Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning i bur

Sv: Ensamhetsträning i bur

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att dina hundar kanske behöver mer stimulans? Tuggpinnar och mycket motion.Eftersom båda tuggar på allt,är stressade och måste sitta i bur.En hund föds inte jobbig och elak.Det blir den.

Båda mina hundar får bra med motion och mental stimulans. Så det är inte problemet. Problemet är att båda gillar (varit, då den gamla nu slutat tugga) att tugga på saker. Att dra ut ludd ur kudde, täcke eller annat. Det är bara att kolla på den lilla i skogen, hon tuggar på pinnar. Varför skulle hon göra det om inte för att det faktiskt är lite skoj?
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att dina hundar kanske behöver mer stimulans? Tuggpinnar och mycket motion.Eftersom båda tuggar på allt,är stressade och måste sitta i bur.En hund föds inte jobbig och elak.Det blir den.

Oh jesus, du, skulle jag aktivera mina hälften av det Aliide gör med sina, så skulle han vara död sen. :D ( Gjort under en dag, sov över ett dygn sen :D )

Så dåliga nerver, gener, arv har ingenting med saken att göra då? Dåliga nerver nedärvs vet du.

Sen får jag säga att jag tycker det är bra med lagar ur djurskyddssynpunkt. JAg själv har med gjort som du, Skogstroll, inte lämnat min unghund, ensamhetstränat osv, han har starkt separationsångest, och blev han lämnad i huset (kompostgaller rev han ned, gick tom så långt att han öppnade säkerhetsspärrarna på fönstert och hoppade ut, drygt 4 m...) gick han upp i stress. Buren, har, de stunder han fått vara själv, hjälpt honom att varva ned. Numera sover han när han är själv, i bur. Är jag hemma väljer han oftast buren med, det är trygghet för honom. Det spelade ingen roll hur aktiverad han var (spår, viltspår, långprommenad, cykling, whatever).

Så hur tycker du jag skulle gjort istället?
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Men, ska man då strunta i alla lagar som man tycker är konstiga eller dåliga?
Tänk hur samhället skulle se ut om alla tänkte på det sättet. :crazy:

Jag tror de flesta struntar i vissa lagar just därför faktiskt. Nu talar jag teoretiskt eftersom jag inte använder bur i hemmet själv, men jag har inget behov av att börja skria för att sansade hundägare använder burträning som ett led i att få hunden att slappna av. En harmonisk hund får garanterat ett bättre liv i längden än motsatsen, och jag är övertygad om att man helt enkelt inte kände till denn aträningsmetod när man skrev lagen.

En annan lag jag skiter blankt är utrymmeskrav för fiskar där någon smarthjärna har skrivit att samtliga arter utom just Betta splendens kräver 40 liter eller mer. Lagen är helt klart baserad på svenssonkunskapen att just kampfisken kan leva litet, men tar ingen hänsyn till att bettasläktet innehåller ytterligare ett sextiotal arter med liknande levnadskrav, och lägg där till de dvärgrasboror, darios, Badisar och alla killis som fungerar bättre i små kar.

Genomtänkta lagar som åtgärdar de man vill åtgärda skulle jag vilja efterlysa.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

jag hade min hund i bur en kort period i våras eftersom lägenheten jag hyrde då gjorde det omöjligt att låsa in honom. det fanns helt enkelt inga dörrar i lägenheten. om hunden inte är inlåst öppnar han kyl och frys, sopor, fodertunna osv. han äter ALLT som har varit i kontakt med mat. t o m jackor, som jag någon gång har haft ett hundkex i, äts upp. han har även ätit upp 45 st nikotintuggumin och ett helt baconpaket (utan bacon). att låta den hunden härja fritt hade definitivt varit ett brott mot alla djurskyddslagar som finns... det var inte heller fråga om några 8 timmar om dagen, utan 2-3 när jag hade föreläsning. de dagar jag labbade var han hos hundvakt.

min hund är sådär förtjust i buren. han föredrar att ligga högt upp, som i soffan eller sängen. t o m fåtöljen som är alldeles för liten är bättre än att ligga på golvnivå. fint ska det vara! :D. men han protesterar inte det minsta när man säger åt honom att gå in i buren. den är ju i alla fall mjuk att ligga i. ber man honom lägga sig på golvet blänger han däremot på mig med suraste blicken... sambons gamla hund däremot, som aldrig varit i en bur tidigare, han traskade rätt in och valde buren som sin sovplats på nätterna :love:
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Att ingen åkt dit för det betyder inte att det är lagligt.Hur många åklagare skulle ta upp i rätten att en hund jagat ett rådjur ca 100 m ett fåtal gånger?

Jag hittar inte artikeln nu, men jag läste den för ett par år sedan på internet. Det var en kvinna som rastade sina hundar (2 japanska spetsar) på ett fält varav den ena sprang iväg. Hunden sågs av en jägare vid en bur med en kråkfågel i. Kvinnan dömdes för brott mot jaktlagen eftersom hon hade en hund lös med viltintresse på fel tid på året. Kvinnan fick böta 3500kr för detta. Hunden hade enbart varit framme och luktat på buren.

Så visst finns det...
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

men att fortsätta ha hunden i buren varje natt även när den är vuxen med stängd dörr.VARFÖR?

Du drar på lite för stora växlar hela tiden. :crazy:
Du pratar hela tiden om förvaring med 12 timmars intervall, inget vatten, stressade hundar i buren, skällande, ylande mm.

Men ingen här har skrivit att de lämnar hunden på det viset och ändå fortsätter du att använda detta som argument. Det håller inte.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Den tänkte jag också på. Det borde ju vara prejudicerande. Visst finnas det de som kan tänka sig att driva det hela vägen.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Den minns jag oxå!

Tänker oxå på rådjur som hittats söndertuggade i skogsområden nära BKs, sista jag minns var vid Märsta/Sigtuna BK, snacka om bra reklam för våra hundar!
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Oj vilken diskussion det blev.

Jag använder bur till min 7 månaders valp.
Han sover i den hela natten och mår alldeles ypperligt av det.
Han lägger sig i den innan vi går och lägger oss och kliver upp en stund efter att vi har klivit upp.

Är vi borta en stund på dagen vilar han i sin bur.
Buren gör att vårt hus står kvar och att valpen inte råkar illa ut genom att tugga i sig ngt olämpligt.

Han är den mest krävande hund jag haft än så länge men den som vart enklast att ensamhetsträna. Tack vare buren.

Så länge han vill ha den kommer den stå kvar.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Du drar på lite för stora växlar hela tiden. :crazy:
Du pratar hela tiden om förvaring med 12 timmars intervall, inget vatten, stressade hundar i buren, skällande, ylande mm. .

Det blir ju inte lika roligt att diskutera om man inte överdriver lite.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Hundar som gråter, ställa klockan för att natt-rasta valpen och hojta om upprörda, ylande hundar. Är du på riktigt?

Ta dig en funderare på varför du låter dina mänskliga värderingar påverka din hundhantering så mycket och återkom sedan och diskutera. Det är hundar vi talar om, inte människor i isoleringscell. Bland den vanlige svenske hundägaren är buranvändningen inget problem, så jag ställer mig frågande till att det ens diskuteras och definitivt på det här viset. Du har inte ett enda hållbart argument som stöder din teori om att buranvändning är skadligt. Det enda som skrivs är spaltmeter med känslomässiga reaktioner och tyckanden.

Om det här är nivån på hundforumet numera så fortsätter jag nog att hålla mig borta.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Den minns jag oxå!

Tänker oxå på rådjur som hittats söndertuggade i skogsområden nära BKs, sista jag minns var vid Märsta/Sigtuna BK, snacka om bra reklam för våra hundar!

Fy för.. det har jag tack och lov sluppit här på vår BK :crazy:
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Hundar som gråter, ställa klockan för att natt-rasta valpen och hojta om upprörda, ylande hundar. Är du på riktigt?

Ta dig en funderare på varför du låter dina mänskliga värderingar påverka din hundhantering så mycket och återkom sedan och diskutera. Det är hundar vi talar om, inte människor i isoleringscell. Bland den vanlige svenske hundägaren är buranvändningen inget problem, så jag ställer mig frågande till att det ens diskuteras och definitivt på det här viset. Du har inte ett enda hållbart argument som stöder din teori om att buranvändning är skadligt. Det enda som skrivs är spaltmeter med känslomässiga reaktioner och tyckanden.

Om det här är nivån på hundforumet numera så fortsätter jag nog att hålla mig borta.

Vad jag inte förstår är varför alla buranvändare/förespråkare inte lobbar för en förändring av lagen, eftersom de tydligen vet bättre än den veterinärmedicinska expertis som varit med o utformat lagen.
Burförespråkarna har tydligen inte heller läst JBVs kommentarer till den nya lagen, utan argumenterar bara utifrån sitt eget sunda (?) sk förnuft.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Vad jag inte förstår är varför alla buranvändare/förespråkare inte lobbar för en förändring av lagen, eftersom de tydligen vet bättre än den veterinärmedicinska expertis som varit med o utformat lagen.
.

Eftersom lagen är i stort sett verkningslös så har gemene man hittills inte behövt bry sig om en lagförändring. Om varje hundägare personligen påverkades skulle det nog se annorlunda ut.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det vore trevligt att se mer av dig har, tror jag...

Jag maste bara fraga om de som tycker att det ar "inhumant" att ha en hund i bur over natten utan vatten tycker det ar inhumant att ha en baby i spjalsang utan vatten over natten ocksa?

Min hund sover i sovrummet, for det mesta har jag inte buren satt upp dar numera... men hon valjer att sova pa samma yta och har fortfarande inget vatten i sovrummet.

Jag funderar ocksa over era tankar om bada hundarna nar jag lamnar min hund hos min son nar jag ar ute och reser. De ar bada starka, dominanta bitches... vi har haft tva incidenter mellan dom, den ena har ett arr pa huvudet efter sista fighten innan vi lyckades bryta upp dom och dom var sa inne i det att vi var tvungna att fysiskt dra isar dom.
I vardagslag funkar dom utmarkt ihop...
Den yngre (min rottis) ar dominant nagot den aldre dobie/mixen ar helt klar over och inte bara accepterar, men uppskattar da hon ofta stiger at sidan for att lata rottisen ta hand om 'farliga' situationer. Probemet kommer nar dobien valjer att inte ge upp sin spot, eller strumpan hon stulit och rottisen vill ha... Om vi inte ar dar och skickar bort bada fran 'spotten' i fraga och tar tillbaka strumpan/leksaken valjer dom att gora upp sjalva och med bedomning fran intensiteten in slagsmalen hittills sa vill vi verkligen inte ha en full ut fight mellan dom.
Nar burar anvands kan dom bada vara i sovrummet pa natten i var sin bur dar dom kan se varandra. I mitt tycke mycket mer humant an att stanga ut en fran 'flocken' i sovrummet eller hitta olika rum for dom bada att sova ensamna i.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 467
Övr. Hund Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 611
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp