Bukefalos 28 år!

Ensamhäst - tillåtet?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Varje dag när jag kör till stallet kör jag förbi en hage där det står en ensam Ardennerhäst. Det finns inga andra hästar på gården förutom den så den har inga hästar i sin närhet, varken i stallet eller i någon hage brevid.

Jag tycker det är så fruktansvärt synd om den :(
Okej, den ser välskött ut och lider säkert ingen nöd när det gäller mat och övrig skötsel men den är ju helt ensam.

Vad jag undrar över är: När det gäller andra flockdjur som man köper i djuraffärerna, tex fåglar, kaniner, marsvin mm, så finns det ju sedan några år en lag som förbjuder oss att ha dessa djur utan sällskap.

Men hur är det med hästar? Får man enligt lagen ha hästar på detta viset? Hästar är ju verkligen ett utpräglat flockdjur eller hur?

Sen kan jag ha förståelse för att vissa hästar har svårt att acceptera andra hästar, men då brukar det åtminstone ändå finnas sällskap i hagen sidan om.

Någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Det finns ingen lag på att man inte får ha hästar stående ensamma.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Min nordishingst står ensam just ni i en period då de andra inte kommit från betet och en hamnade på Djursjukhus. Han lär inte dö i den perioden men han är ledsen och jag får ju ge honom mkt mer uppmärksamhet och pyssel.

En häst ska inte stå ensam någon längre tid, det tycker inte jag.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Jo, men det kan jag förstå att det kan hända saker som gör att en häst får vara ensam under en period men inte för all framtid.

Skulle vi flytta till egen gård och ta hem vår pålle så hade jag direkt skaffat åtminstone en liten shettis som sällskap.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Fullt tillåtet att ha häst ensam, finns ingen lag någonstans som har synpunkter på det, inte djurskyddet heller.

Sen är det väl inte direkt rekommendabelt. Jag anser hästar SKA ha hästsällskap, men jag har haft hästar ensam i kortare eller längre perioder och de verkar inte tagit skada av det. Inte mått dåligt heller faktiskt. Men men ser ju skillnaden när de sen får kompis.

Om det går åt helvete med unghästen här nu och jag får ta bort henne så funderar (inte bestämt mig) jag på att trots att jag anser de SKA ha sällskap, låta valacken gå själv över vintern. Just för att han inte mår DÅLIGT (men inte heller OPTIMALT) av det..
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Är det verkligen så!!?? :mad:

Verkligen knäppt tycker jag! Och trist för en del hästar.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Förstår precis hur du menar. Vi hyrde in vår valack på ett ställe där varje häst hade sin egen hage och jag ska väl inte säga att vår pålle reagerade på nåt negativt sätt precis och han verkade fixa det bra.

Men det kändes inte bra att ha honom på det viset så vi började leta efter ett annat stall där han kunde få vara häst lite mer. Och det är nu vi ser skillnaden! :) Hela pållen har liksom fått en ny gnista och för vår egen del så får vi inte dåligt samvete om vi kanske inte har så mycket tid för honom någon dag ibland.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

När vi köpte våran första ardenner så hade vi då bara plats för en häst. Han gick själv i ett år tills vi skaffade en shettis till mina syskon och byggde om stallet. men sen när vi flyttade till en större gård och mamma träffade en som hade ardenner hästar så fick våran gå med hans hästar.

visst det är ju inte bra att en häst går själv eftersom att den är ett flockdjur men det finns alltid orsaker till att en häst går själv.
en orsak är ju att man kanske vill ha en häst och det bara finns plats för en.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Nej, det finns som sagt ingen lag om att ha hästen ensam och vissa hästar klarar att gå ensamma jättebra! Andra klarar det inte... Sen så tror jag inte att kaniner är flockdjur?? och att det finns lagar om att man inte får ha bara en kanin, en fågel eller ett marsvin?? Knappast!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Tyvärr har du fel. Den lagen kom för några år sedan.

Här har jag plockat ut en skrift från Jordbruksverket som handlar just om detta.

Sällskapsdjur
Djurskyddslagen gäller alla djur
Grundläggande djurskyddsbestämmelser för alla djurslag finns i Djurskyddslagen (1988:534) och i Djurskyddsförordningen (1988:539). För sällskapsdjur finns det särskilda föreskrifter och allmänna råd för hållande av och handel med sällskapsdjur, andra än hund och katt. Föreskriften heter Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m av djur avsedda för sällskap och hobby (L 80, DFS 2004:16). Bestämmelserna omfattar framför allt den typ av djur som säljs i zoobutiker såsom burfåglar, kanin, gnagare, tamiller, reptiler, groddjur och fiskar. Hund och katt har egna föreskrifter sedan tidigare. Bestämmelsernas syfte är att öka djurens möjlighet till naturligt beteende i enlighet med djurskyddslagen och Europarådets konvention för skydd av sällskapsdjur.

Gemensamma bestämmelser
Enligt de nya reglerna ska ett förvaringsutrymme för sällskapsdjur vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver. Det ska också innehålla en inredning som aktiverar djuret och ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, gömställen, bad-, sim- eller dykmöjligheter som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende. Om ett djur har särskilda krav på klimat, som temperatur och luftfuktighet, skall detta tillgodoses. Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Detta gäller alla djur som omfattas av föreskrifterna.

Jag tycker dock det är lite luddigt skrivet (som många lagar är) och kan säkert ge upphov till att en del tolkar det på sitt eget lilla vis.
Därför ringde jag Jordbruksverket och frågade.

Detta svar fick jag: "Ett sällskapsdjur som i sin natur betraktas som ett "flockdjur" ska inte hållas som ensamdjur"

Tydligare än så kan det väl inte bli? ;)

Jag vill minnas att de visade ett reportage från en Djuraffär när denna lag kom. Reportaget visade vilket problem som kunde uppstå med lagen. Affären hade en papegoja som var väldigt gammal och som hade suttit ensam i princip hela sitt liv. Den ville definitivt inte ha något sällskap och visade det också.

Jag har för mig att de fick söka dispens från lagen helt enkelt för att det inte gick att ha en burkompis till den.

Sen påpekar du att vissa hästar klarar att gå ensamma jättebra.

Öh, ja det har jag aldrig förnekat. Om du läste mitt svar till Alexandra_W så ser du att min häst har gått ensam en period utan att det direkt skadat honom. Visserligen hade han hästar på andra sidan tråden, men ändå.

Jag vet att vissa hästar "klarar" det men för den sakens skull får man inte glömma vad en häst är för något. Ett flockdjur som vi människor stänger in på alla möjliga sätt och vis. Och när vi nu gör det så måste vi försöka låta dem vara hästar så gott det går .

Ardennern som går ensam i sin hage ser ut att må alldeles förtjusande bra men jag kan inte låta bli att tycka synd om en sådan häst ändå. Den går inte där ensam tillfälligt heller. Den har gått så i flera år och hade det varit min häst så hade jag sett till att försöka hitta en liten kompis till den.

Jag vill än en gång påpeka att jag vet att det kan uppstå situationer som gör att ens häst får vara ensam ett tag men det jag vänder mig mot är de som låter det fortgå år in och år ut utan att de verkar bry sig.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

snor lite av tråden nu kanske, men när jag kör till min kompis så står där alltid en löiten shettis
som är helt ensam och fast kedjad i en liten pinne i marken så den kan gå runt runt! :crazy:
Vill alltid gå in o prata med dom men tänkte höra efter hur det verkligen är först...
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Frieserhäst skrev:
snor lite av tråden nu kanske, men när jag kör till min kompis så står där alltid en löiten shettis
som är helt ensam och fast kedjad i en liten pinne i marken så den kan gå runt runt! :crazy:
Vill alltid gå in o prata med dom men tänkte höra efter hur det verkligen är först...

Det är inte tillåtet att ha häst bunden så.

Hästar får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än spilta eller box och ska då ses till särskilt. Vid sådan uppbindning får endast grimma eller halsrem användas.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Nä fy! Gör vad du kan för den fastkedjade shettisen! Prata med ägarna?
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Jezzie skrev:
Jag har sett en shetlandsponny fastknyten i en flaggstång en gång :eek:

Jag anser inte att det per automatik ÄR minsta plågsamt för ponnyn att under en kortare period av en dag vara 'tjudrad', såvida ponnyn fungerar med det etc. När jag var liten (Törs väl tala om det, det borde vara preskriberat nu iaf *s*) så turades mina ponnyer om att gå 'kedjade'. Dels så fick de tjänstgöra som gräsklippare ibland, men framförallt så höll de vår väg renbetad och slyröjd i vägkanten. De betade ner en del i skogsgläntor etc med. En ponny satt fast i lång lina bunden i träd, den andra gick lös eller satt fast i ett annat träd en bit bort (lite beroende på var de var). Inga som helst problem, de var vana med det och de gick i stoooor hage resterande tid av dygnet (som längst gick de kanske fem timmar i sträck i lina). Och nytta gjorde det med. Aldrig en enda skada, och skulle de snurra in sig i trädet (Sällsynt) så stannade de och väntade, väl medveten om att det snart skulle komma någon och trassla ut dem.

Det är dock inget jag ens skulle tänka tanken på att göra med mina nuvarande, de är inte riktigt rätt virke för det ;)

Däremot ska INGEN häst stå tjudrad dygnet runt eller liknande! Men bara för man ser en häst 'tjudrad' behöver det egentligen inte innebära att hästen far illa. Däremot bryter det mot djurskyddet om det är annat än kort stund under uppsikt.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

tycker som du, det händer att jag binder min shettis någon timme i trädgården för han ska få beta, när jag är där alltså.... händer kanske 1 gång i veckan på sommaren
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Vårt ena ponnysto föredrar helt klart att gå själv i hagen...då slipper hon ju dela med sig av maten.Hon vill helst ha en undangömd plats i stallet, så hon slipper vakta sin mat. Jag anser verkligen inte att hon missköts för det... släpper vi henne i flock så väljer hon oftast ändå att gå för sig själv...

Min gamla King (som var 37 år när han avlivades) -han tillbringade de sista fem åren gående lös på tomten, för han orkade inte försvara sin plats i flocken längre!!!

det kan finnas många nledningar till att vissa hästar går ensammna! Stanna och fråga ägarna nästa gång du åker förbi ardennerhästen!!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

ancan skrev:
Vårt ena ponnysto föredrar helt klart att gå själv i hagen...då slipper hon ju dela med sig av maten.Hon vill helst ha en undangömd plats i stallet, så hon slipper vakta sin mat. Jag anser verkligen inte att hon missköts för det... släpper vi henne i flock så väljer hon oftast ändå att gå för sig själv...

Min gamla King (som var 37 år när han avlivades) -han tillbringade de sista fem åren gående lös på tomten, för han orkade inte försvara sin plats i flocken längre!!!

det kan finnas många nledningar till att vissa hästar går ensammna! Stanna och fråga ägarna nästa gång du åker förbi ardennerhästen!!

Nu svarade du fel person va? ;)
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

det var inte menat som svar till någon särskild...utan bara som ett inslag i debatten... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp