Bukefalos 28 år!

Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

förstår jag dig rätt att du alltså anser att expressen i sig som profil använder sig av professionell och objektiv journalistik? även om jag som sagt, kommenterade att de numera är rätt nogsamma ang. att källhänvisa?

utgår från din egen kommentar att du är lite bekväm i att läsa andra källor osv. i kombo då med just expressen som tillförlitlig källa till sanning i sig.

.

Det där sista stycket förstår jag inte alls.

Om du ska avfärda Expressen på det vis du gör så får du nog ha lite bättre på fötterna. Du kan t ex läsa den här artikeln och/eller se webb-tv-inslaget och ge exempel på vad som inte håller. Har kvantmedicinaren inte sagt det reportern skriver/visar med kameran? Verkar reportern dra fel slutsatser? Har vi anledning att tro att väsentlig information utelämnats? När kvantmedicinaren efteråt, med öppen kamera, får möjlighet att kommentera alltihop, så vidhåller hon att hennes orakelmaskin fungerar - är det avsnittet fejkat?

Anna Bäsén är erfaren medicinreporter och har alltså tidigare fått pris som Årets folkbildare - för en tidigare granskning av just alternativmedicin. Det är också något som man får väga in när man värderar sanningshalten i vad hon nu skriver.

Du verkar tycka att Expressen inte sysslar med professionell journalistik, men jag undrar vilka redskap du har för att avgöra det.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag får nästan dåligt samvete när du lägger ner så mycket möda på att övertyga mig! Vi har så olika förhållningssätt till vem som ska tolka vetenskap åt oss att det ändå inte kommer att gå.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag påtalade för en alternativmedicinare att det är olagligt att marknadsföra naturmediciner som att de ska kunna bota cancer. Du kan inte ana vilket gatlopp jag fick utstå av dennes anhängare. Jag hade till och med en (före detta nu då) fbvän som hängde ut mig med helt befängda anklagelser . Riktigt komiskt också att se deras totalt oresonliga sätt att reagera.

Ja, det blir nog ofta väldigt känslomässigt istället, när det inte finns en faktagrund att stå på ...
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

*kl*

Det finns ett ord för alternativmedicin som har bevisats fungera: medicin.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Saken är den att jag inte ser det som att vi har det, men får känslan att du fastnade vid att min kunskap initiellt kom från en för dig okänd amerikan. "Don't shoot the messenger!" ;) Sådant spelar för mig liten roll - jag lyssnar nyfiket och kollar sedan fakta.
Så jo, kanske vi har olika förhållningssätt, gällande vem vi ultimat tror på. Jag anser mig inte behöva vänta på att myndigheterna säger "nu är det så!" för att jag ska tro på att vetenskapen går framåt och ny information tas fram. Mycket kanske för att familjen som jobbar inom vården gått på många föreläsningar i åratal och det är så mycket av forskning och nya rön sprids och delas.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Sedan tror jag att många av de som uppskattar alternativbehandlare är de som vill ha omvårdnad(och gärna en diagnos, ju allvarligare desto bättre) eftersom de faktiskt mår dåligt - men inte för den skull har någon diagnostiserbar fysisk åkomma. Må dåligt kan man ju göra ändå och då är det inte konstigt att man känner effekt av att bli ompysslad och bekräftad av alternativbehandlare.

Det tror jag också. Jag tänker mig personer som går upprepade gånger till läkaren utan att läkaren "hittar något fel". Sen går personerna till någon alternativare som diagnostiserar dem med allt från hjärtinfarkt till hårlöss. Och erbjuder behandlingar! Gärna upprepade, som också består i att alternativaren lägger tid på kunderna.

Det blir ett slags gott kvalitetstecken att alternativaren ställer så många diagnoser.

Jag tänker nog också att många går till läkaren från början, med problem som överhuvudtaget inte riktigt är inom läkarens område. Antagligen för att man upplever något slags problem och inte vet vart man annars ska vända sig.

Själv upplever jag snarare alternativvård som lite hopplös, just för att man aldrig verkar vara frisk. Det är som att man helt enkelt inte kan må så bra att man inte behöver något preparat, upplever jag. Jag tycker att det är lite deppigt.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Själv upplever jag snarare alternativvård som lite hopplös, just för att man aldrig verkar vara frisk. Det är som att man helt enkelt inte kan må så bra att man inte behöver något preparat, upplever jag. Jag tycker att det är lite deppigt.

Fast det är lite poäng med det också. Om man verkligen vore sjuk, så är alternativmedicin livsfarlig. Annars är det bara dyrt och oftast ganska ofarligt (det finns farliga varianter då också.)
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag kommenterade ändå inte själva kuren, utan påvisade bara hur lagtexten ser ut. Det tog hus i helvete :D. Inte från tillverkaren i själv, hen skrattade hela vägen till banken. Bättre reklam kunde förstås inte den nya produkten få.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Min sambo sa efter att ha hört om inslagen att de säkert varit hos fler liknande där det faktiskt fungerar, men dessa visar de inte såklart. Ang expressen som pålitlig källa.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Precis! Finns säkerligen många som kommit på botemedel mot cancer som Expressen bara mörkar ner!!
Eller inte.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

För det skulle ju aldrig sälja lösnummer att upptäcka bevisat botemedel mot cancer! :D:D
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

-Jag tror att en del gillar sin alternativmedecinare før att dom blir tagna på allvar dær. Lyssnade på, får uppføjlning av någon som kanske bryr sig om o s v. Sedan beror det ju på vad det ær om det bevisbar verkan eller inte eller om det mest bara ær ett gott bemøtanade och placebo-effekt av de preparat man kanske fått som lett till en førbættring.

Vissa former av alternativmedecin hør samman med religion, antoprosoferna har till och med ett eget sjukhus. Akupunktur och zonterapi har sina røtter i Kina och tankesættet tror jag hærør från buddismen. (fast inte helt sæker på det.) Fasta anvænds som rening inom de flesta religioner. Ørter - både sådana som har en bevisbar verkan och andra som kanske har en speciell lukt, færg, utseende... anvænds av naturfolk både i religiøsa sermonier och annars. Att en metod ær uråldrig verkar inge respekt, i alla fall hos en del.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Att något är uråldrigt betyder inte att det fungerar. Det vanligaste är bön, danser, olika offer, magiska örter, ritualer mm
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

att det ligger mycket kunskap i gammal användning av växter i medicinalt syfte går väl inte att sticka under stol med. den moderna medicin har ju sitt ursprung i dessa kunskaper.

men nu liksom då verkar charlataner som parasiterar på sjuka, godtrogna och lättlurade människor som i förtvivlan söker bot för mer eller mindre allvarliga åkommor.

det är detta avskum som ska exponeras!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp