Bukefalos 28 år!

Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Vem har nämnt ordet flum?

Att information t ex inte nått fram till behandlande läkare än, det beror ju på något. Läkare får inte behandla hur som helst, de har riktlinjer att hålla sig till. Att en amerikan kommer hit och föreläser ändrar inte på det, vägen till nya behandlingsrekommendationer är längre än så.

Utifrån vad jag skrivit är det lätt surrealistiskt att du ber mig förklara varför du känner att du mår bättre ;)
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Utifrån vad jag skrivit är det lätt surrealistiskt att du ber mig förklara varför du känner att du mår bättre ;)

Man får inga akademiska poäng eller godkända läkemedel genom att berätta anekdoter och göra experiment på sig själv som man sedan subjektivt bedömer resultatet av. Därför måste du nu, mandalaki, självklart, göra en objektiv bedömning av hälsotillståndet genom dessa foruminlägg och därefter kan Läkemedelsverket godkänna "tjenixens" örtblandning som bevisad effekt mot åkomman. ;)

Tyvärr vore det faktiskt ett något bättre underlag än vad en del sk "alternativa" metoder har som "bevis"....

Till de som förespråkar att det ens ska finnas alternativa metoder:
Varför ska vissa metoder bedömas med andra måttstockar och krav än andra? Varför ska kraven på ett godkännande av traditionellt läkemedelspiller vara högre än på en örtblandning, om de påstås ha samma effekt?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

KL
bortsett från expressen så kanske folk involverade i tråden, om de missat det, borde gå in på sveriges radio och lyssna på de relaterade program som sänts sista veckan.
oerhört givande och intressant i fråga om kvacksalveri på folks bekostnad om vi pratar liv.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Om det krävs män för att skapa trovärdighet för dig kan jag tipsa om en mycket gedigen och bra genomgång av alternativmedicin i:
http://www.adlibris.com/se/bok/salv...789173431835?gclid=COH2ltTzxL0CFcICcwodMoEADg

Du har tipsat om den flera gånger och vore jag bara lite nördigare på ämnet så skulle jag läsa den pronto. Den är säkert jättenyttig. Men sex dagars reportage i Expressen (vilket Bäsén sagt att det ska bli) motsvarar ungefär min intressenivå. För stunden i alla fall, men man vet aldrig ...
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Vem har nämnt ordet flum?

Att information t ex inte nått fram till behandlande läkare än, det beror ju på något. Läkare får inte behandla hur som helst, de har riktlinjer att hålla sig till. Att en amerikan kommer hit och föreläser ändrar inte på det, vägen till nya behandlingsrekommendationer är längre än så.

jag använde ordet flum :)

precis, i genomsnitt 17år tar det för forskning inom medicinen att ta sig till behandlande läkare. Det beror på en massa olika saker, men inte för att det "måste" vara så.
Just det jag har hamnat att diskutera här handlar ju inte om några behandlingsrekommendationer, eller något sådant, inga nya mediciner, inga nya tillvägagångssätt. Nada. Det handlar om vetenskaplig forskning som visar att glutenintolerans har en betydligt mycket större inverkan på kroppen och i mycket större utsträckning än tidigare trott. Det handlar alltså endast om information - information ingen ifrågasätter äktheten på eller som måste utredas om det är sant - allt det är redan färdigt. Studier, vetenskapliga undersökningar mm mm.
Den enda behandling som finns om du är gluteintolerant är glutenfri kost. thats it liksom. Samma som förut.
Anledningen till att det är intressant för behandlande personer är ju för att det kan hjälpa dem i deras arbete.

Jag får intrycket att du inte läste den andra länken jag lade in - den från huffington post. Den är både lättläst och informativ och lägger fram precis det jag försöker säga. (och är från 2010 och inte av mannen som höll föreläsningen!) här

Om du får höra exakt samma information om fem år och från din husläkare - kommer du tro mer på det då tror du?


Utifrån vad jag skrivit är det lätt surrealistiskt att du ber mig förklara varför du känner att du mår bättre ;)

jag bad dig inte om någonting, jag var nyfiken på om du hade några tankar eller åsikter och hade gärna hört dem. jag gillar andra människors tankar, det får mig att bredda mina egna.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

fast å andra sidan så expressen är väl knappast ngn källa man använder öht. Jag håller helt med dig i övrigt och tråden ang. kvackare rent allmänt. men expressen som journalistik är knappast det jag förlitar mig på i sig även om de är duktiga numera på källor osv så skulle jag aldrig vilja luta mig på att "jag har läst det på expressen så därmed är det sant"..... ;)
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Man får inga akademiska poäng eller godkända läkemedel genom att berätta anekdoter och göra experiment på sig själv som man sedan subjektivt bedömer resultatet av. Därför måste du nu, mandalaki, självklart, göra en objektiv bedömning av hälsotillståndet genom dessa foruminlägg och därefter kan Läkemedelsverket godkänna "tjenixens" örtblandning som bevisad effekt mot åkomman. ;)

seriöst? vilken otroligt dryg kommentar. totalt onödigt och bara jävligt otrevligt.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

seriöst? vilken otroligt dryg kommentar. totalt onödigt och bara jävligt otrevligt.

Jag tyckte din kommentar till mandalaki var "otroligt dryg" och ironiserade över den i sammanhanget med vad som ska krävas för att anse att det finns en bevisad effekt av en metod eller behandling. Som är ett av huvudämnena i tråden.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

KL Svampstuvning på vit flugsvamp tillsammans med en sallad spetsad med belladonneblad, någon? Giftigt? Det är ju naturligt!
:devil:

Men av någon anledning ser många "naturligt" och "örter" som något odelat positivt och ofarligt. :banghead:
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Du kan ju se mitt svar till mandalaki så ser du att det inte var så. Sjukt tråkigt att få en sån kommentar på något du valt att läsa in helt på egen hand.

Jag är inte ute efter att käfta med folk här på buke utan är faktiskt intresserad av att ha konversationer och diskussioner med de jag talar med och höra deras tankar och åsikter. vare sig jag håller med dem eller inte. Dessutom kan jag uppskatta mycket om någon ifrågasätter om jag skriver med dryg ton eller inte - då har personen iallafall inte bara tagit det för givet utan tagit sig tid att kolla om det verkligen är så.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Nja, vad min husläkare säger känns inte som vad jag är ute efter. Glutenintolerans är inte, såvitt jag kunnat se, en av de starkast bidragande orsakerna till hjärt/kärlsjukdomar enligt den expertis vi har att luta oss på. De faktorer som fortfarande anses gälla är t ex rökning, högt kolesterol, högt blodtryck, övervikt osv.

I det läget kan man inte, som du gjorde, presentera påståendet om glutenintolerans. Vad du hade kunnat göra är att säga typ "enligt den amerikanske föreläsaren X så ..." osv. Men det kom inte förrän jag frågade varifrån du hade det.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Fast det är ju inte källkritik alls, det är bara avfärdande. Ta del av artiklar och tv-inslag istället och tala om mer specifikt vad Expressen inte har belägg för.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

förstår jag dig rätt att du alltså anser att expressen i sig som profil använder sig av professionell och objektiv journalistik? även om jag som sagt, kommenterade att de numera är rätt nogsamma ang. att källhänvisa?

utgår från din egen kommentar att du är lite bekväm i att läsa andra källor osv. i kombo då med just expressen som tillförlitlig källa till sanning i sig.

notera gärna att jag i övrigt som sagt annammar ditt tänk ;) Har du lyssnat på svt senaste veckan? :)
att jag skriver att expressen i sig inte är ngn källa till allsanning tar ju för den skull inte bort sessensen av mitt inlägg att jag håller med dig ang. kvacksalveri allmänt eller hur? Däremot tycker jag inte även om jag håller med dig, att just expressen skulle vara grund för min ståndpunkt ang. det enligt det jag kommenterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

KL
bortsett från expressen så kanske folk involverade i tråden, om de missat det, borde gå in på sveriges radio och lyssna på de relaterade program som sänts sista veckan.
oerhört givande och intressant i fråga om kvacksalveri på folks bekostnad om vi pratar liv.

Blev nyfiken, syftar du på dom om cancer?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ok, jag förstår hur du menar.

Summerat med källa (Buke älskar källor! ;) )
Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom som orsakar inflammation i kroppen och dess organ. Det påverkar hjärtat, leder, tarmar, hjärnan.

Folk med glutenintolerans löper större risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer.

(På engelska här, är på telefonen nu)
This study looked at almost 30,00 patients from 1969 to 2008 and examined deaths in three groups: Those with full-blown celiac disease, those with inflammation of their intestine but not full-blown celiac disease, and those with latent celiac disease or gluten sensitivity (elevated gluten antibodies but negative intestinal biopsy).

The findings were dramatic. There was a 39 percent increased risk of death in those with celiac disease, 72 percent increased risk in those with gut inflammation related to gluten, and 35 percent increased risk in those with gluten sensitivity but no celiac disease.

( Ludvigsson JF, Montgomery SM, Ekbom A, Brandt L, Granath F. Small-intestinal histopathology and mortality risk in celiac disease. JAMA. 2009 Sep 16;302(11):1171-8.)

Här är länk till herr Ludvigsson

----------

Ungefär 1 av 100 (i USA, men ca samma siffror här) har celiaki - dvs det som diagnoceras. Väldigt många av dessa går ovetande och utan diagnos, och de mildare formerna av glutenintolerans är ännu vanligare än celiaki. Det beräknas att ungefär en tredjedel av USAs befolkning lider av någon form av glutenkänslighet. Siffrorna är ungefär samma i Sverige.

Enligt ovan är det ganska tydligt att glutenintolerans med sin inflammatoriska inverkan på organ och hjärta är en av de största bidragande faktorerna till hjärt- och kärlsjukdomar. Och cancer.

Nu har jag tagit kärnan av informationen jag länkade till för flera timmar sedan och förhoppningsvis gjort det riktigt tydligt. Problemet är att denna information alltså inte ännu kommit fram till den punkt att gemene man känner att vi kan luta oss på den. Enbart för att den inte nått fram än, inte för att den går igenom någon speciell process i systemet. Men det är alltså bevisat så och borde finnas med i övervägning.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag påtalade för en alternativmedicinare att det är olagligt att marknadsföra naturmediciner som att de ska kunna bota cancer. Du kan inte ana vilket gatlopp jag fick utstå av dennes anhängare. Jag hade till och med en (före detta nu då) fbvän som hängde ut mig med helt befängda anklagelser . Riktigt komiskt också att se deras totalt oresonliga sätt att reagera.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ja, den effekten är lika överraskande varje gång.

Av olika skäl stöter jag ofta på skiten från Forever Living, och kan inte sitta tyst när de bluffar, ljuger och marknadsför sin MLM-metod. Och jösses vad okvädingsord jag fått utstå...
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Så tråkigt med förakt för att en inte önskar sig samma.. Då förefaller det väldigt mycket mer som en jakt på status än en jakt på lycka. Något som ställs i jämförelse med någon annan.
Lycka i mina ögon är högst individuell.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp