Er ridning

@Emma-pemma Dags att åka in till klinik och göra en ordentlig undersökning tycker jag. Det behövs i princip alltid röntgen och/eller ultraljud till att hitta felet. Hoppas att det går bra. :)
 
Nu har vet varit och hälsat på och det ser inte bra ut.. Hon har inte sagt Spatt rätt ut eftersom att vi inte har röntgat än, men det låter som att det eventuellt kommer gå åt det hållet. Hon har inflammation i haserna och vi ska pröva bute och se vad som händer, mest vänster bak vilket är precis det jag sett de senaste veckorna. Nu när hon har stått ett par veckor har det blivit värre (vilket gör mig annu oroligare att det kan vara spatt..). Ska fortsätta lastträna och åka till klinik efter 10 dagars Bute och lätt igånghållning. Vet vill att jag ska rida lite så jag kan känna av om hon blir bättre eller ej. Ska bara skritta på rakt spar ute tills jag vet om det är spatt eller ej.. :(
 
Nu har vet varit och hälsat på och det ser inte bra ut.. Hon har inte sagt Spatt rätt ut eftersom att vi inte har röntgat än, men det låter som att det eventuellt kommer gå åt det hållet. Hon har inflammation i haserna och vi ska pröva bute och se vad som händer, mest vänster bak vilket är precis det jag sett de senaste veckorna. Nu när hon har stått ett par veckor har det blivit värre (vilket gör mig annu oroligare att det kan vara spatt..). Ska fortsätta lastträna och åka till klinik efter 10 dagars Bute och lätt igånghållning. Vet vill att jag ska rida lite så jag kan känna av om hon blir bättre eller ej. Ska bara skritta på rakt spar ute tills jag vet om det är spatt eller ej.. :(

Nej usch vad tråkigt :(
 
Passade på att ta en ridtur i skogen på ponnyn med isisen som handhäst, nu när det äntligen inte blåste eller regnade! :) Red knappt alls förra veckan pga vädret.. Ett träd fick vi klättra över, var precis att isisen inte fastnade på magen över trädet:p
 
Nu har vet varit och hälsat på och det ser inte bra ut.. Hon har inte sagt Spatt rätt ut eftersom att vi inte har röntgat än, men det låter som att det eventuellt kommer gå åt det hållet. Hon har inflammation i haserna och vi ska pröva bute och se vad som händer, mest vänster bak vilket är precis det jag sett de senaste veckorna. Nu när hon har stått ett par veckor har det blivit värre (vilket gör mig annu oroligare att det kan vara spatt..). Ska fortsätta lastträna och åka till klinik efter 10 dagars Bute och lätt igånghållning. Vet vill att jag ska rida lite så jag kan känna av om hon blir bättre eller ej. Ska bara skritta på rakt spar ute tills jag vet om det är spatt eller ej.. :(
:(
 
Min ridning går inte bra just nu. Eller igår hade jag sämsta ridlektionen nånsin med min ponny. Så pass att jag tappat allt självförtroende och inte tänker fortsätta rida i grupp.
Kommer även lägga bett på hyllan under vintern för det funkar inte att rida på just nu och jag vet att det är mitt eget fel.

Jag förstår inte grejen med att jag rider så dåligt i grupp och när jag rider privatträningar så har ja alltid bra känsla och när jag rider själv hemma har jag alltid bra ridpass.

Hoppas det går bättre för er andra.
 
Jag red lektion i grupp igår. Passade på att boka i en lite lägre grupp på ridskolan när det var hoppning på gång. Hinderhöjden passade oss perfekt, 40-50 cm typ, och många pauser eftersom vi var många som skulle hoppa. Kändes alldeles lagom nu när vi börjat om från början. :D

MEN jag hade tydligen "glömt av" hur man hoppar. Det är 9 månader sedan vi ägnade oss åt något sådant sist. Jag kom inte ihåg att man inte bara kan åka med innan, över och efter hindren på min turbokuse för då går det fort. Så fort så att vi glatt susade fram på 3 galoppsprång mellan två hinder där dom andra tog 4-5 språng. :angel:
Jag fick mig en liten avhyvling och så började jag rida och då kunde vi också gå på 5 språng. Min lilla häst har förvisso bråttom när det är hinder framför nosen men hon är väldigt lyhörd och brukar lyssna på sin matte. :D
 
@Emma-pemma Dags att åka in till klinik och göra en ordentlig undersökning tycker jag. Det behövs i princip alltid röntgen och/eller ultraljud till att hitta felet. Hoppas att det går bra. :)
Hej Speedway,
Buke i all ära. Här får man bra tips och idéer, och inspiration i sin hästvardag. Men när det gäller hästens hälsa följer jag de föreskrifter jag får från veterinärer som träffat hästen.;) Av mina förra inlägg verkar du ha förstått att jag tappat modet en smula, och jag gillar att du bekräftar mig, men nu har jag fått tillbaka modet, läs nedan så ska du få höra! :)

I söndags kom jag äntligen ut på en uteritt. Äntligen hade jag tid att rida i dagsljus, och kunde då skritta i lite gropig terräng, galoppera på en vångaväg och låta hästen gå på rakt fram utan andra krav än att det skulle gå framåt. Hon kändes faktiskt mycket bättre än hon gjort på ridbanan. Hon stövlade på och verkade glad. Så jag blev jätteglad!:) Och sedan igår gick jag en promenad (i kolmörker) och det verkar faktiskt som att hon lossnade en smula av uteritten i söndags. Jag hade tappat modet en smula innan, jag harvade på ridbanan i dimman och tyckte inte att något hände. Men nu känns hästen mycket bättre! Tänk att det kan vända av en sådan sak som att ge sig ut och skritta på ojämna underlag! (Men egentligen är det precis vad båda veterinärerna sa...)

Så nu ska jag ut och skritta i kolmörkret igen. Det verkar inte vara dimmigt ikväll, men mörkret gör att jag får hålla mig till vägarna.

Kul att höra om din hopplektion, Speedway. Min häst är också väldigt hoppglad, och jag är lite rädd. Jag hoppas att vi ska komma igång med hopplektionerna till våren igen.

Nu ska jag ut mörkret! :banana:
 
Jag red lektion i grupp igår. Passade på att boka i en lite lägre grupp på ridskolan när det var hoppning på gång. Hinderhöjden passade oss perfekt, 40-50 cm typ, och många pauser eftersom vi var många som skulle hoppa. Kändes alldeles lagom nu när vi börjat om från början. :D

MEN jag hade tydligen "glömt av" hur man hoppar. Det är 9 månader sedan vi ägnade oss åt något sådant sist. Jag kom inte ihåg att man inte bara kan åka med innan, över och efter hindren på min turbokuse för då går det fort. Så fort så att vi glatt susade fram på 3 galoppsprång mellan två hinder där dom andra tog 4-5 språng. :angel:
Jag fick mig en liten avhyvling och så började jag rida och då kunde vi också gå på 5 språng. Min lilla häst har förvisso bråttom när det är hinder framför nosen men hon är väldigt lyhörd och brukar lyssna på sin matte. :D

Känner igen det där med turboponny när hindren kommer fram:p För några år sedan tränade jag och ponnyn hoppning i en mindre grupp där de andra var storhästar. Ponnyn hade aldrig problem med avstånden så till slut glömde tränaren flytta ihop kombinatonerna till oss. :angel: Men kanske lika bra de då vi tävlade lite på lätt nivå i storhästklasser.


Idag blev det hoppträning för isisen inför helgens P&J :D Gjorde en enklare bana med ett x på långsidan och 2 studs hinder på kortsidan samt galoppbommar på andra långsidan. Alltså kunde vi bara följa fyrkanten och koncentrera oss på avstånden och jämn galopp utan alltför mycke pass-inslag i kurvorna:p Dock går det framåt. Han har lättare för att hålla galoppen på böjda spår nu än i somras.
 
P&J gick bra, ett nedslag i andra klassen då hindret stod ganska nära ett hörn och pålle föll in i pass då han inte riktigt har balansen i tighta högersvängar. Men mycket nöjd då han skötte sig kanon trots massa barn på läktaren och julgranar och belysnig på banan:D Vi kunde tom galoppera på storvolt utan avbrott vid uppvärmningen! Fick en kommentar om att islandshästar kunde visst hoppa?:cautious:

Idag blev det handhästridning i solen :D
DSC_0754.JPG

Höll på att bli hoppad ur sadeln(dressyr) när vi skulle över trädet:eek: sist klev de över nu blev det fyrfota hopp från stillastående.
 
Vi var ute på tur i nästan 1 ½ timme igår. Längsta turen hittills men jag gick i och för sig bredvid 20 min i början och slutet för att spara ryggen på hästen.Trevligt var det iallafall. Vädret var strålande fint och ridvägen, som jag inte ridit på sedan förra vintern, har ett par stycken långa galoppsträckor så det blev bra konditionsträning. :)

Och så fick vi sällskap av pappa älg. :D
 
Jag förstår inte grejen med att jag rider så dåligt i grupp och när jag rider privatträningar så har ja alltid bra känsla och när jag rider själv hemma har jag alltid bra ridpass.
Det kan säkert vara så att på privatträningar ligger fokus på dig och likadant när du rider själv hemma, medan i en grupp så ska man även fokusera så man inte rider på någon osv. Det kan påverka, jag rider också oftast bättre hemma och privat än vad jag gör i grupplektioner.
 
Det kan säkert vara så att på privatträningar ligger fokus på dig och likadant när du rider själv hemma, medan i en grupp så ska man även fokusera så man inte rider på någon osv. Det kan påverka, jag rider också oftast bättre hemma och privat än vad jag gör i grupplektioner.

Ja exakt. Speciellt när min ponny blir springig och sur (hon har förr varit en sån som attackerat andra hästars rumpor när hon blev less när hon bodde på ridskola) blir jag själv spänd och blir rädd att vi ska krocka med nån eller att hon biter dom :( så det är ju i bakhuvudet alltid.
Jag är ju van liksom att rida hemma i helt egen paddock så jag har aldrig nån annan att tänka på. Så för mig är det jättesvårt att bara trava i grupp :o
 
Ja exakt. Speciellt när min ponny blir springig och sur (hon har förr varit en sån som attackerat andra hästars rumpor när hon blev less när hon bodde på ridskola) blir jag själv spänd och blir rädd att vi ska krocka med nån eller att hon biter dom :( så det är ju i bakhuvudet alltid.
Jag är ju van liksom att rida hemma i helt egen paddock så jag har aldrig nån annan att tänka på. Så för mig är det jättesvårt att bara trava i grupp :o
Jag vet att jag och en till red på en 40x80 bana och ändå lyckades vi nästan krocka. Hur sjutton man nu lyckas när det finns så mycket yta att vara på? :rofl:
Men ja, jag håller med om att det är jobbigt när man rider i grupper att se till så man inte krockar osv.
 
Skönt att jag inte är ensam !
Sista grupplektionen har jag imorgonkväll. Jag hoppas jag får en bättre känsla då, men har inte så höga förväntningar.
 
Skönt att jag inte är ensam !
Sista grupplektionen har jag imorgonkväll. Jag hoppas jag får en bättre känsla då, men har inte så höga förväntningar.
Jag hade inga höga förväntningar sist när jag skulle iväg på grupplektion och gick därifrån med ett stort leende på läpparna. Så ibland är det nog bra att sänka ribban. :up:
 
Jag vet att jag och en till red på en 40x80 bana och ändå lyckades vi nästan krocka. Hur sjutton man nu lyckas när det finns så mycket yta att vara på? :rofl:
Men ja, jag håller med om att det är jobbigt när man rider i grupper att se till så man inte krockar osv.
Ja, det är så svårt att följa "regeln" håll till höger, höger eller andra höger?!:angel:

Skräckupplevelsen var en P&J-framridning för massa år sen. Flera som inte hade koll, stannade plötsligt mitt på spåret, höll inte till höger och sa inte vilket hinder de tänkte hoppa :crazy: tur att man har en liten lättmanövrerad ponny:p
 
Ja, det är så svårt att följa "regeln" håll till höger, höger eller andra höger?!:angel:

Skräckupplevelsen var en P&J-framridning för massa år sen. Flera som inte hade koll, stannade plötsligt mitt på spåret, höll inte till höger och sa inte vilket hinder de tänkte hoppa :crazy: tur att man har en liten lättmanövrerad ponny:p
Folk har inte längre koll på "håll till höger", likaså att snabbaste gångarten har företräde på fyrkantsspåret och de andra ska hålla sig undan, många som inte kan det där... längtar inte direkt tills jag ska ut och tävla pga det.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp