Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning i bur

Sv: Ensamhetsträning i bur

kl

Varför accepterar man inte rådande lag?

För att lagen är konstigt utformad och skapad för att komma åt såna som håller sina hundar i bur a la puppy mill. Undantag ges hit och dit till lobbystarka grupper som tex jägare för att de ska kunna ha hunden i bilen, detsamma gäller folk som tränar mycket, väktare, hemvärnet, poliser osv.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det är lagligt att ha hunden i bur under tex jakt. Det betyder inte att man kan få undantag att ha huden i bur i sitt hem.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

För att lagen är konstigt utformad och skapad för att komma åt såna som håller sina hundar i bur a la puppy mill. Undantag ges hit och dit till lobbystarka grupper som tex jägare för att de ska kunna ha hunden i bilen, detsamma gäller folk som tränar mycket, väktare, hemvärnet, poliser osv.

Men, ska man då strunta i alla lagar som man tycker är konstiga eller dåliga?
Tänk hur samhället skulle se ut om alla tänkte på det sättet. :crazy:
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Vet någon här något fall där någon fällts för att ha förvarat sin hund felaktigt i hemmet?!

Den nya lagen utformades ju så att jägare, tränings- och tävlingsekipage skulle slippa bryta mot lagen vid varje "arbetsdag", men...

Om man väljer att förvara sin valp i bur ex. på natten = 7 timmar, så kan jag se det som en väg för att inte bryta djurskyddslagens §2 (Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.)
Valpar som tillåts rumstera fritt i hemmet på natten när alla sover rikserar både sin egen och ev. även andras hälsa!

Som Skogstroll skrev så hade hennes valp "käkade upp skor för massor av pengar bla".
Valpar dör varje år pga att de ätit i sej föremål som fastnat i eller perforerat magsäck/tarm/bukhinna osv.

Vinsten med att ha en väl bur-tränad hund är ju också den att när man reser mycket så har hunden alltid sitt "hus" med sej.
Oavsett var vi är - träning/tävling/läger - så vet min hund var den "bor" och kan enklelt lämnas på hotellrum, vandrarhem osv.
Dessutom slipper hunden hela tiden vara exponerad för omgivningen, vilket kan vara nog så viktigt om man är på en läger-vecka. I buren får hunden vara ifred och ladda batterierna!

/Swat
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Att ingen åkt dit för det betyder inte att det är lagligt.Hur många åklagare skulle ta upp i rätten att en hund jagat ett rådjur ca 100 m ett fåtal gånger? Jag anser att det är fel att förvara en valp i bur 7 timmar i sträck ja.Och det anser lagen också.En valp kan inte och bör inte hålla sig i 7 timmar.Ska den göra ifrån sig i buren också? Vi tycker olika helt enkelt,skillnaden är att jag har lagen bakom mig denna gången.Ombytta roller.Återigen (papegoja) så var min hund mellan 7-12 mån när han gnagde skor.Han ÅT dom inte.Han gnagde på dom och spottade ut bitarna.Det går att ha valpen i ett säkert rum (papegoja igen) där inga farliga saker finns.Det tycker i alla fall jag är att föredra framför bur.Min hund känner sig trygg med mig.Alltså är han trygg när jag är med och sover gott.Men han har väl fått en annorlunda uppfostran då.han behöver inte ha en bur för att lägga sig och sova,han är inget sånt nervknippe.kanske hunden blir för beroende av buren för att den tränats till det som liten?
 
Senast ändrad:
Sv: Ensamhetsträning i bur

Följande info fick Bellen på Kennel Terrestrials när hon rådfrågade JBV ang burförvaring:

"Besked ang. burförvaring av sjuk hund från JBV


De flesta har ju noterat att undantaget ur gamla lagstiftningen som medgav burförvaring av sjuk hund försvunnit.

Det är nu endast möjligt att vårda sin hund i bur genom dispensansökan. Någon sådan ansökar har emellertid inte inkommit till JBV, någonsin. Därför har JBV heller ingen bild av att det öht skulle finnas ett behov av vare sig dispens, eller en undantagsklausul.

Jag har idag efter samtal med JBV fått veta att utan dessa dispensansökningar kan JBV heller inte för sitt liv fantisera/förstå/föreställa sig att behov av undantag kan förekomma.

Därför uppmanar de alla med behov av temporär burförvaring till följd av skada eller sjukdom, där box (så som definierat av JBV) av någon anledning inte är ett alternativ att söka dispens vid varje förekommande fall.

JBVs expert i frågan (Kristina Lindgren, som själv är hundägare och veterinär) kunde tex inte föreställa sig ett enda fall när full takhöjd kunde vara till den sjuka hundens nackdel. När jag påstalade att hopp och studsande med gips, ledbandsskador, återhämtning från vissa typer av kirurgiska ingrepp osv fanns bland de tillfällen då full takhöjd var till direkt skada för hunden tvingades hon ju hålla med, men undrade om det verkligen ens var förekommande!?

Därför hoppas jag att alla ni, precis som jag nu gjort, följer JBVs uppmaning och ansöker om dispensen varje gång ett burbehov grundat på veterinär rekommendation uppkommer. Detta speciellt i de fall då rekommendationen är kortvarig, så som en dag/natt eller ett par dagar, då detta behov var svårast för JBV att föreställa sig.

Dispensansökan skickas till:

Jordbruksverket
551 82 Jönköping

Ingen blankett finns (givetvis) utan fritext gäller. Dispensbehovet skall på begäran kunna styrkas med veterinärintyg, men detta måste inte medfölja ansökan."

Publicerat med Bellens tillåtelse.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

jag anser också att bur _rätt_ använd är ett ypperligt verktyg och kan vara en nödvändighet! Min golden fick vänja sig vd bur som valp, den blev en trygg sovplats och ett ställe där hon kunde koppla av om hon var uppvarvad, tanke med att vänja henne vid buren var ju även att den kan följa med överallt, utställninar, hundvakter, semestrar m.m. Ibland sov även min griffontik tillsammans med henne i buren eftersom hon stod och krafsade och ville in, de älskar buren.

Min snälla valp som var hemma själv utan problem, (först i stor hage av sex kompostgaller och sedan lös.) Men sen blev hon plötsligt en odåga till unghund, åt upp halva huset när hon var själv, galler hoppade hon över. Stugan jag bodde i var en etta med rum och kök i ett så dörrar var inget alternativ.

Jag hade tålamod och ensamtränade, tills den dag hunden hade varit hemma själv i en halvtimme, rivit ner diskstället med krossat glas som påföljd och lyckats sätta på spisen! Jag är evigt tacksam att det bara var en halvtimme!

Efter den dagen fick hon tillbringa ensamtiden i buren ( där hon inte ens skrynklade till filten) i ett par månader. Numera är hon lös inne när de är ensamma och hon rör ingenting, för henne hade det blivit ett stressmoment att vara ensam, och när jag kom hem och hittade saker uppätna märkte ju hunden (hur väl man än försökte dölja det) att matte var missnöjd och då blev det ännu värre nästa gång. Genom att eliminera möjligheten till att hitta på saker tog jag också bort stressen hos hunden och efter att ha gjort så ett tag så är hon som sagt helt trygg med att vara ensam, hon stjäl inte ens ätbara saker =)
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag kan förstå om man MÅSTE ha hunden i bur en period (kort) OM inte hunden sitter och ylar/är rädd osv.Men lagen säger helt enkelt att du inte FÅR göra så.Och det tycker jag är bra.man ska inte få låsa in sin hund i en bur. Personligen skaffade jag valp när jag var hemma i ett och ett halvt år.Därefter hade jag ett bra gäng runt mig som gick ut med hunden när jag jobbade.Även idag när han är 4 år får han en timmes promenad mitt på dagen när jag jobbar av antingen kompisar eller min mamma.jag skulle aldrig lämna min hund ensam i 9 timmar.ALDRIG.Kan ingen annan tar jag längre rast och gör det på lunchen.Jag tycker helt enkelt inte att man ska skaffa hund om man inte har dessa förutsättningar.Min hund har hela huset som sin trygga plats.reser vi så sover han som sagt tryggt hos mig.Inte i någon bur.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag forvanas over den transynta installningen...

Swat har redan sagt vad jag tycker, det finns inte mycket att tillagga... utom kanske att paminna att nar min hund ar i en bur sa ar det helt lagligt... och numera kissar hon pa order sa jag kan fa henne att kissa pa vagen nar jag aker bort... Utom om det regnar forstass. Vi har fortfarande problem med att hon inte bajsar pa ett par dagar nar vi aker hemmifran dock... precis som nar hon kom till mig har hon sin egen ide om hur ofta hon behover ga... och det ar inte sa ofta som jag tycker ar nodvandigt.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Men det är väl ingen som pratar om att de lämnar sina hundar ylandes i bur i 9-10 timmar utan vatten? Där tror jag alla håller med dig.

De här som avänder sig av bur verkar ju göra det just för att det är en trygghet för deras hundar, inte för att stänga in en jobbig hund man inte orkar med i en bur den blir stressad av att sitta i

Alla mina hundar har fått vänja sig vid bur som valpar för att inte bli stressade senare i livet när de tillfällen kommer då de måste sitta i bilburar, utställningsburar, veterinärburar, flygburar m.m. Detta tycker jag hör till grundträning hos en valp för att den ska vara trygg i det som vuxen. Så att de inte i en kanske redan lite stressig situation behöver tillföras mer stress!
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

men det är fortfarande inte lagligt!! Och jag anser inte att det är rätt att låsa in en hund i bur varje natt eller flera nätter i veckan vad ni än säger varesig det är 6 timmar eller 12,med eller utan vatten..Att vänja en valp vid att sitta i bur stundtals när den är liten för att den ska KLARA det är inte samma sak som att alltid förvara den där nätter osv.Min hund lärde sig åka bur i bilen.Det räckte.han går in i buren när man ber honom,han sitter där och överlever helt klart.Men han GILLAR det inte.Det syns.han vet att det inte är för alltid och han skiter inte ner sig av skräck.I bilen däremot är han nöjd,han älskar att åka bil,med eller utan bur.Då är inte buren det väsentliga utan själva åkandet.Vad ni tycker om träning med bur/användandet av bur osv bryr jag mig inte om.Det är inte lagligt helt enkelt.Och tur är väl det.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Världen är inte svart eller vit, den är full av gråzoner och pest/kolera-val, där man ibland måste välja det minst onda av två ting eftersom inget riktigt gott alternativ finns.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Att ingen åkt dit för det betyder inte att det är lagligt.Hur många åklagare skulle ta upp i rätten att en hund jagat ett rådjur ca 100 m ett fåtal gånger? Jag anser att det är fel att förvara en valp i bur 7 timmar i sträck ja.Och det anser lagen också.En valp kan inte och bör inte hålla sig i 7 timmar.Ska den göra ifrån sig i buren också? Vi tycker olika helt enkelt,skillnaden är att jag har lagen bakom mig denna gången.Ombytta roller.Återigen (papegoja) så var min hund mellan 7-12 mån när han gnagde skor.Han ÅT dom inte.Han gnagde på dom och spottade ut bitarna.Det går att ha valpen i ett säkert rum (papegoja igen) där inga farliga saker finns.Det tycker i alla fall jag är att föredra framför bur.Min hund känner sig trygg med mig.Alltså är han trygg när jag är med och sover gott.Men han har väl fått en annorlunda uppfostran då.han behöver inte ha en bur för att lägga sig och sova,han är inget sånt nervknippe.kanske hunden blir för beroende av buren för att den tränats till det som liten?

Bara för att din hund tuggade på skor och spottade ut så betyder inte det att alla hundar gör det. Båda mina hundar tuggar och sväljer, precis allt. Den vuxna är nu vid 6 års ålder helt tuggfri. Men jag tackar gudarna för bur! Jag lämnade den vuxna som lite i en "valpsäker" hall. Tvi fick jag, när jag insåg att hunden tuggat på lister och gjort ett stort hål rätt in i betongväggen.

Min stora är heller inte beroende av buren. Han är lugnet själv, NU. Första 2 åren var han hemsk, stressad, vankade, flåsade, tuggade. Idag kan jag ha med honom överallt och han somnar överallt.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det vore helt enkelt mycket bättre att hoppas på att valpen inte äter upp något när man sover. Och eventuellt behöver åka in till veterinären ett par dagar i veckan för att få upp allt som inte ska vara i magen.

Bara för att din hund inte trivs i bur behöver det inte betyda att andra inte trivs! Du verkar fått en bild av att hundar i bur är olyckliga? Att det är så trångt att dom varken kan vända eller ställa sig.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag har valt att ha tiden och tålamodet att uppfostra valp genom att vara närvarande.Och genom att säkra rum som den kan vara i med mig när den är liten.Min hund blev inte lämnad ensam när han var liten.Det gjordes successivt under över ett års tid.Man kanske ska fundera på om man har tid med åtagandet att skaffa en valp om man måste låsa in den i bur för att klara det.Så känner jag.Finns säkert hundar som trivs i sin bur,men så fort man stänger dörren tar man bort valmöjligheten och det blir olagligt.Att som sagt använda buren som en paniklösning när hunden är ung/man abslout måste lämna den en stund osv..fine! men att fortsätta ha hunden i buren varje natt även när den är vuxen med stängd dörr.VARFÖR?
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att dina hundar kanske behöver mer stimulans? Tuggpinnar och mycket motion.Eftersom båda tuggar på allt,är stressade och måste sitta i bur.En hund föds inte jobbig och elak.Det blir den.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

<snip>
Alla mina hundar har fått vänja sig vid bur som valpar för att inte bli stressade senare i livet när de tillfällen kommer då de måste sitta i bilburar, utställningsburar, veterinärburar, flygburar m.m. Detta tycker jag hör till grundträning hos en valp för att den ska vara trygg i det som vuxen. Så att de inte i en kanske redan lite stressig situation behöver tillföras mer stress!

Absolut! Om min tjej inte ar trygg i aven en liten bur skulle jag inte kunna ta henne med mig till Sverige nasta sommar...

Bara för att din hund tuggade på skor och spottade ut så betyder inte det att alla hundar gör det. Båda mina hundar tuggar och sväljer, precis allt. Den vuxna är nu vid 6 års ålder helt tuggfri. Men jag tackar gudarna för bur! Jag lämnade den vuxna som lite i en "valpsäker" hall. Tvi fick jag, när jag insåg att hunden tuggat på lister och gjort ett stort hål rätt in i betongväggen.

Min stora är heller inte beroende av buren. Han är lugnet själv, NU. Första 2 åren var han hemsk, stressad, vankade, flåsade, tuggade. Idag kan jag ha med honom överallt och han somnar överallt.

Oh... precis sa var min son's doberman/lab korsning... fast hon at ett stort hal i dorren, gnagde av golv listen och dorrfodret i sovrummet hos mig dar hon var instangd i mindre an tva timmar som liten. Hon hade ocksa hunnit med att riva sonder tacket, ata upp en halv kudde och grava ett stort hal i madrassen sa metall fjadrarna spretade. Inga traflisor hittades sa hon maste ha svalt dom tillsammans med stora delar av dunet ur kudden och madrassen. Tursamt nog gick det bra. Buren som hon vanligen sov sa tryggt i glomdes aldrig mer hemma.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

En valp kan inte och bör inte hålla sig i 7 timmar.Ska den göra ifrån sig i buren också?

En valp både kan hålla sig i många timmar, och gör det också, när den sover. När djur (och människor) sover minskar tillverkningen av urin nämligen.
Vår valp har från allra första början sovit minst 6 timmar i sträck nattetid, ganska snart har han gått över till att sova 22-07 utan att behöva gå upp och kissa.
Skulle inte tro att han är unik på något sätt.

Vår valp har sovit i valphage först, och sedan bur. Han har alltid varit lugn och trygg i den. En bra grej med bur eller liten hage är att de ju inte VILL kissa/bajsa där, och när de blir nödiga och börjar rumstera om/pipa lite i buren så lär de sig snart att de kan påkalla uppmärksamhet för att få komma ut och kissa.
Dessutom är han helt säker då han inte kan stoppa i sig nått han blir sjuk av.

Jag inbillar mig också att buren begränsar valpen och lär den när det är dags att sova och inte strula runt hela natten. I början kunde man höra att han höll på och pysslade på natten, men ganska snart insåg han att det inte är nått party på natten, och nu sover han som en gris (lös) i vårt sovrum.

Buren har också varit ypperlig när valpen varit övertrött och inte kunnat komma ner i varv. "Trygga-famnen" funkade inget vidare i början, han bara sprattlade, busade och var helnöjd att man höll i honom. Då kunde man lugnt sätta honom i buren några minuter, så kunde han varva ner och oftast somnade han ju då en bra stund.
Nu, när han snart är 6 månader funkar det bättre att varva ner honom bara med kroppen, men kanske är det för att han inte lika lätt blir övertrött längre.

Idag lägger sig valpen själv i buren ibland, han gillar den och kan vara trygg i den. Som andra sagt tycker jag att det är superviktigt att hunden kan acceptera och slappna av i en bur, det underlättar både för hund och människor den dagen hunden MÅSTE vara i bur (typ hos veterinär). Att inte lära hunden det tycker jag nästan också borde vara olagligt.

Hur som helst tycker jag att buren varit mycket bra både för valpen och oss. Tyvärr finns det folk som använder bur på fel sätt, och det är väl dem som man vill kunna straffa med stöd av denna lag, olika undantag skulle kanske även ge kryphål som kan utnyttjas av dessa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 467
Övr. Hund Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 611
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 729
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp