Era bästa pastarätter

Har två favoriter:

2 dl grädde
4 dl cremefreiche
1 köttbuljongtärning
2 lövbiffar
En skvätt soja
Gorgonzolaost efter tycke.

Bryn köttet,på med lite svartpeppar,häll över grädde och cremefreiche,i med buljongtärningen,låt koka upp,ha sen i gorgonzola tills du tycker det är lagom smak,sen en skvätt soja,rör tills osten smällt helt.

Sen den andra:

5 dl cremefreiche
1 vitlöksklyfta
Paprika efter tycke
Vitlökssalami
Plommontomater

Fräs vitlök lite snabbt,i med vitlökssalamin (i bitar) och fräs den ihop med vitlöken,höll sedan över CF och låt det koka upp,hacka i lite paprika och låt småputtra nån minut,ha tillslut i delade plommontomater,låt dom bara bli varma.
 
Jag älskar att gå ut och käka god pasta, men är dålig på att laga det själv hemma.

Söker därför goda recept på bra pastarätter. :)
Älskar gräddiga pastarätter men även annat är av intresse såklart! Vore guld med lite nya, roliga idéer. Äter sällan pasta hemma, men är sugen på att börja göra det någon gång då och då :)


Idag gjorde jag en röra på pepparlax, lite grädde och ädelost (gräddädel) som jag serverade med färska pastakuddar (fyllda med ost och soltorkad tomat). Serverade råkostsallad (morötter, vitkål, en påse italiensk salladsdressing- en sådan man blandar själv-, flingsalt, peppar samt ngn nypa socker) till. Mums!
 
Är det någon som sitter på något gött recept med citron? Typ grädde eller Creme fraichebaserad, med citronsmak?
Har ätit det både till kyckling och lax, och det är så jävla gött. Men jag lyckas inte få till det själv...
 
Letade fram den här gamla tråden idag då jag efter att ha fått tillbaka smaklökarna efter (eller ja, under pågående) bihåleinflammation.
Sugen på pasta och lär nog slå till på det receptet @cherie lämnade på förstasidan ikväll :)

Fler bra pastarecept skadar dock aldrig! :love:
 
Jag älskar att gå ut och käka god pasta, men är dålig på att laga det själv hemma.

Söker därför goda recept på bra pastarätter. :)
Älskar gräddiga pastarätter men även annat är av intresse såklart! Vore guld med lite nya, roliga idéer. Äter sällan pasta hemma, men är sugen på att börja göra det någon gång då och då :)
Jag gjorde för mig en ny rätt i veckan, finns lite olika recept på nätet men jag gjorde såhär;
Pasta Rossi
Lök, vitlök, krossade tomater, rivna morötter, grönsaksbuljongtärning, 2 dl creme fraiche, fräs och koka en stund. Stek champinjoner och vitlök vid sidan om. Koka pasta, servera med såsen och toppa med svampen.Var enkelt och gott!! 🐴
 
Färsk pasta med baconsås är aldrig fel .

Steker bacon och champinjoner samt gul lök. I med grädde och ev lite creme fraiche för tjockare konsistens. Massor med peppar och färsk persilja i.

Annars brukar jag hacka vitlök och chili och fräsa i olivolja, sen i med handskalade räkor och massor massor med färsk ruccola som vänds ner och får fräsa kort.

Serveras med (givetvis) färsk pasta samt rimligt med parmesanost.
 
Jag läste "Era bästa parasiter" :banghead:
Pastarätter låter mycket trevligare.

Jag också :banghead:! Skyller på en alldeles för lång jobbvecka med fokus på fiskparasiter. Tips från coachen: fisk och sous vide är en dålig kombination :yuck:.

On-topic: jag gillar nästan allt som innefattar pasta, grädda och vitt vin :up:.
 
Undertian har ett fantastiskt recept på grönkålspasta, jag gjör den lite på höft och lägger till lite

Hacka 150 g valnötter, rosta lite om man vill, stek 300 g grönkål, lägg i felade körsbärstomater och låt bli varma. Två dl mjölk och en dl lagrad ost. Lägg i valnötterna och fyra portioner pasta aldente kokt, låt bubbla upp. Toppa med riven Västerbottensost ( bättre än parmesan 😋)


Kesopasta
Dela färska champinjoner och stek dem i två hackade vitlöksklyftor, ned med delade körsbärstomater, oliver kanske, lägg i tagliatelle kokt aldente, rör ned ett litet paket keso, krydda med muskotnöt salt och färsk basilika. Toppa med Västerbottensost 😋😋😋
 

Bifogade filer

  • 971E2437-CD2E-4D97-96A4-7284E5FCCBCE.jpeg
    971E2437-CD2E-4D97-96A4-7284E5FCCBCE.jpeg
    198,2 KB · Visningar: 7
Jag älskar tonfisk, men äter det numera ytterst sällan eftersom jag är oroad för havens och fiskbeståndens tillstånd. Men om jag syndar så har jag två favoriter:

1. Lasagne där köttfärsen byts ut mot tonfisk. Tomatsås görs som vanligt (jag gör den med lök och vitlök). Tonfisk i samt lite vitt vin och lämpliga kryddor. När såsen reducerats har jag i kapris och gröna oliver. Sedan görs lasagnen som vanligt med bechamelsås. Väldigt gott.

2. Tonfisksås med citron är en gammal favorit från studentkorridoren. I princip en bechamelsås med tonfisk i. Smaksätts med citronpeppar alt svartpeppar + citron. Äts med spaghetti och parmesan. Rätt ful, men oväntat god.

Annars kör jag vanligen bolognese, amatriciana (het tomatsås med bacon), carbonara (utan grädde!), pesto och så förstås favoriten av dem alla: spaghetti vongole, d v s med olivolja, musslor, vitlök, persilja, vitt vin och chili. Den sistnämnda funkar bra att göra med räkor istället. Det blir också väldigt gott.

Numera kokar jag aldrig färdig pastan helt utan låter den dra sista minuten tillsammans med såsen i en kastrull.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 304
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 932
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp