Bukefalos 28 år!

Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Absolut inte cancer, men folk som kan ta reda på allegier, vad man är överkänslig mot, magproblem etc
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Min sambo sa efter att ha hört om inslagen att de säkert varit hos fler liknande där det faktiskt fungerar, men dessa visar de inte såklart. Ang expressen som pålitlig källa.

Ja, så är det nog ;). Att orakelapparaten som Expressen visade, den som t ex ska ha talat om att en man hade testikelcancer samtidigt som han var gravid - att den är bluff är ju självklart och därmed tacksamt att visa. Men den där ombyggda transistorradion som inför Expressens kamera fick en förlamad att resa sig ur rullstolen och dansa Gangnam style - den visade de förstås inte :D

KL

Dagens avsnitt handlar om behandling av rubbade atlaskotor och det tycker jag är bra. De tidigare avsnitten har visat så solklara bluffar att det gränsat till freakshow. Men det där med atlaskota är mer spritt och därför intressantare att granska.

I en sidoartikel förklarar en läkare att om reporterns Atlaskota varit ur läge hade hon haft så svåra smärtor att hon fått uppsöka sjukhus.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Saken är den att jag inte ser det som att vi har det, men får känslan att du fastnade vid att min kunskap initiellt kom från en för dig okänd amerikan.

Saken är väl att en ensam röst som hävdar något som inte överensstämmer med stora massan är en åsikt fram tills ytterligare forskning bekräftat den ensamma rösten.

Utifrån vetenskapligt tänk är en ensam källa inte kunskap utan en åsikt.
När ytterligare studier bekräftat den rösten, så är det kunskap.

Ungefär som med den delegitimerade läkare som hävdar att svamp är orsaken till all cancer.
Han uttrycker sin åsikt.
Han har varit läkare, och det finns personer som "hakar på" och sprider hans budskap som just en kunskap.

I det fallet, som ändå är en parallell till den ensamme amerikanen och hans föreläsning om gluten, är nog de flesta eniga om att den stora mängden forskning som motsäger svampteorin så är det den ensamme röstens åsikt som sannolikt är fel.

När det gäller gluten, vill du ha det till att den ensamma rösten representerar kunskap och stora massan vetenskap representerar något förlegat (och det är möjligt att historian kommer att visa att du har rätt, men fram tills det finns fler studier som stödjer den här teorin så är det en intressant teori som behöver undersökas mer).
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Saken är väl att en ensam röst som hävdar något som inte överensstämmer med stora massan är en åsikt fram tills ytterligare forskning bekräftat den ensamma rösten.

Utifrån vetenskapligt tänk är en ensam källa inte kunskap utan en åsikt.
När ytterligare studier bekräftat den rösten, så är det kunskap.

jag förstår vad du säger, men vi kan ta det en sväng till:
Han må ha varit min källa till denna information, men presenterade alltså vetenskaplig forskning, dvs kunskap, inte sina egna slutsatser eller åsikter. En del som jag bl a har länkat till. Men jag förstår, har en ingen lust att kolla själv på materialet för att kolla och bilda sig en egen uppfattning annat än på detta forum så är det mycket enklare att säga till mig att det inte är så.



I det fallet, som ändå är en parallell till den ensamme amerikanen och hans föreläsning om gluten, är nog de flesta eniga om att den stora mängden forskning som motsäger svampteorin så är det den ensamme röstens åsikt som sannolikt är fel.

När det gäller gluten, vill du ha det till att den ensamma rösten representerar kunskap och stora massan vetenskap representerar något förlegat (och det är möjligt att historian kommer att visa att du har rätt, men fram tills det finns fler studier som stödjer den här teorin så är det en intressant teori som behöver undersökas mer).

jag vill ha det till att den ensamme rösten förmedlar kunskap som finns hos den stora massan vetenskap (sedan 10-12 år tillbaka).
och att gemene mans kunskap och den kunskap som i dagsläget finns hos sjukvården inte är uppdaterad till detta ännu.

(jag ignorerar det du skrev om läkare och svamp för det är i mina ögon inte relevant. jag förstår varför du tog upp det, men utgångsläget är inte samma som du försöker göra det till.)
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

jag inser att detta inte bidrar så mycket till diskussionen om alternativmedicin och är på väg helt OT, så jag lämnar ämnet här och knyter ihop min säck med att återgå till det jag sade från början. Sjukvården vet mycket, men inte allt - eftersom det sker en konstant utveckling inom vetenskapen (queue mitt glutenexempel). Så hittar en inte hjälp hos sin läkare kan det kanske vara att något av ens problem grundar sig i livsstilsval (som mandalaki nämnde). då kan det vara lärorikt att vända sig åt annat håll. Det finns otroligt mycket skit och lurendrejeri i alternativbranschen, det ska förstås inte förringas. Men med lite nyfikenhet och mycket sunt förnuft kanske en får några användbara ideer på vägen.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

jag inser att detta inte bidrar så mycket till diskussionen om alternativmedicin och är på väg helt OT, så jag lämnar ämnet här och knyter ihop min säck med att återgå till det jag sade från början. Sjukvården vet mycket, men inte allt - eftersom det sker en konstant utveckling inom vetenskapen (queue mitt glutenexempel). Så hittar en inte hjälp hos sin läkare kan det kanske vara att något av ens problem grundar sig i livsstilsval (som mandalaki nämnde). då kan det vara lärorikt att vända sig åt annat håll. Det finns otroligt mycket skit och lurendrejeri i alternativbranschen, det ska förstås inte förringas. Men med lite nyfikenhet och mycket sunt förnuft kanske en får några användbara ideer på vägen.

Bland de bästa sammanfattningar jag läst.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

jag vill ha det till att den ensamme rösten förmedlar kunskap som finns hos den stora massan vetenskap (sedan 10-12 år tillbaka).
och att gemene mans kunskap och den kunskap som i dagsläget finns hos sjukvården inte är uppdaterad till detta ännu.

Du menar att det finns vetenskapliga bevis som är allmänt kända, men läkarkåren, både de som forskar i ämnet och övriga struntar i det? En ensam man åker världen runt och föreläser för stora skaror som sedan rycker på axlarna och kör på som innan?

Det är något som inte stämmer här.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

det finns kända vetenskapliga bevis (obvs inte allmänt kända, för då skulle de ...vara det), som forskarna inte struntar i. Däremot har informationen inte nått läkarkåren ännu.

En man åker runt och föreläser för att han vill skynda på processen forskning > läkarkår (genomsnittlig tid är 17år annars). Han gör sina föreläsningar ensam, men är inte ensam i arbetet i sig. De som varit på föreläsningarna rycker generellt inte på axlarna och fortsätter inte heller som innan.

Jag klipper en liten bit från huffington post artikeln som ingen verkar orka bemöda sig läsa:

"Why haven't you heard much about this?

Well, actually you have, but you just don't realize it. Celiac disease and gluten sensitivity masquerade as dozens and dozens of other diseases with different names.


Gluten Sensitivity: One Cause, Many Diseases

A review paper in The New England Journal of Medicine listed 55 "diseases" that can be caused by eating gluten. (iv) These include osteoporosis, irritable bowel disease, inflammatory bowel disease, anemia, cancer, fatigue, canker sores, (v) and rheumatoid arthritis, lupus, multiple sclerosis, and almost all other autoimmune diseases. Gluten is also linked to many psychiatric (vi) and neurological diseases, including anxiety, depression, (vii) schizophrenia, (viii) dementia, (ix) migraines, epilepsy, and neuropathy (nerve damage). (x) It has also been linked to autism.(ix)"

och eftersom jag förutsätter att ingen heller kommer orka klicka på länken för att kolla källorna, så skriver jag dem här :)

notera att årtalen sträcker sig från 2002-2006.


-----------------------

(iv) Farrell RJ, Kelly CP. Celiac sprue. N Engl J Med. 2002 Jan 17;346(3):180-8. Review.

(v) Sedghizadeh PP, Shuler CF, Allen CM, Beck FM, Kalmar JR. Celiac disease and recurrent aphthous stomatitis: a report and review of the literature. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2002;94(4):474-478.

(vi) Margutti P, Delunardo F, Ortona E. Autoantibodies associated with psychiatric disorders. Curr Neurovasc Res. 2006 May;3(2):149-57. Review.

(vii) Ludvigsson JF, Reutfors J, Osby U, Ekbom A, Montgomery SM. Coeliac disease and risk of mood disorders--a general population-based cohort study. J Affect Disord. 2007 Apr;99(1-3):117-26. Epub 2006 Oct 6.

(viii) Ludvigsson JF, Osby U, Ekbom A, Montgomery SM. Coeliac disease and risk of schizophrenia and other psychosis: a general population cohort study. Scand J Gastroenterol. 2007 Feb;42(2):179-85.

(ix) Hu WT, Murray JA, Greenaway MC, Parisi JE, Josephs KA. Cognitive impairment and celiac disease. Arch Neurol. 2006 Oct;63(10):1440-6.

(x) Bushara KO. Neurologic presentation of celiac disease. Gastroenterology. 2005 Apr;128(4 Suppl 1):S92-7. Review.

(xi) Millward C, Ferriter M, Calver S, Connell-Jones G. Gluten- and casein-free diets for autistic spectrum disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2004;(2):CD003498. Review.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Fast det är ju lite det som är grejen med läkarvetenskapen, det tar tid, det genomförs mängder av tester på olika sätt för att verkligen kunna fastställa det man tror. Innan man har kommit dit så kan man inte gå ut till gemene man och ge råd, behandling osv.
Man har gjort det, Neurosedynskandalen är ett sånt exempel och jag antar att du inte vill att det ska upprepas?

Sen kan det vara så att läkaren på VC kanske inte alltid har den bästa och mesta informationen om alla sjukdomar och skador, de är ju just allmänpraktiker som ska kunna om allt, de hinner inte sätta sig in i varje sjukdom som finns, sen kan man ha tur att komma till en som har som intresse just den sjukdom man själv har men sannolikheten är inte så stor.

Det finns en hel del fördelar med att forskningen får ta sin tid, det finns även nackdelar som den enskilde individen är mest drabbad av.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

På facebook igår såg jag att någon lagt in en bild av Anna Bäsén med texten Wanted dead or alive. Smaklöst och hotfullt.

Bilden låg i en grupp som heter Vi som ogillar att de som diskuterar alternativmedicin inte prövat själv. :laugh: Det säger en del om deras syn på evidensbaserad forskning vs anekdoter. Och så ska man inte ens få diskutera ämnet om man inte "prövat själv". (Jag äger en spikmatta, hoppas det kan motivera den här tråden).
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Men det man får tänka på är att det är stora värden på spel. Jag tror mycket väl man kan få liknande reaktioner, om än lite mer icke-publika, om man går ut med en artikelserie som svartmålar MC-gängen och deras verksamhet. Där är också stora värden på spel.

För övrigt har undertecknad prövat flera sk alternativa metoder, så jag är uppenbarligen godkänd att delta i debatten även av dessa du nämner.

Det finns en stor skillnad mellan att prova en metod för eget bruk och utvärdera på egen hand - jfrt med att påstå att den faktiskt har en viss effekt utan allvarliga biverkningar. Jag skulle definitivt kunna äta oprövade piller eller andra metoder, utan tillräckligt vetenskapligt understöd om jag hade en allvarlig sjukdom som ingen annan behandling finns för. Fast jag skulle givetvis, alla dagar i veckan, föredra en behandling med påvisad effekt och utvärderade risker. Så om min oprövade behandling faktiskt är bra, ska den prövas kliniskt och sedan ingå i verktygslådan för alla patienter, helt enkelt.

Det borde inte finnas ett begrepp som heter alternativmedicin helt enkelt. Antingen är den beprövat effektiv och med utvärderade risker, eller så är den det inte. Att man inte försöker söka kunskap och vill få kunskap om de metoder man så varmt omhuldar som effektiva med anekdotiska "bevis" är för mig en riktigt stor gåta. Antingen tror man inte på det man själv säger eller så är man lite bakom flötet.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

På facebook igår såg jag att någon lagt in en bild av Anna Bäsén med texten Wanted dead or alive. Smaklöst och hotfullt.

Bilden låg i en grupp som heter Vi som ogillar att de som diskuterar alternativmedicin inte prövat själv. :laugh: Det säger en del om deras syn på evidensbaserad forskning vs anekdoter. Och så ska man inte ens få diskutera ämnet om man inte "prövat själv". (Jag äger en spikmatta, hoppas det kan motivera den här tråden).

IQ-fiskmås-folket har fått luft under vingarna och tangentbord kopplat till internet i händerna. Det ses inte minst i vissa trådar här på buke.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ja, jag håller med dig. Och jag har också prövat t ex alternativa kosttillskott och rent fysisk alternativbehandling när jag desperat greppat efter halmstrån. Inget har fungerat - men om det hade det, så hade jag varit nöjd för egen del. Jag hade däremot inte gått ut och missionerat och förklarat att Här är lösningen, etablissemanget har bara inte fattat det än.

Det är lustigt med alternativarna. De dömer ut forskning med stark emfas (den är köpt, föråldrad, har inte fattat än osv), samtidigt hänvisar de till studier som de anser stödjer deras tes - "kolla här, det finns VISST studier som säger att behandlingen X funkar". Som i dagens avsnitt i Expressen, som handlar om "synträning", där förklarar behandlaren stolt att boken hennes behandling bygger på har över 200 källreferenser. Wow liksom :crazy:
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Varifrån har du fått att det tar 17 år för nya upptäckter att nå yrkesverksamma läkare?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Hur skulle ett fotbad kunna "detoxa" något annat än döda hudceller från fötterna?

Det var inte det jag kommenterade. Det jag kommenterade är att säljaren av produkten inte påstod att färgen på vattnet kom från invärtes gifter.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Alltså jag vet att det är OT men jag måste bara inflika att jag avskyr det där uttrycket. Så jävla vidrigt och jag kan inte för mitt liv förstå varför folk väljer att säga så. Du får gärna förklara om du orkar.

Menar du suffixet "horan"? Ja det är inget vackert uttryck, men det är inte speciellt ädla motiv aftontidningar har - som regel iallafall. Sälja sig = hora.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Källkritik på hög nivå ;). Hade du läst artiklarna hade du sett direkt att det var Expressen.

Har du någon mer specifik kritik av artiklarna?

Anna Bäsén som gjort granskningen fick redan för flera år sedan pris som Årets folkbildare - för granskningar av just alternativmedicin.

Okej, här kommer specifik kritik.

Anna Bäsen fullt frisk? Bah... Hon har både hjärtfel och astma
Hjärtfelet kan du läsa om här (källa: henne själv)
Astman har hon twittrat om själv. Jag har inte twitter själv så jag kan inte kolla upp det själv, men jag länkar till en atikel här som beskriver detta.

Läkaren som undersökte henne och friskstämplade henne innan hon gick på alternativmedicinturne borde lämna in sin legitimation!

Alternativt ljuger hon. Jag är böjd att tro på det sista. Istället för att få priset för Årets folkbildare borde hon få pris för Årets folkförvillare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp