Er tävlingssäsong 2013!

Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Tack så mycket! :) Ja, det är vi. Innan jag anmälde till Göinge var jag lite tveksam till om det var för tidigt (min häst är ju bara 7 år) och om han skulle orka mentalt att gå 80 km, även om kondisen är god. Så planen var att rida lugnt o fint på maxtid 8 h och ta det som en erfarenhet, och planen var ju att jag skulle vara frisk..
Så att komma i mål på drygt 7½h, med vetskap om att vi skrittade de sista 17 km, för att jag knappt orkade sitta i sadeln, och att vi på 60 km hade högre medelhastighet än samtliga placerade i 50 km klassen, är egentligen helt sanslöst grymt gjort av hästen som tidigare varit väldigt beroende av att jag varit allert och kunnat "peppa" honom på kortare sträckor.
En fantastisk utveckling på vår korta distanskarriär! Kan nu bara hästen lära sig äta och dricka bättre på tävling också så borde det här kunna bli riktigt bra, men vi behöver ju så klart mer rutin också!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad härligt! Det är så skönt att få något slags bevis på att man tränat hästen bra, inte bara fysiskt, utan mentalt också. Att de blir mer självgående och faktiskt tycker att det är kul!

Starkt av dig att fortsätta, trots att du var dålig. Kommer ihåg en 80 jag gjorde förra året. Hade precis kommit från kalla sverige till 30 graders värme och hade så ont i magen och var helt matt. Som tur var hade jag ridsällskap och en het häst, så en tjej fick ligga framför och blocka min häst medan jag bara satt oovh rullade på i galopp och höll i mig. Så jäkla jobbigt när man mår dåligt, för man vill ju inte avbryta för sin egen skull...
Grattis än en gång! Hur ser dina planer ut för resten av året?:)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Grattis mumin till din 8:a! Starkt jobbat att orka trots att du inte mådde bra. Jag spanade också på fin en fjordning i lördags :D

Så som det känns nu kommer resten av mitt år se ut såhär:
11/5 Göinge 50CR -check
1/6 Tjustritten 50CR
21/7 Simlångsritten KANSKE. Är tveksam till att jag vill åka på en ritt om det är gassande sol.
14/9 Rökullaritten 50CR
13/10 Dackeritten 50T

Åka på tävling är det roligaste jag gjort på länge!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Tack!

*kl*

Tyvärr vet jag inte om det blir så mycket säsong kvar för oss. Vår plan från början var ju att debutera T80 på Greve i oktober, men när den tävlingen försvann så blev det inte så mycket kvar.
Just nu går tankarna till att kanske prova Simlångsritten men jag tvekar eftersom kombinationen eventuell högsommarvärme och fjordhäst inte är direkt optimal. Så om det blir start så blir det dessutom första gången som vi är iväg mer än över dagen, så i så fall blir det T50.
Övriga ritter ligger tyvärr så långt bort att det känns onödigt krångligt/dyrt/tidsödande o därmed inte heller helt lätt att få hinknissar med sig när det plötsligt blir ett flerdagsprojekt. Vet inte om det är värt det riktigt, vi rider ju knappast för att vinna.

Men nu ska vi först o främst vila o återhämta oss och jag ska bli frisk.

Meeeeen - hur gick det för er andra då? Era hästar sticker liksom inte ut på samma vis som min, eller så har jag bara dålig koll :angel:
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

163522_4190614702029_61290355_n.jpg

971348_4190615102039_163997188_n.jpg


Bilder som min flitiga groom tog i lördags. :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vilka mysiga bilder! :D Jag ser dock vit som ett lakan ut så jag antar att det är en bra bit in i ritten ;)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Meeeeen - hur gick det för er andra då? Era hästar sticker liksom inte ut på samma vis som min, eller så har jag bara dålig koll :angel:

Det gick bra! Jag och Luen (som jag första gången beskrev som "en liten brun travare" för Majorn när hon skulle hitta mig... Kan säga att det inte gick så bra... :angel:) genomförde CR utan problem. Kom in i grinden exakt på min planerade tid, så är väldigt nöjd med det.

Tänkte också att om jag rider på över 12 km/h så är det dags för tävlingsklass nästa gång, och vi klarade det, men mycket energi kvar, så på Tjustritten är det dags! Ska inte rida för att tävla, utan bara för att kvalificera upp mig själv, så att det är "klart" när jag skaffar nästa häst.
Luen får nog stanna på 50-distanserna eftersom han inte har något behov av att rida längre för att tycka att det är kul, och det är det som är målet med honom, nu när han börjar bli lite äldre. :)
Men han är väldigt duktig dock. Pojkvännen blev orolig och sa att han såg för trött ut i grinden, som om att han inte skulle gå ett steg till. Jag bara log och insåg att pålle fattar mer än väl att det gäller att vila när man kan. Sen ute på slingan igen så är det bra med liv i honom! Fina grabben! :love:
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

För mig så gick det också bra (nåja, inte bara bra)
Göinge var min och hästens första ritt och jag tänkte ta det väldigt lugnt. Tänkte ta mig runt i ca 10 km/h och slutade på 12.2 km/h istället.
Valle var minst sagt väldigt taggad. Första milen så bråkade vi mest. Jag bromsade för glatta livet och Valle var rosenrasande kan man säga, haha.
Sen så bestämde jag mig helt enkelt för att släppa på bromsen (till Valles stora lycka) och tänkte att han skulle lära sig att ta det lugnare nästa gång.
Väl i högre tempo så blev ritten jättekul och jag längtar redan ihjäl mig till Tjustritten :):)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad kul! Då är vi 2 noviser på T50 på tjustritten :D Blir min första start i år. Kommer inte heller att skena runt med min pålle :p
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Kl

Nu har ju säsongen börjat rulla igång för vår del också, lite ändrad plan en den jag la upp nät terminen kom upp eftersom det helt enkelt inte var ekonomiskt möjligt att rida stjärnklasser, lösa fei pass och licens på CSN i år... Noviskvalet gjorde vi ju förra året med den planen men men. Så planen i år är följande:

-Romfarsritten T50check! 16.9 km/H och en andra plats.
-A9 T80 Lag SM
- Rimboritten T80
-Billingeritten T120

Sen får man ju alltid fixa och trixa, men nuvarande planen ser ut såhär iaf ;)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad kul! Då är vi 2 noviser på T50 på tjustritten :D Blir min första start i år. Kommer inte heller att skena runt med min pålle :p

Men vad roligt! Planen är att ligga runt 12-13 km/h, men vi får se lite hur banan ser ut. Vad har du för häst? :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ett halvblod. Red 2 godkända clear round förra året. Både runt ca. 10 km/h. Har tänkt rida runt 12 km/h. Däremot travar min häst som en liten ponny så det kanske inte funkar så bra att göra sällskap med en travare. (för det är väl det du har?) Men försöka går ju, han har stor galopp istället ;)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ah, okej! Du var med på Dackeritten förra året va? Jag minns namnet på hästen, men inte hur ni såg ut. :) Jag var också med där nämligen.

Ja, det är en travare jag har! :) Men han är inte så travar-travig av sig utan håller sig ganska lugn och stabil och så försöker vi blanda in en hel del galopp för omväxlings skull, så det är nog inga problem. Jag ska försöka ta sällskap med en kompis som rider en 50 som uppvärmning inför hennes 80-säsong. Men du är väldigt välkommen att haka på om du vill, det kan vara så att hon drar iväg så småningom eftersom hon brukar hålla ganska bra tempo, och då är det fint att ha sällskap!

Jag har lyckats få en heltrasig tå på ena foten så det blir till att rida utan sko på ena foten någon vecka nu, känns inte sådär kanonkul, men det ska förhoppningsvis vara bättre tills den 1:a. Tur att det inte är mitt i vintern iallafall.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Japp, var med på dackeritten förra året :)

Det där med trasig tå låter inge vidare... Har blivit trampad X antal gånger av både kor o hästar (av någon lustig anledning brukar dom alltid missa stålhättan) men aldrig så pass att jag inte kunnat ha skor. Fick däremot en spik i foten förra året och kunde inte stå på foten på 3 dar, så jag vet hur ont det gör.

Vi kanske skulle göra följe då! Rider nästan alltid själv hemma, så på tävling vore det trevligt med sällskap. :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Grattis hermulen och mig själv till två godkända ritter på Tjustritten :D
Och kanske Lutten också förresten, har inte koll på hur ni såg ut/namn eller så.
Nu tar iaf jag och Valle ledigt några månader!

När jag sa till sambon att nästa ritt antagligen skulle bli i oktober så verkade han faktiskt bli besviken!
Kan hända att vi åker på Rökulla i sept också. Jag tycker att det var mycket asfalt, obligatorisk skritt och snåriga småstigar nu på Tjust så jag hoppas i sådana fall att Rökulla blir lite bättre!
Någon som varit på Rökullaritten tidigare?
 
Senast ändrad:
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ja, vi blev godkända oxå, så tack :) Det jag hörde på Tjustritten var att Rökullaritten är backig. Så det kan ju va bra om man tränar i backar innan. Här där jag bor går det inte undvika backträning... Finns inte en plan fläck i hela socknen tror jag. :p
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad kul, grattis igen!
Lite backar har vi väl här och var men vi får se vad jag bestämmer mig för :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp