Ensamma marsvin ?

M

Maria23

Har funderingar på att kanske skaffa ett marsvin men undrar om det är ok att ha dem ensamma ?
Har mycket tid för pyssel och kärlek :)
Har tidigare haft ensam råtta.
Hur gamla blir marsvin ?
 
Nej, marsvin trivs inte som ensamdjur. De ska enligt lag har sällskap av en artfrände. Så jag skulle råda dig att skaffa två honor som antingen är unga eller vana vid varandra så går det nog smidigast! :) Mänskligt sällskap kan inte ersätta sällskapet av ett annat marsvin som pratar samma språk osv.¨
Vet inte exakt hur gamla de blir, men medelåldern är väl ca 4-6 år (det kan nog de mer marsvinskunniga svara på).

Jag tycker verkligen du ska skaffa marsvin, de är söta och sociala djur som man har stor glädje av! :) :love:
 
Absolut inte! Man kan aldrig ersätta en artfrände.
De blir mellan 5-8 år vad jag har lärt mig iaf, även hört om ett som blev 14 :eek:
 
När du ser marsvinen ihop hur dom pratar, äter, sover och är ute och springer med varandra så kommer du förstå att dom inte vill vara ensamma. Så skaffa två stycken. För övrigt är det världens snällast djur mycket sociala och pratglada!
 
skaffa helst två marsvin. vi köpte till en början ett marsvin som fick på med kaninen och de stormtrivdes ihop men sedan flyttade kaninen ut och marsvinet fick vara ensamt ett halvår innan vi köpte en hona åt honom. De trivs verkligen bra ihop. Även om de inte kan vara i samma bur sitter de alltid och småpratar med varandra. Nu har de fått dela bur 1½ månad och resultatet har redan kommit. Två ungar. Om man inte vill ha ungar kan man skaffa två honor. Ibland kan man ha två hanar om de är bröder (min kompis har det) har också hört at man kan ha ett kastrat och en hane/hona. Men sen är det inte säkert att man vill kastrera heller (vi vill inte).

Vad jag har lärt mig blir marsvin som de andra säger 5-8 år. Ibland äldre ibland yngre! :)
 
Hade tidigare ett ensamt marsvin som blev 7 år.
Har nu två marsvin och de har jättekul tillsammans (mesta tiden, de är lite som syskon och smågnabbas ibland).
Köp definitivt två stycken!!
 
*Ett marsvin blir fortare tamt om det finns ett annat marsvin att prata med.
*Ett marsvin luktar inte mer än 2 (eller fler :o)
*Hanar kan gå ihop utan släktskap och kastrering ibland även om de sätts ihop som äldre tonåringar.
*Man behöver inte köpa en unge, de blir stora så fort iafl och även vuxnadjur fäster sig med en
*Man kan ställa ut de i pet/ras/maskerad och gurkätartävling på SMFs utsällningar och man träffar många nya likasinnade människor att prata marsvin och annat med :D

Det finns inga negativa saker med marsvin, de är helt enkelt bäst :love:
 
det går säkert bra med två hanar från olika familjer eller som du sa far son också!
 
*Ett marsvin blir fortare tamt om det finns ett annat marsvin att prata med.
mina marsvin som bott ensama som jag hade när jag var mindre blev klart mer tamare och mer familje medlemar än de som jag har nu som bor tillsammans. De som bor tillsammans är inte alls lika intresserade av mig medans de som bott ensama avgudat mig nästan... tycker alltså inte det stämmer riktigt.
 
Tycker inte jag heller men så har jag en för stor mängd antal marsvin. Så länge de kan höra andra marsvin håller de sig lugna och friska - iafl mina/våra
 
Mina är olika tama beroende på vad för personlighet dom är ;)
Hannar tenderar att vara mer flörtiga än honorna hos mig men alla tycker det är mycket mysigt att gosa :love:
Ålder spelar faktiskt roll och vad jag möjligtvis har i handen också :D
Det är många faktorer att väga in för att kunna dra en fullständig slutsats.

Min avgudar mig, speciellt när jag har sallad eller gurka :angel:
Annars så går jag efter vad marsvinen tycker är bäst och så självisk är jag inte så att jag anser att jag är den som måste betyda mest så länge dom ialla fall tycker att mitt sällskap är trevligt :cool:
 
Min avgudar mig, speciellt när jag har sallad eller gurka :angel:
Har haft två marsvin som när jag var liten följde efter mig om jag släppte ner mig. Allt började stillsamt inomhus och sedan utomhus i stora sommarhagarna. Sedan så hade jag de även löst utomhus :crazy:. Båda de flickorna gick alltid snällt efter nästan.. men kunde ha slutat väldigt olyckligt :crazy: inget jag skulle göra om precis..
 
Vart har du läst det *nyfiken*
att det är lag på att inte ha marsvin ensamma :confused:
Mitt lilla svin lever ensamn hemma hos oss(familjen)

har en väninna som införskaffade en kanin och ett marsvin
hennes barn brydde sig i ca 2 veckor....
hon hade dom ute i vanliga galler burar på balkongen året runt :crazy:
hon "glömde" att fodra,vattna göra rent mm.
jag fick hämta hem halm,hö,havre,klippa klor mm.
och påpekade lite fint för vännen att det är livs viktigt att dom får värme,mat och vatten mm.
Det blev ingen förändring trots att jag gav henne mat till djuren
(jag gick över dagligen för att se till att dom hade allt och gjorde rent osv :mad:)
det slutade med att jag sa i från för jag orkade inte se djuren må dåligt av hennes okunnskap/lathet
så jag sa helt enkelt att jag sätter ut annons på dina djur.
Och våga inte skaffa fler :devil:

kaninen är omplacerad och marsvinet tog jag :love:

min lilla skrutt lever och mår hur bra som helst i dag :)
och visst är dom flockdjur,men eftersom jag inte hade planer på att skaffa marsvin utan det bara blev så.
vi vill inte ha fler djur,räcker med hästen och lilla svinet,och jag tycker inte jag är djurplågare för det :)

mvh/Arabizar
 
jag hade ensamt marsvin innan jag "bytte upp mig" till två. och den ensamna honan var mycket mer sällskaplig. hon trodde nog att hon också var människa och utväcklade en enorm personlighet.
de två honor som jag har tillsammans tyr sig bara till varandra och jag känner inte alls att jag känner dem lika väl och har samma kontakt med de som jag hade med min första. inte så att de två nya inte gillar mig, men de är helt enkelt mer marsvin enligt regelboken.
om man bara har mycket tid till marsvinet så ser jag inget fel i att bara ha ett djur. det är om man bara kelar med djuret nån gång per dag som man behöver två.
 
I särskilda föreskrifter för sällskapsdjur L80 som finns att läsa på jordbruksverkets sida.
Man kan kringgå reglerna och har du en hanne så kan man komma undan med att den okastreread och könsmogen.
Så lagen finns men också undantagen för den :crazy:

Marsvin brukar må bäst med en kompis men går oftast inte under ensamma (det finn marsvin som dock mår mycket dåligt av att vara ensamma).
Idag tänker man ofta på djurens bästa och att dom skall ha så optimalt som är möjligt till skillnad från förr.
Deras behov får ofta gå före nu för tiden och då är en kompis av samma sort något man väljer åt dom att få lov att ha :cool:
 
Jag har två marsvin och för ett tag sen började en av dem bita den andra så vi särade på dem men då blev de olyckliga så nu bor de tillsammans igen!! :) (Så köp helst 2 då trivs dem bättre!)
Marsvin blir ungefär 5 år eller lite äldre..
Min förra marsvin blev 4 för hon fick nån sjukdom och dog.. :cry:
 
Jag har två marsvin och för ett tag sen började en av dem bita den andra så vi särade på dem men då blev de olyckliga så nu bor de tillsammans igen!! :) (Så köp helst 2 då trivs dem bättre!)
Marsvin blir ungefär 5 år eller lite äldre..
Min förra marsvin blev 4 för hon fick nån sjukdom och dog.. :cry:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Ensamhet anses som ett folkhälsoproblem. Vad är orsaken till att människor blir ensamma? Och vad är det som hindrar dem att ta kontakt...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
15 475
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 606
Senast: Blyger
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp