Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Nej det var inte meningen att vara snäll efter att fått skit trots att jag förklarat mig.
Hon är för stor för min häst, sen att hon tolkade det som fet är upp till henne.
Min man är oxå förstor för honom trots att han inte är det minsta tjock.

Aprilia> Tack :-)

Fast hur moget är det att vara elak tillbaka?

Hur ska man annars tolka det? Hade jag också gjort.
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Det första var ett konstaterande, inget elakt.
Det andra var elakt o onödigt o såhär i efterhand så ångrar jag det.
Du har helt rätt, att vara dum tillbaka vinner man inget på.
 
Sv: Era senaste filmer, forts

???ni är inte två stycken som hoppa samtidig!
Du gå utt....den nästa komma in, det finns ingen tids förlust!!
Titta på en tävling föra året där den näst start hade ingen kontrol på sin häst och kom i vägen för den som skulla hoppa!
Total Korked.

Det är klart att det kan hända, att någon kommer ivägen. Men det är väldigt sällan, har aldrig varit med om det. Det är oftare så att funktionärer som inte är uppmärksamma hamnar ivägen tycker jag.

Säg att det är 120 starter på en dag (det är väl vad en "vanlig" lokal tävling har hos en populär klubb), och genom att ryttare A rider ut och ryttare C kommer in medan ryttare B galopperar fram och gör sig redo för start, sparar man kanske.. 30 sek per ekipage? 30 sek x 120 = 3600 sek = 1 h

Alltså, 1 h insparad tid som för mig betyder mycket. Finns inget värre än tävlingar där allt drar ut på tiden. Jag brukar använda tiden jag är inne på banan till att memorera banan, samla mig och fokusera. Kommer man dessutom utifrån en solig dag in till ett ridhus är den stunden guld värd för att vänja sig vid ljuset!
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Din häst pendlar ju över rätt så bra med baken (en positiv sak, så ska de göra), det är därför du får smisk av sadeln.
Du måste vinkla fram ditt bäcken lite i nedsprånget, alltså skjuta fram det.
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Nu har du redan fått några svar, här kommer ett till.

Det är två huvudsakliga anledningar till att man har 2, ibland 3, ekipage inne på banan samtidigt.

1, Tiden. Någon tog exemplet när det är 120 starter på en dag. Där jag bor är det lätt 120 starter i en klass och arrangörerna brukar ta maximalt 350 starter per dag. Då är det otroligt värdefullt att kunna ge nästa ryttare startsignal direkt när föregående gått i mål (alltså innan man drar resultatet). För att detta ska vara möjligt måste nästa ryttare vara på plats inne på banan.

2, Unga och orutinerade hästar. Det är otroligt värdefullt för många ekipage att få 1-2 minuter att gå runt inne på banan innan man ska hoppa! Det är också tryggare för dem att inte vara helt ensamma.

Jag har tävlat mycket och jag kan bara minnas en enda gång som jag fått hojta åt den som väntade på sin tur att flytta på sig, så svårt är det inte att hålla sig ur vägen.

Angående dressyren så får nästa ekipage ofta rida in så fort föregående hälsat. Man har också möjlighet att ta ett varv runt banan innan start. Detta har man tid med på dressyrtävlingar, där startantalet kan vara max 40 i en klass. Men om 120 ryttare ska få rida ett varv runt banan innan man får startsignal, ja då tar det en väldans massa tid.
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Kanske bara är min dator men jag ser mest en svart skugga skymta fram då o då :(
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Hej, å nej, är nog inte bara din dator, när jag ladda upp filmen blev den väldigt mörk...:mad: Sen är hästen svartskimmel så då blir det ännu svårare att se :crazy: Ska se om jag kan lägga upp någon ny film snart ;)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Ja han är from som en lamm men när han gillar något visar han de hihi

(precis som när han ogillar något, typ som en snöig hage... Gillar inte, rymmer och går in)

Han är min prins!

Bison: tack va snällt :-D nu blev jag glad, min sits är annars min akilleshäl
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Dagens hoppfilm...

Stark, pigg och yster häst... Trodde i mitt stilla sinne att han skulle vara lugnare idag än igår och tog en mildare bett... Tji fick jag... Skulle haft det tredelade Pelhamet jag hade igår kände jag...
http://videofy.me/v/745251
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Din ser ut att vara som min känns att rida :)
Stor, gänglig och väldigt yster men störtskön attityd!
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Ja, asså han är egentligen Aldrig så här yster! Jag är fortfarande väldigt förundrar (läs GLAD) att han yttrar sin glädje att få hoppa igen efter 1 månads hoppvila =D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 088
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 454
Senast: co-SMAD4
·
IT & mobiler Min sambo filmade mig när jag hoppade med mobilen. Det var förmodligen min telefon Huawei eller på hans SonyErikson. Filmen går i...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: sjoberga
·
Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 736
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp