Få harunge att börja äta grönt!

eerijka

Trådstartare
Hej! Någon där ute som har erfarenhet av att ta hand om harungar?

Har en harunge här hemma som jag tagit hand om i ca tre veckor. Har gett den mjölkersättning och morotspure i det. Den väger 300 gram i nuläget.

Enligt djurensö.se ska den börja äta gräs och grönt i denna ålder. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska få den att äta grönsaker, maskros blad osv.. Vill att den ska börja äta själv och klara sig så jag kan släppa ut den någon gång.. Vill inte heller dra ner på mjölken för att den ska bli hungrig och sedan komma på att äta själv, är rädd att den blir svag istället och inte äter.

någon som vet/ har erfarenhet??
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Lägg in lite hö och gräs hos den. Normalt sett börjar de tugga och smaka själv.

Min mamma tog hand om en harunge förra sommaren. Hon gav den välling morgon och kväll, och när han hade börjat smaka på hö så avstod han själv från morgon-vällingen. Så småningom ville han ha mindre och mindre välling på kvällen också, så han slutade av sig själv.

Var dock försiktig med grönsaker och så i början. Kaninmagar är väldigt känsliga.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kontakta en viltvårdare (vilket du nog borde ha gjort från början, inte direkt lagligt eller lämpligt för den delen att föda upp vilda djurungar utan den kunskap som krävs) och fråga hur du bör gå till väga.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Lägg in lite hö och gräs hos den. Normalt sett börjar de tugga och smaka själv.

Min mamma tog hand om en harunge förra sommaren. Hon gav den välling morgon och kväll, och när han hade börjat smaka på hö så avstod han själv från morgon-vällingen. Så småningom ville han ha mindre och mindre välling på kvällen också, så han slutade av sig själv.

Var dock försiktig med grönsaker och så i början. Kaninmagar är väldigt känsliga.


tack för svar :) den har haft fri tillgång till hö och gräs under hela tiden.. Igår lade jag in en äppelkvist med blad på.. Den började genast äta ett blad så ja känns som det går åt rätt håll :)
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kontakta en viltvårdare (vilket du nog borde ha gjort från början, inte direkt lagligt eller lämpligt för den delen att föda upp vilda djurungar utan den kunskap som krävs) och fråga hur du bör gå till väga.

Det var inte direkt det jag frågade efter..

Jag kontaktade en viltvårdare i länet redan samma dag jag hittat den. (jag fick även tillåtelse av poliser att ta med den hem eftersom även dom tyckte den utgjorde trafikfara genom att ligga mitt i en bilväg).
Viltvårdaren själv hade tyvärr inte möjlighet att ta hand om den så han förklarade hur jag skulle göra med mjölkersättning osv . Nu frågade jag bara rent allmänt om någon hade erfarenhet av harungar och när dom börjar äta gräs själva.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kaninungar, som utvecklas långsammare än harar, äter vid tre veckor samma som deras mamma äter + att de diar upp till 5-6 veckor. De sista veckorna är mest "stödsnutt", mjölken är inte inte så näringsrik.

Du måste vänja haren vid att äta det den ska äta i naturen, det blir inte mycket morötter. Ge den hö, kvistar och grönt som du samlar i naturen.

Om du är orolig för att den inte ska äta nog mycket så kan du stavmixa exempelvis lucernpellets och blandade örter i mjölkersättningen och fortsätta ge av den. Om du kan få tag på harpluttar/kaninpluttar så kan det vara bra att mixa i också, så att den får i sig rätt bakteriekultur. Hade den bott med mamma hade den vid det här laget redan ätit lite mammabajs av den anledningen.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kaninungar, som utvecklas långsammare än harar, äter vid tre veckor samma som deras mamma äter + att de diar upp till 5-6 veckor. De sista veckorna är mest "stödsnutt", mjölken är inte inte så näringsrik.

Du måste vänja haren vid att äta det den ska äta i naturen, det blir inte mycket morötter. Ge den hö, kvistar och grönt som du samlar i naturen.

Om du är orolig för att den inte ska äta nog mycket så kan du stavmixa exempelvis lucernpellets och blandade örter i mjölkersättningen och fortsätta ge av den. Om du kan få tag på harpluttar/kaninpluttar så kan det vara bra att mixa i också, så att den får i sig rätt bakteriekultur. Hade den bott med mamma hade den vid det här laget redan ätit lite mammabajs av den anledningen.

tack för svar! Det lustiga är att dagen efter jag gjorde denna tråd har haren börjat äta mer och mer grönt själv. Jag samlar in äppelkvistar, maskrosblad och vanligt gräs utifrån och ger den. Den är nattaktiv, varje morgon jag kommer har den gnagit på kvistarnas knoppar och blad och alla maskrosblad är borta :). Sedan har den fri tillgång på hö hela tiden. Så det tar sig :d
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Varken viltvårdare eller polis har behörighet att säga att du får ta hand om harungen!
PL
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Nu blir jag nyfiken, om man skulle hitta en harpalt eller liknande, vem ska man vända sig ill för att veta vad man ska och/eller får göra?

Kram, Maya
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Du ska låta den vara ifred och gå därifrån, för den har en mamma som sköter om den!

Harmammor lämnar ofta sina ungar ensamma långa stunder, men återkommer några gånger/dag för att ge dem di så länge de diar. Man ska alltså INTE "ta hand om" harungar, för de är inte övergivna bara för att man inte ser mamman i näheten.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Utom när det gäller utrotningshotade djur så skall man låta naturen sköta sig själv!
PL
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Andra har talat om de rent juridiska aspekterna.

Men ang harungar, jag tog hand om 2 st när jag var yngre, mamman var överkörd. Och känner igen det där med svårt få dem att börja äta grönt, men sen fattade de poängen.

Dessvärre dog båda två inom några veckor från det, så håll uppsikt på dem. Och om du kan, försök få någon som är proffs att ta hand om dem.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Eftersom det låg en hare vid vägen ihjälkörd lite längre bort antog både jag och poliserna att det var mamman. Desutom ska inte harungar röra sig ur fläcken om mamman var vid liv. Dom ligger stilla även fast en fågel hackar på dom. Nu var fallet så att harungen satt mitt i bilvägen, och hoppade runt, verkade förvirrad. Jag tänkte lägga den på en lämpligare plats nära vägen, men just då kom polisen och undrade vad jag sysslade med. Jag förklarade och de båda poliserna sa att det låg en ihjälkörd hare några meter därifrån..

Nu har jag haft haren i 4 veckor. . Den väger nu 480 gram. Vägde 140 gram när jag hittade den.. Den äter mer och mer grönt. Har fri tillgång på det. Plockar nytt varje dag åt den. Avvänjer mjölken just nu, från att ha matat den 6 gånger per dag till just nu tre.

Obs. Jag kontaktade först myndigheterna som sedan i sin tur tipsade mig om viltvårdaren här i länet.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Men du har fortvarande inget gällande tillstånd att ha ungen.
PL

Det vet jag också.. men eftersom myndigheten inte tog upp något om det så är det väl inte mitt fel haha.. De enda dom gjorde va tipsade om en viltvårdare sen hejdå. Om dom brydde sig så skulle dom väl skickat en viltvårdare hem till mig och ta haren. . Desvärre är harungar, igelkottsungar, fågelungar osv. ingen stor "grej" som de lägger energi på. Det är inte så att jag har ett utrotningshotat djur hemma eller en älgkalv i garaget direkt..
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Hänvisade polisen till en viltvårdare eller till en viltrehabiliterare? Hur som helst är det ingen ursäkt det är din sak att hålla reda på vad som gäller. Brottsrubriceringen är jaktbrott.
Viltvårdaren eller viltrehabiliteraren som tyckte du kunde föda upp ungen själv borde ha bättre vett men är ju ingen myndighet som du kan skylla på.
PL
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Hänvisade polisen till en viltvårdare eller till en viltrehabiliterare? Hur som helst är det ingen ursäkt det är din sak att hålla reda på vad som gäller. Brottsrubriceringen är jaktbrott.
Viltvårdaren eller viltrehabiliteraren som tyckte du kunde föda upp ungen själv borde ha bättre vett men är ju ingen myndighet som du kan skylla på.
PL

Nej det var inte polisen som hänvisade till viltvårdare. Det var kommunen jag ringde som hänvisade till det.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kommunen hade nog väldigt dålig koll i så fall, i vilket fall är det inte kommunen som bestämmer sådant ändå.
Och jag skulle gärna vilja veta vilken viltrehabsförening som den viltvårdaren du pratade med tillhör för sådär ska de inte säga.

Och att de inte skickade ut någon till dig är ganska självklart, det kan inte kommunen göra. Viltrehabare jobbar så gott som alltid idellt på sin egna fritid och myndigheterna är inte chef över dem på det sättet. De kan såklart åka ut och hämta djur om de vill, men med "vanliga" djur så brukar de säga åt en att man får åka dit med dem. (dock har många såpass mycket att göra på för lite tid, så de rehabar inte typ harpaltar och andra sådana vanliga djur, för att kunna lämna plats åt djur som behöver det mer).

Att säga att det inte är ditt fel för att kommunen inte gjorde något är ganska fånigt. Att göra något olagligt är alltid just olagligt, oavsett om man åker fast eller inte, om någon säger åt en att låta bli eller inte.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Kommunen hade nog väldigt dålig koll i så fall, i vilket fall är det inte kommunen som bestämmer sådant ändå.
Och jag skulle gärna vilja veta vilken viltrehabsförening som den viltvårdaren du pratade med tillhör för sådär ska de inte säga.

Och att de inte skickade ut någon till dig är ganska självklart, det kan inte kommunen göra. Viltrehabare jobbar så gott som alltid idellt på sin egna fritid och myndigheterna är inte chef över dem på det sättet. De kan såklart åka ut och hämta djur om de vill, men med "vanliga" djur så brukar de säga åt en att man får åka dit med dem. (dock har många såpass mycket att göra på för lite tid, så de rehabar inte typ harpaltar och andra sådana vanliga djur, för att kunna lämna plats åt djur som behöver det mer).

Att säga att det inte är ditt fel för att kommunen inte gjorde något är ganska fånigt. Att göra något olagligt är alltid just olagligt, oavsett om man åker fast eller inte, om någon säger åt en att låta bli eller inte.

DEt var just det som var grejen, viltvårdaren själv hade ingen möjlighet att ta hand om haren eftersom han skulle åka bort. Och det var inte direkt någon som brydde sig att jag hade haren.
Och ännu en gång. Detta är sååå typiskt bukefalos forum så det är itne klokt. Man rådfrågar folk om en sak man undrar över.. Och då får man flera svar man inte ens söker.. Tex. Man får itne ta hem vilda djur osv.. Jag vet redan det, jag vet också att man gör ett brott om man inte har tillstånd. Men whatever, big deal.. Nu är det redan för sent! Jag frågar om sånt jag vill veta om, inte sånt jag redan vet.. Håll er till ämnet tack.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 644
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 912
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 412
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp