Bukefalos 28 år!

Era senaste filmer, new edition!

Jag fick hem en ny superstar förra veckan. En 5-åring Lucky Boy - Quite Easy som jag ska skola in på fälttävlan. Igår skuttade vi runt en träning lite lätt för att börja lära känna varandra. Han har inte gjort något, är fortfarande ganska svag och vi kommer skynda långsamt men har världens härligaste inställning och jag är :love:

Ser riktig spännande ut:up:
 
Har utmanat mig själv med att jag ska ut och hoppa lite mer i år! Vi var på vår första PnJ i helgen och hoppade 70 cm. Har lite för stort kontrollbehov som den dressyrtant jag är och hade för dålig galopp.

Vilket öga för distanser du har! :up: Lite dåligt framme till ettan, annars tycker jag galoppen är bra över lag, om du bara vågar fortsätta fram efter hindren istället för att plocka ihop så mycket Landa och tänk framåt några steg, balansera av och rid vidare.
 
Jag fick hem en ny superstar förra veckan. En 5-åring Lucky Boy - Quite Easy som jag ska skola in på fälttävlan. Igår skuttade vi runt en träning lite lätt för att börja lära känna varandra. Han har inte gjort något, är fortfarande ganska svag och vi kommer skynda långsamt men har världens härligaste inställning och jag är :love:


Läste stammen och tänkte att den kan säkert både hoppa och galoppera - och bocka :p
Men alltså bakbenen när du sätter ihop galoppen :love:
Förresten, har den inte lite väl stora, fina, oekonomiska språng för ft? Lika bra att satsa på hoppning väl? :angel:
 
@Equilina Haha, inte så mycket bock ännu och jag har en 6-åring Elmshorn - Quite Easy så är kanske van :P
Lite skämskudde på mig men vet inte jättemycket om Lucky Boy.
Tänker mig att han lugnar ner sig lite och tänk dig den galoppen, inställningen och den hoppningen då :love: i terrängen :bump: :bump:
Och så kan vi passa på och hoppa lite också :D

Apropå 6-åringen, dundrade han runt detta i helgen:


Tack @RostKaptenen ! Ska bli superspännande och roligt :)
 
Två filmer på min häst som blir 13 år i juli han är efter Quite Easy, haft han i ca 8 mån. I början svarade han inte för min skänkel han var ju van med riktigt duktiga ryttare på ryggen som tävlade honom upptill 140 cm svår hoppning och han har varit i Tyskland och tävlat.
Jag som knappt hängde med i sprången i 70 cm oxer, han hoppade väldigt mycket med rygg och ben och kunde ta i som tusan ibland även fast hindret var lågt.
Vi hoppade mycket lågt i början för att komma i gång. Men efter bara några månader hoppade vi runt 100 cm banor och enstaka hinder på 105-110 cm. Och tävlade 80 cm till 95 cm, Med väldigt bra resultat! I nov/dec förra året hoppade vi några 110 cm banor på träning och enstaka hinder på 125 cm märkte då att min häst gillar att göra glädjeskutt efter lite högre hinder. :D

Började året med att starta 95 cm och debutera i 100 cm och felfri i 100 cm, och februari körde vi 90 cm och 100 cm och vart felfri i 100 cm igen. Och vi körde en tävling förra helgen 90 cm felfritt och 100 cm med ett stopp (ryttarmiss) men sprången innan vi hoppa kändes underbart! :) Nu hoppar vi på träning banor på 110 cm - 120 cm och enstaka hinder på 125 cm. Och nästa helg skall jag debutera 110 cm på en Pay & Jump för att senare starta 110 cm den 3 april. :D Spännande! :banana::bump:

Han är en häst som man måste rida i varje steg man måste vilja och våga hoppa och hjälpa honom och se till att han är framme för skänkeln. Han hoppar nästan allting bara jag hjälper honom och att jag vågar själv. :up:


 
Tävling med mina två loppor igår, andra och tredje starten jag gör på den stora och första för säsongen med den lilla. Placerad i 3 av 4 starter :)

Sto -04 e: Baloubet du Rouet - Sandro som jag haft sedan november. Inte hoppat bana speciellt många gånger och sätter därför inte alla distanser. Tog fel beslut på fyran i första, skulle ridit framåt istället för att backa. I övrigt är jag enormt nöjd med hästen :love: Hon har med sina tidigare ryttare bara varit nolla i 110 en enda gång så det är extra kul att bli placerad på första försöket :p


Och så min lilla hjälte :love: Val -08 e: Aerline H - Rambo - Caracas, egen uppf.
 
Woop woop! Denna gången fick jag ÄNTLIGEN följa med ut på P&J (missat de andra av olika omständigheter) och som vanligt är hon en liten ängel. Lite suddiga filmer men vi är glada över att det blev filmat överhuvudtaget! :D

90 cm - här är det lite springigt och hon känns som en liten torped och vi hoppar inte så mycket som galopperar över hindren som kommer i vägen, haha. Ett aktivt val får man väl nästan säga, jag låter henne gå på i hennes stil och jag åker med och känner in mig på banan, vilket funkar på denna höjd:

100 cm - höjde volymen på galoppen och började rida. Liten knyck på fjärde hindret då jag var lite sen med att visa henne rätt hinder, samt att vi kom lite off på näst sista så hon viker sig över hindret. I övrigt kanonbra känsla med min fina tjej!:

Väldigt nöjd med min dam så nu ser vi fram mot vårens kommande tävlingar. Sån förmån att få rida detta underbara sto!
 
Senast ändrad:
Var i går på en Pay and jump i Södertälje, Där vi hoppade 100 cm och debuterade i 110 cm båda rundorna kändes kanon och vart felfria! :banana: På filmen kan ni se båda rundorna! :D


Nu är jag riktigt taggad till den 3 april där jag ska köra 100 cm och 110 cm. Och går det bra på den tävlingen kommer jag köra klasser upptill 110 cm.
 
Hade tränings kurs fredag (10april) och lördag (11april) med Verano för Ann-Sofie Oscarsson. På fredagen var det markarbete och han kändes kanon fin! Se film nedan. Var väldigt nöjd med det passet! :up:


Sen på lördagen var det banhoppning :banana: Har ju en häst som man verkligen behöver få igång i farten och man måste verkligen våga hoppa själv och visa rätt signaler också för att han skall våga hoppa. Kan säga att jag är sjukt nöjd med gårdagen! Vi hoppade bana ca 110-120cm och ett räcke och en oxer höjdes, oxern var ca 130cm! :banana::D Och han kändes så sjukt fin! :up: Se film nedan :laugh:

 
Har fått totalt minnesförlust över hur man lägger upp filmer från FB så här kommer länk från dagens aktiviteter :grin: (någon får gärna upplysa mig om hur man gör)
https://www.facebook.com/charlottaridkonst/videos/371910196343888/?ref=notif&notif_t=like

och bild :p
11149295_371905793010995_4462436842692398240_n.jpg

Pojkvännens kossehäst tyckte det var lajbans :D
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 850
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 466
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp