Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning i bur

Sv: Ensamhetsträning i bur

Kul med fler inlägg!

Jag är som sagt inte frälst åt något håll ;). Det jag tycker är viktigast är väl hur stort själva utrymmet är. Min skulle antagligen inte ha något större bekymmer med att vara instängd i buren när hon är ensam hemma då hon ändå brukar ligga där (och hon är inte burtränad som liten utan fick sin första bur för ett halvår sedan).

För mig personligen så känns det bättre med valphage där ytan blir större (beror ju såklart på hur stor buren är) men samtidigt så får jag ju fråga mig själv var gränsen går och varför det ena känns mer ok än det andra. Skulle jag skaffa valp i dagsläget så skulle jag antagligen ha valphage (ett par set med kompostgaller) med bur i anslutning så att ytan blir begränsad men så att valpen ändå kan välja lite mer var den vill vara.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det är ju en sak att ha hunden i en öppen bur,en helt annan att FÖRVARA sina hundar i bur för att dom är för jobbiga.Tex ha dom i bur hela natten..det är ju vidrigt.

Min tjej sov i bur fran hon kom till mig 8 veckor gammal tills hon var drygt ett ar... 6-7 timmar per natt utan problem. (liksom mina barn sov i spjalsang nar dom var sma for att 'halla dom pa plats') Hon har aldrig skallt, gnallt, eller 'gratit'. Hon flogs till mig, och fran hon sattes pa planet tills hon ANTLIGEN kissade hade det gatt ungefar 10 timmar sa jag var inte nervos for 6 timmar ens fran borjan ...hade hon gnallt hade jag tagit ut henne, men det behovdes inte.
Buren ar storre an en bilbur, men inte sa stor att hon kan gjora nagot annat an att ligga helt utstrackt, sta eller sitta.
Hon GILLAR sin bur. Nar hon stannar hos min son i Florida nar jag reser maste hundarna skiljas nar dom ar ensamna och pa natten. Sonen's hund ar en doberman korsning tik och min en rottis tik. Vi har haft tva 'bitch fights' och litar inte for en sekund pa att dom inte ryker ihop nar dom ar ensamna. Jag har dom hellre i bur an kommer hem till hundar som har slagits. Dom ar aldrig ensamna pa dagen mer an ett par timmar, men da ar dom bada i sin respective bur. Dom kan se varandra och katterna kan inte komma in och retas.:p Hemma ar burdorren oppen men hon sover fortfarande dar for det mesta.

Min hund var i allra högsta grad en pigg,aktiv valp.Man kan inte jämföra en valp och en 4 åring.han käkade upp skor för massor av pengar bla,så är det! Det var mitt fel som glömde flytta dom ur räckhåll.

Skorna skulle inte vara mitt storsta bekymmer... utan snarare vad dom skulle gjora till min hund's mage. Jag har tillrackligt manga vanner som antingen fatt operera sina hundar eller dom har dott for att dom atit olampliga saker. Tursamt nog tuggade min tjej aldrig pa nagot... jag vet inte vad det ar att ha valp egentligen;)
Hon blev tranad att vara i bur for att alltid vara trygg dar nar jag inte hade annat val, och for att jag fran borjan inte behovde vara sa orolig for henne nar hon var dar. Mesta tiden spenderade hon ute pa garden med mig... nar hon kom in var hon trott och valde oftast att ga och lagga sig i buren dar hon fick vara i fred.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det är ju en sak att ha hunden i en öppen bur,en helt annan att FÖRVARA sina hundar i bur för att dom är för jobbiga.Tex ha dom i bur hela natten..det är ju vidrigt.

Hundar som är vana och gillar sin bur kan utan problem vara instängda en natt och trivas finfint. Alla våra hundar älskar burarna, och det är de sovplatserna som går åt först. Finns det, som i stugan t.ex, bara en liten bur med, så knör de in sig så många som möjligt ändå...:D

090606021.jpg

Bur lagom för en cocker innhåller här en kleiner münsterländer och en beagle. När jag lagt undan kameran fylldes den på med en cocker. Mina hundar skulle vara riktigt glada om jag stängde dörren - då slapp de parta på buren! De tycker definitivt inte att det skulle vara vidrigt - det är en människas synvinkel. Vi vill inte vara begränsade och utan val, medan hundar uppskattar att slippa välja och att ha tydliga gränser.

Eftersom jag har hundgård så lämnar jag inte valpar, och så få vuxna som möjligt, inne när jag inte är hemma. Hundgården erbjuder en säker och stimulerande miljö + att de kan göra ifrån sig om de vill.

Våra valpar sover i sängen tills de är ordentligt rumsrena. För att begränsa om det behövs dagtid av överaktiv valp så lägger jag dem i soffan. De får då inte hoppa ner, och efter ett par gånger så somnar de direkt när de kommer upp i soffan. Egentligen är då soffan en bur, även om den saknar galler och ibland delas med husse och matte. Valpen är dock helt begränsad till en tråkig, men skön, plats där det bästa den kan göra är att varva ner och sova. Precis som en bur eller hage.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det är fortfarande skillnad på om hunden väljer buren själv och kan välja att gå ut.Det är också skillnad på ensamhetsträning i små portioner.Men att förvara hundar i burar för att dom är jobbiga är inte okay.Hundar som gnäller,gråter,ylar och klart misstrivs ska inte förvaras på det sättet.Det är väl fortfarande inte lagligt att förvara hund i en liten bur hela natten utan dom måste ha godkända mått a la hundstall-box? Sen har vi ju en lag i Sverige som säger att hundar inte får lämnas ensamma mer än 6 timmar utan mänsklig kontakt.Vilket också borde stoppa att man har hundar i hundgårdar hela dagarna eller lämnar dom ensamma 8-10 timmar när folk jobbar.Min hund är en familjemedlem,han förvaras inte i en bur hela nätterna för att vara ur vägen för mig.Hade jag haft en bur och han hade valt att gå in i den när den stod öppen så visst.Fine.Eftersom det kallas ensamhetsträning så antar jag att hunden trivs i sin bur för att den tränats till det,och vant sig vid detta,inte för att den automatiskt skulle välja det själv från början.Jag förstår inte riktigt grejen.Om man vänjer valpen vid att korgen är en trygg plats så blir ju korgen en trygg plats.Jag har aldrig varit med om att en valp som kommer direkt från sina kullsyskon ligger snällt och nöjt i sin bur alldeles ensam.Dom är då vana vid närkontakt av sina syskon dygnet runt.Att hamna ensam i en bur torde bli ganska traumatiskt och i de allra flesta fall har de valpar jag stött på blivit väldigt ledsna.VARFÖR ska den ha en trygg plats i en bur? Varför måste det vara en bur?? Det gäller väl bara att säkra ett rum för den lille så det inte finns något farligt att bita på.Skorna åt min hund som unghund (ca 7-12 mån) inte som valp.Att använda som argument att hunden kan skada sig själv annars är samma som att inte släppa ut sin häst alls i hagen för att den kan skada sig,men vilket liv är det? jag anser att vi är skyldiga våra djur att låta dom leva ett så naturligt liv som möjligt.Olyckor händer,så är det.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Min hund hade inte sett en bur (förutom i bilen) förrän han var dryga 1 ½, då jag köpte en billig tygbur och ställde i lägenheten (etta). Tro fan om han inte väljer att sova där i tid och otid, både natt och dag..Han är inte "tränad" att vara i buren, han sitter där på agilityträningarna för att han vrålar konstant om han sitter uppbunden, och det uppskattas inte riktigt i ett trångt ridhus:angel: Ändå väljer han den. Innan sov han mycket under sängen, men har slutat med det nu när han har buren. Tror helt enkelt att många hundar trivs med en "lya" som är bara deras, min hade inte mått det minsta dåligt av att sova i den hela nätterna;)

Sedan håller jag med om att det är fel när hunden måste spendera stor del av sin vakna tid i bur, men att säga att bur är hemskt och att hundar som väljer att sova i buren är hjärntvättade (syftar inte på dig just nu) :confused:
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Om man som i ditt fall skaffar en bur när hunden är vuxen och har den öppen för hunden att välja att lägga sig i så är inte hunden tränad till det,alltså inte hjärntvättad (vet inte om det är rätt ord.Tränad låter mer normalt i fallet.)Den kan säkert tycka att det är mysigt att sova i en "grotta",sålänge den kan välja att gå ut och tex dricka vatten.För jag antar att det blir svårt att ha en vattenskål i buren.Det har inte de hundar jag sett haft som suttit i bur.Min hund går ofta upp mitt i natten och dricker vatten.(ibland tror jag han dricker i sömnen för han dricker och dricker och dricker tills jag säger till honom.Då går han och lägger sig igen.Ibland har han druckit upp allt och fortsätter dricka i luften en stund:D)



Återigen.Är det inte förbjudet?????
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Fast det "naturliga" för valpar är ju att födas i trånga gryt och lämnas ensamma där när tiken ger sej ut och jagar när de blivit några veckor gamla! Och det är ju inte helt ovanligt med små kullar i det "vilda" - med endast en valp.

Så det är ju verkligen inget konstigt med att en valp/hund finner ro och trygghet i ett litet, "mörkt" utrymme!

Sedan förstår jag inte varför du drar alla över en kant?!

För oss som använder bur och tycker det är en bra lösning = trygg, nöjd valp/hund, så är det väl bara att säga "Jätte bra för oss!"

För dem som inte vill använda bur utan istället valpsäkra rum och lita på att de skor/leksaker hunden tuggar i sej kommer ut den naturliga vägen så säger vi också "Jätte bra att ni hittat en lösning som fungerar för er!"

Att du sedan kommer och påtalar/frågar vilka lagar som gäller är ju bara skrattretande, men så här säger lagen:

Hundar får förvaras i burar vid särskilda tillfällen:

* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
* I samband med tävling/träning. Hundar då övernatta i transportmedlet.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Men innan du börjar kasta sten i ett mycket litet glashus vad gäller lagstiftning så ska du kanske först se över din egen hundhållning?!?

/Swat
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Men innan du börjar kasta sten i ett mycket litet glashus vad gäller lagstiftning så ska du kanske först se över din egen hundhållning?!?

/Swat
Det där var väl ganska onödigt?
Om man kastar skit så hamnar det alltid på någon, eller?
Ibland kommer det tbx som en bumerang.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det jag syftar på är den tråd där Skogstroll ansåg att hon och hennes hund stod över Jakt-lagen! Hennes hund jagar inte så långt och om den - mot förmodan - skulle hinna i fatt något vilt så var det ett djur som ändå borde avfångas.

Så att börja hojta om lagstiftning när vi pratar om buranvändning på ett genomtänkt och "positivt" vis för att skapa trygghet känns bara HELT fel!


/Swat
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Då är jag med!
Blev lite konfunderad där, du brukar ju skriva kloka inlägg.

Knappis.

Första gången jag använde bur till en hund var när jag o förra hunden hälsade på hemma hos en uppfödare, med bara tikar, 5 stycken den gången, alla löpte.
Både min hane o hennes tikar visste att de inte fick göra någonting utan tillåtelse, utom hennes ungtik, som visade sig vara en riktig slampa, hon vägrade låta hanen vara ifred, så när min polare öppnade en flygbur (modell kattbur i plast, så pep min kille in där o andades ut av lättnad.
Tyvärr så envisades tiken med att gnida sin bakdel mot gallergrinden, så killen fick flytta ut o sova i bilen.

Senare så använde jag även bur när jag hade hane + tik, vid löp, fast då bara när jag inte hade minst en av dem precis under ögonen, dvs vid toabesök, sömn o dyl.

mvh
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Nej men ser man på "Swat som alltid följer lagen" följer endast jaktlagen..sedärja.Jag har inte dragit alla över en kant.Jag har sagt att jag inte tycker att det är okay att låsa in hundar i burar hela natten utan möjlighet att gå ut.jag har ställt frågor jag inte fått svar på tex hur ni gör med vatten.Jag har frågat VARFÖR ni har vuxna hundar i bur och om det inte finns andra sätt.Men det enda svar jag får är att det bara är så? Typ. Du behöver inte blanda ihop allt jag säger med en faktor i en tråd en gång.Jag behöver inte vara en genomrutten människa överlag.Man borde kunna diskutera på ett vettigt sätt utan att spela över som du nu gör.jag ställer frågor,jag diskuterar.Jag hoppar inte på någon speciellt person.Jag har som sagt sett det här med burhållning användas på ett ganska tråkigt sätt i många fall.Människor som har på tok för många hundar och för lite tid för dom vilket leder till att hundarna bråkar och lever rövare inne,gnager på saker osv.Då förvaras dom istället i varsin bur alldeles för långa perioder,vilket resulterar i gnäll,yl osv.Dom kan inte ha filtar i buren för dom gnager dom sönder osv.Jag tror att det missbrukas alldeles för mycket,därav lagen.
jag FÖRSTÅR fortfarande inte riktigt VARFÖR man ska ha hundar i bur.Jag ser inte anledningen.

Min hund jagade rådjur förut ja,max 100 m och sen vände han på mitt kommando.jag ser inte hur det skulle kunna likställas med att ha en hund i en liten bur 8-12 timmar utan vatten.Gör någon det? Tror du på fullt allvar att rådjuret lider lika mkt som den hunden? Det är ju skrattretande.Nu får du ge dig.Min hund jagar inte längre rådjur alls.han går bara lös hemma på gården fram tills vi har så bra kommunikation att han låter bli att jaga helt.Detta pga artros.Snabba rivstarter är inte bra för honom.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Då borde det ligga döda rådjur överallt.Rådjur är bytesdjur.Tänk om deras hjärta sprängdes för varje gång dom blir rädda för något? I såna fall borde jakt med hund vara totalförbjudet i hela världen.Den här tråden handlar inte om rådjur,den handlar om hundar som får sitta i bur.Respektera det. till TS: Ursäkta trådkap.Jag har diskuterat klart om rådjur och hundar.Vi kommer inte fram till något vettigt.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag är så laglydig jag bara kan!
Däremot ser jag ett BETYDLIGT större lidande hos viltet som din hund jagar än hos mina hundar som väljer att ligga i sina burar på natten!

Just hundar som tillåts jaga pga hundägarens nonchalans är ett av de absolut värsta brister i hundägandet som jag kan se!

Personligen använder jag endast bur som stängs och/eller hage till valpar som skall rumsrenhetstränas eller som skall lämnas utan uppsikt under någon timma.
Jag har dock ALLTID burar som står öppna hemma, just för att mina hundar använder dem som sovplatser.

Om man har många hundar/hundar som ej fungerar tillsammans är det i alla fall i min umgängeskrets normalt att man avgränsar dessa ifrån varandra med hjälp av grindar!

Att folk använder bur på "fel" vis är självklart trist!
Om du nu klänner folk som förvarar hundar som du beskriver så är det bästa väl att du pratar med dem och förklarar att det är både olämpligt och olagligt? Eller?

/Swat
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag fattar inte varför du tar så illa upp och hoppar på mig så om det jag säger inte gäller dig???!! Min hund jagar som sagt inga rådjur längre.Och dina hundar väljer ju att gå in i buren och har dörren öppen om jag förstår dig rätt.Alltså bryter du då inte lagen eller??Ingen bryter någon lag! HURRA!

Uppenbarligen har jag trampat på en öm tå här..
herregud...jag blir ju alldeles matt.

Personligen tycker jag att det brister mer hos folk som låser in sina hundar i burar utan vatten i tio timmar än när en hund jagar ett rådjur 100 m några få gånger om året. Varför det skulle vara bättre att det springer jakt hundar efter dom i flera timmar under jakt än när min hund gör det någon minut förstår jag inte.Rådjur är rätt dumma varelser,dom vet inte att min hund inte är en jakthund.Dom skiter nog i skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensamhetsträning i bur

kl

Är det inte lite galet att folk använder burar trots förbud bara för att de alltid har gjort så och för att de tycker att det fungerar?

Säger ingenting om att ha en öppen bur ståendes hemma. Då kan hunden välja själv.
Men att olagligt stänga in hunden i bur? Varför?
Varför accepterar man inte rådande lag?
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Ja du..Precis det undrar jag med.Men jag får inte riktigt något bra svar på det.I detta forumet svarar man helst med att skylla på vad någon annan gör för fel istället för att svara.Trist
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag tar inte illa upp, jag blir förbannad! :devil:

För mej är det viktigt att "sopa rent framför egen dörr" innan jag klagar på hur andra har det!

Din hund jagar inte idag - pga artros - fine! Men det ursäktar ju inte din ignotranta attityd mot problemet lösa hundar med dålig kontroll som jagar!
Innan du fick konstaterat artros så skulle du ju inte göra något åt hans jakt då du inte ansåg att det var något problem!

Ingen här har väl förövrigt på någotvis hållit med om att det är god hundhållning att förvara hundar i bur utan uppsikt från morgon till kväll?!
Alla här förespråkar sund användning av bur för hundar som vants vid buren på ett positivt vis alternativt "flyttat in i den" direkt så snart den presenterats för dem!

Ingen här anser att det är acceptabelt att man förvarar hundar i bur kontinuerligt för att man inte har tid/möjlighet att hålla dem under bättre förhållanden!

Att däremot påstå att det är plågsamt, vidrigt och/eller att hundarna är hjärntvättade är - för mej - bara löjligt!

/Swat
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Men det är flera som har beskrivit hur de låser i hunden i bur under x antal timmar. Nattetid, när de ska lämnas ensamna osv. Och det är olagligt.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Flera här har notoriskt försvarat buranvändande.OM du inte låser in din hund och stänger burdörren under tex natten då du sover så behöver du (återigen) inte ta åt dig.Jag har sagt att jag hela tiden tränar min hund att inte jaga rådjur.han gör stora framsteg.Snart är vi där.Alltså löser jag problemet.Jag tycker fortfarande inte att det är okay att låsa in sin hund i en bur hela natten.Varesig det är 6 timmar eller mer.Det är inte lagligt.Jag kämpar för att lära min hund låta bli vilt.Och som sagt går han numera kopplad.Alltså bryter jag ingen lag.Varför hör inte hit.Lagen säger att han inte ska jaga vilt och det gör han inte.Hur skulle det se ut om lagen ändrades så man fick ha hund i bur när som helst? Hur många hundar i Sverige skulle få lida då tror du?Det är en helt annan sak att ha ett hundstall eller liknande med rejäla boxar.Eller att begränsa hunden till ett speciellt rum nattetid när den vant sig vid att sova ensam och inte lider av det.Sålänge inte hunden går in i buren själv och stänger grinden om sig själv har den inte valt att bli inlåst i den.Du behöver inte vara upprörd av det jag skriver om du inte känner dig träffad?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 276
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Övr. Hund Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 616
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 738
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp