Bukefalos 28 år!

Ensamhetsträning i bur

eldione

Trådstartare
Många väljer ju att ensamhetsträna sina hundar i bur då detta gör dem lugnare, de känner sig trygga i sin bur. Samtidigt så är detta ej tillåtet enligt djurskyddsföreskrifterna och det antar jag att de flesta är medvetna om också.

Jag har funderat lite på varför man väljer att ensamhetsträna sin hund i buren, vad är det som gör den lugn där? Är den trygg i sin bur kanske den ligger där även om burdörren är öppen?
Många hundar visar mer stress om de har stora ytor att röra sig på när de är ensamma, varför? Pga att det är mer att hålla koll på? Vilken yta är lagom stor? Blir det samma effekt om buren står i hallen så att ytan fortfarande är begränsad men de kan själva välja att gå ur buren om de vill.

Om en hund visar stress när den är ensam hemma i ett rum med en öppen bur men inte om den är instängd i buren, är den verkligen helt lugn i buren då? Vad är det magiska? Är en tyst/stillsam hund garanterat inte stressad?


Jag ifrågasätter då jag själv ser fördelarna med bur i vissa fall men ändå inte kan argumentera helt för det samt att jag tycker bur används lite väl frekvent.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Vi använder bur en del, men funderar mycket kring det förståss.
Just nu är han valp, och ibland kan han bli så uppstissad/övertrött att han liksom "behöver" begränsas lite så han kan komma ner. Det kan räcka med en liten stund, han tvärsomnar vanligen och då brukar jag öppna. Sen är han lugnare.
Nattetid sover han i buren, men mest för att han inte är riktigt rumsren och inte säger till när han behöver. I buren så börjar han låta och böka runt lite när han vaknar, och då får han komma ut och kissa såklart. Har dock börjat testa att låta honom vara "lös" på natten, men då bara i sovrummet, målet är förståss att han ska få sova där han vill.
Nu har vi inga barn, men kommer det hit barn så är buren hans fristad, man rör honom inte där. Det känns bra att ha en plats där han kan känna sig trygg.

Har också låtit honom vara i buren när vi ensamhetstränat i början, alltså när jag lämnat lägenheten. Detta mest för att han inte ska hitta på nått sätt att skada sig, typ bita på sladdar eller så. Har försökt hundsäkra, men en pysslig valp kan säkert hitta på en hel del tokigt. Har också stängt av hall+kök och lämnat honom där. Verkar ha gått lika bra som i buren.

Så, hittills har nog buren mest varit för att jag ska känna mig säker på att han är säker, jag upplever inte att han skulle vara tryggare där. Även om han gärna lägger sig där.

Jag har nog ärligt talat inte helt klart för mig reglerna kring buranvändning för hund, någon som kortfattat vill sammanfatta? :o
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Letade upp burreglerna själv, då jag vart för nyfiken för att vänta på svar :angel:
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Här har vi haft bur till alla valpar. Det har inte handlat om ensamhetsträning utan om att lära hunden passivitet. Den typen av hundar vi har och haft är intensiva arbetsdjur. Nästan alla har haft goda nerver och en väl fungerande av-knapp, men de har behövt lära sig att slå av sig själva. Har valpen tillgång till för stor yta är risken stor att den varvar upp sig själv när den egentligen ska ta det lugnt och vila. Till natten har de därför stoppats in i bur och utan några andra alternativ än att sova, så sover de gott hela natten. Dagtid har det använts en valphage där valpen placerats när det är vilodags. I förlängningen blir det då naturligt att använda buren även vid ensamhet. Valpen har lärt sig att då man placeras i buren så är det sovdags och den somnar ganska omgående. Våra hundar arbetar relativt hårt om dagarna så de behöver lära sig att koppla av och vila när möjlighet finns. Anledningen till att burdörren stängs är att valpen inte ska ha något val. Valpar vet inte alltid vad som är bäst för dem. När hunden väl är vuxen så har både bur och hage tagits bort och de väljer själva att sova på sin fäll.

Med otrygga hundar finns det en fördel i att begränsa ytan. Otrygga och stressade hundar har en förmåga att stressa upp sig själva om de ges möjligheten. Det är inte nyttigt för dem att vanka av och an och därför tar man bort den möjligheten. Inte heller de hundarna ska ha något val. Det är naturligt för hundar att söka trånga, mörka utrymmen som påminner om en lya och därför ger en täckt bur en större trygghet. Vid de tillfällen vi haft stress-hundar hemma så har de och valparna hanterats på samma vis. Hage inne, bur på natten och så skapar vi rutiner runt det. Att kunna lämna hunden ensam har varit något sekundärt. Det primära har varit att få hunden att slå av sig själv och gå in i viloläge.

Rätt använd skapar bur eller hage lugn, men den kan också användas fel och bara ge en hund som ligger och flåsar och stressar.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Skönt att höra att man verkar tänka lite som andra kring detta med bur och valpar. Vår valp har svårt att hitta sin av-knapp om han är lös och fri bland alla roliga leksaker..och katter.. ;) hela tiden.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag har tidigare bara haft BCs o jakthundar, de klassas väl som intensiva arbetsdjur.
Har aldrig ens kommit på tanken att använda bur.
Avkoppling o av/på knapp kan hundar lära sig mycket bra utan hjälpmedel i form av burar el dyl.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Naturligtvis går det utan också men för oss finns det ingen anledning att avsluta ett fungerande koncept.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag har tidigare bara haft BCs o jakthundar, de klassas väl som intensiva arbetsdjur.
Har aldrig ens kommit på tanken att använda bur.
Avkoppling o av/på knapp kan hundar lära sig mycket bra utan hjälpmedel i form av burar el dyl.

Samma här. Jag har ju inte jakt-eller vallhundar men jag har aldrig använt mig av bur på det viset till mina vinthundar. Jag ser inte varför jag skulle ha gjort det heller. Däremot har jag en stor bur med på utställningar och LC-tävlingar, för han gillar att krypa in i den och sova ostört.

Vet iofs några som använt sig av bur som sista utväg, men ja.. Då tycker jag nog att det ska vara en sista utväg. Men det kanske är lätt att säga när jag inte haft några problem.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Förutom att det är reglerat i lag hur länge man får ha hundarna i bur...

/Migo
som aldrig förstått vitsen med att sätta hundar i bur.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag ser inte varför det ska vara någon typ av sista utväg. Det är inte på något vis skadligt eller sämre för valpen att sova i bur på natten. En bur eller hage är inte lösningen på något problem. Det är ett verktyg.

Är något förundrad över att folk ser bur ellervalphage som något negativt eller straff. Du får gärna utveckla resonemanget och visa på hur bur skulle inverka menligt på hunden.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

En intressant lag som säkert har sina poänger, men här handlar det inte om bur som i förvaring(även om det rent juridiskt faller under det) utan om att både valp och husfolk ska få sova i lugn och ro. Det är dessutom under en ganska kort period i hundens liv innan den flyttar in i sin box i hundrummet.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Förutom att det är reglerat i lag hur länge man får ha hundarna i bur...

/Migo
som aldrig förstått vitsen med att sätta hundar i bur.
Fast i hemmet får du inte använda bur med stängd dörr öht om du inte fått dispans av JBV för en sjuk hund t ex.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Förutom att det är reglerat i lag hur länge man får ha hundarna i bur...

/Migo
som aldrig förstått vitsen med att sätta hundar i bur.

Det är ganska enkelt att förstå den vitsen.

Min hane var ett stressmongo utan dess like som valp och unghund. Dåliga never, rädd för det mesta, tuggade på allt och inget. I buren fick han ro, såpass mycket att han gick in i den själv. Somnade och sov på riktigt. Jag slapp vara orolig över att unghunden satte i sig 19 strumpor, halva köksbordet och lister i hemmet. Nu för tiden stänger vi för med ett kompostgaller för sovrummet om vi ska iväg en längre stund. Så han slipper vakta och vanka i huset.

Den lilla tiken har alltid varit glad i att tugga på precis allt. Även om problemet inte finns när jag är vaken och med. Men de gånger man behöver lämna valpen så hade jag aldrig haft någon ro med tanke på allt hon kan sätta i sig. Hon är idag lite över 2 år och är fortfarande i bur om vi är borta några timmar. Då vet jag att hon inte får i sig något olämpligt.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Det är alltså förbjudet att ha hundar i bur i hemmet helt och hållet nu? Intressant.Själv har jag aldrig ens tänkt tanken.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Toppen:)

jag har ju som sagt aldrig ägt en bur och kommer aldrig att ha någon heller.Inte heller har jag hundgård.Min hund kommer ut flera gånger om dagen ändå,även när jag jobbar.
Men jag vet ju om folk som förvarar sina hundar i burar inomhus hela natten osv.Då dock för att deras hundar har ihjäl varandra annars pga valpar just nu.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag forundras av hur man kan forbjuda nagot som kan vara ett sa bra hjalpmedel. Min tjej sov i bur tills hon var ett ar gammal... och om jag var tvungen att lamna henne som valp fick hon vara i sin bur. Hon ALSKAR den buren. Jag har inte stangt dorren under det sista aret... men hon sover dar nar hon ar trott och vill vara i fred. Ibland lagger hon in grejor dar ocksa, i mina ogon ser det ut som om hon har ett valdigt halsosamt forhallande med sin bur.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Och jag håller med dig. Buren har hjälpt mig och mina hundar otroligt mycket. Likaså mina vänner och deras hundar.

Det är ju inte så att man har en GB-glassförpackning som man trycker ner hunden i.
 
Sv: Ensamhetsträning i bur

Att ha en bur och att hålla på och stänga in hunden i den hela tiden är två olika saker. Jag har en bur ståendes hemma som Sally älskar att gå in i, ja hon är faktiskt i den ofta när hon är ensam hemma till och med ;). Dock så är det bara vid enstaka tillfällen som hon har fått bli instängd i den.

Går det inte lika bra att begränsa hundens yta utan att göra den så liten som i en bur?
Är det antingen eller? Antingen hela bostaden med alla olämpligheter eller en bur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 467
Övr. Hund Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 611
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp