det vara som att ha influensa hela sommaren, mår skit utan :(
Var det en sköterska i telefon som sa det? I så fall tror jag knappast hon har några kunskaper om antihistaminers eventuella påverkan på fertiliteten. Och om hon menade att man inte ska ta dem under tidig graviditet så säger nog FASS att man ska vara försiktig, men det finns andra källor som talar om att det är okej.

/Humla - läkare på vårdcentral
 
Hmm.. extremt positivt på ÄL imorse.
Blankt grav test så antingen har kroppen kommit igång med ÄL nu (fast jag hade symtom på det för 2v sen) eller så är ÄL testerna konstiga.
Vi får se när mensen dyker upp helt enkelt..
 
Har testat med stickor hela veckan och haft en liiiiten stegring sedan i söndags, men så litet att jag undrar om det bara är inbillning att det blivit starkare. Nu är mannen på jobb i annan stad och vad visar stickan helt solklart då? :cool: Hoppas det håller sig till imorgon kväll när han är hemma igen...
IMG_7654.JPG
 
Läkarbesök idag som inte gick som jag ville. Förra gången träffade vi en barnmorska där som tog blodprover och spekulerade i vad som inte funkar. Idag träffade vi en läkare som sa att vi ska ha försökt i 2 år för ivf så det finns inget vi kan göra nu. Fick iaf ta fler blodprover och en remiss för spermaprov när vi ändå var där men vi ska avvakta under sommaren och höra av oss till hösten om vi "mot förmodan inte är gravida"... Är så trött på detta.
 
Har testat med stickor hela veckan och haft en liiiiten stegring sedan i söndags, men så litet att jag undrar om det bara är inbillning att det blivit starkare. Nu är mannen på jobb i annan stad och vad visar stickan helt solklart då? :cool: Hoppas det håller sig till imorgon kväll när han är hemma igen...
Visa bifogad fil 13764
Men testet är ju positivt ett dygn innan ägglossning så ingen panik
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Jag står som många av er redan vet i kö för ivf och väntar på kallelse till info inför första försöket. Sitter och läser en del om de olika protokollen och vad jag ska ställa in mig på. Förstår att ingen av er kan säga säkert, men skulle gärna höra vilket protokoll ni tror?

Bakgrund: 32 år, sambon 37 år. Ingen av oss har barn sen innan. Jag har god äggreserv (kommer ej ihåg AMH värdet och kan ej kolla digitalt pga privat gyn), regelbunden ägglossning (som bekräftas med stickor), cykel om 28 dagar, ej pcos eller endometrios. Mannen har god spermiekvalitet. Således bedömt som oförklarlig infertilitet.

Vill helst göra korta protokollet utifrån vad jag hört om biverkningar. Vad tror ni som har mer kunskap och erfarenhet än mig?
Hade ungefär som er, bra värden hos både mig och sambon. Lite äldre än dig och fick korta protokollet.
 
Okej, tack för era svar. Vad baserar de egentligen på när de väljer protokoll? Jag har hört från de jag känner som gjort ivf i Linköping att de där har en förkärlek till det långa protokollet,men kanske råkar jag bara känna många som gjort det långa protokollet och få som gjort det korta. Men, vill gärna ha lite på fötterna innan jag kommer dit.

Vi gjorde kort först och då fick jag 3 embryon (dvs oocyter som både var mogna, blev befruktade och utvecklades).

Sedan långt och då blev det bara 1 men den räckte ju.

Mådde ungefär likadant på båda.
 
Men testet är ju positivt ett dygn innan ägglossning så ingen panik

Brukar dom vara såhär tydligt positiva dygnet innan? Jämför jag bilderna jag tagit på testen under veckan så var det helt klart inte ett "önske-streck" där igår men inte i närheten lika tydligt som det idag. Är första gången med stickor, har bara provat clear blue digitala innan men det blev snordyrt...
Lägger in bild på gårdagens test också..
 

Bifogade filer

  • IMG_7642.JPG
    IMG_7642.JPG
    198,5 KB · Visningar: 25
Läkarbesök idag som inte gick som jag ville. Förra gången träffade vi en barnmorska där som tog blodprover och spekulerade i vad som inte funkar. Idag träffade vi en läkare som sa att vi ska ha försökt i 2 år för ivf så det finns inget vi kan göra nu. Fick iaf ta fler blodprover och en remiss för spermaprov när vi ändå var där men vi ska avvakta under sommaren och höra av oss till hösten om vi "mot förmodan inte är gravida"... Är så trött på detta.

Fy så trist :( men varför två år? Skiljer sig "försöks-tiden" mellan olika landsting?
 
Brukar dom vara såhär tydligt positiva dygnet innan? Jämför jag bilderna jag tagit på testen under veckan så var det helt klart inte ett "önske-streck" där igår men inte i närheten lika tydligt som det idag. Är första gången med stickor, har bara provat clear blue digitala innan men det blev snordyrt...
Lägger in bild på gårdagens test också..
Ja
Det är det ägglossningstest gör. Då ägget lossnar är testet inte positivt mera. Positivt är det bara innan ägget släppt (24-36 timmar).
 
Ni som har lite mer koll..
hur länge visar ÄL tester klart positivt vid ÄL? Igår och idag visade båda testen lika starkt positivt. Inga symtom på ÄL utan jag TROR att jag kände av lite symtom för 1,5-2v sen men är inte säker alls. Litar inte på dom positiva ÄL testen jag tog under den tiden då jag fortfarande hade svagt positivt på gravtest...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 354
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp