Er ridning

Ok, jag kan inte låta bli, du får lära den som filmar att man filmar "liggande" och inte stående, man får med så mycket mer på filmen då och lättare att hänga med i panoreringen osv. *lite lätt filmskadad* :p
Tycker det såg fint ut i övrigt. :up:

:D ja, jag stör mig också på sånt. det är min pappa som filmar. sagt åt han flera gånger ;) ska tjata mer på han nästa gång och tack så mycket:)
 
:D ja, jag stör mig också på sånt. det är min pappa som filmar. sagt åt han flera gånger ;) ska tjata mer på han nästa gång och tack så mycket:)
Hahahaha, ja se föräldrar, min pappa skulle säkert göra likadant, fast hellre att dom filmar än inte filmar alls förvisso. :rofl:
Varsågod.
 
I dag hann jag rida ut en sväng innan regnet kom, vi övade lite på öppnor och "diagonala" slutor längs med ridvägen. Hästen är väldigt laddad och vid några tillfällen kokade det över, så då vände vi tillbaks från det håll vi kom och skrittade tills det lugnat sig innan vi vände tillbaks dit vi egentligen ville. Fick göra detta några gånger men sen efter det kunde vi skritta utan caprioleskutt och galopp på stället. :D
 
Var på inof. westernttävling med Lille Brun i helgen för första gången. Han skötte sig fint och vi knep 1:a platsen i trail W/T trotts att traven blev tölt :p:D Isisen lär aldrig få nån vidare jog men vi gillar att träna trail-hinder.
Blir mer och mer sugen på träna mer western med min ponny som har gångarterna lite mer för sig, men ser inte fram emot att hitta en westernsadel till honom:meh:
 
Var på inof. westernttävling med Lille Brun i helgen för första gången. Han skötte sig fint och vi knep 1:a platsen i trail W/T trotts att traven blev tölt :p:D Isisen lär aldrig få nån vidare jog men vi gillar att träna trail-hinder.
Blir mer och mer sugen på träna mer western med min ponny som har gångarterna lite mer för sig, men ser inte fram emot att hitta en westernsadel till honom:meh:
Grattis till vinsten!
 
Vilken tur jag och en annan hade, vi lyckades tajma in skrittrundan i skogen när solen passade på att titta fram mellan regnskurarna. :up:
Jag hade mindre tur...så himla grått väder och när det inte kom nederbörd från himlen så ruskade träden i vindarna så det regnade konstant. Red en skrittrunda och hade stoet på släp så min högerarm känns för lång...tur jag har horn på sadeln som jag använder när hon blir alldeles för tjurig. Går mycket bättre när vi travar får då lägger hon sig nästan jämsides men underlaget är fruset och inte så travvänligt just nu.
 
Jag hade mindre tur...så himla grått väder och när det inte kom nederbörd från himlen så ruskade träden i vindarna så det regnade konstant. Red en skrittrunda och hade stoet på släp så min högerarm känns för lång...tur jag har horn på sadeln som jag använder när hon blir alldeles för tjurig. Går mycket bättre när vi travar får då lägger hon sig nästan jämsides men underlaget är fruset och inte så travvänligt just nu.
Ja, sådanda dagar har jag haft också, som en annan gång, jättefint väder när man gör i ordning hästarna men precis när man suttit upp så öppnar himlen sig, underbart eller inte.. :p
 
För mig går det inte bra nu. Har fått nån mystiskt värk i magen. Troligen en nerv i kläm. Skulle egentligen rida lektion idag men funkar inte att sitta på en häst när jag knappt kan röra mig utan att det gör ont..

Hursom.
Red i paddocken för första gången på flera veckor i lördags. Ponnyn min var stark som sjutton i galoppen. Hon blir lite så när hon galopperat så mycket på länge + när jag har bett. Hon tar tag i bettet och springer bara iväg.
Aja, fick till henne på slutet men höger varv i galoppen skjuter hon bogen inåt och blir svårstyrd så där har jag nåt jag måste jobba på så fort jag får rida på bra underlag igen och när jag blir frisk från smärta. Tror jag är lite mesig med ytter tygel. Gash hatar känslan jag får med bett just nu, förstår inte.

Lyckades sela shettisen igår i alla fall så blev en liten tur med han på träningstravbanan. Kör han så ofta jag kan och hinner.
 
@Luzzan Tack :)

Jag hade också tur igår och hann rida mellan skurarna på ponnyn. jobbade med mycket skolorna i trav och att galoppen inte ska gå i 180 ute eller att smygökningar inte är okej. Det senare glömmer han lika fort som jag sagt till:meh:

Idag blev det till att göra avspärrning i de hörn av hagen där ett träd blåst ner på staketet. Men eftersom ponnysarna körde rally och bockade loss under tiden, gjorde det inte så mycket att jag inte hann rida:p
 
För mig går det inte bra nu. Har fått nån mystiskt värk i magen. Troligen en nerv i kläm. Skulle egentligen rida lektion idag men funkar inte att sitta på en häst när jag knappt kan röra mig utan att det gör ont..

Hursom.
Red i paddocken för första gången på flera veckor i lördags. Ponnyn min var stark som sjutton i galoppen. Hon blir lite så när hon galopperat så mycket på länge + när jag har bett. Hon tar tag i bettet och springer bara iväg.
Aja, fick till henne på slutet men höger varv i galoppen skjuter hon bogen inåt och blir svårstyrd så där har jag nåt jag måste jobba på så fort jag får rida på bra underlag igen och när jag blir frisk från smärta. Tror jag är lite mesig med ytter tygel. Gash hatar känslan jag får med bett just nu, förstår inte.

Lyckades sela shettisen igår i alla fall så blev en liten tur med han på träningstravbanan. Kör han så ofta jag kan och hinner.

Aj, hoppas det inte är något allvarligt utan snabbt övergående.

Spontant känns det inte rätt att försöka korrigera en tappad innerbog med yttertygel, om det nu var så du menade? Tror jag hade tränat att flytta för innerskänkel i stället, typ öppna i skritt och sen trav.:)
 
Aj, hoppas det inte är något allvarligt utan snabbt övergående.

Spontant känns det inte rätt att försöka korrigera en tappad innerbog med yttertygel, om det nu var så du menade? Tror jag hade tränat att flytta för innerskänkel i stället, typ öppna i skritt och sen trav.:)

Ah nä det var bara nåt jag kom på i farten, var inte direkt menat om innerbogen. Jag är lite snurrig och skrev lite galet ;)
Har mycket i huvudet om vad jag måste tänka och träna på :p

Och ja, jag hoppas verkligen att smärtan försvinner. Om den inte är borta på onsdag blir det akuten :(
 
Lycklig idag. Hade ju inte kunnat rida sedan i lördags men idag så lyckades jag kravla mig upp på min älskade ponny och vi skrittade ut en liten sväng :love: jag är inte helt återställd men är på rätt väg i alla fall :)
 
Red grupplektion igårkväll. Var en intressant upplevelse (som vanligt då när jag har med min ponny)
Glad att jag tog hack för hon var verkligen galet pigg och hacket känner jag mig trygg med.

Rida fram var hon som hon brukar när vi åker bort och rider med andra. Pigg och springig men kändes ändå bättre än lektionen innan för jag kände att vi hade bättre kontakt och kontroll.

Övningen vi gjorde dog hon av lite och jag önskade att jag hade varit mer bestämd från början och inte ridit så mesigt. Vi skulle rida serpentiner och flytta för skänkeln.

I galoppen var det rodeo och jag var nära att äta sand:angel:.
Hon är verkligen pigg just nu och busig. Kul hade vi i alla fall. Värken i magen är i princip borta så jag är taggad inför nästa ridpass :)
 
I dag red jag i ridhuset igen, kändes riktigt bra till slut. Lite styvare i högersidan men fick lite ordning på det till slut. Red öppnor och tempoväxlingar i alla gångarter, hästen min blev väldigt nöjd med att få arbeta lite :)
 
Vilken rolig tråd! Jag har läst i den under hela hösten, men inte riktigt haft tid att skriva inlägg om min egen ridning.:)

Nåja, jag har lite jobbigt med ridningen just nu. Min häst är sned, stark och stel. Jag kände av det redan i våras, och efter undersökning av veterinär och kiropraktor har jag fått order att rida på framåt och mycket i lätt sits. Helst vill jag rida ut så att jag kan få hjälp med framåtbjudningen av naturen, men vi har haft väldigt dimmigt här den senaste tiden. Den här tiden på året är inte så lätt, och jag ger mig inte så gärna ut på vägarna när sikten är så dålig som den är nu. Så det har blivit ridbanan för min del. Efter att kiropraktorn var ute har hästen förändrats, men inte enbart till det positiva. Hon är märkbart stel i vä bak, och jag undrar om hon sträckt någon muskel. Vet har undersökt igen och gett order om fortsatt ridning framåt, samt skänkelvikning i skritt så att bakbenet sätts under kroppen.

Igår red jag mycket i trav och galopp på stora volter på ridbanan. Efter att har ridit fram i ganska friskt tempo en stund var faktiskt hästen mjukare, och då kunde vi träna lite på minska och öka volten genom att flytta för inner och ytter skänkel (skritt). När jag skulle trava igen kändes bakbenet stelt igen. Hon går gärna med huvudet långt ned. Hade det varit i våras hade jag välkomnat det, då jag då jobbade med att hon skulle sänka huvudet och släppa upp ryggen. Nu verkar det vara ett sätt att avlasta bakbenet.

Så det var ingen riktigt go känsla efter ridningen igår...:(

Idag har jag inte hunnit rida, men hoppas på att dimman håller sig borta imorgon så att jag kan komma ut en sväng när det är helg!
 
Veterinär 1 har gjort böjprov på alla ben och undersökt kiropraktiskt. Kiropraktorn, som också är veterinär, har klämt på rygg och bog, stretchat och masserat, och liksom gungat på ryggen. Kiropraktorn sa att hästen är väldigt låst i ryggen, och har även varit på återbesök och gungat ryggen en gång till. Dagen efter behandling två var hästen halt vä bak. Till och med jag ser att det inte är en hälta från en led, utan att det sitter i en muskel. Vet 1 var ute i ett annat ärende några dagar senare (vi har också en ponny med fång), och tittade då till ridhästen igen. Lite kläm och longering, ansåg att jag skulle fortsätta rida.

Jag har också fått ett antal massage och stretchövningar att jobba med. Jag känner att musklerna har blivit mjukare och att hästen slappnar av mer, men bakbenet släpar fortfarande på böjt spår...:(

Jag tänkte i alla fall strunta i ridbanan ett tag och ge mig ut på promenader eller aktiva skrittrundor. Sedan när barnen har jullov och jag semester så tänkte jag ta upp seriös ridning igen. Om det är en sträckning kan hon ju ha läkt ut den vid det laget.:banana:

Jag är sååå sugen på att rida på riktigt nu! Det känns som att hela hösten gått åt till detta. Under tiden fortsätter jag få inspiration av att läsa vad ni gör med era hästar.:bow:
 
Blev ingen ridning idag för mig som jag tänkt, blåste nästan bort när jag gick hemifrån till stallet. Tog in hästen och hade lite "spa" dag, då vi bara borstade och torkade till lite innan.
Har riktigt dåligt samvete, har inte kunnat rida ordentligt på ett par veckor och jag ser att hästen tappat muskler, så nu får vi börja om igen, men lite svårt när vädret ska sätta käppar i hjulen.
Hade nog inte sett någonting om jag ridit idag, så som regnet piskade och flög på tvären i blåsten. :/
Hoppas det är bättre imorgon.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp