Bukefalos 28 år!

Ensamhäst - tillåtet?

Sv: Ensamhäst - tillåtet?

visst det är ju inte bra att en häst går själv eftersom att den är ett flockdjur men det finns alltid orsaker till att en häst går själv.
en orsak är ju att man kanske vill ha en häst och det bara finns plats för en.

Det är dock ingen giltig orsak. Då ger man 17 i att skaffa häst!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Hejsan, jag har också kört förbi honom, men vet inte riktigt vad man ska göra åt det. Får dåligt samvete varje gång också. Han är bara 5 år gammal. Hans hovar har inte blivit ordentligt skötta så att han är helt sne. Har skrivit en annan tråd om honom här på bukefalos men hittar inte den. Tog hand om honom ett tag, men fick rådet att sluta för att om folk såg att han var välryktad och stod i en mockad box osv osv så skulle inget göras.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Hejsan, jag har också kört förbi honom, men vet inte riktigt vad man ska göra åt det. Får dåligt samvete varje gång också. Han är bara 5 år gammal. Hans hovar har inte blivit ordentligt skötta så att han är helt sne. Har skrivit en annan tråd om honom här på bukefalos men hittar inte den. Tog hand om honom ett tag, men fick rådet att sluta för att om folk såg att han var välryktad och stod i en mockad box osv osv så skulle inget göras.

Usch... kan ingen erbjuda sig att ta hästen på foder eller köpa honom? Det är ju inte helt lätt att pressa fram åtgärder från ägare som helt uppenbart är blåsta...
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Ja jag erbjöd mig att köpa honom. Då var han två år gammal. Och han var redan då förstörd i hovarna så att det inte gick att återställa dom(jag tog dit min hovslagare) gubben som äger honom vill ha 15 000 kr för honom vilket jag tycker är mycket för en häst som antagligen inte kommer att kunna användas till normal ridning eller körning.:confused:
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Men snälla ni som vet vem det är, varför anmäler ni inte? Anmälde själv honom för nåt år sedan, men än har antagligen inget hänt. Körde förbi senast för ett par veckor sedan och då gick den stackaren kvar i sin ensamhet. Tänk han har gått där helt ensam sedan innan han var två år ...:cry: Vore kanske bra om fler anmälde så kanske kommunen äntligen reagerar.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Kan berätta för er att jag har varit nere och pratat med mannen som äger Prinsen som hästen heter och erbjudit mig att köpa honom.Mannen skulle tänka på saken och sedan höra av sig
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

ge dig!!! vill du ha ett kommunistsamhälle som forna ryssland eller...med lagar om allt och inget... den ena mer idiotisk än den andra...Det finns tillräckligt med snurriga lagar i sverige som det är... särskilt inom djurskyddet. läs insändare i nya ridsport från en fd djurskyddsinspektör...

Underbart, äntligen en som vågar säga något. De flesta bara jamsar här på buke och står väl i telefonkö till kommunens djurinspektör för att anmäla anonymt
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Min travare har stått ensam i ungefär två veckor nu. Kommer en islänning ikväll och gör sällskap :D dock kommer han srtå själv i stallet.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Underbart, äntligen en som vågar säga något. De flesta bara jamsar här på buke och står väl i telefonkö till kommunens djurinspektör för att anmäla anonymt

Ja underbart med folk som tycker att´flockdjur inte behöver sällskap...:crazy:
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

knapplån

Förbjudet att ha kaniner ensama?? Min första kanin hade halvt ihjäl sin kompis trots att dom bodde ihop i en box. Ska man då tvinga kompiskaninen att bo tillsammans med den andra kaninen och bli ihjälslagen bara för att det är lag på det? Låter som en väldigt konstig lag överhuvudtaget!

Tamkaniner i bur har sällan behov av sällskap. Harar ex, lever dom i flock? Jag har faktiskt aldrig sett fler än en hare åt gången ute på fältena. Flocken kanske håller sig i skym undan...
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

knapplån

Förbjudet att ha kaniner ensama?? Min första kanin hade halvt ihjäl sin kompis trots att dom bodde ihop i en box. Ska man då tvinga kompiskaninen att bo tillsammans med den andra kaninen och bli ihjälslagen bara för att det är lag på det? Låter som en väldigt konstig lag överhuvudtaget!

Tamkaniner i bur har sällan behov av sällskap. Harar ex, lever dom i flock? Jag har faktiskt aldrig sett fler än en hare åt gången ute på fältena. Flocken kanske håller sig i skym undan...


Kaniner som har tillräckligt stora utrymmen har sällan ihjäl varandra (hanar ska dock inte bo ihop)..
De slåss till att börja med men det lugnar sig snart. Jag hade som mest sex kaninhonor i samma inhägnad & de kände inte varann innan.

Kaniner är GRUPPlevande. Harar är väl solitära djur?
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Min travarvallack bor som ensamhäst här på våran lilla gård...
...i hagen har han fåren som sällskap och om natten har han sina kaniner som sällskap.
Han har nog aldrig mått bättre än han gör nu...:)
Tidigare bodde han i ett stall där det var ganska mycket liv och rörelse...där var han oftast vrång och vresig.
Men om sommaren när han åkte på bete där han gick fick gå med får
så blev han som en helt annan häst...jättetrevlig och gosig.
Och sen till hösten en riktig jävek igen.
När jag flyttade ihop med min kille förra året så ville jag ha m n häst närmare mig och
hittade ett stall som var mindre med mindre antalet hästar och
där trivdes han bra.
Men i somras så byggde vi om en del den lilla ladan till stall
till min häst för att jag skulle kunna flytta hem honom.
Efter jag hade flyttat hem honom till gården så blev det en ganska stor skillnad på hästen. :)
Han blev lite av en sjusovare...stod upp och åt sitt kraftfoder men
började lägga sig ned och äta sitt hö och efter frukosten lägga sig platt ner för att sova. :rofl: Inte nog med det så låter det som om han snarkar eller snusar när han ligger ner och sover.
Efter klockan 10 på fm då kan han tänka sig gå ut i hagen. :D
Tycker det visade ett ganska stort tecken på att hästen har blivit mer avslappnad sen han flyttades hem.
Istället för allt huggande och hotande attityden hästen haft tidigare
när man delat ut frukost så smågnäggade han och hummade ömt
efter mat och började gärna dela med sig av sin mat...:rofl:
Det händer då och då att han försöker mata sin matte med hö i håret...hehe...sen så väntar han snällt tills maten är serverad.
Och inte bara kasta sig över maten så fort man visar sig med en höpåse.
När han tidigare vid in och utsläpp så var det bara fort ut och in ur hagen i 190 knyck men nuförtiden tar han det lilla lugna och går i sin egen takt och stannar till vissa gånger och verkar njuta av lugnet.
Min kille som inte varit så förtjust i min häst tyckte också att det hade blivit en ganska stor skillnad på hästen.
För hästen som annars var så vrång och vresig mot min kille
blev jätteförtjust i min kille.
Varje gång vi är på träning så är det min kille som hästen tyr sig till efter träningspasset.
Då ska husse skritta av honom gåendes enligt hästen...och hästen går så snällt och fromt bakom husse och frustar.:love:
Vad jag ville med mitt inlägg var att tala om hur det kan komma sig att vissa väljer att ha sina hästar själv av andra själ och principer än att man inte har råd med en häst till.
Ibland är det så att hästen själv mår bättre av att vara ensam och
då tycker jag det inte är något fel med att ha hästen själv.
Och i detta fallet så stämmer det in ganska bra på min häst att han trivs som ensamhäst. :)
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Jag har en lite liknade historia som din.Först vill jag säga att jag tycker inte det är axeptabelt att ha hästarna själv igentligen.i mitt fall verkar detta dock tynga mig mer än hästen i fråga.Jag känner mig som en uruselhäst ägare pga att min häst går ensam här hemma på gården.
Jamaica har alltid varit knepig i humöret.i stallet vi stod i innan fick vi lov att stänga för sidorna i hans box.Han stod i mitten av en rad på tre boxar.Han slog klättrade reste sig och anföll boxgrannarna.den dagen han sparkade ut boxdörren fick stallägaren nog och det förstår jag.Efter att vi satt upp heltäckande väggar på sidorna blev det mycket bättre.
Han har under tiden som jag haft honom gått ensam i hagen oxå.har försök att ha kompis så nära inpå som möjligt men då blir han nervös och vallar denne fram och tillbaka och får ingen ro.
Han var inte sällan sur grinig och nervös under tiden vi stog i det stallet trotts att det var ett litet bra och välskött stall på alla vis.
han åt inte heller så mycket som jag hadde önskat.ca 7-10 kg hö på fri tillgång och vissa fodersorter åt han knappt alls.

i höstas flyttade vi ut hit meningen var att det skulle byggas två boxar men det hans inte med och hästen behövdes stallas in omg pga skada.Men faktum är.. jamaica är mycket lugnare här ute.Han har ro att äta.Han har gått från de där 7-10 kg till 16 hö kg eller mer.Några fodersorter är det inga problem med heller .han äter allt.tex luzern det ville han inte ha förut. nu äter han 2 kg.Och han bankar inte i boxdörren längre.. eller anfaller gallret när man går förbi.Folk kan rida förbi i alla gångarter utan att han bryr sig nämvärt.Han verkar inte alls sakna någon hästkompis utan verkar tycka själv att det är skönt att vara kung på gården.
Dock ska stallet byggas ut nu till sommaren och en box till ska in.Sen om vi hittar en kompis som öht jamaica axepterar det får famtiden utvisa.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Det fanns ju uppe en lag om att man skulle förbjuda att ha hästar ensamma men sen så las det ner.
Ja jag vet precis hur det känns...ibland när jag åker från stallet(beroende på vilken väg jag tar) så står det en nordsvensk ensam varenda dag i en jätte liten hage med sand i.Jag tycker verkligen synd om den.Behöva stå i den lilla hagen året runt utan någon kompis.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

prata inte om kommunism om du inte vet vad det står för...
det kanske skulle vara det bästa för hästar.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

hade ett sto som var häst och människo ilsk (mot vissa männsikor) hon skulle nog trivts själv men många sånna finns det inte så därför tycker jag en lag om ensamhästar ska finnas.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Jag har en lite liknade historia som din.Först vill jag säga att jag tycker inte det är axeptabelt att ha hästarna själv igentligen.i mitt fall verkar detta dock tynga mig mer än hästen i fråga.Jag känner mig som en uruselhäst ägare pga att min häst går ensam här hemma på gården.
Jamaica har alltid varit knepig i humöret.i stallet vi stod i innan fick vi lov att stänga för sidorna i hans box.Han stod i mitten av en rad på tre boxar.Han slog klättrade reste sig och anföll boxgrannarna.den dagen han sparkade ut boxdörren fick stallägaren nog och det förstår jag.Efter att vi satt upp heltäckande väggar på sidorna blev det mycket bättre.
Han har under tiden som jag haft honom gått ensam i hagen oxå.har försök att ha kompis så nära inpå som möjligt men då blir han nervös och vallar denne fram och tillbaka och får ingen ro.
Han var inte sällan sur grinig och nervös under tiden vi stog i det stallet trotts att det var ett litet bra och välskött stall på alla vis.
han åt inte heller så mycket som jag hadde önskat.ca 7-10 kg hö på fri tillgång och vissa fodersorter åt han knappt alls.

i höstas flyttade vi ut hit meningen var att det skulle byggas två boxar men det hans inte med och hästen behövdes stallas in omg pga skada.Men faktum är.. jamaica är mycket lugnare här ute.Han har ro att äta.Han har gått från de där 7-10 kg till 16 hö kg eller mer.Några fodersorter är det inga problem med heller .han äter allt.tex luzern det ville han inte ha förut. nu äter han 2 kg.Och han bankar inte i boxdörren längre.. eller anfaller gallret när man går förbi.Folk kan rida förbi i alla gångarter utan att han bryr sig nämvärt.Han verkar inte alls sakna någon hästkompis utan verkar tycka själv att det är skönt att vara kung på gården.
Dock ska stallet byggas ut nu till sommaren och en box till ska in.Sen om vi hittar en kompis som öht jamaica axepterar det får famtiden utvisa.

Jag tycker att det är acceptabelt att ha ensamhäst på en gård om hästen trivs bäst med det och får sina sociala behov tillsfredställda.
Men annars tycker jag det är synd om dom hästar som går ensamma runtomkring i Sverige som verkligen mår dåligt utav det.

Om din häst är glad och nöjd med sitt liv som det nu är.
Då tycker jag du inte ska behöva gå omkring och känna dig som en urusel hästägare.
Det är inte djurplågeri om din häst trivs ensam...det är bara självplågeri gentemot dig själv om du går omkring och tänker så som du gör.
Mitt inlägg är inte menat som illariktat eller spydigt mot dig på något vis.
Jag talar bara av egen erfarenhet om sådana känslor du har skriver om. Mvh Xoya
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

hade ett sto som var häst och människo ilsk (mot vissa männsikor) hon skulle nog trivts själv men många sånna finns det inte så därför tycker jag en lag om ensamhästar ska finnas.

Ja det tycker jag med att det ska finnas med vissa undantag som du nämnde innan.Kanske kommer det snart man kan ju alltid hoppas.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Kan berätta för er att jag har varit nere och pratat med mannen som äger Prinsen som hästen heter och erbjudit mig att köpa honom.Mannen skulle tänka på saken och sedan höra av sig

Så bra, håller tummarna för att mannen låter honom gå :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp