Ett år och två månader och nu har jag gått in i mörkret

Jag förstår att du inte vill flytta utan din dotter.
I övrigt har jag inga bra råd så jag lämnar en kram och medkänsla.
 
387"]Massage får mig att må bra. Närhet, ömhet sånt som jag saknar väldigt[/QUOTE]
Vad bra, då vet du vad du ska boka upp efter julhelgen.
Kanske kan du ge ditt barn lite ansiktsmassage, det är även lugnande att GE massage till någon.
 
Jag har inte varit i samma situation som du, men jag har levt med depression i 15 år. Du kan inte jämföra ditt deprimerade jag med hur du var innan din kris. Ditt deprimerade jag kan omöjligt göra och orka med allt som du fixat förr, depression är en sjukdom.

Det bästa (och kanske svåraste) man kan göra är att vara snällare mot sig själv. Ingen annan och framförallt inte du mår bättre av att du piskar på dig själv med krav på prestation, och när du inte orkar med övergå till att trycka ner dig själv ytterligare. Det där är en del av depressionen som går att jobba på själv (vilket inte är lätt, men man får testa sig fram).
Att prova att när man tänker "jag är värdelös/misslyckad/whatever" observera tanken, och identifiera den som just det - en tanke! "Nu fick jag en tanke att jag är värdelös/misslyckad/whatever". På det sättet får man lite distans till tanken, man kanske tänker tanken, men man ÄR den inte.
För du är inte värdelös, jag lovar.

Det kanske känns så nu, men det kommer inte kännas såhär för alltid. Jag trodde att jag aldrig någonsin skulle kunna bli fri från depression efter alla dessa år, men nu är det månader sedan jag alls hade ångest. Det kommer kännas bättre för dig med, men tills dess, försök ha tålamod med dig själv. Försök vara vänlig mot dig själv, du är värd det.
Förresten, jag har fått tips om en bok som heter "Självmedkänsla", har inte själv läst den än, men du kan ju kika om det är något som känns intressant för dig.

Hoppas du hittar någon online-terapi som passar, har hört gott om det men minns tyvärr inga hemsidor att tipsa om. Och så finns ju buke här när helst du behöver skriva av dig, få stöttning och pepp!
 
Julen var bra, bodde hos min bror...men nu kom allt det svarta tillbaka...hem till ett tomt skal...Flera gånger på hemvägen funderade jag tyvärr på att köra av vägen. Jag vet inte hur jag ska orka.
 
Julen var bra, bodde hos min bror...men nu kom allt det svarta tillbaka...hem till ett tomt skal...Flera gånger på hemvägen funderade jag tyvärr på att köra av vägen. Jag vet inte hur jag ska orka.

Sök akut om det är så illa! Kör du av vägen, blir det verkligen traumatiskt för din dotter. Har du din dotter hos dig nu?
 
Jag orkar inte söka ens. Jag vill bara fly. Dottern är hos mig nu, men imorgon ska hon till äcklet som är hennes adoptivpappa
 
Jag klarar inte ens att "ta tag i mitt eget" mående :-( jag mår tyvärr för dåligt. För att få vård måste man vara rätt frisk. Och det är jag inte
 
Jag klarar inte ens att "ta tag i mitt eget" mående :-( jag mår tyvärr för dåligt. För att få vård måste man vara rätt frisk. Och det är jag inte
önskar att jag kunde hjälpa dig, men jag kan inte språket så jag skulle inte vara till någon större nytta. Men någon skulle ju behöva se till att du kommer till vård. NU!
 
sök hjälp omedelbart. Din dotter vill säkert ha dig kvar. Inte läge för att vara stark och tapper.Har du ingen där som kan hjälpa dig att få hjälp? Du behöver någn annan som är stark för dig nu. Skickar dig all styrka jag kan .
 
Jag klarar inte ens att "ta tag i mitt eget" mående :-( jag mår tyvärr för dåligt. För att få vård måste man vara rätt frisk. Och det är jag inte

Nej, du måste inte vara frisk för att söka akut. Ett samtal behövs, och det är till taxi. Antingen direkt nu, och pappan hämtar er dotter, eller direkt imorgon när dottern åkt. Jag tror du förstår att du måste orka det, för din egen skull och i förlängningen din dotters.
 
Det finns tvärr ingen här på plats som kan hjälpa mig...Min vanliga flykt...om jag slutar leva så ordnar sig allt...
 
Nej, du måste inte vara frisk för att söka akut. Ett samtal behövs, och det är till taxi. Antingen direkt nu, och pappan hämtar er dotter, eller direkt imorgon när dottern åkt. Jag tror du förstår att du måste orka det, för din egen skull och i förlängningen din dotters.
Finns akutpsyk i Tyskland också?
 
Det finns tvärr ingen här på plats som kan hjälpa mig...Min vanliga flykt...om jag slutar leva så ordnar sig allt...

De måste väl ha sjukvård även i Tyskland? Dottern kan ringa sin pappa och du kan ringa taxi. Eller så ber du en granne. Ingen, jag säger ingen, säger nej till att hjälpa till på så sätt!
 
Jag tror att om pappan måste ta ansvar så blir det bra
Det kan säkert vara sant.
Men det behöver inte innebära att du tar död på dig.

Få saker skapar så stora trauman i barns liv som döda föräldrar.

Håll i, håll ut. Och försökt komma till vård.

Om barnet är hos pappa - kan du ta dig till Sverige? Få hjälp här.
Helt krasst - barnet har ju ändå ingen större nytta av dig i det här skicket. Du måste bli bättre!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 437
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 117
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp