Bukefalos 28 år!

Ensamhäst - tillåtet?

Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Bellafjella skrev:
Hej. Varje dag när jag kör till stallet kör jag förbi en hage där det står en ensam Ardennerhäst. Det finns inga andra hästar på gården förutom den så den har inga hästar i sin närhet, varken i stallet eller i någon hage brevid.

Hoppas att detta är i min by, annars finns det fler ardennerhästar som står alldeles ensamma :( Den jag menar är dessutom unghäst, går i liten hage, och ägs av en karl som inte ägnar den många minuter per dag. Det är så himla sorgligt.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

heland68 skrev:
Hoppas att detta är i min by, annars finns det fler ardennerhästar som står alldeles ensamma :( Den jag menar är dessutom unghäst, går i liten hage, och ägs av en karl som inte ägnar den många minuter per dag. Det är så himla sorgligt.
"sorgligt" kan det ju vara, men därifrån till att var olagligt är vägen mkt lång och krokig... :angel:
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

DEt finns tyvärr ingen lag som förbjuder att man har hästar ensamma... TYVÄRR!!!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Rattfylla skrev:
DEt finns tyvärr ingen lag som förbjuder att man har hästar ensamma... TYVÄRR!!!

ge dig!!! vill du ha ett kommunistsamhälle som forna ryssland eller...med lagar om allt och inget... den ena mer idiotisk än den andra...Det finns tillräckligt med snurriga lagar i sverige som det är... särskilt inom djurskyddet. läs insändare i nya ridsport från en fd djurskyddsinspektör...
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Jag vet en häst som en knarkare hade och den gick själv och fick aldrig arbeta eller nått. Den blev överlycklig när det kom andra hästar, människor eller bilar. Det slutade med att denna hästen blev sjuk!

Min häst blev knäckt när hon lämnades ensam av sina två flockkamrater.

Hästen vi TYVÄRR var tvungna att lämna själv för vi blev utkastade ur stallet blev helt apatisk. Matvraket till häst som brukade traska runt hela hagen och gärna lägga sig flera gånger för att rulla. Hon stog inne om nätterna och under dagarna stod hon mitt i hagen och knappt åt och absolut inte rullade sig.

En annan häst som blev lämnad ensam också den blev apatiskt. Det var sorgligt att se henne. Numare kan man knappt ta in henne i stallet ensam utan hon svettas järnet och stressar upp sig.

Men detta är hästar som har gått helt ensamma utan nån hästflock i hagarna i närheten (inom synhåll). För hästar som står i två hagar brevid varandra är samma flock! Fast dom har stängsel emellan.

På denna punkten kan ingen få mig att ge mig.
Sen visst finns det undantag med hästar som är riktiga ensamvargar!
Men jag har ALDRIG stött på en häst som är en äkta ensamvarg som inte klarar av en flock!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Vår shettis går också fastbunden på gården ibland. Hon fungerar också som gräsklippare och trivs jättebra med det. Hon har en lång longerlina och har aldrig fastnat.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Min häst går ensam av två anledningar, dels har jag för lite betesmark och sen så söker hon sig bort från andra hästar. Hon kan gå ihop med vilken häst som helst men hon väljer att söka sig ett eget hörn i hagen. Hon har fri tillgång till sitt stall och där tillbringar hon en del stunder på dagen, annars går hon och skrotar i hagen när hon inte får ett knäppryck och motionerar sig själv eller gnäggar efter mig och vill att jag ska komma och busa med henne. Hon har aldrig busat med andra hästar utan när det är bus på gång har hon gått därifrån. När det börjar skymma gnäggar hon efter mig, då är det kvällsmaten som gäller och sen så vill hon ha dörren till stallet stängd om natten så hon får lugn och ro.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Ride on skrev:
Min häst går ensam av två anledningar, dels har jag för lite betesmark och sen så söker hon sig bort från andra hästar. Hon kan gå ihop med vilken häst som helst men hon väljer att söka sig ett eget hörn i hagen. Hon har fri tillgång till sitt stall och där tillbringar hon en del stunder på dagen, annars går hon och skrotar i hagen när hon inte får ett knäppryck och motionerar sig själv eller gnäggar efter mig och vill att jag ska komma och busa med henne. Hon har aldrig busat med andra hästar utan när det är bus på gång har hon gått därifrån. När det börjar skymma gnäggar hon efter mig, då är det kvällsmaten som gäller och sen så vill hon ha dörren till stallet stängd om natten så hon får lugn och ro.

Tycker det verkar som om hon är väldigt tillfreds med sitt liv... :smirk: ...
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

ancan skrev:
Tycker det verkar som om hon är väldigt tillfreds med sitt liv... :smirk: ...
Japp. Hon älskar sitt lilla stall och eltråden runt hagen sitter i knähöjd - på mig så hon skulle bara behöva kliva över den för att smita och det finns dessutom inget elaggregat kopplat till den. Hon rymmer aldrig. :)
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Ride on skrev:
Min häst går ensam av två anledningar, dels har jag för lite betesmark och sen så söker hon sig bort från andra hästar. Hon kan gå ihop med vilken häst som helst men hon väljer att söka sig ett eget hörn i hagen. Hon har fri tillgång till sitt stall och där tillbringar hon en del stunder på dagen, annars går hon och skrotar i hagen när hon inte får ett knäppryck och motionerar sig själv eller gnäggar efter mig och vill att jag ska komma och busa med henne. Hon har aldrig busat med andra hästar utan när det är bus på gång har hon gått därifrån. När det börjar skymma gnäggar hon efter mig, då är det kvällsmaten som gäller och sen så vill hon ha dörren till stallet stängd om natten så hon får lugn och ro.
Jag tycker mer att det låter som en häst som söker sällskap... Och en människa kan aldrig ersätta en annan häst.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Finns ingen lag på att man inte få ha en häst själv på en gård.. tyvärr
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Nu har jag ju svarat några gånger att det mycket väl kan finnas orsaker till varför vissa hästar periodvis går ensamma. Men denna häst är helt ensam på gården och har överhuvudtaget ingen kontakt med andra hästar. (Inga andra liknande djur heller för den delen eftersom den lilla gården ligger nästan mitt i ett bostadsområde.)

Exemplet med din gamle häst är inte riktigt relevant tycker jag. Jag förstår också att en så gammal häst kanske inte klarar att gå tillsammans med andra i samma hage. Men på din beskrivning verkar det ju som om det åtminstone finns andra hästar sidan om?

Det jag reagerar på är hästar som är helt utan kontakt med andra hästar pga att ägaren inte vill ha fler hästar.

Min inställning är ska vi ha dessa underbara djur så är vi banne mig skyldiga att åtminstone försöka se till att de får vara hästar så mycket som möjligt.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Men vad är problemet egentligen ?

jag har en jättegräsmatta som jag skulle vilja ha nedbetad men kan inte göra hage av den så jag skulle faktiskt vilja binda min shettis i en löplina så han iallafall kan beta ner det mesta, skulle det räknas som djurplågeri ? bara för att han var bunden ? Det förstår inte jag. Självklart skulle jag inte lämna honom utan uppsikt, men iallafall.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Det står inte uttryckligen i lagen att hästar behöver sällskap även om detta för den medkännande hästmänniskan oftast är självklart. Utgångspunkten och målsättningen bör alltid för hästarnas skull vara att de ska ha sällskap sen kan det i individuella fall kanske inte alltid under en begränsad tid vara möjligt, företrädesvis under sjukdom.

Dock så skulle en tolkning av bestämmelserna mycket väl vid en rättslig prövning kunna få som utslag att hästar inte skall gå själv, men det saknas i nuläget prejudikat även om jag tror att det kommer dyka upp.
Vad gäller tjudringen av den ensama shettisen bryter detta mot bestämelserna, hör av dig till djurskyddsispektören i kommunen så tar de över och kommer förmodligen uppmana äagarna till shettisen att göra en hage.
Lagen kommer aldrig passa för alla enskilda situtationer och är inte heller så tänkt. Om ni binder fast er shettisar ngn timme när ni är där upprör väl knappast någon , men det är stor skillnad mot att göra så som en permanent lösning. Tänk på att lagarna är till för att skydda djuren inte för att motarbeta ägarna!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Är det någon som vet var jag kan hitta nya djurskyddslagen? Har hört att det är på gång att bli en EU lag som reglerar typ att hästar måste få gå ut och röra sig fritt varje dag, storlek på box, kontakt med andra hästar från sin box etc. Skulle vilja sticka lagen under näsan pa hästmänniskor här i Belgien som låter sina hästar stå inne i box hela dagarna :(!
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Du får ha hästen själv, dock kan man anmäla till miljö-och hälsa eller vad det heter vid komunen så kan de kolla att allmäntillståndet är okej på djuret....
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Fel, fel och åter fel! Det finns nämligen en lag, tror den infördes någon gång förra året, som säger att hästar INTE får lov att gå ensamma. Detta pga att dom är flockdjur och MÅSTE ha sällskap. Sällskapet behöver däremot inte vara en annan häst, utan en åsna, get eller annat flockdjur går lika bra.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Det finns en del hästar som inte fungerar med sällskap heller. En granne till mig hade tidigare en nsv valack, som absolut inte kunde gå tillsammams med andra hästar. De försökte ett antal gånger att släppa in en sällskapshäst till honom (olika hästar varje gång, men alla utmärkta sällskapshästar i "sin" flock och låga i rang). Nsv:en jagade ut dem ur hagen med hovar och tänder, fort som attan, SKITSUR (jättesnäll annars, även mot andra hästar). Av förståeliga skäl gav de upp försöken att föra samman denna häst med andra, så han fick gå själv och strosa i sin hage, nöjd och belåten.
 
Sv: Ensamhäst - tillåtet?

Enligt jordbruksverkets hemsida gäller inte den lagen förrän från och med 1 augusti 2009

Från hemsidan:
Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 993
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 049
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp