Endast islandshästar välkomnas

Om du säger det så är säkert flertalet PRE max ca 1.45 och äter lika mycket som den genomsnittliga islandshästen på 1.35 eller så.

OBS ironi
Förlåt att jag inte betonade att menade flertalet och att det eventuellt kunde finnas något enstaka undantag.
Jag förstår nog inte riktigt vad din poäng är.
TS undrar varför mång islandshästsstall bara tar emot islandshästar. Då framförs tanken att det beror på att islandshästar är speciella på så vis att de är lättfödda och ofta uppfödda i flock. Det jag försöker säga är att detta inte är specifikt för just islandshästar. Det stämmer t ex in på flera P.R.E och bland annat ett av mina PRE-ston. Jag kan lägga russen från Lojsta hed till listan och flera engelska ponnyraser som föds upp i flock. Andra kan säkert fylla på med fler raser.
Om sedan de som har islandshästar föredrar att stå i samma stall för att man rider och tränar tillsammans och känner samhörighet i detta så är väl det i helt i sin ordning. Men det är väl i så fall ärligare att i så fall säga just det, snarare än att 'skylla' på hästarna.
 
Jag förstår nog inte riktigt vad din poäng är.
TS undrar varför mång islandshästsstall bara tar emot islandshästar. Då framförs tanken att det beror på att islandshästar är speciella på så vis att de är lättfödda och ofta uppfödda i flock. Det jag försöker säga är att detta inte är specifikt för just islandshästar. Det stämmer t ex in på flera P.R.E och bland annat ett av mina PRE-ston. Jag kan lägga russen från Lojsta hed till listan och flera engelska ponnyraser som föds upp i flock. Andra kan säkert fylla på med fler raser.
Om sedan de som har islandshästar föredrar att stå i samma stall för att man rider och tränar tillsammans och känner samhörighet i detta så är väl det i helt i sin ordning. Men det är väl i så fall ärligare att i så fall säga just det, snarare än att 'skylla' på hästarna.
Har du ens läst vad jag skrivit innan du skrev detta inlägg? Det jag skrivit hela tiden är att det finns flera orsaker, bland annat de du räknar upp. Alla har säkert inte samma motiv dessutom.
 
Om detta är belagt forskningsmässigt vet jag inte, men oavsett har det inget med ras att göra. De flesta P.R.E som är födda i Spanien har t ex gått i stora flockar fram till att de rids in. Mitt lilla rundlagda, lättfödda och spanskfödde P.R.E sto gick i flock tills hon var 3,5 och skulle sannolikt smälta in alldeles utmärkt i en flock med islandshästar. Om matte som har svag flockkänsla skulle smälta in bland islandshästryttarna är dock lite svårare att veta ..
Det är testat i mitt stall. Lätt katastrof då P.R.En inte kunde läsa kroppsspråk på varken människor eller islandshästar.
 
Kan någon snälla förklara för mig varför finns det så många beten/lösdrifter (i alla fall där jag bor) som endast tar emot islandshästar? Det verkar inte ha något med storlek att göra, ponnysar av andra raser är oftast inte heller välkomna där (trots att många hästar av andra raser skulle säkert uppskatta att bo på en sådan skitstor och fin lösdrift de islandshästarna bor på :D).
Varför är det så? Jag har själv aldrig stött på någon plats där det är till exempel endast halvblod som är välkomna, utan detta fenomenet verkar endast röra islandshästar.

Det är väl inget konstigare än att det finns hopp eller dressyrinriktade stall? Man samlas med människor och hästar som vill ha samma typ av miljö och tränare osv! :)
 
Min häst (lättfödd new forest) skulle näringsmässigt absolut kunna gå med islandshästar. Har också gjort, och det var inga konstigheter alls. Jag som vuxen ponnyryttare kan också tycka att det är skönt med (i de allra flesta fall) andra vuxna ägare/ryttare som det oftast är till islandshästar, jämfört med om hon skulle gått med ponnyer i ungefär samma storlek som rids av barn/ungdomar. Jag får ut mer av att rida ut i skogen tillsammans med en vuxen (vuxnare?) person än med någon som är tretton år. Hästen däremot kan lika gärna gå med en islandshäst, en Connemara eller en annan new forest, men har kanske svårare att gå med ett svårfött fullblod som behöver extremt mycket mat, för att ta ett exempel.

Jag rider dressyr, men föredrar att göra det ensam, så vad andra håller på med runtomkring spelar inte så stor roll för mig. Ska jag träna vill jag ändå helst att det bara ska vara jag och tränaren. Men tycker man att det är viktigt att andra i stallet har samma inriktning/tänk (kan absolut vara en fördel!) så förstår jag om man kanske skriver så som du beskriver.
 
Om detta är belagt forskningsmässigt vet jag inte, men oavsett har det inget med ras att göra. De flesta P.R.E som är födda i Spanien har t ex gått i stora flockar fram till att de rids in. Mitt lilla rundlagda, lättfödda och spanskfödde P.R.E sto gick i flock tills hon var 3,5 och skulle sannolikt smälta in alldeles utmärkt i en flock med islandshästar. Om matte som har svag flockkänsla skulle smälta in bland islandshästryttarna är dock lite svårare att veta ..
Vet inte heller men mina medishästar var uppfödda i storflock utomlands och en islandshäst hörde jag hade smält in perfekt och var lycklig med dem medan den hade passat lite sämre med andra hästar tidigare, var väldigt få islänningar i stallet.
 
Jag vet inte, här i mina trakter har jag inte sett annonser för lösdrifter med de kraven. Jag själv har en lösdrift och har inga begränsningar att jag tar in speciella raser/typer av inriktning på folk - men det är viktigt att flocken går bra ihop då jag är begränsad i hur jag kan dela upp flocken - och idealet är alltid att ha alla hästar ihop (har 8-hästar i min lösdrift) - jag har allt från A ponny till stor häst - och av väldigt varierande raser.
 
Har råkat ut för några gånger att halvblod vi mött när jag ridit islänning blivit panikslagna när vi töltat (finns väl en film på temat från en häst-trail i USA nånstans?) och upplevt några gånger att hästar som varit van att stå i enskild hage inte kommit in i islandsflockar, fast det har varit mer undantag än regel.

Tror också att det har att göra mest med att man vill ha enkelt att fodra, ta ut tränare, göra saker tillsammans osv. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 693
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Nox
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 925
Senast: Halona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 762
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp