Era bästa pastarätter

Då är en riktigt god tomatsås det godaste tycker jag! Ett recept:

Köp många körsbärstomater eller ett gäng stora tomater. Dela dem i halvor (eller mindre bitar om det är stora tomater då) och bred ut på en plåt med bakplåtspapper och lite olivolja. Kvarna över peppar, flingsalt och droppa på balsamico. Kör i ugnen på ca 100 grader en timme eller tills tomaterna börjar skrumpna ihop men inte brännas. Vill man kan man på samma plåt slänga på lök i bitar, paprika mm men de har lite kortare ugnstid, akta så det inte bränns.

Fräs lök med vitlök, salt och en nypa råsocker (vanligt funkar med). Blanda i de ugnsrostade tomaterna, några dl vatten, lite tomatpuré och en grönsaksbuljongtärning. Skvätt i mer balsamico. Krydda med basilika, oregano och persilja (gärna färsk men torkat/fryst går också bra). Servera med nykokt pasta och mer färska kryddor!
 
Och pesto-konceptet kan du göra med typ vilka ingredienser som helst. Jag fick en hemmagjord på karljohanssvamp en gång, fantastiskt!! Rödbetspesto, soltorkadtomatpesto, kantarellpesto.. olivpesto typ tapendade kanske!
 
Pesto-pastorna kan du servera med några skivor serranoskinka (eller proiscutto eller salami osv) och några klyftade körsbärstomater om du vill ha mer mat än bara pestosåsen!
 
@Sleepan

1 lime
1 påse bladspenat
Ca 1 dm purjolök
1 chili
2 vitlöksklyftor
räkor
Glutenfri pasta

Finhacka chili, purjo och vitlök, fräs (gärna i kokosolja) pressa limen och häll i, släng ner räkor och bladspenat.

Salta/peppra och låt puttra medans du kokar pastan. Släng ner pastan och gojsa ihop eller servera den för sig.
Väldigt fräsch och god :)
 
Åhh jag älskar också pasta!

Vi brukar göra med grädde, pesto och lufttorkad skinka. Det är en av mina favoriter.

Sen gillar jag spagetti med kassler sås:
Fräs lök och tärnad kassler
Ha på tomatpuré och i med grädde.
Salta och peppra efter tycke och smak.

Servera med spagetti.
 
Då är en riktigt god tomatsås det godaste tycker jag! Ett recept:

Köp många körsbärstomater eller ett gäng stora tomater. Dela dem i halvor (eller mindre bitar om det är stora tomater då) och bred ut på en plåt med bakplåtspapper och lite olivolja. Kvarna över peppar, flingsalt och droppa på balsamico. Kör i ugnen på ca 100 grader en timme eller tills tomaterna börjar skrumpna ihop men inte brännas. Vill man kan man på samma plåt slänga på lök i bitar, paprika mm men de har lite kortare ugnstid, akta så det inte bränns.

Fräs lök med vitlök, salt och en nypa råsocker (vanligt funkar med). Blanda i de ugnsrostade tomaterna, några dl vatten, lite tomatpuré och en grönsaksbuljongtärning. Skvätt i mer balsamico. Krydda med basilika, oregano och persilja (gärna färsk men torkat/fryst går också bra). Servera med nykokt pasta och mer färska kryddor!
Herrejösses vad det där lät gott!
 
Här kommer en till (@Cilva kanske vore nåt, tipsade precis om en utan mjölk/grädde ovanför också)
Denna är också väldigt fräsch och känns lite lyxigare :)

Du behöver:
♥ Räkor
♥ 1 purjolök
♥ 1 gul lök
♥ 1 fänkål
♥ Vitt vin (spelar ingen större roll vilket)
♥ Körsbärstomater
♥ Avocado
♥ Svartpeppar o salt
♥ Färsk pasta

Gör såhär:

♥ Hacka purjo, lök och fänkål i fina bitar, fräs runt i stekpanna.
♥ He i lite vin (jag går på känn) och låt puttra på låg värme.
♥ He i räkorna en liten stund.
♥ Under tiden kan du mosa avocadon,skära tomaterna och koka pastan.

Häll av pastavattnet och tjofsa ner allt från stekpannan i kastrullen, rör ner den mosade avocadon och tomaterna, servera med en god sallad!
 
Jag tycker det är svårt med riktigt goda pastasåser. Helst gör jag en ratatuoille på tomat, paprika, lök, squash, aubergine och färska örter som får puttra länge. Det är himla gott och nyttigt dessutom. Vill man kan man tillsätta t.ex. svamp, en god korv eller bacon.

Pasta med ärtpesto har jag gjort några gånger också. Den är väldigt god och väldigt lättlagad, men också väldigt kaloririk. Tycker vanlig pesto känns så uttjatat så jag gör hellre någon variant, ex denna med gröna ärtor. Ramslökspesto gör jag också (köper ramslök när det är säsong, gör pesto och fryser in i små portioner).

Ärtpeston lät god, den ska jag nog pröva fast utan ruccolan det är jag inte så förstjust i.

Någon som har bra recept utan grädde, creme fraiche eller annan mjölkprodukt?

Jag har tyvärr inget bra recept men när jag gör pastasåser har jag oftast en burk/förpacknig krossade(eller passerade) tomater som grund.

Jag gör oftast väldigt enkelt typ en burk tomater, en burk böner en burk majs, salt, svartpeppar plus örtkryddor. Det finns godare pastasåser men det är en bekväm och ganska god(tycker jag) när jag inte har så mycket energi till matlagning.

Tomatbaserade pastasåser går ju att variera nästan hur mycket som helst, du kan tex ha i olika sorters lök och gönsaker, linser morötter mm.
 
Dagens middag som även är barnens favorit, vardagspasta:

Tärnad kycklingfilé eller fläskytterfilé
Broccoli (färsk godast men fryst funkar om man tinar först, t.x. i pastavattnet)
Matlagningsgrädde
Kycklingbuljongtärning
Salt
Peppar

Bryn kött med salt o peppar, lägg i broccolli, häll över grädde, smula i buljongen. Färdigt när det kokat upp. Godast med Barilla no 5.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 304
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 932
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp