Er ridning

DSC_0569.JPG

:love:
 
isisen ville inte alls o försökte bocka av mig när jag satt upp så gick till banan istället. Gick fint i dressyren.
 
Då har vi varit på ridläger i helgen, det har varit superkul och vi har lärt oss massor.
Här är ett litet klipp från lördagens första pass dressyr:
 
Var inte i stallet idag men igår hade vi ett bra pass. Började på volten och trots att den är ojämn och liten fick vi till den svåra galoppen på ett par volter och det kändes balanserat. När han kom till mig var han vinglig och kroppen lite överallt men har balanserat upp sig riktigt bra nu. Utanför volten var röjsåg och motorgräsklippare igång för fullt men ändå koncentrerad häst. Skrittade sedan ut till sjön och tillbaka och avslutade med att hoppa några hemgjorda terränghinder i skogen.
 
Från att knappt orkat motivera mig till stallet blev det ridning av båda pållarna:)
Började med en trail-bana på isisen. Backa i L, vända i fyrkant, släpa däck, bro och slalom. Slalom är jättenyttigt för oss, han lossnade i sidorna och töltade med eftergift även i omställningarna då han ofta går emot handen. Fick tom till bärig trav på 10m 8:a :D

Blev en uteritt på ponnyn med invigning av nya pannlampan. Funkade bra men lite jobbigt när man bländas av den vita ponnyn :p
 
Dressyrpass på ridskolan idag, valde att låna ridskolehäst, då jag fortfarande inte kan lasta min tant själv.
Fick den hästen jag frågade om jag kunde få rida, han blev väldigt fin och behöll även formen i galoppen, som även blev tretaktig och rund. I vanliga fall har den här hästen en väldigt fyrtaktig galopp, så det kändes riktigt bra. Han var lika trevlig som jag kom ihåg honom. :up:
 
Idag blev det en körtur med shettisen tillsammans med min lilla dotter. Vi körde några kilometer i långsam trav så den lilla tjockisen var rätt trött efteråt :D Precis som dottern som nickade till efter halva turen så det blev svårt att styra hästen på hemvägen och samtidigt hålla lilltjejen som sov djupt :D

Tog även en ridtur på ridponnyn. Det blev mest skritt i ca 1 timme. Lite galopp på hemvägen också :)

Mitt kallblodssto fick "vila", men hon blev lite nervig och galopperade som en dåre i hagen medan jag red ridponnyn så hon tränade nog mest av alla (hon rids inte så värst mycket, ni kanske kan ana varför :D ).
 
Den hær tråden gjorde mig glad! har ingen att prata med om våra bravader och inte så mycket input från andra då, vi sællan rider tillsammans i mitt stall :bump:

Jag har efter lång konvalecens (min egen, inte hæstens) børjat rida mer ordentligt! Kickstartade med två dressyrpass før trænare i september och det gick katastrofalt dåligt. Men av de sæmsta passen lær man sig mest ;)

Efter sadelbyte och några ordentliga galoppturer i naturen så gav jag mig på att hoppa min kallblodstravare . Ensam!
Och før mig med inbiten hopprædsla och med øverladdad hæst, var det en verklig mental utmaning:nailbiting:
Men jag tænkte att vi måste børja hitta tillbaka till balans och galopp på ett lekfullt sætt.

Och summa summarum- han skøtte sig kanon! vi red mest i trav, små skutt i åttor. Han var mjuk, lyhørd och trots otaliga glædjeskutt och ordentliga bocksprång så vågade jag mig på lite galopparbete. Och nu æntligen tar han skænkeln utan rodeo och vi lyckades hålla ett jæmt fint tempo med sansade øvergångar.
Inte helt utan slængtrav, men før att vara min galenpanna till hæst så gick det fantastiskt!

Jag har inte kunna rida normalt på øver ett år så jag kænner mig galet nøjd och stolt øver min lilla kanonkula:love: . Æven om jag gillar markarbete och uteritter så ær det inte samma som att træna mer fokuserat.

Jag funderar till och med på att gå en hoppkurs på ridskolan, så jag får læra mig på en sansad och vælutbildad hæst. Vad tror ni? Ær det bættre att ta ut trænare till oss eller att jag lær mig "først"?
 
Jag funderar till och med på att gå en hoppkurs på ridskolan, så jag får læra mig på en sansad och vælutbildad hæst. Vad tror ni? Ær det bættre att ta ut trænare till oss eller att jag lær mig "først"?

Jag hade nog provat med tränare och egen häst till att börja med. Har du en vettig tränare så brukar man kunna lösa mycket. :)

Min häst är igång igen efter vurpan hon gjorde i hagen. Verkar inte ha några men alls av det. :D
Jag satte igång henne med tömkörning i skritt och trav direkt efter återbesöket på kliniken och det är nu 3½ vecka sedan. I tisdags lurade jag upp en mycket duktigare ryttare på henne. Det såg väldigt trevligt ut och jag fick en del bra tips att ta med mig i min egen ridning. Nu vet jag ju att de "problemen" vi har i ridningen ligger helt och hållet hos mig. :angel:
Ryttaren var väldigt positiv efteråt iallafall och tyckte att min häst var arbetsvillig och okomplicerad vilket jag tycker själv också. :)
 
I dag hade vi ett väldigt bra pass i ridhuset! Min häst var alert och "med" från start, hästen kan behöva en liten startsträcka innan vi är igång i vanliga fall men inte i dag.
Red många täta övergångar mellan skritt och trav där jag reglerade hur många skrittsteg vi tog innan vi travade igen. Började på 4 steg skritt för att kunna rida 1 och 2 skrittsteg i övergångarna, gick riktigt bra.

Sen red vi våra öppnor på kvartslinjerna i både trav och galopp, där vi reglerade böjning, ställning och tempo, likaså slutorna fast på diagonalerna. Därefter gick vi vidare till att öva på vår hemläxa från senaste träningen :) Så, vi samlade galoppen, red med lite tagen framdel/öppna på en liten volt och gick in och vände lite snävare när vi hade en bra känsla! Hoppas min tränare märker lite skillnad till nästa träning :)
 
Det är roligt att läsa om våra framsteg i vardagen och hur "småsaker" betyder så mycket. :) Idag är jag nöjd över att ha ridit ut ensam i skogen i mörkret och trots en del stillastående och glo på saker så gick han på fint mot slutet. Ingen stor grej kanske men min häst hade inte sett en skog eller ridits ut i mörker innan han kom hit och jag är inte så värst modig av mig så jag är stolt över oss. :)
 
Idag körde jag och dottern shettisen igen, det blev en tur på kanske 40 minuter. Vi började med övergångar på grusvägen, sen körde vi en sväng in i skogen där det är lite tyngre underlag. Därefter blev det galopp en lång sträcka och då märktes det att kondisen inte direkt är på topp ännu... Vi avslutade med skritt hem. Hon skötte sig bra utom lite krångel vid en jätteläskig ponnyätande sten. På hemvägen mötte vi en stooor bil med släp men hon gick snällt förbi utan att röra en min :love: lilla superponnyn!

Jag tog även en ridtur på ridponnyn. Vi körde högt tempo i ungefär 45 minuter, mycket trav och galopp, övergångar och tempoväxlingar. Stundtals riktig busridning! Hehe :) Hon kändes i alla fall kanonfin och var riktigt pigg!

Kallblodsstoet motionerade som vanligt sig själv i hagen och var svettigast av alla efteråt... Skulle i för sig inte skada om hon råkar gå ner något kilo :angel:
 
Shit, den här veckan har varit riktigt dålig med ridningen, inte ridit en enda gång hitills, bara gått lite promenader. Måste göra något åt detta, kommer aldrig bli en tävlningshäst om jag inte orkar rida när jag kommer hem. :/
 
Tror visst denna tråd är flyttad? :cautious:

Igår var jag o isisen på P&J. Inga ponnyätande plank denna gång så vi hoppade felfritt :D Touchade några gånger och till pålles stora förskräckelse rasslade gruset i plastbommarna. Andra rundan lyfte han bättre på fötterna :)

Idag blev det Trail/WE-teknik bana för ponnyn. Grind, sidepass mellan bommar, gång med imaginär klocka, bro, 3-tunnor, flytta hink på stolpar och parallellslalom. Tunnor och slalom funka fint i trav men piloten vingla lite mycket vid försök på en hand:p Pålle förvåna vid grinden. Förr bruka han skygga om linan hamna framför och rumpan lite långt ut men inte nu. Han hade bättre koll än ja när vi backade igenom och jag svängde åt fel håll men han fixade det när vi stannat upp:o:D All vardagsövning då mina pållar alltid ska gå igenom vända på kommando medans jag håller grinden måste ha gett resultat.
 
Jag var på programridning igår kväll! 57,40% och allt gick super! Första gången jag gör nåt sånt dressyrigt! Jätte stolt!!! Det som var lite mindre bra va bara att han inte riktigt ville fatta höger galopp på rätt ställe, så så blev det låga poäng på det momentet tyvärr ;) Men annars så kändes allt väldigt bra! Så jag är riktigt nöjd över våran prestation :laugh:
 
Hittade inte tråden förut så jag uppdaterar lite nu :)

Lördag: Vi tog en tur tillsammans, jag och dottern körde shettisen, ena syrran red sin korsningsponny och andra syrran red ridponnyn. Det blev en ganska kort runda och mest skritt, men på hemvägen travade vi på lite en bit. Alla skötte sig fint :)

Måndag: Dottern fick rida på shettisen. Det blev kanske 30 minuter skritt på ridvolten och fram och tillbaka på uppfarten. Shettisskrället krånglade lite och skulle ruska på huvudet hela tiden, men gick rätt snällt på slutet i alla fall.

Red även ut en rejäl runda på ungefär 1,5 timme på ridponnyn. Vi höll ett ganska högt tempo med mycket tempoväxlingar i början, men skrittade sedan ett tag för att avsluta med lite galopp på grusvägen innan avskrittning. Hon var pigg och glad men lite tittig, så jag höll på att trilla av vid något tillfälle när hon lade in handbromsen mitt i en galopp :D jäkla larvpotta!

Onsdag: Igår körde vi ca 5 km på shettisen. Vi joggade på nästan hela tiden och körde genom byn där det är mycket att kika på, men hon var pigg och skötte sig kanonbra. Konditionen har förbättrats enormt sedan vi kom hem från betet (förut orkade hon inte ens skritta i bra styrfart, nu joggar hon lätt flera kilometer i sträck :) ) och för första gången märkte jag att hon kanske till och med förlorat någon centimeter runt magen eftersom bukgjorden gick lite lättare att få igen :)

Efter det tappade min lilla son tålamodet fullständigt så det blev ingen ridning på ridponnyn, däremot hann jag borsta av kallblodsstoet som hastigast innan vi fick åka hem.
 
Joinar den här tråden lite tror jag:)

Red markarbete med min knasiga d-ponny igår.
Hade vanliga travbommar, sedan upphöjda travbommar och sedan ministuds på kortsidan med två ''hinder''
Rider alltid med hack när det är markarbete och mindre hinder då jag tycker att det känns bäst för båda. Får bättre bjudning och känsla helt enkelt.

Hon kändes jättefin överlag i uppvärmningen. Fick henne att jobba för den mesta av tiden då det faktiskt är nåt jag måste jobba på då hon gärna tar alla chanser hon kan att hon drar iväg eller kör en serie bockningar men det är mest när vi ska galoppera eller efter hinder.
Uppvärmningen i galoppen fick vi sån härlig känsla så ville att hon skulle galoppera ett snäpp snabbare, så bad om en ökning vid en av långsidorna. Då drar hon iväg och bockar som en galning. Så tappade lite fokus där. Men fick stopp, galopperade liten stund till innan vi började med övningarna.

Tycker inte jag får nån riktig bjudning över travbommar längre och det var samma igår. Studs och galoppbommar är vi bra på men travbommar blir hon så seg. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Är nöjd överlag dock. Bjudningen finns där i galoppen i alla fall. Den fanns inte där i somras :)
 
Över travbommarna tänk på att du ska driva mycket innan bommarna så att hon verkligen arbetar med hela bakkärran också, min ponny kan bli likadan men tränade för en tränare för ett litet tag sedan och då gick det mycket bättre. Försök också att liksom ge henne stöd över bommarna och var inte rädd för att "hålla imot", du ska inte bromsa men ge henne stöd så blir det nog lättare för henne också! :) Själv så har jag ridit ut idag vilket som vanligt gick fint! :up: Vi mötte 2 rådjur men det var inte värre än att han sparrade upp ögonen lite. Duktigaste ponnyn!!! :heart
 
Idag red jag ut med tanten, vi hade mycket skritt och klättring, samt lite inslag av trav. Red 45min, ungefär 5 km och 11 klätterbackar, tanten var ganska svettig när vi kom hem. Hon har satt ganska tjock vinterpäls redan och jag har inte klippt henne än. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp